Szeged és környéke

2015.04.14. 23:22

Tesztelik a partfalat: úgy csinálnak, mintha árvíz lenne

Szeged - A mobil gát tartóoszlopainak próbaterhelése zajlik jelenleg a szegedi partfal belvárosi szakaszán. A jövő hét elején pedig teljes hosszában felállítják az új gátat, mintha árvíz lenne. Pontosan 9 évvel ezelőtt, 2006-ban 10 méter 9 centi magas volt a Tisza.

Fekete Klára

Ez történt

2,2 milliárd forintból újul meg május végére a szegedi partfal Árvízi emlékműtől a Bertalan hídig tartó 2,1 kilométeres szakasza. A szegedi önkormányzat az uniós pályázat kedvezményezettje, az Ativizig a szakmai felügyeletet látja el, a kivitelező a Szeged S-H-K 2013 Konzorcium. Tagjai: a Swietelsky Magyarország Kft., a Hídépítő Special Kft. és a KÖTIVIÉP'B Kft. Az EU 1,5 milliárddal támogatja a projektet, 700 millió forint az önerő összege. A beruházás 2014. január 29-én rendhagyó „első kapavágással" indult: elszállították Lapis András Kalapos hölgyét a klinikák elől. A rekonstrukció során az útszinthez képest 3-4 méteres mélységig szivárgást gátló résfal épült, a régi támfal előtt teljesen új vasbeton köpenyfalat emeltek. A mentett oldalon szivárgórendszert alakítottak ki, a járdaszintet megemelték. A beton mellvédet részben visszabontották, a megmaradó szerkezet tetejére mobil árvízvédelmi fal kerülhet.

– A partfal hossza mentén 85 darab tartóoszlop műszeres próbaterhelését végzik el a szakemberek ezekben a napokban, tegnap már a hatvanadik vizsgázott. Akkor állják ki a próbát, ha nem mozdulnak el a helyükből, és az alakjuk sem változik meg – mondta kedden sajtótájékoztatón [namelink name="Kozák Péter"], az Ativizig igazgatója.

Ahol 60 centi a mobil fal magassága, ott 1 tonnás, ahol 120 centi, ott 4 tonnás terhelést kell egy oszlopnak elviselnie. A 120 centis magasság a Stefánia előtti szakaszra érvényes. A rakpart északi és déli lejárójánál pedig 180 centi magas oszlopok is lesznek, 7 és fél tonnás teherbírással.

A jövő héten hétfőn próbaképpen teljes hosszában felszerelik a mobil gátat, a helyére kerül valamennyi támoszlop és betétgerenda.

Minden kulisszanyílást, rakparti le- és feljárót lezárnak, így építik ki a teljes árvízvédelmi rendszert az előírt magasságig. A számítások szerint a mobil gátat 24 óra alatt össze lehet állítani, ami elegendő idő, hiszen egy Maroson érkező árhullám esetében 4–7 nap, egy felső-tiszai áradásnál 1–2 hét időelőnyben vannak a védekezők. 2006 áprilisában rekordmagas, 10 méter 9 centis árvíz ostromolta a partfalat. A mobil gát 11 méter magas Tiszával is elbír.

Úgy csinálnak, mintha árvíz lenne. Fotó: Kuklis István (galéria)


Az összeszerelést hétfő hajnalban kezdik el, kedd délelőtt pedig az utolsó elemek behelyezésével üzemkésszé nyilvánítják az árvízvédelmi rendszert. Kedd délelőtt emiatt nem használhatják a rakparti parkolót az autósok. Az igazgató elmondta: a jövő hét első napjaiban még nem lehet „megsimogatni" az elemeket. Május végén, a hivatalos átadáskor azonban a szegediek kedvéért egy szakaszon újra felállítják a gátat.

A következő hetekben rendezik a háttöltést, befejezik a parti sétány térburkolatát. Helyükre kerülnek az új, előre gyártott lejárók, lépcsők, és legvégül visszaköltöznek a helyükre a szobrok is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!