Szeged és környéke

2009.10.05. 20:40

Tanpélda lesz a megvert sofőr esete

Szeged - Mintaszerűen járt el a szegedi 8-as busz sofőrje, akit szeptember 15-én támadott meg egy utas menet közben. A történtekből, ahogy a többi ilyenből is, esettanulmány lesz: az ilyen helyzetekre az SZKT is, a Tisza Volán is igyekszik fölkészíteni a sofőröket.

Bakos András

Lökdöste, leköpte, majd meg is ütötte a 8-as trolipótló busz sofőrjét egy roma fiatalember szeptember 15-én este, fél nyolc után öt perccel a Rókusi körúti Tescónál. Erről másnap lapunk is beszámolt. Az eset – a budapesti és a korábbi szegedi támadások miatt – nagy figyelmet kapott. A kérdés az, hogyan lehetne elkerülni az ilyen helyzeteket.

Mint megtudtuk, a 8-as sofőrje tényleg mindenben a szakma szabályai szerint járt el. A történtekből esettanulmány lesz, tanítani fogják a többieknek az erről szóló foglalkozásokon. A Szegedi Közlekedési Kft.-nél leírták, hogyan kell viselkednie a járművezetőnek ilyenkor. A két kulcsszó: udvariasan, határozottan. Ehhez nyilván megfelelő fellépés kell, amit lehet gyakorolni. Ha nincs más megoldás, meg kell állni a legközelebbi helyen, és hatósági intézkedést kell kérni. – A jármű vezetőjének úgy kell eljárnia, hogy a konfliktushelyzet másokra nézve további veszélyt ne jelentsen, fizikai kényszert pedig senkivel szemben nem alkalmazhat – tájékoztatott Török Mónika marketing- és PR-osztályvezető.

A szegedi 8-as busz sofőrjét szeptember 15-én este támadta meg egy utas menet közben. Felkészítik őket a hasonló helyzetek kezelésére. Fotó: Frank Yvette

A szegedi 8-as busz sofőrjét szeptember 15-én este támadta meg egy utas menet közben. Felkészítik őket a hasonló helyzetek kezelésére. Fotó: Frank Yvette
A Tisza Volánnál hasonló „munkautasítás" szól az ilyen esetekről – tudtuk meg Káity Károly forgalomfejlesztési és koordinációs igazgatótól.

A foglalkozásokon azért nyilván lesznek tisztázandó kérdések. Ilyen például, hogy tényleg tűrnie kell-e a buszvezetőnek – mint tüntetéskor a rendőrnek a sorfalban –, hogy leköpjék. A 8-as buszon nem védte semmi a sofőrt ettől. Az SZKT-nál azt mondják, az a busz olyan országban készült, ahol nem kell védeni a sofőrt. Valóban szükség lenne olyan beruházásokra, amelyek a biztonságot szolgálják, de ha arról van szó, mivel kellene még fölszerelni a buszokat, ez az igény csak egy a listán.

Emlékeztetőül

A konfliktus úgy kezdődött, hogy a járműre fölszállt egy család, és mivel hangoskodtak, a buszvezető rájuk szólt. Ezután jött előre a családfő, kiabált, és többször is leköpte a sofőrt, aki rádión rendőri intézkedést kért. Erre még nagyobb lett a hangzavar, a férfi lökdösni kezdte a sofőrt, egyszer meg is ütötte. Úgy látszott, provokálni akarja, ő viszont nem ütött vissza, nem is nyitotta ki az ajtót, a lámpánál: közölte, itt nem szabad, balesetveszélyes, majd a megállóban le lehet szállni. A férfi ezek után törte ki az üvegajtót. A rendőrök időben odaértek, garázdaság, közfeladatot ellátó személy elleni erőszak miatt indult büntetőeljárás az ügyben. A sofőr lapunknak azt mondta, ennyire megalázó helyzetben még nem volt, de készülni kell rá, mert úgy látszik, ezután gyakrabban előfordul ilyesmi.

Hasznos-e a kamera?

Az MTV Szempont című magazinja csütörtök este arról készített riportokat pro és kontra, hogy vajon gátat vetne-e az erőszaknak, ha kamerák jelennének meg a budapesti buszokon, villamosokon. Az egyik vélemény szerint az agresszív emberek többségét visszariasztaná a kamera jelenléte, a Társaság a Szabadságjogokért Egyesület jogásza szerint viszont a renitensek egy részét épphogy provokálja a „nagy testvér szeme". Egy homlokba húzott baseballsapka elég ahhoz, hogy a rossz felbontású filmen felismerhetetlen legyen az ember arca. Vagyis nem megoldás a kamera. Az SZKT-nál ehhez annyit tesznek hozzá, hogy a társadalmi problémákat nem egy közlekedési cég fogja megoldani.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!