2007.11.29. 20:38
Városszerte késő buszok
Szeged - Autóbusz- és villamosjáratot teszteltünk a nap különböző szakaszaiban. A tíz évvel ezelőtti forgalomra alakított buszos menetidő ma már túl szoros, rendszeres a késés, ráadásul a nagy forgalom mellett az építkezések miatt is változtatni kell a menetidőkön. A 83-as autóbuszt és a 4-es villamost teszteltük a nap különböző szakaszaiban, végállomásaik között.
A menetidő a legritkább esetben egyezik meg a menet idejével. Ezt a következtetést vontuk le, amikor a 83-as autóbuszt és a 4-es villamost teszteltük a nap különböző szakaszaiban, végállomásaik között. Előbbi hivatalos menetideje a menetrend szerint huszonnyolc, utóbbié huszonnégy perc.
Ötvennel a harmincasban
Az autóbusznak a legkisebb forgalommal délelőtt kellett megküzdenie. A sofőr is „vén rókának" tűnt szakmájában: másodpercre pontosan, huszonnyolc perc alatt teljesítette a távot. Mivel a vezetőfülke közelében ültünk, láttuk: az alsóvárosi Csonka és Szécsi utcai 30-as övezetben is ötvennel haladt, több helyen pedig a hatvanat is elérte a jármű sebessége. Vagyis a pontosságot csak szabálytalanság árán lehet elérni.
A percek futnak, a buszok vesztegelnek Szeged bedugult utcáin. Fotó: Segsvári Csaba
A reggeli csúcsban buszunk több mint négy, kora délután hét és fél perc késést szedett össze. Reggel az úttesten pirosban áthaladó gyalogosok, a szabálytalanul sávot váltó autók, és egy szirénázó mentő tartotta fel a vezetőt. Délután pedig a sok fel- és leszálló egyetemista miatt csúszott a menetidő.
A késő délutáni 83-asnak a forgalommal gyűlt meg a baja: az SZTK-tól a Centrumig, illetve az egész Rókusi körúton a temérdek autó miatt csak lépésben tudott haladni. Ezzel a járattal egy teljes fordulót tettünk meg: a menetrendhez képest tizenkét perces csúszást sikerült összeszednie. Négy percet Makkosházról a Vadkerti térig, nyolcat pedig visszafelé.
Készenlét és GPS
– Átlagos helyzetre alakította ki a Tisza Volán a járatok menetrendjét. A 83-asét nagyjából egy évtizede. Azóta megváltoztak a forgalmi viszonyok – beszélt Draskóczy István. A Tisza Volán helyi közlekedésért felelős divízióigazgatója elmondta, minden járművük menetidejét GPS-en keresztül követik. A tapasztalat: csúcsidőn kívül buszaik tudják tartani a menetidőt. – Az utas a késést elviseli, a sietséget nem – mondta a tapasztalatokról. Meg arról, hogy fel vannak készülve: ha látják, hogy egy járművük, például a 83-as nem tud idejében Makkosházra érkezni, mindig készenlétben áll a vonalon egy másik autóbuszuk. Akkor minden marad majd a régiben?
Szegeden mostanság sokat lassult a tempó, egyetlen hónap alatt ezerötszázszor késtek a buszok.
Fotó: Segesvári Csaba
– Az önkormányzattal egyeztetve márciusban minden járatunknál egy átfogó utasszámlálást végzünk majd. Ennek részeként a menetrendeket is módosítani fogjuk – mondta a divízióigazgató. A Tisza Volán és az SZKT munkáját – így járataiknak menetidejét is – év elejétől a Szegedi Környezetgazdálkodási Non-profit Kft. felügyeli.
Ezerötszáz járat késett
– Szúrópróbaszerűen ellenőrizzük a járatok menetidejét – magyarázta Bálint Ákos. A kft. közlekedésszervezési igazgatóhelyettese a szankciókról is szólt: csak akkor szabnak ki büntetést, ha a késés a vezető miatt történt. – Az elmúlt hónapban a Tisza Volán járataiból 1200 közlekedett a menetrendtől eltérően. Ha a trolikat és villamosokat is beleszámoljuk: ez a szám másfél ezer. Nem a vezetők hibájából késnek – mondta a megdöbbentő adatokról Bálint.
– Hamarosan épül az Árkád a nagykörúton, a buszport a Kálvária sugárúton, valamint az elektromos nagyprojekt építkezései kezdődnek a Kossuth Lajos sugárút–Makkosház között. Tarthatatlan lesz az ezeken a vonalakon haladó járművek menetideje, így ezt addigra át kell alakítanunk – mondta a közlekedésszervezési igazgatóhelyettes.
A 4-es villamosnál mért kisebb csúszásokra – köszönhetően ezen járművek zártpályás útvonalának – annyit mondott: a két-három perces késés még megfelel az elvárásoknak.