Szeged és környéke

2008.07.09. 21:42

Takarékosságra int a drága üzemanyag

Szeged - Rég átléptük a korábban lélektaninak tartott 300 forintos benzin- és gázolajárakat, az ország mégsem kezdett drámai spórolásba. Sokaknak létkérdés, hogy munkájukhoz autót használjanak.

Fekete Klára

Hevenyészett közvélemény-kutatásba kezdtünk tegnap egy szegedi benzinkútnál. Azt kérdezgettük a szöszmötölő autósoktól, tudják-e, mennyi pénzt spórolhatnak, ha okosan vezetnek. Kiderült, kevesen vannak tisztában azzal, hogy azok a gumiabroncsok, amiket nem az előírt értékre fújnak fel, 4 százalékkal növelik a motor fogyasztását. A légkondi indokolatlan használata 5 százalékos drágulást jelent. A kettő együtt 1200 forintot is jelenthet a tankolásnál.

Külföldön a híradások szerint nemcsak a szolgáltatók, hanem a polgárok is lassításba kezdtek. Aki autóba ül, az lassabban vezet. Olaszországban több autóbusz-társaság kikapcsolja a légkondikat a buszokon, függetlenül attól, mekkora a hőség. Nagy-Britannia pedig földön, vízen és levegőben is lelassult: visszavettek a sebességből a légitársaságok, a kompok és a szárnyashajók.

Elég oldalra nézni, a benzinkútra, hogy eszünkbe jusson: lassítani kell. Fotó: Segesvári Csaba

Elég oldalra nézni, a benzinkútra, hogy eszünkbe jusson: lassítani kell.
Fotó: Segesvári Csaba

A Tisza Volán Zrt.-nél takarékoskodnak, de ehhez nem most, a drasztikus üzemanyag áremelés miatt fogtak hozzál. A sofőröket régóta anyagilag ösztönzik arra, hogy takarékoskodjanak az üzemanyaggal – ezt Gera István, a közlekedési társaság infrastrukturális divízióigazgatója mondta. A buszvezetőket okítják a gazdaságos járművezetésre, s azt is megtanulják, hogy a különböző típusokat másképp kell vezetni.

6 tipp autósoknak, spórolásra

1. Ne vonszoljunk magunkkal feleslegesen súlyos tárgyakat az autóban.
2. Ellenőrizzük gyakrabban a gumiabroncsok nyomását.
3. Nagy sebességnél húzzuk fel az ablakot.
4. A használaton kívüli tetőcsomagtartót szereljük le.
5. Kapcsoljuk ki-be a légkondit, és ne hűtsünk nagyon.
6. Váltsunk időben! A magasabb sebességfokozat gazdaságosabb

Szegeden nem lassíthatnak a buszok, hogy üzemanyagot takarítsanak meg, hiszen az önkormányzat a közszolgáltatási szerződésben előírta a menetidőt – nyilatkozta Draskóczy István, a helyi közlekedésért felelős divízióigazgató. Annyit tehetnek, hogy a nyári szünetre való tekintettel a többet fogyasztó csuklós járművek közül csak azokat vetik be, amelyeket muszáj. A csúcsidőt leszámítva nem járnak a környezetkímélő gázos buszok sem, szintén azért, mert többet esznek. Mivel klíma jellemzően csak a helyközi és távolsági buszokon van, azokon a külső hőmérséklet függvényében állítják be az automatikát.

Akik viszont nem tudnak takarékoskodni, azok a fuvarozók. Kopasz Gábor, a Tisza-Expressz Kft. ügyvezető igazgatója szerint ha nem változik gyorsan a helyzet, becsukhatnak. A szakma nem is annyira gázolajár-emelés bicsaklott meg: az erős forint tette be a kaput. Pontosabban a kettő együtt.

Európa közelít a 400 forinthoz

Annak köszönhetően, hogy most erős a forint, Németországban és Olaszországban 360-370 forintot fizetünk egy liter benzinért és gázolajért. Harminc-negyven forinttal többet, mint nálunk. A korábbi 250 forintos euróval számolva már átlépnénk a 400 forintot. Angliában pedig már most több mint 400 forintba kerül egy liter üzemanyag.

Címkék#Szeged

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!