Délmagyar logó

2019. 02. 18. hétfő - Bernadett -1°C | 12°C Még több cikk.

A szomszéd helyett is fizetnek a lakótársak

Szeged - A nem fizetők vízdíját, a szemétszállítás költségét a lakóközösségek viselik, még ha nem is veszik észre. Azokban a házakban, ahol panelfelújítás is volt, a hiteltörlesztés hiányzó része is a rendesen fizetőket terheli.
A fogyasztó fizet, legalábbis többségünk így gondolja. Ez a hétköznapi szabály a társasházi közösségekben nem mindig egyértelmű, akadnak olyan lakók, akik a közös költségen túl a vízdíjjal, szemétdíjjal is adósak. Kevesen tudják, hogy a nem fizetők vize, szemétdíja nem az egyént, hanem a közös kasszát terheli.

– A nem fizetőknél előzetes felszólítást követően felfüggesztjük, megszüntetjük a mellékvízmérőkre történő számlázást. A lakás fogyasztása a fővízmérőn maradó mennyiségben szerepel, és a társasház közösségének, a közös képviselőnek a dolga, hogy beszedje ezt a pénzt az érintettektől. A felhalmozott tartozást viszont soha nem terheljük át a társasházra – tudtuk meg Szegedi Vízmű Zrt.-től. Hozzátették: a kintlévőségük havonta változó. A lakossági tartozások az összes elmaradás több mint felét teszi ki. A vízmű tájékoztatásából kiderül, ha „kikötik" a nem fizető társasházi lakót, a közösség fizeti a továbbiakban az ingatlanban elhasznált víz díját.

Társasházi szemétszállítás - kéynszerű közösség. Fotó: Segesvári Csaba
Társasházi szemétszállítás - kényszerű közösség. Fotó: Segesvári Csaba

A társasházak egy rendelet miatt csak együttesen szerződhetnek szemétszállításra, a számlázás is közös. A hulladékszállítás díját normál esetben a lakók a közös költséggel együtt fizetik. – A hátralékkal rendelkező társasházak esetében a késedelmes fizetést valamely lakó tartozása okozhatja. Ilyenkor a többi lakó közös költsége nyújthat időszakosan fedezetet a számlára – közölte Koltayné Farkas Gabriella. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. gazdasági igazgatója kifejtette, mivel a számlákat a közös képviselőnek küldik, így a lakók a tartozásról jóval később értesülnek, többnyire akkor, amikor már a végrehajtás megtörténik. Megtudtuk: Szegeden nyolc társasház tartozása haladja meg az 500 ezer forintot. Az első tíz legnagyobb tartozó lakóközösség összesen több mint 7 millió forinttal adós. Egy társasház „elvi" okokból vitatja a hulladékszállítási díjfizetési kötelezettségét. Kiemelte, a tartozást az adóhatóság hajtja be, a közös képviselő feladata, hogy fellépjen a nem fizető lakóval szemben.

De mit tehet a közös képviselő? Leginkább semmit, ez derült ki a neve mellőzését kérő közös képviselővel történt beszélgetésünkből. – Egy végrehajtás, fizetési meghagyás kérése 50-70 ezer forintba kerül, a társasháznak minden felmerülő költséget előre meg kell hiteleznie. Ezek után nem csoda, hogy tehetetlenek a közös képviselők. Attól, hogy a társasház kifizeti a végrehajtás költségeit, még nem biztos, hogy a pénzéhez jut – panaszkodott a férfi, hozzátéve: felújított panellakásoknál még a felvett hiteleket is fizetni kell, azok helyett is, akik erről megfeledkeznek. – Van olyan lakó, aki 8 éve „ingyen él", és semmit sem tudunk tenni vele. Hiába a felszólítás, a behajtás, mind-mind eredménytelen. Ez ma már harccá fajult, amelyben a közös képviselők, a rendesen fizető lakók állnak vesztésre.

Leállhat a fűtés is. Egy-két szegedi társasházban a távhőszolgáltatóról leválva már önálló kazánnal fűtenek. A lakók így spórolhatnak, viszont a gázszámlát fizetni kell. Elmaradás esetén egy egész társasház maradhat meleg nélkül.

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. JABBA 2012. november 21. 13:36
    „26. mammer 2012.11.20. 19:38

    Pár kérdésem lenne:

    - A vízóra elé hogy szerel elágazást, ha a csatlakozókat a vízmű emberei leplombázzák?
    - A szárító helyiségben meg a szetáv-al szereltesd le a fűtőtesteket.
    - A heveder záras tárolót meg lakatossal töresd fel, villanyszerelővel szüntesd meg az áramvételi helyet. Jelentsd fel a csalókat.

    Az elmondásod alapján nem teszel semmit ezek ellen.”
  • 38. v.imre 2012. november 21. 10:57
    „Pontosítom a 35. hozzászólásom egy mondata jelentés tartalmát. "És ez esetben megszünne ez a mindenkor jelentkező összesített adat különbség jelenség is." A megértést segítendő. Jelenleg kéthavonta, azaz évenként hatszor történik meg a különbség fizetés a vízmű szolgáltató felé. Hatszor keletkezik a közpénzt terhelő, lekönyvelendő különbség kiadás. Ha a ház maga veszi kezébe a nyilvántartást, akkor a göngyölített adatokkal a lakók a házzal számolnak el. A vízmű nem fizetteti meg a különbözetet. Akkor évente csak egyszer, az éves könyvelés zárás idején jelenik meg az utolsó leolvasás adatokból levezetett egyszeri eltérés.”
  • 37. kormoska 2012. november 21. 10:47
    „31.vélemény.
    Utánanéztem a képviseletnél.Amúgy igazad is lenne.A nem fizetők helyett a közös költség megemelésével mi fizetnénk a részüket:-(
    De anno a házunk másként oldotta meg:A lakók jó részével egyénileg vetették fel a hitelt!Akik nem voltak hitelképesek(nyugdíjas,másfajta hitelt törlesztő...stb)vagy akik a pénz egy részét összeszedték kp-ben,azoknak a társasházi megtakarításból hiteleztünk.Tehát négyen-öten a társasháznak tartoznak(kamatmentesen),nem a bankoknak:-(”
  • 36. Fri 2012. november 21. 10:37
    „Egy panel lakóközösség nem milliomosokból áll. Leginkább dolgos emberekből, akik próbálják a számláikat kifizetni, a más számlájának kifizetésére már nem telik. A nótórius nem fizetőknél egyáltalán nem az abaj, hogy nem telik nekik a számla kifizetésére, így kényelmesebb és mást vesznek azon a pénzen ! Elvannak, hisz úgysem rakják ki őket. AZt mondja a gyerekének nem tud enni adni, akkor elveszi mások gyerekétől az éltelt. Itt nem felebaráti szeretetről, segítségről stb. van szó. Igen lehet, hogy vannak egy család készletében problémás hetek sőt hónapok, de arr ablazírozni, hogy a többiek majd kifizetik ! Biztosan nagyon sok helyen kiderülne, hogy csak azért nem fizetik be a számlákat , mert inkább másra költik, és nem biztos, hogy a megélhetési falatokra ! Gondolkodjunk már el ezen emberek ! Sjanos közösségben kell élnie nagyon sok embernek, mert magánházra nem telik ! Akkor legyünk becsületesek egymással - ne azt sirassuk, akik nem fizet, mert nem akar hanem azt aki becsületesen fizet és mégis hogy úgy mondjam "szív" a többi nem becvsületes lakó miatt !!!!!!”
  • 35. v.imre 2012. november 21. 10:03
    „A társasházi lakások vízművekkel szerződött tulajdonosai mérői csak a ház főmérője alá, a költségmegosztás céljából beszerelt (az benne is van a szerződésükben, de sosem olvassák el) mellékmérők. Több közös képviselő és lakó nem érti, miért mutat a főmérő összesített mennyiség adata mindig többet leolvasáskor, mint a mellékmérők összesített adata? Ha mindenkinél fel van szerelve a mellékmérő? És tuti, hogy nincs lopás, vagy elfolyás hálózat hiba. Sok kicsi sokra megy alapon a mellékmérőkről a legnagyobb becsületességgel jelentett egész köbméter mérőállás adatokon túlmenően mindig többet látunk a saját mérőnkön az egész számadatnál, láthatjuk, hogy több száz liter fogyasztást is jelez a mérő, ami még nem forgatta át az egész számokat gyűjtő számláló egységet. Képzeljük el, hogy egy 20-40 akárhány lakásból álló társasházban összesítve mégis mennyivel forog többet a ház egyetlen főmérője? Persze, az összesíti ezeket a tört köbmétereket, ezért az egész köbméterek tekintetében többet fog mutatni, mint a lakók által jelzett összesített adatok. A közös képviselő fizeti ki ezt a különbséget, amelyet a következő leolvasáskor a vízművek nem a társasházzal, de az egyes lakókkal számolja el. A közös képviselő nyakán viszont ott marad ez a különbség kiadás. Nos, nyilvánvaló, mindenhol kell, a ház szervezeti szabályzatában rögzítve kell lennie, hogy a lakásokban kötelező legyen a reális költségmegosztást biztosító mellékmérők felszerelése. Ha ez így van, akkor ki lehet hagyni a vízműveket ebből az elszámolás rendből, egyedül maradna a kötelező főmérős szerződés. És ez esetben megszünne ez a mindenkor jelentkező összesített adat különbség jelenség is. De ehhez a rendszerhez valóban műszakilag hozzáértő és az adminisztratív feladatokat vállalni kész közös képviseletre volna szükség.”
  • 34. v.imre 2012. november 21. 09:24
    „28. info 2012.11.20. 20:08
    "A lakás fogyasztása a fővízmérőn maradó mennyiségben szerepel, és a társasház közösségének, a közös képviselőnek a dolga, hogy beszedje ezt a pénzt az érintettektől. A felhalmozott tartozást viszont soha nem terheljük át a társasházra - tudtuk meg Szegedi Vízmű Zrt.-től. "-A lakó a Szegedi Vízmű Zrt.-vel kötött szerződést! akkor miért kell a közös-képviselőnek fizetnie érte?! Miért kell a közösből fizetni?4 Itt valami tévedés van."

    Itt nem tévedés van, de Segesvári Csaba részéről és sok közös képviselő és tátsasházi lakástulajdonos részéről is a tájékozatlanság, amihez minden körülmények között rendíthetetlen beágyazódással ragaszkodnak. A Vízművek valamennyi társasházzal a közös képviselővel, illetve a társasház kezelővel a főmérő elszámolásra köt kötelező szerződést. Az egyes lakások tulajdonosai teljesen feleslegesen, csak a Vízművek hasznát növelően kötnek velük szerződést a külön számlázásra készenléti díjjal megtoldva. Annyi történik csak adminisztratíve, hogy ezeket a mellékmérő fogyasztás egységeket a Vízművek külön listán felsorolva levonja a ház főmérő által mutatott összesített adatból. Hát persze, hogy ha a mellékmérős lakás tulajdonosa nem fizet, akkor mintha mi sem történt volna csökken azzal a főmérő adatából levonandó fogyasztás mennyiség, nő a közös képviselő részére számlázott mennyiség. Hát persze, a vízmű miért is foglalkozna a következménnyel? A lakástulajdonosok nem tudom miért hiszik azt, hogy nagyobb biztonságban vannak a szolgáltatás dolgában, amikor a vízművek szolgáltatás és hálózat fenntartás felelőssége csak a ház főmérőjéig terjed. Egy centivel sem tovább. Ha bármi hiba következne be a házon belül, a vízművekkel számlázásra szerződött lakások hálózatában, ahhoz, annak javításához a vízműnek semmi köze, jótállási felelőssége nincs. Hiba esetén minden javítás költséget a lakás tulajdonosának kell viselnie.”
  • 33. .suhym. 2012. november 21. 08:16
    „11. mauglii 2012.11.20. 10:26

    Te ezt hogy gondolod? A lakóközösség fizesse a nem fizető helyett a vizet? Milyen alapon?
    Már megbocsáss, azért egy panel társasházban nem éppen milliárdosok élnek!
    Akkor én ezentúl nem fogok vízdíjat fizetni, aztán lesz ahogy lesz, majd kifizetik a lakótársak?
    ............................................................................................................................................

    Nagyon felháborítónak tartom, hogy amikor valakit "kizárnak" a leolvasásból, mert tartozást halmozott fel, a renitens lakó vízfogyasztását a többi lakóval fizettetik meg!
    Nálunk is van egy ilyen lakó, már többször kértük zárják ki a vízfogyasztásból, mert a becsületesen fizetők szívnak miatta! Azt a választ kaptuk, erre nincs lehetőség! A saját maguk szempontjából még igazuk is van, mert ők megkapják a pénzt egy társasház esetén a "közösből", a becsületes fogyasztók pedig nagy ívben le vannak ejtve!”
  • 32. Casablanca 2012. november 21. 07:39
    „Ez a cikk előrevetíti a szolgáltatók áremelését...

    Ugyanis a be nem hajtott költségek, a szolgáltató kinnlévősége az áremelés indokolásába beépíthető. Azért lesz jövőre minimum 10%-os víz, szemét, közlekedés stb. díjemelés, mert a nem fizető egyének, illegális vételezők, bliccelők stb. révén felmerülő költségeket és a kieső bevételt a szolgáltató jogosult ilyen formában érvényesíteni.

    Magyarán: mindig az fizet, aki egyébként is rendesen fizet...”
  • 31. vélemény 2012. november 20. 23:47
    „18. kormoska
    A panelprogramra felvett hitelek még sok gondot okozhatnak.De fontos kiemelni:Akik KÉSZPÉNZEN kifizették a részüket,azoktól SEMMILYEN plusz pénzt nem kérhetnek az esetleges tartozások miatt!
    -Tévedsz!
    A hitelt a társasház vette fel. Ezért a be nem fizetett adósságot tulajdoni hányad alapján behajtják azon, akin tudják. :(”
  • 30. kis_vakond 2012. november 20. 22:05
    „majus76-nak igaza van,mit ér ez a cikk a negatív hangulatkeltésen túl? mi lenne, ha valamiről szólna, lenne következtetés..stb? vagy nem azt nevezik ma már nem újságírásnak?”
  • 29. info 2012. november 20. 20:19
    „www.tht.hu itt lehet regisztrálni, több mindent meg lehet tudni”
  • 28. info 2012. november 20. 20:08
    „"A lakás fogyasztása a fővízmérőn maradó mennyiségben szerepel, és a társasház közösségének, a közös képviselőnek a dolga, hogy beszedje ezt a pénzt az érintettektől. A felhalmozott tartozást viszont soha nem terheljük át a társasházra - tudtuk meg Szegedi Vízmű Zrt.-től. "-A lakó a Szegedi Vízmű Zrt.-vel kötött szerződést! akkor miért kell a közös-képviselőnek fizetnie érte?! Miért kell a közösből fizetni?4 Itt valami tévedés van.”
  • 27. Agáta 2012. november 20. 19:46
    „Ezért nem szabad a háznak közösen hitelt felvenni. Nálunk ezt mindenki önállóan intézte.”
  • 26. mammer 2012. november 20. 19:38
    „A T.házban ahol lakom : sportot űztek-űznek négy dologgal is:
    1. a vízórák elé felszerelt csatlakozásokból - ténylegesen ezeket használták és csak nagyon kis nennyiség vételezése jelentkezett a mérő órákon , ezt meg tudják tenni, hiszen a vízóra cserékről előre kell időpontot egyeztetni,
    2. a lakásokban hőmennyiség mérő van- a lépcsőházban leszerelték ugyan a radiátorokat, de a két szárítóhelyiségben nem, így azokat teljes áteresztéssel üzemeltetik a fülötte lakók; ezért aztán ( tervezés és engedélyeztetés nálkül átépítették úgy a lakásukban a konyhából a gázt, hogy a régi konyha, amit alulról fűtenek az a hálószobájuk ),
    3. villanyóra ( ez már szerencsére egy éve a múlt), a régi villanyórával meg lehetett tenni, egyetlen vezeték átkötésével, hogy itt fogyaszt, és nagyrészt ott fizetik ;( nos a 2.pontban is említett család trükkje volt ez is) a fogyasztási különbözet a közös áramhasználatban jelent meg.
    4. mélyhűtők üzemeltetése a hevederzárral felszerelt tárolókban! ...
    Lift nélküli ötszintes T.HÁZban csillagászati közös villany, víz, és ki tudja miért közösben maradó ( mert ugye mérőórakon nem jelentkező) melegvíz, fűtés... és erre jönnek okos ötletek alapján: a lépcsőházi világítás olyan rövidre van állítva, hogy az a lépcsőfutó bajnoknak is kevés lenne, a szellőzők naponta csak 4x-szer kapcsolnak be pár percre. Ja és az "ügyes, élelmes" emberkék a T.ház legjobb jövedelmű tulajdonos társai. csak annyit: KÖSZ”
  • 25. Szofja 2012. november 20. 17:55
    „Kedves Cunami! Arról látszik még nem is hallottál, hogy ha a spúros, csaló szomszédod fogyaszt 10 köbmétert de csak 2 jelent be akkor 8 marad a főmérőn. Ugyanis a vízmű leolvasóját nem köteles beengedni senki sem a lakásába. Így majd a 6 év után derül ki, a vízóra cseréjénél a sundli. A mi szomszédunk társasházban él 3 cége van 8 kocsijuk, telkük, 2 lakásuk napi 3 szárítót rak tele ennek ellenére 5-6 köbméter jelent be 2 hónapra. Ja a család áll 2 felnőttből és 2 újszülöttből. Így lehet játszani a vízzel és ezt a vízmű engedi.”
  • 24. exdeus 2012. november 20. 17:33
    „Kedves 13, igazad van, de a a végrehajtás az utolsó. Fizetési meghagyás, aztán ha az nem jár sikerrel, jöhet a végrehajtás. Jelzálognak ma nincs sok értelme, mert előtted van minimum egy pénzintézet.
    És ez simán elhúzódhat évekig, évtizedekig. Ha pénzintézetről van szó, akkor persze nem, de közös költség tartozás esetén sajnos nem őrölnek olyan gyorsan a malmok.

    Kedves 18, a hitel egy házon mindig teher, és ha azt közösen vették fel, ott közös a fizetés is. Jó, tőled nem kérnek plusz pénzt, de ha vki nem fizeti ki a saját részét, előbb-utóbb a Te közös költséged fog erre menni és nem más szolgáltató számlája lesz belőle fizetve.”
  • 23. czindi 2012. november 20. 16:31
    „Kollektív bűnösség. L. még: szudéta-németek, magyarországi svábok, szlovákiai magyarok...most akkor egyszer van, egyszer nincs? mint néger gyerek a zebrán: most látnak, most nem látnak...”
  • 22. cumania 2012. november 20. 13:54
    „Nem tudom, hogy fizetné a ház azt a vizet, amit azok fogyasztanak, ahol nincs vízóra! Anno amikor elkezdték a vízórázást, én egy ideig nem csináltattam meg. A vízdíjam hónapról hónapra emelkedett, ahogy egyre több lakásban lett vízóra! Azt mondták, hogy ez amiatt van, hogy az órások fizetik a mért fogyasztásukat, az óra nélkülieknek pedig kiszámlázzák a fennmaradót, amit a főmérő alapján fogyaszt a ház!
    Most, hogy mindenkinek van vízórája a ház valami maradékot azért fizet, de ezt nem a nemfizetők miatt! Ha én nem fizetek vízdíjat, én tartozom nem a ház!”
  • 21. pálcika 2012. november 20. 13:42
    „Szofja!
    Nagyon könnyű más munkáját bírálni sok minden igaz de, Pl. a panel program sok lakónak tetszett de egy kérdő íven azt a kérdést szerepeltettem, hogy a nem fizető lakók helyet vállalják-e a tulajdonos társak a plusz befizetést ők voltak legjobban felháborodva, hogy a közös képviselő miért kérdez ilyet. a történelem sajnos igazolt, én azt mondtam, hogy addig nincs panel program amíg minden lakó belemen egyezik ebbe.
    Másik a behajtás lehetősége többen többször leírták itt a lehetőséget mint minden pénzbe kerül így t.házak közös képviselői csak a legvészesebb estbe lépnek amíg egy pici remény van a fizetési hajlandóságra addig nem akarják újabb költségbe verni a házat.”
  • 20. zero 2012. november 20. 13:40
    „http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=s-TbVUSMWyI Döbbenet .”
39 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felháborította a közöny a szegedi taxist

Céltalanul bolyongó hálóinges nőt mentett meg a kihűléstől Berinszki Zoltán. Tovább olvasom