Délmagyar logó

2019. 01. 16. szerda - Gusztáv -1°C | 8°C Még több cikk.

Direkt csukják be az orrunk előtt a sofőrök az ajtót?

Szeged - Aki fut, az sportol, aki integet, az búcsúzkodik. Csak az az utas, aki a megállóban áll. Utánajártunk, érvényes-e még ez a szabály a szegedi tömegközlekedésben. Törvényt, elvárásokat, tapasztalatot vetettünk össze.
Aki fut, az sportol, aki integet, az búcsúzkodik. Csak az az utas, aki a megállóban áll – vajon a tömegközlekedés „régi iskolájának" szabálya igaz-e még? Tényleg direkt csukják be az orrunk előtt a busz ajtaját a sofőrök, vagy valóban nem látnak? Városi legenda a gonosz trolivezető? Futottunk, kérdeztünk és telefonáltunk, hogy kiderítsük.

A villamospótló szerkesztőség melletti végállomásán kezdtünk. Elnéztük a menetrendet, futottunk, integettünk, és a jármű megállt. Ez természetes, emberi dolog – mondta a 4V8-as vezetője.

– Az attól függ, hogy jó nő fut-e – adta elő sajátos, tömegközlekedésre átírt evolúciós elméletét egy férfi a megállóban. Szerinte a kevésbé jó nők vagy a jó futók is esélyesek lehetnek, de ő saját magát – mivel egyik csoporthoz sem tartozik – a hierarchia végére sorolta.

A futó utast bevárni emberi dolog. Fotó: Frank Yvette
A futó utast bevárni emberi dolog.
Fotó: Frank Yvette

„Nagynéném elgondolkodva ült a megállóban, a busz meg sem állt." „A villamosvezető direkt megvárta, amíg az ajtóig futottam, aztán becsukta, és vidáman továbbment" – ezeket a történeteket két perc alatt gyűjtöttük, minden tömegközlekedőnek van hasonló. Meg egy csomó másik, ellenkező előjellel, például ilyen: a trolivezető a megálló előtt felvett – már nem bírta nézni, hogy vele párhuzamosan rohanok.

– A közlekedési törvény szerint az az utas, aki a megállóban áll. Ez elég nagyvonalú megfogalmazás, a szakma is jobban örülne ennél pontosabb szabályozásnak. Nagy-Britanniában egyértelmű: ott csak azt veszik fel, aki a megállóból int a sofőrnek – magyarázta Draskóczy István, a Tisza Volán Zrt. helyi közlekedésért felelős divízióigazgatója. Hozzátette: a buszvezető nem mindig látja az utast, amikor az a jármű felé szalad – ha hátulról közelít vagy az autóbuszra merőlegesen, akkor például többnyire láthatatlan a vezető számára.

A vezető vár, mert valaki rohan. Csakhogy az a valaki másért rohan, nem akar felszállni – a sofőrök meg erre panaszkodnak – mondta Draskóczy István, akinek egyébként az a tapasztalata, hogy a buszvezetők ha csak lehet, várnak. Őt legalábbis. Még akkor is, ha nem ismerik meg. A járatoknak különben sok a „törzsutasa", akik ha a busz nélkülük indul el, másnap rákérdeznek: „Józsikám, nem láttál? "

Sosem indulna el a villamos

Papp Zsolt, az SZKT villamos forgalmi és technológiai üzemvezetője elmondta: 4-5 perces követési időnél borulna a menetrend, ha sokat várnának. Az egyes vonalán a Széchenyi téren csúcsidőben egyébként fizikai képtelenség lenne minden később jövőt felvenni – sosem indulna el a villamos. Ennek ellenére alapvetően azt kérik a munkatársaiktól, hogy várják meg az utasokat. Ugyanakkor törekedjenek a menetidő betartására is. Hozzátette: ha a villamos már elindult, nem áll meg, hogy felvegyen valakit. Papp Zsolt is azt hangsúlyozta, amit volános kollégája: attól hogy az utas látja a járművet, a járművezető nem biztos, hogy látja őt a tükörben.

Olvasóink írták

35 hozzászólás
12
  • 35. BOSZIKA 2008. szeptember 16. 10:57
    „csak 2 kérdésem van. 1. A 83A JELZÉSÜ BUSZ VALÓBAN JÁR REGGEL , VAGY CSAK A TÁBLÁJA VAN KINT ? MERT MÉG NEM TALÁLKOZTAM VELE DE. 1/4 ÉS 1/2 8 KÖZÖTT,MIKOR A KISLÁNYT VISZEM A SULIBA. A 2. KÉRDÉS.: EZEKET A HOZZÁSZÓLÁSOKAT OLVASSÁK A VOLÁN + A SZKT. DOLGOZÓI IS? REMÉLEM!”
  • 34. buszos feleség 2008. szeptember 11. 21:52
    „Erről a volánt is megkéne kérdezni.
    Ugyanis a buszsoffőrök élete nem olyan mint azt ahogy az átlag emberek gondolják. Csak a megállóban várakozó utast vehetik fel. Ha valaki integet és fut és ugyan várják már meg tekintetű utazni vágyókat nem várhatják meg. Hogy mennyire nem? ha a busz sofőr elindul, de megáll mert látja hogy szaladnak a járatára, nem nyithatja ki az ajtót, mert a GPS már ugy érzékeli, hogy már a köv megállóban van és rászólnak az URH-n hogy mért kellet megálnia, és kinyitnia az ajtót. Ez komoly.
    még egy meghökkentő dolgot meséljek. A szabályzat szerint a buszon csibét szállítani tilos, mert ha egy ragadozó madárral felszállnak a buszra akkor nekieshet a csibéknek :-S
    És ez is komoly”
  • 33. BOSZIKA 2008. szeptember 10. 09:20
    „Van igazság némelyik üzenetben:PL.:Csak úgy száljanak fel a járműre,ha kezébe van a pontos összeg a jegyre,akkor nem tartja fel a menetidőt az utas,.De egy másik:a sofőr ne telefonálgasson vezetés közben,és ne hajtsonúgy mint egy őrült.(tisztelet a kivételnek),mert vannak rendesek is.:pl.köszön,ha fel száll az utas a buszra. Még 1-et,kicsit gyakrabban takaritsák a jármúveket,némelyik ablakán már nem lehet kilátni.! KÖSZÖNÖM.”
  • 32. hajrászeged csak igy tovább! 2008. szeptember 09. 19:23
    „28. Ukuku

    Akkor te nem tom hol közlekedsz (ne vedd sértésnek)! A sofőrt láttam 2,83,83A,76-oson de sokszor 90,90F-esen! szakállas 50 év körüli a tag és csuklós Volvo-t vezet! Ha látom rendszámot is irok! Ok?”
  • 31. palla 2008. szeptember 09. 12:03
    „Tapasztalataim szerint a sofőrök jó fejek, szinte mindig megvárják a szaladó utast. (Engem is, meg ezt szoktam látni.) Ha mégsem teszik, szerintem azért, mert nem látják, semmiképp sem hinném, hogy direkt gonoszkodásból.
    Ugye ez különösen számít, ha az adott busz 15, 20 percenként közlekedik. Sok járatot sűríteni kellene, és én már nagyon várom vissza a 8-as trolit (buszt) a megszokott formában. Minden járatot a 8-as troli színvonalához kellene igazítani követési időköz illetve első, utolsó járat indulási ideje szerint. Akkor azt mondanám, tényleg jó Szegeden a tömegközlekedés.”
  • 30. Beth 2008. szeptember 08. 22:12
    „Egyszer Debrecenben 18 éves fruskaként futottam a villamos után.
    A kedves villamossofőr először becsukta az eső ajtót, épp odaértem. Aztán odafordultam a második ajtóhoz, két lépést téve,de bezárta a hátsó ajtókat is. Állt a villamos a megállóban, én már elkezdtem éppen szentségelni, mire a kedves sofőr leszállt kinyitva az ajtót, és majdnem megvert. én 160, ő 200 cm. Aztán kinyitotta az összes ajtót, és várt még egy turnust. Ez nem volt tőlem szép megoldás, de már csak egy kellemetlen emlék.
    Ma már nem rohannék a busz/villamos után, de megértem azokat, akik ezt megteszik. Mindig bérletem volt, ritkán vettem jegyet, de akkor is mindig kiszámolva az összeget léptem fel a buszra. Ma is ezt teszem. üdv.”
  • 29. k 2008. szeptember 08. 21:46
    „Nem direkt csukja be! Ha a csengő szól a le és felszállás tilos!
    Amugy meg miután becsukodtak az ajtók a soför rég a bal visszapillantó fele néz, ritka az aki még vissza néz jobbra, és futó utast lát, már ha látja nincsen holtérben.Erre csak annyit írok ha a tükörbe te látod a sofört ö is lát téged!

    Lassan de halad a kor Mo-on is és vannak olyan technologiák amik elősegítik mind a soför mind az utas dolgát,pölö ajtó nyító fék(magyarán amíg nyítva az ajtó nem tud elindulni a busz, ill ha bármi akadály van vissza tud nyilni az ajtó), Fotocella ezt nem részletezem mindenki ismeri, segéd tükrök amiben többet lát a soför.”
  • 28. Ukuku 2008. szeptember 08. 21:40
    „Bárcsak én fognám ki egyszer azt a száguldó 90F-est! Sajnos én mindig azt fogom ki, ami városnézést szimulál az utasközönségnek. De az is megesett velem és sok más utastársammal, akik a megállóban álltak (nem kevesen voltunk!), hogy a kedves buszsofőr bácsi lassítás nélkül továbbhajtott. Rendes járat volt, mert az előző megállóban még felvette az utasokat. Lehet, azt hitte, hogy csak a megállóban sétál a nép.”
  • 27. egy utas 2008. szeptember 08. 21:11
    „Rucz Tibornak kívánom, hogy egyszer (valamiért) ne legyen nála tömbjegy, se bérlet, és este 11körül, az utolsó busszal próbáljon meg hazamenni! Nagyon okos dolog ez a tömbjegy dolog, de azoknak a koca buszozóknak akik csak nagyritkán ( azaz egy, vagy akár két érvényességi időt is meghaladó idő-intervallumról beszélek) kényszerülnek rá a tömegközlekedés igénybevételére ez akár a kizárást is jelenthetné. És megint Angliával lehet példálózni /ahol sokkal nagyobb arányban váltanak a sorfőnél jegyet/ , ahol ezt is megoldották: Ki van írva, hogy készítsd elő a pontos összeget! Amennyiben ezt nem tartod be, a sofőr már nem köteles veled hosszú percekig kínlódni, amíg Te az egy-két pennysekkel bajlódsz. Miért nem tudjuk egyszerűen Angliát másolni??? (már rég nem itt tartanánk, de nem, mi büszkék vagyunk, van is aztán mire...)”
  • 26. Mil 2008. szeptember 08. 18:55
    „Amúgy 20-30 éve voltak jegyautomaták a buszokon..”
  • 25. hajrászeged csak igy tovább! 2008. szeptember 08. 18:44
    „"A bérleten lehetne egy adattároló, amit lehúzva, mint a bankkártyát a felszállást engedélyezné. Technikailag ezek már nem újdonságok."
    SP akkor még nagyobb lenne a várakozás az idős nénik bácsik akik nem olyan ügyesek meg hát ezaz maradjanak az ellenőrök! Azok legalább normálisak (Pesthez képest)”
  • 24. SP 2008. szeptember 08. 18:08
    „Szia 19. hozzászólás zoltanz 2008.09.08 13:17
    Túl kritikus vagy a 17. hozzászólóval szemben. Alapvetően igaza van. Helyi járaton a vezető feladata nem a jegy árusítás lenne, ahogy régen kalauz is volt a villamoson, nem véletlen.
    Ha már a kalauzt megszüntették, helyette a kocsin jegyautomata lehetne.
    A vezető vezetne, az automata meg azalatt osztogatná a jegyet. Ami jól jönne az unalmas reklámmonitorok helyett is. A bérleten lehetne egy adattároló, amit lehúzva, mint a bankkártyát a felszállást engedélyezné. Technikailag ezek már nem újdonságok.”
  • 23. halak33 2008. szeptember 08. 17:20
    „15-ske! Lehet h. el kellene vinni, de azért ott a szolgáltatás sokkal különb! Nem félóránként járnak a buszok.... írhatnám még, de nem teszem!
    Azt megértem h. villamos-trolivezető nem áll meg, ha szalad vki, hisz eléggé sűrűn járnak, de azt ha 20-30 percenként járó buszoknál a sofőr bunkó, az már szomorú! S... evvan! Menetidő? Az nem igazán létezik sok helyen! Télleg ott kell(ene) lenni a megálllóban időben, de... néha elkésik az ember, s a busz ki tudja hol jár, pedig még ott sem kellene lenni! Ezt pld. fővárosunkban büntetik! Mármint a sofőröket, itt pedig... azt csinálnak amit akarnak! :( Sajna! Evvan! Ez a mi jó kis közlekedéskultúráról neves városunk! És... a járatok egyirányban való közlekedése is kitűnő szervezési munkára utal! Valószínűleg Ő kocsival jár(hat)!? Szóval röhej e hely! Vannak kivételek is, de... nem sokan!”
  • 22. SP 2008. szeptember 08. 17:11
    „A leszállásnál a csengőszó azt jelzi, hogy csukódik az ajtó. Mikor csukódik és jelez?- ha mindenki leszállt?
    Vagy mégsem? A tömeg a buszon leszállni készül. A leszállók fele még a kocsin van, a csengő mégis berreg.
    Mi lenne a teendő? A társaság fele fejezze be a leszállást, mert csukódik az ajtó?
    Azaz, miért idegesítik a csengővel feleslegesen a leszállókat? A csengő jelzés értelme hiteltelenné válik így, ami a balesetveszélyt fokozza. Megtörtént, idős hölgy leszállni készült. Alig indult el a csengő csengett. A hölgy bepánikólt, nem tudta mit tegyen, az ajtó végül félig rácsukódott és most megúszta. Mi lesz legközelebb vele, túléli?”
  • 21. hajrászeged csak igy tovább! 2008. szeptember 08. 15:43
    „Tegnapelőtt fel akrtam szállni a 2-es buszra a Rókus 2.nél!
    Későn értem oda de a busza pirosat kapott még majdnem hogy benn állt a megálloban de magyarul megmondva szart rám nagyivbe integettetm neki odanéz visszanéz azt ennyi!
    Mondjuk biztos vannak ellenpéldák is!
    Meg milyen dolog már hogy ugy megy a sofőr pl. 90-90F hogy tökig nyomja a gázt majd satufék ja és ha esetleg babakocsi vagy mozgássérült leszarja pedig elvileg alacsonypadlós busz azért az hogy a 2. ajtónál ki lehet nyitni a rámpát nem?
    Egy szóval kicsit több emberséget a sofőrökbe (mit szólnának ha sietnének azt bevágnám előtte az ajtót) és kevesebb idegbeteg sofőrt!”
  • 20. Busdriver 2008. szeptember 08. 13:27
    „Azt mondja meg nekem valaki, hogy miért nem lehet előkészíteni, kézbe venni, előkeresni a bérletet/jegyárat, ha elöl száll fel?? Számtalan eset van, hogy felszáll, és akkor kezdi el keresgélni. Meg az tetszik még, amikor nyitva az összes ajtó, erre felszál lelöl, és nem mutat semmit. Akkor legalább szállna fel középen. LEhet hogy én vagyok UFO, de én mindig úgy buszozok(tam) utasként, hogy előreállok a táblához, kézbe veszem a bérletem, de legalábbis könnyen elérhető helyre rakom, majd ha beáll a busz a megállóba, kézbeveszem. Ja, és persze a menetrendet is mindig megnézem, hogy mikorra menjek ki a megállóba. Érdemes legalább 2-3 perccel hamarabb ott lenni, nem az utolsó perben odaesni. Igazából ennyit kéne betartani, és nem lenne gond.”
  • 19. zoltanz 2008. szeptember 08. 13:17
    „17!
    Korszakalkotó javaslat! Te találtad ki önállóan, vagy az óvónénid segített?”
  • 18. PPP 2008. szeptember 08. 13:03
    „Ezt mindenki tudta és nekik áll feljebb ha kiszedik a fülkéből őket..!”
  • 17. Rucz Tibor 2008. szeptember 08. 12:56
    „Nincs különösebb problémám a busz-és trolibuszvezetőkkel.
    Csupán azt nem, értem miért kellett bevezetni a gépkocsi-
    vezetőnél történő jegyvásárlás lehetőségét,amikor elővételben,
    tömbjegyként is lehet vásárolni és az érvényességi időn belül
    fel is lehet használni. Nincs annál bosszantóbb,mint amikor
    az utas felszállás után kezdi előkeresni pénztárcáját,ráadá-
    sul a jegy árát is akkor kezdi összeszedni. Vannak utasok,akik
    munkábajáráshoz veszik igénybe a járatot,időre mennének,
    pl.: műszakváltásra és ez jelentős időkiesést jelent.
    Jó lenne megszüntetni a gépkocsivezetőnél történő jegyváltás
    lehetőségét,igy a járatkésések is megszűnnének!!”
  • 16. ifj. Nagy Gábor 2008. szeptember 08. 12:50
    „Két megjegyzés.

    1. A KRESZ szvsz nem változott meg szeptember 1-től, kissé tolódott a bevezetése.

    2. A járatszám megvilágítás azért van sok esetben a fékre kötve, hogy menet közben ne tükröződjön folyamatosan a szélvédőn, mert az kissé rontja a kilátást.”
35 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ki fizeti a régészt a Tompai kapunál?

Szeged - A Tompai kapunál épülő bicikliút hattyasi oldalán régészeti feltárást kell végezni. Az… Tovább olvasom