2015.05.27. 20:56
Vízben rohad a Szőke Tisza megmentésre ítélt része, az új tulajdonost felszámolják
Szeged - Tartozik a kikötőnek, felszámolják a Szőke Tiszát elbontó vállalkozást – tudta meg lapunk. A roncs megmentésre ítélt részei a vízben rohadnak, az örökségvédelmet képviselő hivatal szerint minden rendben halad.
A hajó élete
A lapátkerekes gőzhajót a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében építették 1917-ben; 1919-től a SAS, 1930 és 1944 között a Szent Imre, később a Felszabadulás, végül a Szőke Tisza nevet viselte. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött, és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven éve újították fel. 2012-ben a jégtől betört az oldala, megsüllyed.
Lassan két éve nem történik semmi a Szegeden egykor közkedvelt hajó, a Szőke Tisza körül. A bontásra eladott termes gőzös mellől 2013 végén tűntek el a munkások. Megírtuk: a Szőke Tisza 2012-ben elsüllyedt a tápéi téli kikötőben, a roncsot 4,8 millió forintért adták el egy fémkereskedőnek, miután a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) szakértője úgy ítélte meg, hogy a hajó menthetetlen. A Szőke Tisza bontását mindazonáltal feltételhez kötötték, egyes részeinek megmentését előírták. A munka 2012 októberében kezdődött. Az akácos és a gaz már benőtte a hajó melletti partot, a roncsot csak komoly erőfeszítések után lehet megközelíteni.
Sokáig úgy tűnt, gyorsan végeznek a 250 tonnás hajó feldarabolásával, a munkával azonban 2013 őszén váratlanul leálltak. Az 1917-ben épült 77 méteres oldalkerekes személyszállító gőzhajó törzse a mai napig víz alatt rozsdásodik, csakúgy, mint a megmentésre előírt a háromhengeres gőzgép egy része, a kormánylapát, valamint a kormánymű-kormányrendszer. A Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ arról tájékoztatta lapunkat, hogy a Műtárgyfelügyeleti Iroda munkatársa május 4-én helyszíni szemlét tartott.
Az árbocrúd, az árboctalp, a kéménybillentő mechanika, a horgonycsörlő és a szellőzőkürtő biztonságban várja további sorsát. Megállapították, hogy a bontási munkálatok részben befejeződtek, de a víz alatt lévő részek kiemelése még nem történt meg. Az örökségvédelmi hivatal türelmes, tavaly még azt írták, ha a vállalkozó nem megfelelően végzi a bontást, lehet szó bírságról. De eddig még nem bírságoltak.
Az Opten céginformációs rendszer szerint a Szőke Tiszát megvásárló Ferro-Totál Kft. február óta felszámolás alatt áll. Úgy tudjuk, a cég a hajó tárolásáért sem fizetett, ezért is állt meg a bontás, a tartozás miatt nem léphetnek a téli kikötő területére. A kibontott, megmentésre szánt részekből több darab a Mahart Tiszayacht Kft. csarnokaiba kerül.