Szeged - Nem sejtette, hogy ennyire irritáló lesz, de nem vonják vissza a kampányt – mondta Simon Tamás professzor, a Magyar Rákellenes Liga elnöke arról a hirdetésről, amely egy koporsóban fekvő kislánnyal próbálja meggyőzni az adózókat: támogassák a Liga munkáját.
Manipulálja a társadalmat, „ezzel segít pénzszerzési vágyának kielégítésében" a Magyar Rákellenes Liga, amikor egy koporsóban fekvő kislány képével kampányol az adó 1 százalékokért – a Csecsemő- és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégium, valamint a Magyar Gyermekorvos Társaság szerint. A két szervezet közleményben tiltakozott a durvának tartott hirdetés ellen, mert szerintük a plakát látványa alkalmas arra, hogy az egészséges és a jelenleg kezelés alatt álló beteg gyermekeket, valamint hozzátartozóik tömegeit is sokkolja.
A gyermekorvosok kijelentik: nem kérnek az ilyen adománygyűjtésből, és elhatárolják magunkat „ettől az ízléstelen módszertől". A közleményt Túri Sándor, a gyermekgyógyászati szakmai kollégium elnöke, a daganatos gyerekeket is gyógyító szegedi gyermekklinika igazgatója juttatta el a sajtóhoz.
A professzor lapunknak elmondta: akkor is tiltakoznának, ha nem gyerek, hanem felnőtt szerepelne a reklámban, amely szerinte silány és kegyetlen. Hozzátette: vannak szent dolgok – ilyen egy ember halála –, amiket nem lehet felhasználni. Antihumánusnak tartja a hirdetést, amely az egészséges emberek szemében is visszatetsző lehet. Ő ha tehetné, betiltaná a kampányt. A hirdetés egyébként nemcsak óriásplakátokon látható, reklámfilm is készült hasonló tartalommal.
Simon Tamás professzor, a Magyar Rákellenes Liga elnöke lapunknak elismerte, hogy a szervezet „nem választott szerencsésen", de hozzátette: nem sejtette, hogy ennyire irritáló lesz a kampány. A tiltakozás hatására úgy döntöttek, hogy a televíziós változat csak az esti órákban megy majd le, azért, hogy gyerekek lehetőleg ne lássák a filmet. De – tette hozzá a professzor – a plakátokat nem veszik le, a kampányt nem vonják vissza.
Megengedett a meghökkentés
Az MTI-nek Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület főtitkára azt mondta, a hirdetést megjelenés előtt bemutatták a szervezetnek, amely jóváhagyta a reklámok kihelyezését. Szerinte a meghökkentés egy társadalmi célú reklám esetében sokkal inkább megengedhető, mint a kereskedelmi hirdetéseknél. Ahhoz, hogy egy társadalmi szervezet egy élethelyzetet bemutasson, és ennek megoldásához támogatást gyűjtsön, használhat akár sokkoló elemeket is. A szakember a távirati irodának példaként a dohányzás káros hatásait szemléltető reklámokban feltűnő rákos tüdő képét említette.
A gyermekorvosok kijelentik: nem kérnek az ilyen adománygyűjtésből, és elhatárolják magunkat „ettől az ízléstelen módszertől". A közleményt Túri Sándor, a gyermekgyógyászati szakmai kollégium elnöke, a daganatos gyerekeket is gyógyító szegedi gyermekklinika igazgatója juttatta el a sajtóhoz.
![]() |
Túri Sándor professzor betiltaná a sokkoló hirdetést. Fotó: Schmidt Andrea |
A professzor lapunknak elmondta: akkor is tiltakoznának, ha nem gyerek, hanem felnőtt szerepelne a reklámban, amely szerinte silány és kegyetlen. Hozzátette: vannak szent dolgok – ilyen egy ember halála –, amiket nem lehet felhasználni. Antihumánusnak tartja a hirdetést, amely az egészséges emberek szemében is visszatetsző lehet. Ő ha tehetné, betiltaná a kampányt. A hirdetés egyébként nemcsak óriásplakátokon látható, reklámfilm is készült hasonló tartalommal.
Simon Tamás professzor, a Magyar Rákellenes Liga elnöke lapunknak elismerte, hogy a szervezet „nem választott szerencsésen", de hozzátette: nem sejtette, hogy ennyire irritáló lesz a kampány. A tiltakozás hatására úgy döntöttek, hogy a televíziós változat csak az esti órákban megy majd le, azért, hogy gyerekek lehetőleg ne lássák a filmet. De – tette hozzá a professzor – a plakátokat nem veszik le, a kampányt nem vonják vissza.
Megengedett a meghökkentés
Az MTI-nek Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület főtitkára azt mondta, a hirdetést megjelenés előtt bemutatták a szervezetnek, amely jóváhagyta a reklámok kihelyezését. Szerinte a meghökkentés egy társadalmi célú reklám esetében sokkal inkább megengedhető, mint a kereskedelmi hirdetéseknél. Ahhoz, hogy egy társadalmi szervezet egy élethelyzetet bemutasson, és ennek megoldásához támogatást gyűjtsön, használhat akár sokkoló elemeket is. A szakember a távirati irodának példaként a dohányzás káros hatásait szemléltető reklámokban feltűnő rákos tüdő képét említette.
hirdetés
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!
Lájkolom és követem a Delmagyar.hu-t
Megosztom a cikket a Facebookon
hirdetés
hirdetés
A címoldal témái

Emlékeznek a rekorder szegedi tornádóra? Videó került elő a pusztításról
A meteorológusok szerint az országban még sohasem mértek ilyen szélerősséget, a tornádószerű vihar derék vastagságú fákat csavart ki tövestől, 20 ember megsérült, egy időre megbénult a város közlekedése - írta lapunk 1993-ban. Most videón láthatjuk a pusztítást.
Olvasóink írták
A közönyt mással már nem lehet áttörni, ha közben rossz érzéseket kell kelteni másokban, akkor hát legyen, vállalható.
42. lásd fentebb.”
ha lenne nekik gyerekük, és nem a mai világ aberrált szellemében élnének, biztos vagyok benne, hogy nem ilyen kampányképet csinálnának.
kibelezett állatok... az kell nekünk, hajrá...akkor biztos felfogom, egyébként nem”
nem az én hozzáállásom álságos, és tényleg annyira odavagyok, mert kiábrándító, hogy ilyen hatásvadászszerű kampányképekkel generálnak ebből is versenyt.....milyen lavina lesz ebből is? pont ők indják el, mert ezt überelni már nem tudom mivel lehet...
nyugodt lehetsz, hogy olyan emberek találták ki ezt , akiknek talán nincs is gyerekük . Ezt csak feltételezem.
Nem kell engem sokkolni .Az ilyen "gáz" képek nélkül is vannak elképzeléseim a rákról, és annak következményeiről...pláne gyerekeknél.”
Sajnos gyerekek halnak meg betegségekben, balesetben, természeti katasztrófában.. SOKKOL???!!! hát persze.
DE ADDIG ÖRÜLJETEK, míg nem a tiétek!!!!!
Nem tudom melyik az a közhasznú szervezet, alapítvány, amelyik csak a "nemes célra" költi a pénzét - az nem várható el, hogy ingyen kapjanak irodákat, eszközöket (akárcsak 1fénymásolót) és emberek ingyen dolgozzanak benne.
Ez az 1%-os kampányidőszak viszont kifejezetten káros. Mint a pártoknál: ahol több a pénz, ott többet költhetnek hirdetésre-több is folyik be. Némelyiknek nem sok esélye van (nem is tudunk róla). És persze beszámoltatni, h mennyit mire költöttek-lehetne a hatékonyságukon javítani..”
Milyen "eszközt" fognak legközelebb bevetni?
E nélkül is szívesen odaadom szja-m 1 %-át nekik, ahogy eddig is tettem....
ez tényleg gáz”
29. Na, ez vicces. Attól lesz valami igaz, hogy a jobb/bal oldalról jön? Pfff...”
29. Na, ez vicces. Attól lesz valami igaz, hogy a jobb/bal oldalról jön? Pfff...”
29. Na, ez vicces. Attól lesz valami igaz, hogy a jobb/bal oldalról jön? Pfff...”
"Jellemző hogy ebben a témában is az ügyeletes parasztok a jobboldalról kerülnek ki. "
Te melyik oldalra számítod magad? (Attól függ ugyanis, hogy igazat adok-e.)”
A sokkoló inkább az, hogy ennyi hülye van - köztük még én is néha-néha-, akik cigarettáznak.
MI volna, ha a cigarettázóknak a TB nem támogatná az esetleges gyógykezelését?”