Szeged és környéke

2015.10.14. 19:16

Szigorúan ellenőrzött tanárok

Nem véletlenül romlik a diákok teljesítménye: a szakszervezeti vezető, Galló Istvánné szerint ez már a közoktatási rendszer átalakításának következménye. A pedagógusok is egyre elkeserítőbb helyzetben vannak, egyre többen döntenek úgy, hogy más pályát választanak.

Timár Kriszta

A társadalmi megbecsülés és a nyugodt munkakörülmények, amit a kormány ígért a közoktatási rendszer átalakításakor, nem több illúziónál. Így kezdődik az az állásfoglalás, amelyet a Pedagógusok Szakszervezete készített a tanévkezdés után egy hónappal. Galló Istvánné elnök tegnap Szegeden beszélt a közoktatásról.


Egyformán szegények lettek az iskolák

– A kormány fizetésemelésről kommunikál, nem árt azonban látni, hogy ettől nem javul a közoktatás helyzete. A minőségi oktatásnak ugyanis a tárgyi feltételeit is meg kell teremteni, ennek viszont éppen az ellenkezője történik – fogalmazott a szakszervezeti vezető. Mint mondta, több 10 milliárd forinttal kurtították meg a dologi kiadásokra rendelkezésre álló keretet, az állam tehát nemhogy nem fejleszt, de annyit sem költ az iskolákra, amennyibe kerülnek. – Az állami fenntartásba vétel indoka az volt, hogy megszűnjenek az egyenlőtlenségek. Most mindenki egyformán szegény lett. Nincsenek meg az alapvető feltételek sem a színvonalas oktatáshoz, nem véletlen, hogy láthatóan hanyatlik a diákok teljesítménye.


Mindenki értékel

Gallóné szerint a pedagógusok helyzete is egyre rosszabb, hiszen az oktatás minőségi javulását egy olyan ellenőrzési rendszertől várják, amely csak bizalmatlanságot szül a pedagógusokkal szemben. – Az emberek csak azt látják, hogy van egy csoport, akiket szigorú kontroll alatt kell tartani. Etikai kódex, belső ellenőrzési csoport, önértékelés – ezek mind azt a célt szolgálják, hogy az állam ellenőrizhessen. Ráadásul a feladatot másokra lőcsölte. Tanárok ellenőrzik egymást, szülők mondanak szubjektív véleményt, az etikai kódex pedig felnőtt embereknek írja elő, hogyan viselkedjenek. Ez elfogadhatatlan. Nonszensz, hogy egy pályakezdő mond véleményt mesterpedagógusról, egy fizikatanár értékeli egy magyartanár munkáját. Sok fiatal pedagógus dönt ezek után úgy, hogy inkább más pályát választ magának.


A tanfelügyeleti rendszer is hasonló ellenőrzési célt szolgál, amelynek része az is, hogy akár a diákok füzetét is bekérhetik, hogy a tanár munkáját kontrollálják. Galló Istvánné szerint azonban nem ez a legnagyobb probléma vele.


Vannak a szakértők és akik helyettük tanítanak

– A mesterpedagógusok és kutatótanárok, akik szakértői és szaktanácsadói feladatokat látnak el, munkaidő-kedvezményt kaptak, miközben a fizetésüket megemelték. Mindez azt eredményezte, hogy helyettük a többi pedagógusnak kell helytállnia az iskolában. Tudok olyan intézményt, ahol a tanári kar ötöde mesterpedagógus – az ő kieső óráikon a többieknek kell helytállniuk. Ez nem igazságos rendszer, ezért követeljük ennek a munkaidő-kedvezménynek az eltörlését. 


A szakszervezet szeretné elérni többek között azt is, hogy az intézményvezetők munkáltatói jogát visszaállítsák, szüntessék meg a pedagógusok kötelező intézményi benntartózkodását és az etikai kódex alkalmazásának kötelezettségét. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!