Szeged és környéke

2016.08.19. 09:50

Szegeden nem lesz Taxify

Nemcsak a hiénák keserítik meg a szegedi taxisok életét, hanem egyre többen vannak a rejtőzködők, akik egy belső körben, telefonon szervezik a fuvart. Dúl a harc az utasokért, de a szegediek nem hívei a Taxifyhoz hasonló újításoknak.

Szlavkovits Rita

– Van olyan régi kollégám, aki kiszállt, de az utasokat megtartotta – kesereg egy logóval ellátott autó sofőrje. – Persze jóval ár alatt szállítja a régi utasait, én meg itt állok, ma még egy utasom sem volt.

 

Az ötven-hatvan év körüli férfi nem akar veszekedést, ezért nem is árulja el a nevét, mivel nincs rossz viszonyban a szóban forgó exkollégával, de szerinte többen szervezik így a fuvarjaikat, ami sokat ront az amúgy is szűkös piacon.


[namelink name="Becsei József"], a Tempó Taxi Fuvarvállalók Érdekképviseleti Egyesületének elnökhelyettese szerint a szegedi felvevőpiachoz mérten kétszer annyi taxis van a városban, mint amennyien kiegyensúlyozottan megélnének belőle. A szűkös szegedi keresletből nagyot harapnak a szabadúszók, akik megspórolják a társasághoz tartozók fizette kötelező költségek nagyobb részét, és a feketézők, akik semmilyen adót nem fizetnek. A legtöbben az egykori taxistársaságoktól morzsolódtak le, mert nem bírták az újabb és újabb költségekkel járó jogszabályi változásokat teljesíteni.


Taki bácsi, a szabadúszó


– Egyéni vállalkozóként a legtöbb kiadás engem is terhel, a legújabb szabályoknak is meg kell majd felelnem, de minek fizessem a tagsági díjat, az havonta 45 ezer forint – válaszolja [namelink name="Hódi Tibor"], amikor azt firtatom, hogy miért nem lép be valamelyik taxiscsapatba. – A Napfény Taxinál kezdtem, ott voltam 10 évig, most, ha elmegyek nyugdíjba, nagyjából 47 ezer forintot kapnék. Az utóbbi években mindig kitaláltak valamit, ahogy most is. Vizsgázzunk le újra, cseréljük le az autót 10 évnél fiatalabbra. De nézze már meg a kocsimat, 9 éves, látszik rajta? Minek cserélném le? Elegem van.


Szintén szabadúszó az a vasútállomásnál várakozó, aki ugyancsak nem akarta, hogy leírjuk a nevét, de azt nem titkolta, hogy 300 forintról indul nála a fuvar. A társaságoknál Szegeden egységesen 480 indulásnál az óraállás.

Mi az a Taxify?


A Taxify egy technológiaalapú személyszállítási vállalat, a Baltikumban és a Kelet-Európában 600 ezer felhasználója van. A start-up cég olyan okostelefon-applikációt fejleszt, amely az utasokat köti össze a helyi taxikkal. Az autók gombnyomással hívhatók, az utazás a GPS-koordináták alapján az applikációban követhető, automatikus a fizetési rendszer. Az alkalmazást már több ezren töltötték le Budapesten.


A hiénák


Többtucatnyian feketéznek a városban, Becsei József szerint ők főként éjszaka dolgoznak. – Hallottam már olyanról is, hogy egy futár kivitte Tápéra a pizzát, majd azt is közölte az ételt rendelővel, hogy egy ezresért a városba is beviszi, ha úgy adódna, hogy taxira van szüksége az illetőnek. Becsei is hallott a telefonon szerveződő fuvarokról.

– Ez egy zárt körből kiinduló csapat, lassan bővül a vevőkör. Nekünk az ilyenek nagy károkat okoznak, mert mi úgy szoktuk mondani, hogy három hétig dolgozunk, hogy a járulékokat, adókat befizessük, majd az egyheti keresetünkből élünk. Ők meg nem fizetnek semmit.

 

Becsei József: Problémát okoznak az utasoknak és a

Becsei József: Problémát okoznak az utasoknak és a

Nincs elég bevétel a modernizáláshoz


Az éppen ma, a fővárosban debütáló Taxify szolgáltatásaival kapcsolatosan Becsei azt jegyezte meg, hogy bár érezhetően az egész ágazatot ebbe az irányba akarják elmozdítani, most mégis úgy gondolja, hogy túl nagy terhet jelentene a beruházás. Becslése szerint több százezer forintba kerülne a szoftver és egyéb, a használathoz szükséges eszközök beszerzése.


– Itt, vidéken nem keresünk annyit, hogy lépni tudjunk ebbe az irányba. Becsei József szerint ráadásul a csendes címkiosztás pedig megakadályozná azt, hogy „egyenes" kapcsolatban legyenek egymással a taxisok, így a szervezkedésüket is megakadályozzák az új technológiával. Becsei szerint ez is a cél. Így az utasoknak akár kedvezőbb típusú szolgáltatás nem egyhamar lesz Szegeden. Az érdekvédelmi vezető szerint is közelíteni kellene a taxis vállalkozók és az utasok igényeit, így az igazi cél az volna, ha a kormány enyhítene a terheiken. Becsei József úgy véli, hogy a fővárosi demonstrációk is elsősorban a terhek csökkentéséért folytak, szerinte a média fókuszált az Uber szolgáltatásainak kritikájára.


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!