Délmagyar logó

2019. 01. 20. vasárnap - Fábián, Sebestyén -4°C | 2°C Még több cikk.

1314 tonnát húz a 9000 lóerős Taurus: 12 órás műszak a RoLa szerelvényen

Szeged - 434 személyautó teljesítményének parancsol, aki a RoLa 1314 tonnás szerelvényét navigálja Szeged és Hegyeshalom között. A 12 órás műszakban elfogy néhány energiaital, az újságíró szeme néha le is csukódik. A mozdonyvezető azonban nem pihenhet közben: 1550 méterenként jeleznie kell, ébren van.
Míg az úrvezetők néhány órás családi kirándulásokon is könnyen elpillednek, az árufuvarozásban dolgozó kamionsofőrök vagy mozdonyvezetők edzettebbek: monoton utakon is muszáj ébernek lenniük. A vasúti teherszállítással foglalkozó Rail Cargo Hungariánál a mozdonyvezető 12 órás műszakban dolgozik. Ha úgy jön ki a lépés, munkaidejét szinte végig a vezetőálláson tölti. Felszálltam az egyik Szeged-Hegyeshalom–Wels RoLa-menetre, és megnéztem, hogyan telik a 12 órás szolgálat.

A kamionok már a RoLa szerelvényén álltak, mire este 8-ra a dorozsmai állomásra értem. Alkalmi kalauzommal, Porpáczy Richárddal felszálltunk a 470-es sorozatú, Taurusként becézett, Siemens gyártmányú, 9000 lóerős gépre. Mögöttünk 27 vagon.

– Délelőtt 11-ig alszom, a család megérti, hogy csöndben kell lenni. Így készülök minden útra – mesélte Porpáczy Richárd, miközben energiaitalait kakaómmal együtt a vezetőálláson kialakított hűtőbe tette.

– Már dédapám is vasutas volt. 2 év hajógépészkedés után 2004-ben tértem vissza a kötöttpályához. Jellemző: nem ismerem a hétfői munkaundort, ugyanis nagyon szeretek vezetni – mesélte. A műszereket figyelve megjegyeztem, a 161 kilonewton nyomatékkal meglóduló mozdonyunk ereje 434 darab BMW 120d teljesítményének felel meg.

Porpáczy Richárd nem ismeri a hétfői munkaundort – nagyon szeret vezetni. FOTÓ: SEGESVÁRI CSABA
Porpáczy Richárd nem ismeri a hétfői munkaundort – nagyon szeret vezetni.
Fotó: Segesvári Csaba

Éberségi berendezés. – Három dolgot szoktak tőlem kérdezni: tényleg meg kell nyomni valamit öt másodpercenként, mitől izgalmas vonatot vezetni, és hogy gázoltam-e már? – oldotta fel a csendet Richárd, miközben 1314 tonnás szerelvényük laza 80-as tempóval robogott keresztül Kiskunfélegyháza kihalt állomásán. – Ha nincs előttünk sebességcsökkentésre utaló jelzés, az éberségi berendezést 1550 méterenként kell kezelni azzal, hogy a lábammal lenyomva tartott pedált felengedem – válaszolta meg az első kérdést.

– És tényleg nem unalmas? – tudakoltam, hiszen a vonatot még kormányozni sem kell. Richárd rögtön bemutatta, mi mindenre kell figyelnie egy vezetőnek: az éberségi berendezés kezelése, jelzők figyelése, sebességtartás, gyorsítás, fékezés, fázishatárok betartása. Utóbbi a gyakorlatban azt jelenti, hogy villamos vontatásnál a betáplálási pontok találkozásánál feszültségmentesíteni kell a vonatot, ellenkező esetben a teljes szakaszt rövidre lehet zárni – tényleg nincs helye a bambulásnak. – Annak unalmas a munkája, aki egy irodában ül. A mozdonyvezetést is ugyanúgy élvezem, mint a motorozást – tette hozzá. Ferencvárosig már 100-zal robogunk, a 80-ról gyorsítást 15 másodperc alatt letudtuk. Lassan előkerült az első energiaital.

Fehérre meszelt vér. Rég megvacsoráztam, éjfél közeledtével egyre kényelmetlenebbé vált a mozdony anyósülése. Épp megszunnyadtam, amikor Richárd sztorizni kezdett. Rátapintott, véres történetekkel még ébren tud tartani: – Nézd a sínek közötti fehér festéseket. A kifolyt vért meszelik fehérre. A vasúti balesetek jelentős részét emberi mulasztás okozza, a balesetek szinte mindig azért történnek, mert valaki valamilyen szabályt nem tartott be.

Jó, ha 200 méterre látunk. Újra csönd. A mozdony fénye jó, ha 200 méterre elér, miközben féktávunk 500–600 méteres. Esélytelen, hogy észrevegyük egy előttünk tornyosuló akadályt, igaz, egy tehervonatban legfeljebb egy másik vonat tehet kárt. Túl a hatodik munkaórán csak a pályakarbantartás miatti lassítások tartottak ébren. Elfogyott a második energiaital is, személyvonatok sem jártak előttünk. Budapest után teljes lendülettel haladtunk az 1-es vonalon, a szári bevágáson, azaz a kanyonon keresztül az osztrák határ felé. A török kamionosok békésen aludtak, szinte észre sem vették, hogy az éjszakai vágányzárak miatt néha megálltunk.

Olvasóink írták

  • 17. Queenmargareth 2011. december 31. 19:59
    „A Taurus szép, gyors, fejlett, 2003, 2004 körül láttam először belülről is, fantasztikus.
    Ami figyelemre méltó még: a Gigant...:)”
  • 16. szabozoli22 2011. december 31. 11:47
    „15. Nem arról volt szó, hogy ki, mit terel hova, hanem az utak állapotáról.”
  • 15. Beroesz 2011. december 31. 00:24
    „Azért kíváncsi lettem volna az osztrák kalandokra is, merthogy Hegyeshalom és Bécs után már 200-zal lehet repeszteni, a Taurusok pedig osztrák pályán is haladhatnak.

    13. szabozoli22 2011.12.30. 19:50
    A németeknél osztrákoknál éppen most terelik vissza a forgalmat vasútra, ahogy a svájciak is tették. Nem kamionok, hanem pótkocsik, konténerek formájában. Ez a vonat is Welsig megy, ami Ausztria.”
  • 14. atomboy 2011. december 31. 00:13
    „12. Misi72
    Eleg nehez, mert a kapacitas korlatozott, a tehergepjarmuvek szama meg emelkedik. Najo, stangal, de igy is tobbszoroese a kapacitasnak.”
  • 13. szabozoli22 2011. december 30. 19:50
    „12. Nem kell sehova terelni semmit. Normális utakat kell csinálni. Németeknél, osztrákoknál stb miért nem szarok az utak? Talán mert nem lopják el az útba fektetett pénzt.”
  • 12. Misi72 2011. december 30. 18:28
    „Ezért kellene vissza terelni a teherszállítás java részét a vasútra nem mennek tönkre az utak.”
  • 11. utom 2011. december 30. 18:28
    „Favágó! az összes tengely fékezve van ha meg kell állni, és ha láttál már RO-LA szerelvényt akkor tudod h nagyon sok kerék van alatta.”
  • 10. favágó 2011. december 30. 11:59
    „1314 tonna megy 80-100-al! Fém sínen fém kerékkel! És megáll 5-600 m-en belül! Ezt azért elég nehéz elhinni!”
  • 9. Mike3 2011. december 30. 10:03
    „lenyűgözőek ezek a hatalmas dögök”
  • 8. eljensokaszeged 2011. december 30. 09:50
    „7. nanu 2011.12.30. 09:30

    felesleges. a szerelvény védett úton halad, ha 5-6 méterre elvilágítana, reklamálnának a zöldek a fényszennyezésért.”
  • 7. nanu 2011. december 30. 09:30
    „A mozdony fénye jó, ha 200 méterre elér, miközben féktávunk 500-600 méteres.
    Hihetetlen.
    Egy több százmilliós járgányba nem tudnak beszerelni xenonnal vagy valami jobb fényerejű reflektorokkal ellátott lámpát? Talán a sok figyelmetlent is észre lehetne venni.
    Vagy megint én vagyok a hülye?”
  • 6. klj-54 2011. december 30. 08:37
    „Ez bizony gyengécske cikk:(”
  • 5. lukrecia 2011. december 30. 08:27
    „Ott én is szeretnék dolgozni. :))”
  • 4. eljensokaszeged 2011. december 30. 08:22
    „2. Carlo 2011.12.30. 08:03

    Úgy tűnik elfáradt a végére a zújságíró. Attól még jó.”
  • 3. dbd 2011. december 30. 08:07
    „B.U.É.K. Ricsi !”
  • 2. Carlo 2011. december 30. 08:03
    „a cikk vége kissé elkapkodott, az elejétől olvasva valahogy többet vártam...
    amúgy meg egész jó ...”
  • 1. Egyolvasó 2011. december 30. 06:33
    „Szép munka, biztos meg is fizetik.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rongyos szilveszter vagy pazar lakoma

Ingyen is lehet bulizni szilveszterkor, néhol 12 ezer forintba is kerülhet egy partibelépő Szegeden. Kocsmában, kávézóban, diszkóban is búcsúztatják az óévet. Tovább olvasom