Délmagyar logó

2019. 04. 25. csütörtök - Márk Még több cikk.

Egekben a benzinár - leteszik az autót a vidékiek

Szeged - A Szeged környéki településeken élők költségvetését alaposan felbolygatta a 420 forint körüli benzinár. A buszmegállókban reggelente olyan régi ismerősök találkoznak, akik „váltottak": letették az autót.
Ezelőtt 10 évvel a városok lélekszáma jelentősen csökkent amiatt, hogy a családok kirajzottak a környező településekre. Akkoriban osztottak-szoroztak az emberek, és arra jutottak, még ha emelkedik is egy kicsit a benzin ára, kibírja a pénztárca a bejárást.

Tegnap kora délután főleg fiatalok vártak a domaszéki buszra a szegedi Mars téren. Fotó: Frank Yvette
Hétfő kora délután főleg fiatalok vártak a domaszéki buszra a szegedi Mars téren.
Fotó: Frank Yvette

Ma már a napi megélhetés és a rezsiköltségek mellett a legnagyobb kiadással az autózás jár. A 15 kilométerre lévő Algyőről, Domaszékről napi 30, de inkább 40 kilométert tesznek meg az emberek, mire eljutnak a munkahelyükre, a gyerekek az iskolába. Egy hónapban 1000–1200 kilométeren 35–45 ezer forintot csak a benzinre fizetnek ki, abban az esetben, ha egy nap egyszer fordulnak.

Újabb áremelés

Bruttó 4 és 6 forinttal emeli a 95-ös benzin, illetve a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol. Az emelés után a benzin átlagára 426–428 forintra, a gázolajé pedig 449 forintra, új történelmi csúcsra nő. Ez azt jelenti, hogy a kutak nagy részén 430–435 forintba kerül majd egy liter benzin.

– A „jó világban" reggel együtt utazott a család Szegedre – mondta Gellérfy László újságíró-szerkesztő, aki Zsombón él. – Délután vagy összevártuk egymást, vagy ki-ki hazautazott a bérletével. Most csak akkor megyünk kocsival, ha nekem sok a dolgom a városban. Zsombó és Szeged oda-vissza 32 kilométer, amit a mostani benzinárak miatt olcsóbb busszal megtenni. A feleségem és a gyerekek a kedvezményes bérletüket használják, én, ha leteszem az autót, jegyet veszek: oda-vissza 720 forintból megúszom, míg kocsival 1000–1400 forint lenne az útiköltség. Azt vettem észre, a zsombói buszmegállóban egyre több olyan ismerőssel találkozok, aki váltani kényszerült.

Busszal, vonattal olcsóbb az utazás: a munkáltató kifizeti a felnőtt bérlet árának legfeljebb 86 százalékát – ez azonban nem kötelező. A diákok pedig tanulóbérlettel közlekednek. Algyő és Szeged között 11 ezer 900 forint a felnőtt bérlet ára, ami munkahelyi hozzájárulással alig 1700. A zsombóiak 14 ezer 200 forintos bérlettel utazhatnak: de ha rendes a munkahelyük, mindössze 2000 forint körüli összeggel terhelik meg a családi büdzsét. Vásárhely és a megyeszékhely között a teljes árú buszbérlet 21 ezer 400 forintba kerül. Ha valaki autóval jár, nem ússza meg 35 ezer forint alatt havonta. A diákbérlet árára csak egy példa: a 15 kilométerre lévő Sándorfalvára 1190 forintba kerül.

A Dócról bejáró Ambrus Sándornénak többe kerül a szegedi helyi bérlet, mint a munkáltatói segítséggel kiváltott helyközi. Fotó: Frank Yvette
A Dócról bejáró Ambrus Sándornénak többe kerül a szegedi helyi bérlet, mint a munkáltatói segítséggel kiváltott helyközi. Fotó: Frank Yvette

Többe kerül a szegedi helyi bérlet, mint a munkáltatói segítséggel kiváltott helyközi. A Mars téren a dóci buszra váró Ambrus Sándorné mondta: szegedi munkahelye 80 százalékos térítésével körülbelül 2500 forintért utazik be a városba, a helyi bérletért viszont 6565 forintot fizet. Férje az 5 kilométerre lévő Ópusztaszerre autóval kénytelen járni, nekik még ez is jelentős költség.

Idén csak az áfaváltozás miatt emelkedtek a közösségi közlekedési tarifák. A menetjegyek, bérletek átlagosan 1,6 százalékkal drágultak 2012. január elsejével.

Olvasóink írták

79 hozzászólás
  • 79. fodjozs 2012. január 18. 20:30
    „Sajnos az egyre inkább rekordokat döntögető üzemanyagárakat azzal nem tudjuk kivédeni hogy tömegközlekedési járművekkel vonattal,busszal közlekedünk.Az autó sok embernek munkaeszköz ami nélkül nem tudna gyorsan helyet változtatni és időben odajutni ahová akar.Hatással van a napi élelmiszerek árára is hiszen ha drágul az üzemanyag drágábban tudjuk azokat beszerezni is.Ezek alól a hatások alól azok sem tudják magukat kivédeni akiknek nincs autójuk.”
  • 78. racionalitás? 2012. január 18. 18:33
    „egyik autó eladva orbánmeg takarodj...furcsaszemmel együtt.”
  • 77. tron 2012. január 18. 13:20
    „benzin áremelkedés=jobban megéri tolni az autót”
  • 76. macs 2012. január 18. 11:31
    „"Többe kerül a szegedi helyi bérlet, mint a munkáltatói segítséggel kiváltott helyközi. A Mars téren a dóci buszra váró Ambrus Sándorné mondta: szegedi munkahelye 80 százalékos térítésével körülbelül 2500 forintért utazik be a városba, a helyi bérletért viszont 6565 forintot fizet."
    Miért hasonlítjuk össze a körtét az almával? A hölgy 20%-t fizet a távolsági bérletéért, vagyis, ha jól számolok a bérlete teljes áron 12 500 Ft lenne. Tehát a 12 500 Ft áll szemben 6 565 Ft-tal.”
  • 75. macs 2012. január 18. 11:24
    „64. szegedgabor 2012.01.17. 19:16
    "Hagyjuk már szegény nyugdíjasokat, ledolgozták amit le kellett. Némi tisztelet nekik is jár."
    Ez a mondat majd jusson eszedbe, amikor Te is megöregedtél és nyugdíjba vonultál!
    Valaki magyarázza már meg, miért utálják ennyien ebben az országban az időseket, betegeket? Azzal ne jöjjön senki, mert ilyenek, olyanok! Szerintem a gond ott kezdődött, hogy visszaütött. :-)”
  • 74. kokorcsin 2012. január 18. 11:09
    „A városi lakosok szerencsések, olyan tekintetben, hogy kb. 10 percenként jár a villamos, a troli és buszok is vannak. De aki vidéken lakik, azt beviszi a helyközi busz (ami óránként jár) valamelyik pályaudvarra, ott megvárhatja a csatlakozást, ami lehet, hogy pont előtte egy perccel ment el, mert miért is lenne összehangolva. Lényeg az, hogy ha van egy órás hivatalos ügye, az kb. egy fél napba kerül. Ha összeadja a jegyek árát, akkor már ennyiből futja a benzinre is, és rengeteg időt és fáradtságot spórol. Ez egy beteges nem éppen fiatal embernek nem mindegy. Mindenki nem teheti le az autóját. Nem tud mindenki biciklivel járni, (van aki gyalog sem). Annak sem kellene örülni, hogy a járadékosoktól elveszik az utazási kedvezményt. Ezek éppen úgy beteg emberek, sokan több mint harminc évig fizették a tb-t, csak éppen nem volt szerencséjük, hogy megkapják a rokkant nyugdíjat. Vagyis nem könyöradomány, amit kapnak. Ha nem emelték volna többször is a nyugdíjkorhatárt ezen emberek nagy része már nyugdíjas lenne. Nem tudom, hogy hányan szeretnének élni havi 27.000 Ft-ból 60 évesen betegen, amikor már nem tudnak dolgozni ? Nincs ezen az állapoton mit irigyelni. Bárkivel előfordulhat, hogy beteg lesz és nyomorult, és megláthatja, hogy semmi jóra nem számíthat.”
  • 73. magyarock1 2012. január 18. 11:09
    „Lukreciának igaza van sokmindenben. Ezek csak orbánozni tudnak, mert ezt hallják a médiából.”
  • 72. Kasza 2012. január 18. 10:56
    „Kedves lukrécia nagyon szép az elektromos autó használata.
    Mivel a világban nagyon sok találmány Magyarországhoz köthető így úgy vélem itt nagyon sok ember otthon a garázsában össze tudna dobni egy villanyautót egy kis polszkiból,Trabantból vagy ép egy Suzukiból de itt nem engednék forgalomba én is terveztem már egy ilyen autót,de reménytelen.
    Egy gyári kivitel nagyon drága és azt se néznék jó szemmel mert nem olyan intenzitással támogatja az ember az államot mint ha benzinessel járna.
    Akkoriban feljött a szó a mopedautókról,mert ugye keveset esznek max 50km a sebességük és kicsik,teljesen jók lettek volna munkába és ide oda járni,de olyan feltételeket szabtak neki mint egy normál autóknak.
    A másik hogy elég a 120m2 lakás egy családnak ez is szép csak itt az a baj,hogy egy 50 m2 lakásban élnek 7-en a család meg még a nagyszülők is.
    Az már más kérdés hogy az ország negyede meg az utcán a bankok jóvoltából.”
  • 71. kaktuszkom 2012. január 18. 10:36
    „Kedves lukrecia, érdekelne hol él. Csak mert angolul boldogulok, hová költözzek?
    Ez ami itt van, jövőre nézve posvány. Erre nem lehet családot alapozni. Biciklivel közlekedem (télen is!), nincs káros szenvedélyem, tisztességesen gürizek, pénz meg sehol.
    Egészséggel vagy becsülettel nem fizethetek se a CBA-ban, sem a Tesco-ban :)”
  • 70. szentmiki 2012. január 18. 10:04
    „67. lukrecia, nagyon igaza van...”
  • 69. Queenmargareth 2012. január 18. 09:51
    „58. lukrecia 2012.01.17. 18:40
    Hol van az az "itt Nálunk"? Ezt más is sűrűn mondogatja......”
  • 68. heinerg 2012. január 17. 21:45
    „Zsombó-Szeged oda-vissza 720 Ft.????”
  • 67. lukrecia 2012. január 17. 20:41
    „"próbálja már ki ezeket a gyönyörű elveket MAGYARORSZÁGON érvényesíteni. " valoban errefele nem letezhetne ket napig sem (MAV, BKV). Emlexem itt sokan vedtek regebben a BKV-n hizlalt Hagyot, es meg sokan masokat is.
    Eloszor letisztult, erkolcsos tarsadalmat kell teremteni, ahol tudjak az emberek egymast is tisztelni, tudjak hogy a Tesco parkoloban nem keresztbe allok ket parkolohelyet elfoglalva, a burokraciat le kell szamolni , a korrupciot meg nem part szimpatia reven vedeni, vagy megvetni.
    Sajnalatos , hogy ez utobbit az itt beirok 80 % a partszimpatia alapjan merlegeli.
    Egy tarsadalom ha nem kepes elore gondolkodni a rosszabb idokre , akkor azt erosen megszenvedi. naphosszat tudnam sorolni mi mindent lehetne jobban, ertelmesebben csinalni. Part emlitese nelkul is !!!!!!!”
  • 66. Füvesember 2012. január 17. 20:20
    „58. lukrecia
    Ez gyönyörű volt, köszönjük! Majd fogunk igyekezni!
    De addig is, tisztelettel javaslom, hogy próbálja már ki ezeket a gyönyörű elveket MAGYARORSZÁGON érvényesíteni. Könnyű ONNAN osztani az észt meg a bölcs tanácsokat IDE...Próbálná esetleg fordítva. Csak jelzem, pillanatnyilag a világ nagyobbik része csak röhög rajtunk...teljes joggal!!!
    Ja, és ne tessék már kifogásolni ONNAN az "Orbánozás"-t. Lakna, adózna itt, valószínűleg Ön is ezt tenné.
    Én is marha nagy szittya magyar tudnék lenni a napelemek alatt, a villanyautóban....mondjuk Stuttgartban!”
  • 65. szegedgabor 2012. január 17. 19:18
    „Az autópályát is azok pénzéből építették akik fizették az adót meg a benzint, és miért? Hogy építhessenek egy utat amiért fizetned kell.... és közben vigyorogva teszik közzé, hogy hiába emelnek, úgyis megveszi a magyar a matricát, mert inkább megy azon mint a rossz minőségű főutakon. Ők mondják, amikor az ő feladatuk lenne azokat karbantartani?”
  • 64. szegedgabor 2012. január 17. 19:16
    „Hagyjuk már szegény nyugdíjasokat, ledolgozták amit le kellett. Némi tisztelet nekik is jár.
    Inkább azokat kell szekálni, akik semmiért sem fizetnek, a társadalom két rétege, a politikus és a megélhetési bűnöző.”
  • 63. tótkomlósi 2012. január 17. 19:07
    „38. Beroesz 2012.01.17. 13:48

    Ja, tehát akkor nem kellett volna az elmúlt 8 évben autópályát építeni???

    Elég érdekes a felfogásod!

    Ezt megmondanád a 43-as út mellett élőknek is???

    Ha mered!”
  • 62. macs 2012. január 17. 19:01
    „59. correct,
    nézd meg jobban! A szépkorúak egy részének a sárga igazolványában bérletszelvény van. :-)”
  • 61. macs 2012. január 17. 18:57
    „lukrecia,
    ezek szerint Te Németországban élsz? Egy biztos nem Magyarországon. :-)”
  • 60. tótkomlósi 2012. január 17. 18:56
    „52. lukrecia 2012.01.17. 17:58

    Ja, kérem!

    Nincs mindenkinek pénze 10nm napelemre!

    Örül, ha enni van!”
79 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

ELI-pályázat: márciusban

Március közepére kerül a kormány elé a magyar ELI-pályázat – közölte lapunkkal Lehrner Lóránt, az ELI-HU Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója hétfőn Szegeden. Tovább olvasom