Délmagyar logó

2019. 07. 19. péntek - Emília 17°C | 27°C Még több cikk.

A kompetenciaméréseken több szegedi iskola is évek óta átlag felett szerepel

Szeged - Több szegedi intézmény is felkerült a legkiemelkedőbb teljesítményű általános iskolák listájára. A kompetenciafelmérések alapján nézték meg, melyek azok, ahol az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik a diákok képességeit, ahol a leghatékonyabban kompenzálják a családi háttérből eredő hátrányokat.
Az Oktatási Hivatal évek óta közli azoknak az általános iskoláknak a listáját, ahol a kompetenciamérés eredményei alapján az átlagosnál nagyobb a pedagógiai munka fejlesztő, illetve hátránykiegyenlítő hatása. Hatodik évfolyamon azt mérik, hogy az esetleges hátráltató vagy nem támogató családi hátteret hol tudja az iskola hatékonyan ellensúlyozni, a nyolcadikos eredményekből pedig, összehasonlítva a két évvel korábbiakkal, azt mérik le, mennyit fejlesztett az intézmény a diákokon.

Évek óta átlag felett

A kompetenciamérésekből minden évben kiderül, melyek azok az iskolák, ahol a diákok az országos átlag felett teljesítettek. Több szegedi iskola évek óta stabilan szerepel ezek között. Matematikafejlesztésben az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola 5, a Tisza-parti Általános Iskola 4, a Béke Utcai Általános Iskola 3 éve nyújt kiemelkedő teljesítményt. Szövegértésből a Juhász Gyula szintén minden vizsgált évben hasonlóan kiválóan szerepelt, a Tisza-parti 4, a Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola pedig 2 alkalommal. Hátránykiegyenlítésben 6. évfolyamon matematikából a Weöres Sándor, az Alsóvárosi, az Arany János és a Fekete István, szövegértésből az Alsóvárosi és az Arany János szerepel ezeken a listákon, 8. évfolyamon pedig matematikából a Béke utcai, a Zoltánfy István Móra Ferenc Utcai Telephelye, az Alsóvárosi, a Bonifert Domonkos, a Dózsa György és a Petőfi Sándor iskolák, szövegértésből az Alsóvárosi, Bonifert-, Dózsa- és Petőfi-iskola.
A kompetenciaméréseken több szegedi iskola is évek óta átlag felett szerepel. Fotó: Török János - GALÉRIA
 

Oktatás képesség szerint

Az egyik legsikeresebb iskolában, a Tisza-partiban azt vallják, az eredmények hátterében a diákok, pedagógusok és szülők együttes munkája áll. – A hozzánk járó gyerekek többsége rendezett háttérrel rendelkezik és jó képességű, ami fontos kiindulópont – mondta el Balázsné Szelezsán Mária, a humán munkaközösség vezetője. – Alsó tagozatban szilárd alapokat kapnak a tanítóktól, így nekünk is könnyebb a munkánk.

Ebben az iskolában magyarból már ötödik osztályban készítenek egy iskolai felmérést, hogy megnézzék, mi okoz a diákoknak problémát, hiszen a szövegértés minden tantárgy esetében fontos. Hetedik és nyolcadik évfolyamon pedig már nívócsoportos oktatás zajlik, ami azt jelenti, hogy magyarból, matematikából és angolból képesség szerint elkülönítve oktatják őket.

– Azt tapasztaltuk, hogy ha mindenkit a saját tempója szerint foglalkoztatunk, javulnak az eredményeik – beszélt a bevált programról Udvarhelyiné Béres Irma, a reál munkaközösség vezetője. – A tehetséggondozás és a felzárkóztatás így párhuzamosan futhat, és ennek köszönhetően kevés a szint alatti teljesítmény is.

Schaller Györgyi igazgató, mindehhez annyit tett hozzá, hogy az iskola országosan is kiemelkedő teljesítménye elsősorban az intézmény pedagógusainak kimagasló fejlesztő munkájának köszönhető.
A kompetenciaméréseken több szegedi iskola is évek óta átlag felett szerepel. Fotó: Török János - GALÉRIA
 

Ahol a családi hátteret az iskola kompenzálja

Az Alsóvárosi iskolában 2010 óta folyik kompetenciaalapú oktatás, az igazgató szerint ennek eredményét látják évek óta. – A mi diákjaink többsége családi helyzete miatt hátrányból indul, ezért a kiemelkedő teljesítmény mindenképpen a hozzáadott pedagógiai értéket mutatja, és a tanáraink munkáját dicséri – fogalmazott Tibai József. Ebben az intézményben az együttműködésen alapuló tanítási módszerekben és a differenciált oktatásban hisznek, a tanulói tabletprogram pedig éppen azt a két tantárgyat, a matematikát és a magyar nyelvet támogatja, melyben az átlagosnál nagyobb hátránykompenzációt tudják biztosítani diákjaiknak.

Az idei kompetenciamérést május 23-án tartják a 6., 8. és 10. osztályosoknak. A tesztek célja annak felmérése, hogy a tanulók milyen mértékben képesek matematikai eszköztudásukat és szövegértési képességeiket a tanulmányaik során és a hétköznapjaikban alkalmazni. A diákok a két teszt mellett kapnak egy tanulói kérdőívet, szüleikkel együtt válaszolhatnak a szociokulturális hátterükre vonatkozó kérdésekre. Ennek kitöltése önkéntes.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egyre többen választják a biciklizést Szegeden: 2,7 milliárd forintból újulnak meg a kerékpárutak

Egyre többen választják a biciklizést Szegeden: 2,7 milliárd forintból újulnak meg a kerékpárutak
2,7 milliárd forintos európai uniós forrásból újítja fel a szegedi önkormányzat a város kerékpárútjait. A tavasz beköszöntével megnő a kerékpárosok száma a napfény városában. Tovább olvasom