Szeged és környéke

2015.04.20. 18:12

Üzemkész az új szegedi mobil partfal

Kedden 9 és 12 óra között a rakpart le- és feljáróit is lezárják, mintha árvíz lenne, hétfő este 6 órától már nem lehet parkolni a szokott helyeken. Képgalériával.

Fekete Klára

Már csaknem teljes hosszában áll az új mobil gát a Tisza szegedi belvárosi szakaszán. Holnap 9 és 12 óra között a rakpart le- és feljáróit is lezárják, mintha árvíz lenne, ma este 6 órától már nem lehet parkolni a szokott helyeken.

Pontosan 9 évvel ezelőtt, 2006-ban 10 méter 9 centi magas volt a Tisza. Az új mobil partfal 11 méter magasságig ellenáll az árnak. A múlt héten terheléses próbát tartottak: akkor partfal hossza mentén a 417-ből 85 darab tartóoszlop műszeres próbaterhelését végezték el a szakemberek.

Tesztelték a partfalat. Fotó: Kuklis István (képgaléria)


[namelink name="Kozák Péter"], az Ativizig igazgatója elmondta: ahol 60 centi a mobil fal magassága, ott 1 tonnás, ahol 120 centi, ott 4 tonnás terhelést kell egy oszlopnak elviselnie. A 120 centis magasság a Stefánia előtti szakaszra érvényes. A rakpart északi és déli lejárójánál pedig 180 centi magas oszlopok is lesznek, 7 és fél tonnás teherbírással.

A mobilgátat 24 óra alatt össze lehet állítani, ami elegendő idő, hiszen egy Maroson érkező árhullám esetében 4–7 nap, egy felső-tiszai áradásnál 1–2 hét időelőnyben vannak a védekezők.

Tesztelték a partfalat. Fotó: Kuklis István (képgaléria)


Kedden délelőtt az utolsó elemek behelyezésével üzemkésszé nyilvánítják az árvízvédelmi rendszert. Ezekben a napokban még nem lehet „megsimogatni" az elemeket. Május végén, a hivatalos átadáskor azonban a szegediek kedvéért egy szakaszon újra felállítják a gátat.

A következő hetekben rendezik a háttöltést, befejezik a parti sétány térburkolatát. Helyükre kerülnek az új, előre gyártott lejárók, lépcsők, és legvégül visszaköltöznek a helyükre a szobrok is.

Ez történt 2,2 milliárd forintból újul meg május végére a szegedi partfal árvízi emlékműtől a Bertalan hídig tartó 2,1 kilométeres szakasza. A szegedi önkormányzat az uniós pályázat kedvezményezettje, az Ativizig a szakmai felügyeletet látja el, a kivitelező a Szeged S-H-K 2013 Konzorcium. Tagjai: a Swietelsky Magyarország Kft., a Hídépítő Special Kft. és a KÖTIVIÉP'B Kft. Az EU 1,5 milliárddal támogatja a projektet, 700 millió forint az önerő összege. A beruházás 2014. január 29-én rendhagyó „első kapavágással" indult: elszállították Lapis András Kalapos hölgyét a klinikák elől. A rekonstrukció során az útszinthez képest 3–4 méteres mélységig szivárgást gátló résfal épült, a régi támfal előtt teljesen új vasbeton köpenyfalat emeltek. A mentett oldalon szivárgórendszert alakítottak ki, a járdaszintet megemelték. A beton mellvédet részben visszabontották, a megmaradó szerkezet tetejére mobil árvízvédelmi fal kerülhet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!