Szeged és környéke

2011.07.03. 14:26

Veszélyes a Tisza Lajos körút a kerékpárosok szerint

Szeged - Egymásnak ment a kerékpárosklub szegedi csoportja és a városüzemeltetési bizottság egy tagja a Tisza Lajos körút forgalmi rendje miatt.

Gonda Zsuzsanna

Június közepétől az 1-es villamosvonal felújítása miatt megváltozott a közlekedés a Belvárosban, a Tisza Lajos körút egy szakaszán buszsávokat jelöltek ki. Ezt a sávot használják a villamospótlók, taxik is, a belsőt pedig a többi jármű.

A kerékpárosok a tervezésnél is jelezték: biztonságosabbnak tartanák a közös biciklis-buszsávot, amelyre külföldön sok példa van, Magyarországon viszont egyelőre ritka. Bár ilyen terv is készült, a közgyűlés városüzemeltetési bizottsága nem ezt fogadta el. A Magyar Kerékpárosklub szegedi csoportja hetek óta gyűjti a tapasztalatokat, és próbálja elérni, hogy a szerintük rossz megoldáson változtasson a bizottság.

A delmagyar.hu is tapasztalta: a szakasz sokak számára nem egyértelmű, az autósok ledudálják a szabályosan közlekedő kerékpárosokat, illetve sok az olyan biciklis, aki inkább a járdán halad – szabálytalanul. Laikus szemmel a közös busz–kerékpársáv a legpraktikusabb, de úgy tudjuk, ez ellen a Szegedi Közlekedési Társaságnak és a Tisza Volánnak van kifogása.

A külső sáv a buszoké. Fotó: Segesvári Csaba

A külső sáv a buszoké. Fotó: Segesvári Csaba
A kerékpárosklub a döntéshozó bizottság tagjainak június 28-án levélben fejtette ki álláspontját. Ebben többek között azt írják, hogy sok autós a buszsávon előzi a kerékpárosokat, a torlódásokat a a biciklisek szintén a buszsávon igyekeznek kikerülni. „A jelenlegi állapot senkinek sem jó, a troliknak, buszoknak sem, veszélyes is, ám a probléma egyszerűen orvosolható. A buszsávon – egyelőre szabálytalanul – haladó biciklisek nem tartják fel a buszokat, trolikat. A belvárosi szakaszon nagy sebességet nem tudnak elérni a tömegközlekedési járművek, eleve 40 kilométeres korlátozás van, sok autóbusz egyébként is csak a Honvéd térnél kanyarodik ki, lassítani kell a parkolóból ki-beálló autók miatt, és a Nagyáruház forgalmas zebrájánál."

A javaslatra a [namelink name="Juhász Gyula"] (Fidesz-KDNP) vezette bizottság érdemben nem reagált, ellenben [namelink name="Iványi Aurél"], aki a bizottság külső, vagyis nem képviselő tagja, személyeskedő levélben válaszolt. (A kerékpárosklub és a volt szocialista képviselő nem először kerül konfliktusba, az Algyői úti kerékpárút kialakításakor is volt már vitájuk.) A szegedi bicajosok a Magyar Kerékpárosklub oldalán, a Facebookon és a Szegedbicaj blogon is közzétették a levélváltást, később Iványi Aurél levelét is, amelyben az általa használt hangnemért bocsánatot kér. „Remélni tudom csak, hogy az érdemi kérdésre is választ és megoldást kapunk. Ehhez igyekszünk magunk is változtatni a helyi 'kommunikációs technikánkon'" – írta érdeklődésünkre [namelink name="László János"], a Magyar Kerékpárosklub elnöke.

A személyes konfliktus tehát elsimult, az alapprobléma azonban továbbra is fennáll. A városüzemeltetési bizottság ezen a héten is összeül, Iványi Aurél pénteken még nem tudta megmondani, hogy téma lesz-e a Tisza Lajos körút közlekedési rendje.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!