Délmagyar logó

2019. 04. 22. hétfő - Csilla, Noémi Még több cikk.

Elefántfogkrémet készítettek, aztán Zsazsa néni maga után ˝felgyújtotta˝ az egyik diákot

Fogmosószert készítettek a tarjáni általános iskola hatodikosai elefántoknak elegendő mennyiségben, majd Zsazsa néni saját maga után ˝felgyújtotta˝ az egyik diákot az Agórában, a Minden kémia? című rendhagyó kémiai előadáson. Senki nem sérült meg: a gyerekek kísérleteztek, vizet osztályoztak, és maradandó tudással tértek haza.
Tudtad?
 
Meghajt az Anna-víz!

Egy gyerek egy deciliter, míg egy felnőtt két deciliter vizet ihat meg naponta az Anna-kút vizéből nagy biztonsággal: e fölött a mennyiség fölött már hashajtó hatású lehet a gyógyvíz.
Éppen helyet foglaltak a ötfős csapatok kiválasztása után a Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola hatodikosai a Szent-Györgyi Albert Agóra látványlaboratóriumában, amikor a végzős biológia–kémia tanár szakos Szabó Zsuzsanna, azaz Zsazsa néni belefogott az első kísérlet bemutatásába: ígérete szerint egy elefánt két hosszú agyarára elegendő „fogkrémet" készít pillanatokon belül.

 Melyik kezedet gyújtsuk fel?

 Egy üvegedénybe mosogatószert tett Zsazsa néni, majd melegíteni kezdte. A gyerekek háromig számoltak, majd hozzátette a „varázsszert", azaz a hidrogén-peroxidot, aminek hatására sűrű hab tört fel az edényből, akkora mennyiségben, hogy az valóban elég lett volna egy elefántnak is – annak ellenére, hogy a hatalmas négylábúaknak erre nincs szükségük. 
 
Zsazsa néni ezután azt ígérte: „felgyújtja" magát. Nem titok: így is tett. Először bevizezte a kezét, majd öngyújtógázól készített habot vette a tenyerébe, amit meggyújtott. A hab nagy lánggal kezdett égni, majd gyorsan el is aludt, és közben nem okozott égési sérüléseket. 
Zsazsa néni maga után ˝felgyújtotta˝ az egyik diákot. Fotó: Frank Yvette - GALÉRIA
– Kipróbálhatjuk mi is? – csapott le a lehetőségre Simon Levente. Bátorságáért cserébe megismételték még egyszer a kísérletet – ezúttal az ő markába kerültek a lángok.
 

– Melyik kezedet gyújtsuk fel? – tette fel a kísérletvezető a nem mindennapi kérdést Levinek, aki a balt választotta, mert mégiscsak jobb kézzel ír. A kísérlet másodjára is működött, és sérülés nélkül megúszta a 12 éves fiú, de otthon azért ne próbálja ki senki a gyakorlatot! 

 – Kicsit izgultam, a végén kicsit éreztem a melegséget – mondta Levi, aki elárulta: ugyan tériszonyos, de a ké-
miától nem fél. Talán jövőre, hetedikben még szeretni is fogja az új tantárgyat. 

Kecskeszagú vizet vizsgáltak

 A diákok ezután maguk is kísérletezésbe fogtak: desztillált, csap-, ásvány-, Anna-kúti és pocsolyavizet vizsgáltak, hogy megtudják, mennyi ásványi anyagot tartalmaznak. Utóbbiról megállapították a gyerekek, hogy „kecskeszagú". 
 
A kísérlet során a vizekből pipettával kanalakba csöpögtették a különböző vizeket, majd láng fölé tartották. Az elpárolgó víz után mindegyik víztípusból más-más mennyiségű ásványi anyag maradt hátra. 
Zsazsa néni maga után ˝felgyújtotta˝ az egyik diákot. Fotó: Frank Yvette - GALÉRIA
– Én desztillált vizet teszteltem, nem maradt utána semmi – kezdte Hámori Zsuzsanna, aki szerint jobb így tanulni, mint könyvből olvasni, mert sokkal jobban megmarad az információ. Mint mondja, másodjára vannak az Agórában ilyen foglalkozáson, és most sokkal több új dolgot tanult, mert a múltkori kísérleteket – például a lávalámpa készítését vagy a felületi feszültség mérését – már ismerte: nagy kedvelője ugyanis a tematikus, ismeretterjesztő Da Vinci csatornának. 

Több idő, de több élmény is a kísérletezés

Szabó Zsuzsanna szeptember óta tart látványos kísérletekkel színesített kémiai előadásokat óvodásoktól a gimnazistákig, mindenféle korosztálynak. 
 
– Nagyon érdeklődők a gyerekek, és nagyon várják, hogy kipróbálhassák a kísérleteket, és megtapasztalhassák az eredményt. Sajnos pont erre jut a legkevesebb idő a tanórákon, ezért jó, ha vannak ilyen alkalmak – magyarázta a végzős hallgató, aki mindig úgy állítja össze a foglalkozásokat, hogy a gyerekek is tudjanak kísérletezni. 
 
– Sokkal több idő, ha ők is csinálják, mint ha csak én mutatnám be nekik, de megéri, ha lassabban is végeznek, mert sokkal több élményt és tudást visznek haza így a tanulók – véli Zsazsa néni. 
 

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Életrajzi könyv megírását tervezi a díjazott zenész-ornitológus-fotós

Életrajzi könyv megírását tervezi a díjazott zenész-ornitológus-fotós
75 évesen is aktív a Molnár Dixieland Band alapítója, Molnár Gyula. A zene mellett természetvédő munkáját is folytatja. Nemrégiben adott ki könyvet a civilizáció káros hatásairól, ám már újabb mű írását tervezi. Tovább olvasom