Szeged és környéke

2007.11.14. 22:08

Saját útjukat keresik az utazási irodák

Szeged - Idén ugyan látványosan csak egy utazási iroda csődölt be az országban, a Bella Tours, de több megyei utazásszervező alatt már rezgett a léc. Az irodák száma egyre nő, az utasok viszont fogyókúrára fogták magukat, vagy a legolcsóbb megoldást választják: maguk keresgélnek az interneten. A cégeknek el kell dönteniük, hogyan tovább.

Fekete Klára

Idén ugyan látványosan csak egy utazási iroda csődölt be az országban, a Bella Tours, de több megyei utazásszervező alatt már rezgett a léc. Az irodák száma egyre nő, az utasok viszont fogyókúrára fogták magukat, vagy a legolcsóbb megoldást választják: maguk keresgélnek az interneten. A cégeknek el kell dönteniük, hogyan tovább.

Nagy zűrök nincsenek az utazásszervezési piacon, hála a szigorú törvényi szabályozásnak. Vagyis annak, hogy a cégek által befizetett magas kaució fedezetet nyújt arra, hogy az utasok pénze nem vész el és hazahozzák őket, ha külföldön rekednek. Idén csak egy utazási iroda, a Bella Tours csődölt be, amelynek charterjáratokon megközelíthető úti céljait a Csongrád megyei irodák nagy része árulta. Az egyik szegedi utazásszervező tulajdonosa, [namelink name="Demeter Attila"] elmondta, volt egy „bellás" utasuk, aki egy szerdai napon indult volna, és a cég előtte való hétfőn húzta le a redőnyt. Sikerült azonban elintézniük, hogy az ügyfél a megadott napon mégis útra kelhessen, nem kevés izgalom és szervezés árán.

Látványos csődök valóban nincsenek – fűzte hozzá a történtekhez [namelink name="Demeter Attila"] –, de nem könnyű fennmaradni, mivel sok az eszkimó, kevés a fóka. Az utazási irodákat összefogó szervezet, a MUISZ elnöke, Molnár Gabriella jelentette ki nemrégiben, hogy az idei gyatra szezon megrostálja a cégeket, a kisebbek valószínűleg felhagynak majd az utazásszervezéssel – sokaknál a saját utat már csak a síprogramok képviselik –, és ügynökként értékesítik majd a „nagyok" útjait.


Erre reagálva [namelink name="Demeter Attila"] azt mondta, ezt ugyan meg lehet lépni, de jól nem lehet járni, hiszen kicsi a megszerezhető jutalék. Szerinte jobb, ha az iroda saját utat választ magának, és nem kockáztat, hanem a biztonságra törekszik. Mint mondotta, nem véletlen, hogy a szegedi irodák nem foglalnak chartergépeken helyeket, hiszen semmi garancia nincs arra, hogy azokat a szezonban hétről hétre fel tudják tölteni. A tizenöt éve a piacon lévő szegedi utazásszervező különben arra készül, hogy egy országos hálózathoz csatlakozik, és ezzel erősíti pozícióit.
Találtunk olyan utazási irodát, amelynek vezetője csak nevének leírása nélkül vallotta be: gondjaik vannak. Míg korábban a tulajdonos három alkalmazott bérét is ki tudta fizetni, most csak egy embert foglalkoztat.

Aki a főszezonban teljesítőképessége határán dolgozott – mondta –, most viszont nincs munkája. Ez az internetnek is köszönhető, sokan foglalnak a világhálón szállást. „Az október és a november a halállal egyenlő" – jegyezte meg. Tavaly ilyenkor még keresték az egzotikus utakat az emberek, ma senki nem nyit rájuk. Hozzátette: ezeknél a last minute ár alsó határa is 180 ezer forint. A vezető szintén kijelölte irodája stratégiáját: az ügynökök közé kénytelen beállni, a „kis kockázat, kis nyereség" elve alapján.

Kilóg a sorból egy szegedi iroda, amely 1993-as alapítása óta kizárólag saját, buszos városnéző utak szervezésével foglalkozik. Vezetője és tulajdonosa, Zsebők Jánosné szerint is nehéz év volt a 2007-es, főleg az olyan „termékkel" – az egész ország területén árusított autóbuszos kulturális körút –, mint az övék. Arra a kérdésre, ha most alakulnának, boldogulnának-e, egyértelmű nemmel válaszolt. A most zajló, az utazási irodák átrendeződésével járó folyamatra pedig azt mondta: tisztul a piac, valakiből vagy ügynök lesz, vagy utazásszervező.

Címkék#Szeged

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!