2015.04.14. 23:22
Tesztelik a partfalat: úgy csinálnak, mintha árvíz lenne
Szeged - A mobil gát tartóoszlopainak próbaterhelése zajlik jelenleg a szegedi partfal belvárosi szakaszán. A jövő hét elején pedig teljes hosszában felállítják az új gátat, mintha árvíz lenne. Pontosan 9 évvel ezelőtt, 2006-ban 10 méter 9 centi magas volt a Tisza.
Ez történt
2,2 milliárd forintból újul meg május végére a szegedi partfal Árvízi emlékműtől a Bertalan hídig tartó 2,1 kilométeres szakasza. A szegedi önkormányzat az uniós pályázat kedvezményezettje, az Ativizig a szakmai felügyeletet látja el, a kivitelező a Szeged S-H-K 2013 Konzorcium. Tagjai: a Swietelsky Magyarország Kft., a Hídépítő Special Kft. és a KÖTIVIÉP'B Kft. Az EU 1,5 milliárddal támogatja a projektet, 700 millió forint az önerő összege. A beruházás 2014. január 29-én rendhagyó „első kapavágással" indult: elszállították Lapis András Kalapos hölgyét a klinikák elől. A rekonstrukció során az útszinthez képest 3-4 méteres mélységig szivárgást gátló résfal épült, a régi támfal előtt teljesen új vasbeton köpenyfalat emeltek. A mentett oldalon szivárgórendszert alakítottak ki, a járdaszintet megemelték. A beton mellvédet részben visszabontották, a megmaradó szerkezet tetejére mobil árvízvédelmi fal kerülhet.
– A partfal hossza mentén 85 darab tartóoszlop műszeres próbaterhelését végzik el a szakemberek ezekben a napokban, tegnap már a hatvanadik vizsgázott. Akkor állják ki a próbát, ha nem mozdulnak el a helyükből, és az alakjuk sem változik meg – mondta kedden sajtótájékoztatón [namelink name="Kozák Péter"], az Ativizig igazgatója.
Ahol 60 centi a mobil fal magassága, ott 1 tonnás, ahol 120 centi, ott 4 tonnás terhelést kell egy oszlopnak elviselnie. A 120 centis magasság a Stefánia előtti szakaszra érvényes. A rakpart északi és déli lejárójánál pedig 180 centi magas oszlopok is lesznek, 7 és fél tonnás teherbírással.
A jövő héten hétfőn próbaképpen teljes hosszában felszerelik a mobil gátat, a helyére kerül valamennyi támoszlop és betétgerenda.
Minden kulisszanyílást, rakparti le- és feljárót lezárnak, így építik ki a teljes árvízvédelmi rendszert az előírt magasságig. A számítások szerint a mobil gátat 24 óra alatt össze lehet állítani, ami elegendő idő, hiszen egy Maroson érkező árhullám esetében 4–7 nap, egy felső-tiszai áradásnál 1–2 hét időelőnyben vannak a védekezők. 2006 áprilisában rekordmagas, 10 méter 9 centis árvíz ostromolta a partfalat. A mobil gát 11 méter magas Tiszával is elbír.
Az összeszerelést hétfő hajnalban kezdik el, kedd délelőtt pedig az utolsó elemek behelyezésével üzemkésszé nyilvánítják az árvízvédelmi rendszert. Kedd délelőtt emiatt nem használhatják a rakparti parkolót az autósok. Az igazgató elmondta: a jövő hét első napjaiban még nem lehet „megsimogatni" az elemeket. Május végén, a hivatalos átadáskor azonban a szegediek kedvéért egy szakaszon újra felállítják a gátat.
A következő hetekben rendezik a háttöltést, befejezik a parti sétány térburkolatát. Helyükre kerülnek az új, előre gyártott lejárók, lépcsők, és legvégül visszaköltöznek a helyükre a szobrok is.