Délmagyar logó

2019. 07. 20. szombat - Illés 18°C | 29°C Még több cikk.

115 milliós kötbért követelnek a PESA-tól

Szeged - Többet álltak tavaly az új villamosok, mint amennyit a város gyártóval kötött szerződése megengedett. Ezért az SZKT 115 milliós kötbért követel a PESA-tól.
115 millió forint kötbért követel a Szegedi Közlekedési Kft. a 9 új villamost szállító lengyel PESA gyártól. Az önkormányzati cég igényét a legutóbbi közgyűlés jóváhagyta. Erre azért volt szükség, mert Tóth István Tibor SZKT-ügyvezető igazgatónak 50 millió forintig van közvetlen aláírási joga.

9-ből 5 vesztegelt

A PESA-villamosokat a tömegközlekedési nagyprojekt részeként 16 millió euróért (4,5 milliárd forint) vásárolta a város. A prototípus 2011. szeptember 29-én futott be, majd januártól követte a többi nyolc. A szerelvények levizsgáztak, majd egymás után bekapcsolódtak az utasszállításba. A flotta 2012. május 23-án lett teljes. Szeptemberben megírtuk: a 9 járműből 5 vesztegelt a Pulz utcai remízben. Egy volt közülük balesetes, a többi műszaki problémák, elsősorban fékgondok miatt állt.  

– A 2009 októberében kötött szállítási szerződésben az áll, hogy ha a villamosok rendelkezésre állása 90 százalék alá csúszik, akkor a gyártó kötbérrel sújtandó. Ezek a feltételek sajnos tavaly teljesültek – mondja a cégvezető. – Az alapszerződés nem tartalmazott iránymutatást a kötbér kiszámítására, a speciális képlet egy későbbi szerződéskiegészítéssel került bele a megállapodásba. A 115 milliós összeget a PESA elismerte, aláírta, most az önkormányzati aláírásra várunk. Az összeg hathavi részletben érkezik, az első előreláthatólag március 10-éig.

– Most dolgozik az új flotta, általában 9 szerelvényből 7-8 közlekedik – tette hozzá az igazgató. A közlekedési hatóság az említett meghibásodások miatt hivatalból megint vizsgálja a villamosokat. Közben akadt egy olyan hiba a központi vezérlőkomputerben, amelyet a gyártó az eddigi kétszáz járművénél nem tapasztalt. Az érintett alkatrész cseréje után a szállító szoftvert frissít, a hatóság pedig a szükséges dokumentumok ellenőrzése után engedélyezi, és lehet telepíteni a programot a járművekre. A PESA szerelői továbbra is itt laknak Szegeden, hogy minél kevesebb legyen a leállás műszaki hiba miatt, és ez így marad a 3 éves garanciális idő végéig. Addig az SZKT-val közösen nyilvántartják azt is, hány napot futnak a járművek, mert a következő két évre is érvényesek a kötbérezés szigorú szabályai.

Olvasóink írták

  • 20. queenmargareth1 2013. március 04. 20:05
    „ááááááááá, rossz helyre írtam!!!bocsi”
  • 19. queenmargareth1 2013. március 04. 20:04
    „engem az idegesít, hogy előre fizetek, vagy, hogy negyedévente olvasnak, vagy évente, hogy a hideg vizet nem írhatom a meleg vízzel stb...pontosabban kiírhatom, de nem ér semmit.:)

    én felhívtam a Démászt, ott mindent szépen elmagyarázott egy kedves hölgy, egyszóval ez a csökkenés még mindig növekedés, ahogy csutak írta...”
  • 18. limlom 2013. március 04. 19:08
    „Nem tudom emberek én gyártanék ennyi villamost, meg metrókocsit, vagont és buszt.
    Talán lenne munkánk.
    Talán a gyerekeknek is lenne miért, hová tanulni.
    Esetleg még élő szaktudásból használható szakembergárda felhasználható lenne és nem rokkant nyugdíjas és külföldre távozó tömegek keletkeznének.
    A csődlovagokat meg száműzném.
    stb...stb...”
  • 17. Ebgondolat 2013. március 04. 16:18
    „9. ALBERT 2013.03.04. 13:01
    Érdeklődéssel várom a további számításaid, azzal kapcsolatban, mivel egyenlő egy, vagy mind a kilenc villamos ára.”
  • 16. macs 2013. március 04. 15:42
    „13. kormoska,
    az a szerencsétlen Combino is a politika hiszti áldozata lett, mint most a Pesa. :-D”
  • 15. kormoska 2013. március 04. 14:35
    „Jönnek itt többen a Debreceni villamostenderrel!
    Ugyan már,vagy 3 éve csinálják és még a sínek sincsenek lerakva.Legalább 3-4 járműtenderük lett sikertelen.A sokadik állami garanciát meg pluszpénzt és kezességvállalást könyörögte ki legutóbb Kósa Lajos!
    A járműveik még csak maximum a rajzasztalon léteznek,náluk még Miskolc is előrébb tart mert ott nyárra érkeznek a szerelvénye.
    Egyesek tájékozódhatnának mielőtt ökörségeket írnak.”
  • 14. azigazitrebitsch 2013. március 04. 14:32
    „6. Lucia 2013.03.04. 12:46
    Yes,sőt hozzuk vissza a lóvontatást,meg a huszárokat és követeljük,hogy ezentúl hátrafelé rúgják a focit !!
    Ja és az alanyi jogon járó ingyen sört se hagyjuk ki !!
    + a sajtos pogi árához se merjen senki nyúlni !!”
  • 13. kormoska 2013. március 04. 14:25
    „De kínba vannak a z Szkt-nál!
    Pesten évekkel ezelőtt ugyanez volt a Combínókkal,csak ott az áramszedők romlottak el sorban.Azóta eltelt 5-6 év és megcsinálták őket,nincs gond velük.
    Szeged prototípust vett(hogy miért az számomra is kérdőjeles)ennek vannak hátulütői,csak Kolozsváron futnak a Szegedihez nagyon hasonló szerelvények.
    A szerelők még 2 évig itt lesznek,most a 9 ből 8 villamos jár.
    A kötbért elismerték,kifizetik.Miért kell ehhez újabb újságcikk meg melldöngetés?
    Az Szkt kapott +támogatást az önkormányzattól is.Mi itt a gond?
    Remélem az új trolikkal nem lesz hasonló probléma,mert a végén az"igazgató"úr infarktust kap úgy aggódik!”
  • 12. tatam 2013. március 04. 14:02
    „7. strangerrr! "Kell a pénz ezekben az időkben amikor csökken az állami normatíva." Nem csökkent! Mert ez azt jelenti, hogy még van, de kevesebb! Ebben az évben nincsen állami normatíva!!!”
  • 11. roxper 2013. március 04. 13:46
    „9.
    Ha előbb szóltál volna nekik, akkor ebből a projektből biztos arra is költhettek volna, okos vagy! :D”
  • 10. Lucia 2013. március 04. 13:09
    „8.
    Ilyen marhaságot miért írsz? De most komolyan!”
  • 9. ALBERT 2013. március 04. 13:01
    „Kívül csecse, belű k.k. ! 16 millió euróért (4,5 milliárd forint) vásárolta a város = kb, 1000 szociális lakás ára ! = 1000 fiatal család otthona !”
  • 8. strangerrr 2013. március 04. 13:00
    „Mivel a villamosok egyedi járművek ezért ilyenek mindig előfordulnak minden típusnál ezért került a szerződésbe a kötbér. Nagyon is jól járt Szeged város ezekkel a villamosokkal, hiszen olcsóbbak voltak, ezért maradt forrás a projektben és ezért tud a Város pl több trolit is rendelni. És mint láthatjuk az alulfinanszírozott SZKT és kap nem kevés pénzt.”
  • 7. strangerrr 2013. március 04. 12:54
    „Így van ez amikor az SZKT-nak (politikai és anyagi) érdekében áll, hogy ne járjanak a villamosok. Kell a pénz ezekben az időkben amikor csökken az állami normatíva.”
  • 6. Lucia 2013. március 04. 12:46
    „Azért név szerint érdekelne, ki a felelős azért, hogy több milliárd forintért ilyen sz@rt sóztak Szeged nyakába? Esetleg némi kenőpénz is csúszott pár zsebbe? Vagy nagyon rossz indulatú vagyok?
    Még most kellene mind a 9-et eladni és az árából taxi csekkeket adni a rászorulóknak (én nem kérnék)! A 2-es vonalat meg felszedni, visszaállítani a 83-as és 2-es buszokat!”
  • 5. papsajt 2013. március 04. 12:38
    „"TELSTAR
    Az Alstom-metróra emlékeztető sztori..."

    Nah ja, ott is úgy kezdődött hogy nincs alagút.
    Szegeden is hosszú csúszás volt az 1-es felújítása kapcsán. Persze a kötbérről azóta sincs hír:

    "Csúszik a villamos Szegeden-2009. december 10.

    A szegedi önkormányzat másodszor is visszautasította a kivitelező A-Sz-E Konzorcium kérését, hogy elkezdhesse az 1-es villamos Boldogasszony sugárúti szakaszának műszaki átadását, írja az Index.

    A város december 5. óta napi tízmillió forintos kötbért számol fel, és ez továbbra is így marad mindaddig, amíg a szerződéses feltételei nincsenek meg az átadási eljárásnak. A műszaki procedúra elkezdésének az csak az egyik feltétele volt ugyanis, hogy a villamos végigmenjen az új síneken."

    Bár a 2-es építése is hasonló volt:
    "A szegedi 2-es villamos pályájának és a kapcsolódó létesítményeknek a többször módosított határidő szerint 2010. szeptember 18-ra kellett volna elkészülniük, a forgalom azonban csak 2012. március 2-án indult el a vonalon."”
  • 4. TELSTAR 2013. március 04. 12:13
    „Hogy jön ide Debrecen?”
  • 3. NP1 2013. március 04. 11:55
    „1, 2,
    Igazatok van!
    Ez a projekt meg sem közelíti azt a komoly szakmai nívót amit Debrecen lezongorázott a saját villamostendere kapcsán.”
  • 2. TELSTAR 2013. március 04. 11:31
    „Az Alstom-metróra emlékeztető sztori...”
  • 1. gilberto 2013. március 04. 10:56
    „A csodas lengyel villamos.... De köszönjek meg sajat maguknak, hogy egy olyan gyartoval kötöttek szerzödes, akik meg a lengyel piacon kivülre nem gyartottak.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Koccanás miatt állt a 4-es villamos

Információink szerint a Vitéz utácánal egy Honda személyautó a 4-es villamos elé hajtott. Tovább olvasom