Szeged és környéke

2010.09.09. 16:22

Saját fejlesztésű villamost készít a SZKT

Szeged - Saját fejlesztésű, részben alacsonypadlós villamost készít az önkormányzati tulajdonú Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT), a jármű prototípusa, ami harmadannyiba kerül, mint a piacon kapható új szerelvények, 2011 nyarán állhat forgalomba - közölte Dózsa Gábor ügyvezető igazgató csütörtökön, Szegeden, egy szakmai konferencián.

Segesvári Csaba

Egy korszerű, 30-34 méter hosszúságú új, alacsonypadlós villamos ára 500-700 millió forint között van. Ezek beszerzését egy hazai közlekedési vállalat csak uniós támogatással engedheti meg magának - mondta Dózsa Gábor, az SZKT igazgatója a Villamosjárművek fejlesztése Magyarországon című konferencián tartott előadásán. Az SZKT szakembere kitért arra, is, hogy a '90-es évektől az alacsonypadlós villamosok kerültek előtérbe, amik azonban számos "gyerekbetegséggel" küzdenek. Az első szériában legyártott járművek merev vázuk és magas tengelyterhelésük következtében igénybe veszik a pályát, a drága alkatrészek és a bonyolult konstrukciók miatt pedig jelentős többlet költséget jelent üzemeltetésük.

A donor és a készülő villamos. Fotó: Segesvári Csaba

A donor és a készülő villamos.
Fotó: Segesvári Csaba

Az SZKT 2008-ben elkezdte egy részben alacsonypadlós villamos fejlesztését. A KT8A3 típusjelű jármű alapjait a Németországban használtan "fillérekért" megvásárolható Tatra pót- vagy motorkocsik adják. Az 1-es és 4-es villamos vonalán futó Tatrakat már jól ismeri a szegedi közönség, Dózsa szerint a belőlük épült  - egyelőre még név nélküli – villamost is megszeretik. A szegedi mérnökök rövid Tátra átalakított vázát kapcsolták össze egy saját tervezésű, alacsonypadlós középső résszel. Az utasok négy ajtón keresztül juthatnak majd a tágas, esztétikus kialakítású, klímaberendezéssel ellátott belső térbe, az ajtók közül kettő a peronok szintjével egy vonalban lesz majd. A jármű visszatáplálásra alkalmas, korszerű hajtásrendszert kap - mutatta be az új szerelvényt a szakember. Az áramvonlas, az újonnan érkező PESA Csárdásához hasonló villamossal, a minőségibb utasszállítást kívánja megteremteni az SZKT.

Az új SZKT-féle Tatra reinkernáció. Jövő nyáron már láthatjuk az 1-es vonalon. Fotó: Segesvári Csaba

Az új SZKT-féle Tatra reinkernáció. Jövő nyáron már láthatjuk az 1-es vonalon.
Fotó: Segesvári Csaba

Hogy mindezt miből finanszírozzák? A delmagyar.hu kérdésére Dózsa Gábor elmondta: a prototípus kifejlesztése mintegy 200 millió forintba kerül, s a jármű várhatóan 2011 nyarán állhat forgalomba az 1-es villamos vonalán. Még hozzátette: egy prototípus mindig többe kerül, mint a szériagyártás, de a fenti számokból is látható: az új 5-700 milliós villamosokkal szemben harmadáron megújuló, eszétikus, minden igényt kielégítő járműveket állítanak forgalomba az 1-es vonalon. Az SZKT amortizációs kerete évente egy, legfeljebb kettő ilyen villamos építését teszi lehetővé, de a szegedi fejlesztésű jármű alkalmas lehet az utasok kiszolgálására a fővárosban is - tudatta az igazgató. Hozzátette: a cég tervei között szerepel egy másik - már kétharmadában alacsonypadlós - típus kifejlesztése is. A KTNF6 típusszámú villamos is Tatra donorokból épül.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!