Délmagyar logó

2019. 01. 16. szerda - Gusztáv -1°C | 8°C Még több cikk.

Autó-bármi 0-2, Újszegedről - galériával

Szeged - Egy hete üzemel az újszegedi, Torontál téri lámpás-buszsávos csomópont. Hétfő reggel lemértük, mennyi idő alatt érünk a sportcsarnoktól a Székely soron át a Széchenyi térre – busszal, kerékpárral és autóval. Papírforma.
A tervező szándékainak megfelelően a tömegközlekedési eszközök a legnagyobb nyertesei az újszegedi Székely sor–Népkert sor–Belvárosi híd útvonalra épített buszsávoknak, és a hozzájuk hangolt lámpáknak – írtuk egy hete, amikor üzemelni kezdett a csomópont. Autóval, kerékpárral és busszal is bejártuk a Székely sort, hogy kiderítsük: hogyan lehet a leggyorsabban eljutni a Széchenyi térig a Belvárosi hídon át.

Újszegedi közlekedési élmények autóban, bringán és buszon. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Busszal gyorsabb

A sportcsarnoknál fél 8 előtt 3 perccel Laci kollégám felszállt a 60-as buszra, én pedig elindultam autóval. A Korondi utcánál – mintegy 350 méter után – az autóval beértem a többieket, Laci vígan száguldott a busszávban. 7 óra 29-kor még mindig a sorban álltam. Ekkor Laciék már a hídon jártak. Én még a lámpáig sem jutottam. Fél 8 után 3 perccel már én is a hídon voltam, dugó nem volt. 7 óra 36-ra értem a Széchenyi térre – Laci már várt. Busszal 4 perc, autóval 9 perc alatt tettük meg az 1,54 kilométeres utat.

Újszegedi közlekedési élmények autóban, bringán és buszon. Fotó: Garai Szakács László (galéria)

Ezalatt egyébként Újszegedről egy 71-es busz és egy 5-ös troli is átért, a kettes busz pedig közvetlenül kollégám autója mögött érkezett, azaz aki az újszegedi hídfőtől akar átjönni Szegedre annak reggelente 3-4 percnél többet biztosan nem kell várni a központi megállókban. A Torontál téri parkolót prímán lehet látni a 2/5/60/60Y-os közös buszmegállóból...

Az újabb fordulóban Laci a sportcsarnoknál biciklire pattant, én maradtam az autónál. 7 óra 46-ot mutatott az óra. Autós kínlódásomat nem részletezném, olvassák inkább Laci, a kerékpáros beszámolóját!

Suhanás két keréken

Egészségvédelmi szempontból bicajozásra a Liget melletti járdát választottam, mert az autók sávjában nem lehet elférni, a buszsávból meg... Itt jegyezném meg, a Székely sori lámpa után egyszer csak „keletkezik" egy kerékpárút, szó szerint a semmiből, illetve az út közepéről indul a felfestés – patakok szoktak így felszínre törni. Túl a morgáson: a foltos járdán röhögve „suhantam" el az álló kocsisor mellett – a suhanás idézőjele itt nem a sebességnek, hanem az út minőségének szólt. A 2-es és 60-as buszok egykori megállóinál komolyan kellett terepezni, ott még javában dolgoznak a járdán. Ott egyébként is lejöttem volna az útra, hiszen csak bő tíz métert kellett „túlélni" a biztonságos, vérvörös kerékpársávért.

Újszegedi közlekedési élmények autóban, bringán és buszon. Fotó: Garai Szakács László (galéria)

A lámpa zöldjével átlagos sebességgel is bőven oda lehet érni a következő villanyrendőrig, amely a bringásoknak még akkor is zöldet mutat, amikor az autósokat már megfogja a piros, azaz a Székely sor–Vedres utca kereszteződésétől már csak a tehetetlenség és annak kihasználása vagy éppen hátráltató volta alakítja menetidőt, amely az én esetemben hat perc volt. Kollégámra megint várni kellett. Három perc múlva meg is jött.

Leszoktak a Belvárosi hídról az autósok

Hétfő reggeli konklúzió: „alig" álltunk a dugóban. Kétszer autóztunk végig a sportcsarnoktól a Székely soron át a Széchenyi térig: az út mindkét esetben 9-9 percig tartott. Ugyanez a táv busszal 4, míg kerékpárral 6 perc. A múlt heti állapotokat látva úgy tűnik, az autósok leszoktak a Belvárosi hídról – másfelé igyekeznek munkahelyükre. És állították: azonnal ki kellene kapcsolni a lámpákat. – A buszsáv maradhat, csak lámpa ne legyen – könyörögtek.

Olvasóink írták

52 hozzászólás
  • 52. Zoan 2011. október 06. 13:10
    „Az egész elvileg a tömegközlekedés gyorsításáért lett létrehozva. Ezzel szemben ma a Székely soron állok a lámpánál, gyülekeznek mögöttem az autók, egy busz mellettem a buszsávban is jó ideje várakozik. Erre zöldet kapunk, a busz meg áll továbbra is a pirosnál. Ezt most így hogy??? Nem a busznak kellett volna először elmennie??? Végül is nekem ez így jó, de akkor sem értem a logikát, akkor minek a buszsáv? Álldogáljon addig ott a busz, ameddig az autók elmennek? Vagy máris tönkrementek a csili-vili érzékelők, amik a buszokat érzékelik?”
  • 51. unicum58 2011. október 05. 09:08
    „Teljesen ésszerű hogy a lámpák be vannak kapcsolva 1/2 6kor meg 22kor is. így tudjuk gyarapítani a költségvetést.
    Nem lehetne hozzáértő műszaki embert alkalmazni a lámpák megfelelő beállításához?
    Vagy a város szennyezése és a büdzsé gyarapítása a cél?”
  • 50. AlbertZ 2011. október 04. 23:27
    „A lámpa egyszerűen nem indokolt, csak ismételni tudom az előttem szólókat: a buszsávra igenis szükség van, a lámpára abszolút semmi. De ha már ragaszkodnak a lámpához, akkor legalább miért nem lehet a manapság teljesen alapvető nyomógombos rendszert használni a gyalogosoknak? Az idő nagy részében a nemlétező gyalogosok elengedése folyik.”
  • 49. Ganxta 2011. október 04. 23:03
    „44. Zsoltee0716 2011.10.04. 21:00

    Igen, sajnos minden reggel szívás az új Árkád lámpa a Rigó utca - Gogol utca - Nagykörút találkozásánál. A Bakay végénél levőt is sikerült elprogramozni, így az is fogja a népet. Csak azt nem tudom minek kellett a Rigó utcánál megengedni a kihajtást balra nagyívben a körútra ill. a körútról nagyívben balra a Rigó utcába??? Mert ha visszaállna a régi rendszer, akkor nem is kéne a lámpa.
    Bár biztos, hogy a Vásárhelyi Pál utca felújítása/bővítése is bőven ráterhel a körútra...”
  • 48. atomboy 2011. október 04. 22:55
    „Laci kollegat szeretettel varunk a Kerekparosklub altal szervezett HNUEM oktatoturara, ha felelmetesnek talalja a fonodosavot...

    Amugy valoban gaz a csucsidon kivuli forgalomiranyitas, feleslegesen tartja fent a Belvaros felol jovoket a hidon, illetve sok az urejarat. Ugy latom, eleg lett volna az elso lampak, a kozvetlenul hidnal levok mar ront az egeszen. Utobbiak elhagyasaval javulhat a helyzet, ha mar nem voltak az illetekesek annyira tokosek, hogy a gepjarmuveket kitiltsak a hidrol...

    44. Zsoltee0716
    Mars terrol indulva PSS-ig vegig tudok menni ugy, hogy sehol nem valt pirosra a lampa...”
  • 47. ifj. Nagy Gábor 2011. október 04. 21:49
    „37. strangerrr

    Jó meglátás, főleg a kettős zárójeles rész elgondolkodtató. Mondjuk a zárójelek egy részét könnyebb lenne lebontani, ha a hídról lefelé jobban engedné a népeket. Illetve az én meglátásom szerint erősen megkérdőjelezhető a Vedres utca és a Torontál téri kihajtó ág lelámpázásának szükségessége, azok nélkül pedig valószínűleg a programozás is kicsit egyszerűbb lenne.”
  • 46. gyukolac 2011. október 04. 21:42
    „A tervezett körforgalomnál sokkal jobb a mostani, mert akkor meg minden reggel a Vedres utca felöl közelítenék meg a körforgalmat vagy a Torontál téri parkoló felöl és akkor meg ott lenne tumultus meg anyázás ezerrel.
    Az autók menjenek csak a Bertalan hídon. Ott meg az aszfaltot meg kellene csinálni (szegedi oldal), meg a dilatációs elemek megint kezdenek tönkremenni. Lesz még ott is kétszer egy sáv, nem is olyan soká!
    <moderálva offtopic>”
  • 45. CsImre 2011. október 04. 21:34
    „Amúgy csak nekem tűnik úgy, hogy a szegedi hídfőben is variáltak kicsit, és a hídról lejövőknek tovább van zöld, míg a keresztirány jelzése rövidült?”
  • 44. Zsoltee0716 2011. október 04. 21:00
    „A városban 3 olyanhelyen jártam ahol nem jó a "zöldhullám":
    Rókusi krt-on, itt, Nagykörút(Londoni krt-Mars tér közötti szakasza).”
  • 43. csizmadialaszlo 2011. október 04. 20:46
    „Esküt mernék rá tenni annyira emlékszem, hogy egy pár évvel ezelőtt a város közlekedés fejlesztési terveit taglaló fali naptárra is KÖRFORGALOMMAL ábrázolták az újszegedi hídfőt.
    Miért lett lesöpörve ez a koncepció?

    A lámpás irányításnak annyi értelme van, hogy a Vedres utcában áll a troli a dugóban, a hídról jobbra lehajtó buszt, autót, kerékpárost örökké megfogja mindezt EGÉSZ NAP. Mi a frászért?
    Ahogyan többen leírják a hozzászólásaikban: a reggeli csúcsidőt leszámítva teljesen fölösleges a lámpaerdő.

    Gondolom, hogy fölmérés előzte meg az építkezést, forgalomszámlálással alátámasztott eredmények alapján közlekedés mérnökök tervezték a csomópontot. Gondolom!

    Remélem, hogy ha lesz híd, azt nem ilyen remek szakemberek hozzák létre!”
  • 42. scs_huje 2011. október 04. 20:19
    „Elköltöttek rengeteg pénzt feleslegesen.

    Ha valaki vette volna a fáradságot és egy hétig megfigyelte volna a forgalmat , rájött volna arra a nem túl nehezen megfigyelhető tényre , hogy ha a szegedi oldalon nem működik a lámpa akkor nincs dugó.
    Ergo ha oda (mármint a szegedi oldalra) építettek volna egy körforgalmat töredék árbol jobb megoldást , mit jobb tökéletes megoldást alkottak volna.

    Persze az nem járható. Miért ?

    A cikk íróját meg most nem minősíteném , nem akarok keszoni mélységekbe lesüjjedni.”
  • 41. CsImre 2011. október 04. 18:49
    „1. Egészségvédelmi szempontból nem kell terrorizálni a gyalogosokat a járdán. Csalni könnyű, ennyi erővel autóval is lehetett volna suhanni a buszsávban. Inkább lehetne arról írni, hogy miért nem gondoltak a dugó mellett elhaladni próbáló biciklisekre, és pl.miért nem festik föl azokat a piktogramokat, amik kis folyosót engednének a bicikliseknek, és amelyről már idén tél végén is szó volt az illetékes bizottságok előtt.

    2. Egyszer csak nem keletkezik semmilyen kerékpárút az út közepén. Ott nyílik egy új forgalmi sáv, ami egészen megszokott jelenség a közutakon, és ezen tényen nem változtat, hogy ez egy speciális forgalmi sáv. (kerékpársáv) Persze aki tudatlan az morgolódik, és esik kell a félkész járdán, ami nem csak lassú és kényelmetlen, de még szabálytalan is.”
  • 40. a_szamoán 2011. október 04. 18:03
    „Első pillantásra is látni, hogy már mások is sokszor leírták, de én is leírom:

    Totál baromság az egész lámparendszer működése, a reggeli órák kivételével. Kipufogó szagban rohadok este mikor tekerek haza biciklivel (Újszeged felé). Mert meg kell állni és elengedni a láthatatlan közlekedőket. Ez az álldogálás nyilván tök jó a gépjárművek fogyasztásának...

    Amúgy meg már vagy három alkalommal majdnem elcsaptak különböző autósok amikor a sárgára villanó lámpa miatt úgy döntöttek, hogy mégis a kanyarodó sávot választják. Elsősorban nem őket hibáztatom, hogy nem nézik a holt teret. A rendszer a ganaj.

    - az álló kocsik okádják a bűzt,
    - és fogyasztják a drága üzemanyagot
    - ez a csillió lámpa biztos nagy kevés áramot fogyaszt
    - veszélyes”
  • 39. Lombos_Tuja 2011. október 04. 17:20
    „Lett volna egy egyszerűbb megoldás is: semmi lámpa, semmi építés, csak két KRESZ-tábla a híd két végére. Behajtani tilos, kivéve tömegközlekedés, kerékpár. Akkor még az északi járdát is visszakaphatták volna a gyalogosok.

    Na ugye, hogy a megvalósult megoldás meglehetősen autós-barát? ;-)”
  • 38. love 2011. október 04. 17:11
    „Azt mondták,hogy a híd tehermentesitése céljából épitették ezt a remekmüvet.Eddig naponta csak egyszer volt dugó,azóta viszont már kétszer van dugó!! rendszeresen reggelente a Belváros felé a liget körüli utcák vannak tele,d.után meg Újszeged felé van tele a híd!Akkor most mi is a lényege ennek a kis aranyos pénznyelő dolognak?Valaki tudja akkor magyarázza már el mert én nem értem a "lényegét"!”
  • 37. strangerrr 2011. október 04. 15:21
    „Mégegyszer: a lámpa kell csúcsidőben. Akkor nagyon is hasznos, mert lámpa nélkül nem is érné el azt a hatást, ami szerettek volna és amit el is ért.
    Itt a gond a csúcsidőn kívűl van. ((kettős zárójelben: Bár nem biztos, hogy rossz, hogy korlátozva va a belvárosba jutó autó mennyisége...))”
  • 36. egyszerű 2011. október 04. 15:04
    „Imént megint arra vitt a dolgom. A templomnál állt 9 db autó, ebből a zöldön átjutott 6. Pár perc pirosnál álldogálás alatt, sem a Vedres utca, sem pedig a Torontál tér felől nem jött autó! Hogy a fene enné meg <moderálva> És ezért még pénzt is kapott?!”
  • 35. zazie 2011. október 04. 14:45
    „moderálva> Akkor átfogalmazom, a megtervezett kereszteződés nem alkalmas arra, amire megépítették - a mi pénzünkből.”
  • 34. zazie 2011. október 04. 14:27
    „33. sujokbálint:
    Egyelőre biztos nem fogják kikapcsolni, mert azzal elismernék, <moderálva> nem érdemelték meg a prémiumot érte, így jogosan megkérdezhetné az állampolgár, hogy miért is kapták? Persze akkor az is felmerülne, hogy ki is járt jól, hogy ennyi lámpát felszereltek oda?
    Tehát lámpák maradnak, hacsak nem szervez valaki oda demonstrációt, hogy kapcsolják ki...
    Pedig lassan ezt kellene tenni, hogy végre meghallgassák az embereket, és ugyanez érvényes a Kálvária - Kossuth L. sgt közötti részre is”
  • 33. sujokbálint 2011. október 04. 13:46
    „Katasztrófa. A liget bejáratát szépen "elszmogosították". Még hétvégén is, amikor alig van forgalom, feltorlódnak az autók a pirosnál, a 2-es busz pedig olyan 4-5 perc alatt jutott fel a hídra szombat kora délután.

    Vajon kikapcsolják majd a lámpákat csúcsidőn kívül? 100-ból 99 ember ezt akarja, de gondolom ez senkit sem érdekel az illetékesek közül...”
52 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Akik a tájékozódásban segítenek

Szeged - Frankó Kamilla, Kocsis Edina és Szőcsné Farkas Brigitta az ÁRKÁD Szeged menedzsmentjének… Tovább olvasom