Szeged és környéke

2016.02.13. 07:30

Szegediek is segítették a gravitációs hullám bizonyítását

Szeged - Összeütközött, majd egybeolvadt két fekete lyuk még tavaly szeptemberben egy Földtől 1,2 milliárd fényévnyire lévő galaxisban.

Munkatársunktól

Az esemény során korábban soha nem látott mennyiségű energia szabadult fel. Az eredeti fekete lyukak tömege 29, illetve 36 naptömeg volt, az összeolvadásukkal keletkezett testé azonban csak 62 naptömeg. A 3 naptömegnyi háromezer szupernóva-robbanásnak megfelelő energiát az Einstein által száz éve megjósolt gravitációs hullámok vitték el, amelyeket most először sikerült közvetlenül érzékelni.

A felfedezést a LIGO elnevezésű nemzetközi tudományos együttműködés tette – és jelentette be a világszenzációt csütörtökön. Munkájában részt vett két magyar kutatócsoport is: az Eötvös Gravity Research Group fizikusai, valamint Szegedről [namelink name="Gergely Árpád László"] egyetemi docens és Keresztes Zoltán egyetemi adjunktus.

A Szegedi Tudományegyetemen Gergely Árpád László kezdte meg 2000-ben a gravitációs hullámok kutatását a feketelyukkettősök dinamikájának és gravitációs sugárzásának elméleti vizsgálatával. Tanítványaival jelenleg a nem egyenlő tömegű fekete lyukak összeolvadásakor keletkező gravitációs hullámokat tanulmányozzák.