Szeged és környéke

2011.07.28. 23:26

Új terv készül a Tisza Lajos körúti közlekedésre

Szeged - A Tisza Volán és az SZKT nem akar közös sávot, a kerékpárosok még mindig azt szeretnének a kiskörút egy szakaszán. A városüzemeltetési bizottság szeptember végéig új tervet készíttet a területre.

Gonda Zsuzsanna

Továbbra sem fogadják el a Tisza Lajos körút kétszer kétsávos szakaszának közlekedési rendjét a kerékpárosok, szerintük balesetveszélyes számukra a belső sáv a Dugonics tér és a Szentháromság utca között. A Szegedi Közlekedési Társaság és a Tisza Volán azonban nem akar közösködni velük. A témával foglalkozott a városüzemeltetési bizottság csütörtökön.

Kerékpárosok a Tisza Lajos körúti buszsávon és annak környékén. Fotó: Karnok Csaba (galéria)


A kerékpárosok tudnak ugyan közlekedni, de szendvicsben – hangzott el a [namelink name="Juhász Gyula"] (Fidesz–KDNP) által vezetett bizottság ülésén, ahol a tagok úgy döntöttek: új tervet csináltatnak a szakaszra. Az egyes villamos felújításának időszakára ugyan korábban már készült egy olyan variáció, amely a kiskörútnak ezen a részén közös sávba terelte volna a tömegközlekedést és a bicikliseket, de ez a különböző extrák miatt – zöldterület, járdaszigetek – túl drága volt ahhoz, hogy valamilyen nyertes pályázat nélkül megvalósuljon. Nem meglepő módon nem is ezt fogadta el végül a bizottság. Amit most megterveztetnének, az egy háromsávos variáció. Egy sávot kapna a közösségi közlekedés, egyet-egyet a többiek.

A buszsávot megosztanák a tömegközlekedési eszközök között, felváltva használnák az ellentétes irányba haladó járművek. A bizottság logikája szerint a forgalom a lámpák és kereszteződések előtt torlódik fel, ezért úgy irányítanák a járműveket, hogy azokat terelnék be, amelyek ilyen forgalomlassító akadály felé haladnak. A terveknek szeptember 30-áig kell elkészülniük. A nyárra tehát már marad a mostani közlekedési rend.

Melyek az érvek a közös busz- és kerékpársáv ellen? – megkérdeztük a Tisza Volánt és az SZKT-t is.

Kerékpárosok a Tisza Lajos körúti buszsávon és annak környékén. Fotó: Karnok Csaba (galéria)


[namelink name="Káity Károly"], a Tisza Volán Zrt. forgalomfejlesztési és koordinációs igazgatója azt mondta: a buszsáv kialakításával a tömegközlekedés előnyben részesül az egyéni közlekedéssel szemben – ebből a szempontból nem tesznek különbséget autó, motor, bicikli között –, és ez számukra pozitív, de nem öncélú dolog, hanem az utasok érdeke, „a pontos menetrend szerinti közlekedés megvalósulását segíti". Szerinte a járműveknek nem lenne elég helyük kikerülni biztonságosan a kerékpárosokat – a sávjukból ugyanis nem léphetnek át a másikba a buszok, trolik, amelyek közös sáv esetén kénytelenek lennének a biciklisek mögött haladni. Ez a helyzet pedig semmivel sem lenne jobb, mint amikor az autók között araszolva haladtak.

Nagyjából hasonlóan érvelt [namelink name="Tóth István Tibor"], az SZKT igazgatója is. – Nem kényszerülhet arra a sofőr, hogy szabályt sértsen, és a sávból kilépve előzzön. Nem mindenki pizzafutár, hogy 40 kilométer per órás sebességgel kerékpározzon – érzékeltette, hogy a biciklisek szerinte lassítanák a tömegközlekedést.

Kerékpárosok a Tisza Lajos körúti buszsávon és annak környékén. Fotó: Karnok Csaba (galéria)


Úgy fogalmazott, Szeged kisváros, ezért nem lehet nagyvárosi logikával szervezni a tömegközlekedést. Szerinte a közösségi közlekedésnek már egyébként sem az autós, hanem a gyalogos és a kerékpáros közlekedés a vetélytársa, ezért – mondta az igazgató – az SZKT önmaga ellen dolgozna, ha engedményeket tenne a kerékpárosoknak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!