Délmagyar logó

2019. 07. 19. péntek - Emília 17°C | 27°C Még több cikk.

Bonthatják a szegedi gőzöst: nem kell az államnak a Szőke Tisza

Szeged - Az illetékes minisztérium szerint az állam nem él a Szőke Tisza elővásárlási jogával, nem nyilvánítják műemlékké a gőzöst. A hajótest nagy részéből ócskavas lesz.
– A Szőke Tisza gőzhajó állapota mára sajnos rendkívüli mértékben leromlott a többszöri átalakítások, korszerűsítések, az elmúlt évek karbantartásának hiánya, s nem utolsósorban elsüllyedése miatt. Ezeket figyelembe véve több szakértő is úgy foglalt állást, hogy a hajótest helyreállítása ma már nem lehetséges, de több részegysége még megmenthető. A hajó bontása rövid és hosszabb távon egyaránt költségekkel járhat, ennek mértéke jelenleg kiszámíthatatlan. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal tájékoztatása szerint a hajó rendkívül rossz műszaki állapotára való tekintettel a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértője a védetté nyilvánítást nem támogatta – közölte érdeklődésünkre az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkársága, hozzátéve: a tárca az állam elővásárlási jogának gyakorlását a Szőke Tisza gőzhajó esetében nem támogatja. – Ugyanakkor bízunk benne, hogy a hajó leendő tulajdonosa mindent megtesz majd a hajón található megőrzendő emlékek védelme érdekében – tették hozzá.

Bonthatják a szegedi gőzöst: nem kell az államnak. Fotó: Segevári Csaba (galéria)

A Szőke Tisza-dosszié

A Szőke Tisza a Dunára megy
Pusztulásában is pompás a kétkéményes gőzhajó
Jégfogságban
Újjászületik a folyó éke, a Szőke Tisza
Milliárdból újulna meg a Szőke Tisza
A szegedi Titanic - búcsú a Szőke Tisza hajótól?
Szőke Tisza: félmilliárd úszik el
Elúszik a Szőke Tisza pénze
Megsüllyedt a Szőke Tisza
Hullámsírban végezheti a patinás Szőke Tisza - galéria
Egyeztetnek a műtárggyá avanzsáló Szőke Tiszáról
Utat törtek a Szőke Tiszához - galériával
Egy XX. századi hajócsoda, avagy a Szőke Tisza termes gőzös rövid története
Nem tudták megmenteni a Szőke Tiszát
Szőke Tisza: innen már nincs visszaút
Szőke Tisza: unokáink sem fogják látni?
7,5 millióért eladó a Szőke Tisza
Szőke Tisza: talált, süllyed (galéria)
Elkelt a Szőke Tisza - egy részét megmentik, a többi vashulladék
Szerdai legesleg: mi a legkedvesebb emléke a Szőke Tiszáról?

A minisztérium nyilatkozatával akár pont is kerülhet a február végén a jég nyomásától elsüllyedt gőzös történetének végére. A Szőke Tisza Hajó Kft. tulajdonában lévő hajót május végén értékesítették: egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg a hajóra kiírt ártárgyalást. Júniusban megírtuk: mivel műemlékvédelmi eljárást kezdeményezett a Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal a Szőke Tisza ügyében, az adásvétel az állam elővásárlási joga miatt függőben maradt.

A tulajdonoscsere elől a minisztérium nyilatkozata alapján elhárult az akadály. Csak találgatni lehet, mikor kezdenek neki a gőzös bontásának. A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. felszámolója, a Csabaholding Kft. képviselője nem kívánt nyilatkozni.

* * *

A gőzgépet és a korlátot is mentenék

– Legfontosabb a gőzgép, ugyanis ilyen eszközt már nem gyártanak. Szeretnénk megmenteni a horgonycsörlőt, a fedélzeti kovácsoltvas korlátot, valamint a kormányművet is. A hajó vasszerkezetének 80-90 százaléka korrodált, az egykori bútorzatot már a leállításkor kiszerelték – nyilatkozta lapunknak korábban Portás Csaba, a „Zoltán Gőzös" Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke. A Szőke Tisza újjáéledhet – legalábbis ezt állítja a hajómentő alapítvány elnöke. – Az eredetinél nagyobb, de arra teljesen hasonlító, a Dunán közlekedő szállodahajóba szerelnénk a megmentett részeket – fogalmazott.

Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. cruiser 2012. augusztus 24. 22:13
    „Maradt vagy húsz forintom a boltban. Megvenném.
    Pénz nélkül is jobb gazdája lennék. Nem romlana tovább, sőt...
    Ez nem poénkodás. A vörös csürhe csak a saját hasznát nézi és hazudik.
    Lenin óta tudni, hogy egy igazság van, az övék.
    Mikor vihetem a hajót? Húsz forintért?”
  • 28. IVY 2012. augusztus 21. 15:28
    „A buzgó hajóvédők hol voltak az utóbbi 13 évben?!!!! Nem most kell kapkodni fűhöz-fához, alapítványt létrehozni.....
    A bevontatás előtt kellett volna adakozni, kuncsorogni! Béke poraira! Sok jó bulin voltam a fedélzetén, de ennyi volt. Megőrzöm jóemlékezetemben.”
  • 27. volanpapa 2012. augusztus 19. 18:20
    „Sajnos ezt a helyzetet a helyiek "hozták" össze.A volt tulajdonos,nem akart rákölteni egy olyan hajóra,amit annak idején 125 azaz SZÁZHUSZONÖT forintért vett meg a hivataltól.A kikötőt üzemeltető cég,nem teljesítette a hatáskörébe tartozó elvárásokat,és ezzel elindított egy folyamatot,ami súlyos károkat okozott,mint a hajó állapotában,és megsüllyedésében.(jégtörés,a parthoz vontatás,uszály mellé kötése,stb.)Amikor felhívást intéztünk a lakosság felé, hogy vegyük meg közösen a hajót,alig mozdult a város.Külső segítséget is kaptunk volna a mentéshez.(a csapat csak arra várt,hogy meglegyen a KÖH által a hajó teljes levédése)Sokan siránkoztak,hogy milyen szép és jó volt bulizni,és hotelként is milyen szép és jó volt.A helyi civilek mellé kellett volna állnia a lakosságnak,hogy a hivatal támogassa a mentést.Ha,a Bárkára volt 25millió,akkor vajon miért nem jutott 5 milliója a támogatásra.Érthetetlen,hogy attól vonta el a támogatást,amiből évtizedeken keresztül nem keveset profitált.Lehetőség lett volna német befektetővel közösen üzemeltetni hosszútávon,ami megint csak profitot hozott volna.Egyre kevesebb olyan műemlékünk van az országban,ami még menthető lenne.(de szeretnénk megmenteni)Bíztunk abban,hogy a KÖH élén történő változás szerencsét hoz a csoportnak,de nem így történt.SAJNOS!!!!!Hacsak az új tulajdonos nem áll el a bontási szándékától!!!!!!!”
  • 26. NP1 2012. augusztus 19. 02:17
    „lukrecia

    No ez azért nem a Victory!
    Mert ha esetleg simán csak Viktor lenne.....”
  • 25. újratöltve 2012. augusztus 18. 22:36
    „A Szőke Tisza nevű hajót nagyon sajnálom! Ez a cikk nem arról a hajóról szól! Ez a roncs már akkor megérett a bontásra, amikor különböző engedélyek érdekes (hogy is mondjam párttitkári!) beszerzése után idetámasztották! Nem sírni kellene, hanem megfelelő kikötőhelyeket létrehozni, lehetővé tenni a "zembereknek" a vízi jármű olcsó üzemeltetését, sajnos ez a mai grandiózus rakpart átépítési tervekben sem látszik! Állítólag Szeged főutcája a Tisza! Északra és Délre minden városban-faluban nagyobb vízi élet van mint itt!Sajnos!!!!!”
  • 24. kontrapista 2012. augusztus 18. 20:33
    „15-X_Y
    A kimosottagyúak még a a műszakiakat is MSZP-sek-re és és Fideszesekre osztják.”
  • 23. volanpapa 2012. augusztus 18. 18:50
    „Tisztelt hozzászólók.
    Nem a mai kormány tehet a hajó állagáról,hanem azok akik hagyták hogy pusztuljon.Készítettünk egy költségvetést,hogy mennyiből lehetne a felújítást elvégezni.2010.-ben nyertek uniós pénzt a felújításra(556 milliót) akkor még érdemes lett volna felújítani???A nyertes egy olyan alapítvány akinek esze ágában sem volt egyben menteni a hajót.Ezt az állítást,itt ki is nyilatkozta,és olyan dolgokat állított ami nem fedte a valóságot.Sőt.Pénze sem volt a licitre,így összeállt egy fémkereskedővel.A nyertesé a gőzgép és néhány alkatrész,a többi a fémkereskedőé.Így a kecske is jóllakott,a káposzta is maradt.A FELHÍVÁSUNKRA,csak kevesen jelentkeztek,hogy "dobjuk össze" a hajó vételárát.(170ezer lakosa van Szegednek) Később,jöttek a commentek:hogy szép,és jó volt,stb.A hivatal sem "akart" vele foglalkozni,nem hogy segíteni,de volt olyan ingatlan,amire volt 25 milliója,pedig nekünk "csak" induláshoz kellett volna a támogatás.Lehet,hogy valakiknek "csak" egy roncs,de aki ismeri a történetét,az másként vélekedik.Lehetőség lett volna,egy német befektető által a hajó felújítása után,közösen üzemeltetni.ERRE,AZT HISZEM,BÜSZKÉK LEHETTÜNK VOLNA,hogy a VILÁGON EGYEDÜLI KÉTKÉMÉNYES HAJÓ,ÚJJÁVARÁZSOLVA SZELI A HABOKAT.DE,EZ EGYENLŐRE,úgy néz ki,hogy CSAK ÁLOM.”
  • 22. mango1 2012. augusztus 18. 18:12
    „18.vakantanka....képzeld el jártam....ilyen roncsot nem éri meg felujitani---bármilyen mútja is van ..szép volt jó volt annó---.Te olyan vagy mint a sötét éjjszaka,sajnállak”
  • 21. lidocain 2012. augusztus 18. 18:03
    „így enyészik el minden ami valaha érték volt ebben az országban..”
  • 20. lukrecia 2012. augusztus 18. 17:20
    „X.Y. és első 5 hozzászóló: Könnyű a jelenlegi kormányt ismét szidalmazni, úgy gondoljátok ez kellő alkalom erre?? Csak szeretném megkérdezni ki a város polgármestere immár 16? éve ?? Melyik kormány időszakában lett ez a "csodahajó" a rozsda martaléka? Mikor vontatták a kikötŐbe? Szálljatok már magatokba. !!
    Egyébként ha az 1700 as években épített és többek között a Trafalgar-i csatát is megnyert vezér hajót a "viktoryt" konzerválni tudták a jelenkor számára , az csak azért történhetett meg, mert ott felelős emberek időben hoznak megfelelő döntéseket. Nem utólagosan jajjgatnak mások számlájára. Ha jártatok "portsmouthi" haditengerészet bázison ott szinte újnak tűnő állapotában lehet megtekinteni ezt a lenyügöző fa hajót. Vagy Londonban a Trafalgár téren egy kicsinyített makett mását:)) Javaslom ennek mintájára egy kicsinyített makett megépítését a nosztalgiázók számára, kiállítva a stefánián. Nem nagyobb mint 3 m makett méretben, mert ha közpénzekről van szó a határ valamiért hajlamos mindjárt mértéktelen méreteket döngetni.”
  • 19. bzoli-41 2012. augusztus 18. 15:04
    „Jellemző. Bezzeg amíg megmenthető lett volna senki sem foglalkozott a témával... Nagyon sajnálom.”
  • 18. Vakantanka 2012. augusztus 18. 14:33
    „mango1 Te jártál azon a hajón?Vagy csak belepofázol abba amiről fogalmad sincs???”
  • 17. Ferrer 2012. augusztus 18. 14:24
    „De ugye nem politikai kérdést csinálunk az ügyből, Orbi?”
  • 16. mango1 2012. augusztus 18. 14:00
    „Épp ideje ,hogy ezt az ócska vasat kivegyék a Tiszából.”
  • 15. X_Y 2012. augusztus 18. 13:49
    „10. kontrapista 2012.08.18. 10:47

    "A Szőke Tisza megmentése műszakilag kivitelezhetetlen, elégedjünk meg a szakemberek döntésével."

    Mivel ezek a "szakemberek" fideszes szakemberek. Ha ugyanezt a döntést egy szoci kormány hozta volna meg, te bégetnél a leghangosabban hogy fújjarohadtkommunisáták veszni hagyják a műszaki értékeket, bezzeg focistadionokra van pénz...”
  • 14. Dizel 2012. augusztus 18. 12:28
    „Pff, ha már költségekről van szó, akkor szereljék ki azt amit ki kell, a többit elvégzi a természet ingyen. Szánalmas nyáladzás, hogy nincs rá pénz. Az emeberek nagy részének, meg meg élhetésre nincs pénz(de az kussoljon).”
  • 13. dondongó 2012. augusztus 18. 12:27
    „A Tiszát el kell téríteni Lázárhely felé, akkor tuti, hogy lenne rá péz.:))))”
  • 12. olvastam 2012. augusztus 18. 11:39
    „Azt megértem, hogy most már nem érdemes költeni rá, menthetetlen. A hangsúly a MÁR-on van. Meg lehetett volna menteni, ha időben lépnek, nem egymásnak adják a tulajdonosok és csak tovább romlott közben az állaga. A városvezetés miért nem látott fantáziát ebben a hajóban? Jól lehetett volna hasznosítani. Azt azért halkan megkérdezem, erre nem volt pénz, de a Bárkát visszavásárolni, arra igen. Ilyen se volt még a történelemben, hogy ha egy magánszemély meggondolja magát, nem kell az ingatlan, visszavásárolja a város tőle. Na persze az én/te/ő házáról szó se lehetne!”
  • 11. Esovaro 2012. augusztus 18. 11:16
    „Pontosan .A hajo helyreallitasa a kezdetektol illuzio voilt nincs magantoke aki ebbe fektetne, a muzeumnak nem kell. En is sajnalom ,mint ipari muemleket de azert maradt meg jopar hajo MO-on abbol a korbol, es azok meg hajozhatok is.Ennel sokkal ertekesebb hajokat bontottak el az elmult 150 evben ,hany fregatt vagy klipper maradt ep? A Cutty Sark egyedul, talan meg az Ariel is megvan oszt annyi.De a Cutty Sark ma is hajozhato megha muzeunmi targy is.”
  • 10. kontrapista 2012. augusztus 18. 10:47
    „Aki nem tud arabusul, az ne beszéljen arabusul ! A Szőke Tisza megmentése műszakilag kivitelezhetetlen, elégedjünk meg a szakemberek döntésével. Ez a téma már nem a politikáról szól, amiben minden kibic ( hozzászóló ) tudós is !”
29 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyílt nappal, utcai tárlattal szülinapozik a REÖK

A 105 éves szecessziós szegedi Reök-palotában éjfélig tartó nyílt nappal ünnepli 5. születésnapját a Regionális Összművészeti Központ. Tovább olvasom