Szeged és környéke

2011.08.21. 21:02

Új seprű jól seper: havi 1100–1300 utassal szemben intézkednek a szegedi ellenőrök

Szeged - Az ellenőrök többsége nem akar élete végéig jegyet ellenőrizni a helyi tömegközlekedési eszközökön: az új arcok főként az ő kilépésükkor jelennek meg. Egy kezdő hatékonyabban tud dolgozni, de akár nyugdíjas állás is lehet ez a munka: a legrégebbi ellenőr 16 éve dolgozik Szegeden.

Munkatársunktól

Megállókba begördülő trolikról sietős léptekkel leszálló utasok, vagy a jármű végigpásztázása után fel nem szálló emberek – az egyik legbiztosabb jele annak, hogy a buszon ellenőrök utaznak. Az utóbbi napokban több új arc is feltűnt közöttük. Tudatosan cserélik a munkatársakat a nagyobb hatékonyságú ellenőrzés végett? – érdeklődtünk a tömegközlekedési ellenőrzéseket végző Dakört Kft. ügyvezetőjétől.

– Kollégáink többségének nem életcélja az ellenőrködés, sokan tanulnak mellette. Ha valaki a képzettségének megfelelő munkát kap, búcsút mond nekünk. Nagy ritkán előfordul, hogy mi nem vagyunk megelégedve a munkájával, és elküldjük. Kollégáink jelentős része 2007-től dolgozik nálunk, de a legrégebbi ellenőrünk 16 éve nézi a szegediek jegyeit és bérleteit. Tehát nincs szó tudatos cserélgetésről: az ellenőrködés nyugdíjas állás is lehet – magyarázta [namelink name="Császár Béla"].

A tapasztalatok mégis azt mutatják: az utasok számára még ismeretlen ellenőr az első hetekben sokkal hatékonyabban tud dolgozni és büntetni. – Ez néhány héten belül megszűnik, ráadásul a kezdőket mindig egy tapasztaltabb mellé tesszük be, így már az elején is csak 50 százalék esély van arra, hogy nem szúrják ki őket a bliccelők – mondta az ügyvezető. Az ellenőrködés Császár Béla elmondása szerint továbbra is az egyik legnépszerűtlenebb szakmák egyike: nagyon kevesen adják be az önéletrajzukat azzal, hogy a pályázó életcéljaként tünteti fel benne ezt a munkát. Pedig komoly elvárásnak kell megfelelni: az érettségi és a büntetlen előélet mellett már idegennyelv-ismeretet is megkövetelnek.

A szegedi tömegközlekedésben havonta 9500–10 ezer járat ellenőrzését végzi 28 ellenőr, ami 2 és félmillió utast érint. Közülük 1100–1300-zal szemben kell valamilyen okból – bliccelés, többször érvényesített jegy, az igazolványszám hiánya a bérleten – intézkedni. – A szabálytalankodások száma csökken. Néhány éve még 1500–1700 volt belőlük havonta – mondta Császár Béla.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!