2019.05.31. 14:29
Utazási láncok, önvezető busz és elektromos roller lehet a jövő Szegeden
Az NNG volt a szervezője és a házigazdája annak a csütörtöki szegedi eseménynek, amely az Okos Város témakörben foglalkozott a jövővel, benne egyebek között Szeged közlekedésével is.
Gyenizse Pál és Csepinszky András előadása után Németh Zoltán Ádám, az SZKT közösségi közlekedésért felelős vezetője beszélt a fejlesztési irányokról, kiemelten az elektromobilitásról.
Megtudtuk, Szegeden az emberek 36 százaléka a tömegközlekedést használja, szűk egyharmad személyautóval, 17 százalék pedig biciklivel jár – a többiek meg gyalog. A kerékpárosok aránya az elmúlt 10 esztendőben stagnált, az autósoké a konjunktúrával növekedett az utóbbi néhány évben. Az igazi megoldás a közösségi közlekedés. Rossz példaként említette Los Angelest, ahol ennek aránya csak 5 százalék. Viszont 13-szor annyit ülnek dugóban a sofőrök egy évben, mint Szegeden. Továbbá a parkolók és az utak felülete nagyobb, mint az a terület, ahol emberek élnek.
A tömegközlekedés versenytársa lehet az autómegosztás, az utóbbi persze az önvezető járművek elterjedésével gyorsul majd fel igazán. Szegeden először talán a béketelepi buszjáratot válthatja ki – gazdasági megfontolásból. Nagyobb városokban utazási láncok lesznek, átszáll
ással. A kecskési villamosmegállótól például elektromos rollerrel mehet haza a nagyérdemű.
Szeged tömegközlekedése ma körülbelül fele-fele arányban elektromos és dízelüzemű, a teljes villamosításhoz komoly infrastrukturális fejlesztés kell. Az még a távoli jövő, ám olcsóbb és már működő megoldás az önjáró troli, amivel megspórolható a felső vezeték kiépítése. Néhány kilométert maga képes megtenni a jármű, a végállomáson pedig rátölt az akkumulátoraira – erre leghamarabb az ELI lézeres központig meghosszabbított trolivonalon láthatnak majd példát a szegediek.