Délmagyar logó

2019. 02. 19. kedd - Zsuzsanna -3°C | 13°C Még több cikk.

Elhunyt Horváth Zoltán operarendező

Budapest, Szeged. ,,Az utolsó nagy Oláh Gusztáv-tanítvány is elment..." - így kommentálta a Facebookon egyik tisztelője a hírt: életének 90. évében elhunyt Horváth Zoltán operarendező.
1928. augusztus 30-án Budapesten született, 1946-tól a Pázmány Péter Tudományegyetem Jogtudományi Karának hallgatója volt, 1951–1956 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola operarendező szakán tanult Oláh Gusztáv tanítványaként. 1956-tól a miskolci Déryné Színházban, majd 1958–1963 között a debreceni Csokonai Színházban rendezett. 1963–1972 között a Pécsi Nemzeti Színházban dolgozott rendezőként. 1972–1983 között a Szegedi Nemzeti Színház zenei főrendezője volt. 1983-tól 1988-as nyugdíjba vonulásáig a Budapesti Operettszínház művészeti vezetője volt, 1990-től a Szegedi Konzervatórium ének tanszakán oktatott. 1996-tól 2005-ig a Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Tagozatán a színpadi játék és színészmesterség tanára volt. Rendezett a budapesti szabadtéri színpadokon, a Szegedi Szabadtéri Játékokon, a szombathelyi Iseum színpadán, a fertőrákosi Barlangszínházban, a Ferencvárosi Bakáts téri Játékokon, a kolozsvári Magyar Operában, a Tamperei Színházban és Lisszabonban is.
2008-ban, amikor megkapta Szegeden a Dömötör-életműdíjat, úgy fogalmaztak a laudációban: zeneközpontú hagyománytisztelet jellemezte munkáit, miközben a játékban izgalmasat, érdekeset hozott. Az operairodalom szinte minden nagy remekművét színpadra állította hosszú pályafutása során, de mindig örömmel vállalkozott kortárs új művek bemutatására is.

„A sok szegedi rendezésem közül nehéz lenne a legkedvesebbet kiválasztanom, ha mégis, akkor azt az 1973-as Falstaff-produkciót említeném, amelyben a fiatal Gregor József alakította a címszerepet. Jóska ugyan basszus volt, de rendelkezett a baritonszerephez szükséges magasságokkal is. Nagyszerű és élvezetes volt az a munka. De Mozart Figaróját, vagy a Cosit is említhetném. Szeged operajátszása mindig kiemelt helyzetben volt, remélem, a 21. században is abban marad. Jó, ha tudjuk: a közönség mindig azt igényli, amit kap. Gyerekkoromban, a harmincas években magam is úgy ismerkedtem meg a zenével, hogy bekapcsoltam a Budapest-1 Rádiót, ahol vetésforgóban adták Beethovent, Kalmár Pál dalait és az operákat. Az ember sokfélét meghallgatva kiválasztotta azt, ami tetszik neki. Ha a publikum megkapja a választási lehetőséget, szuggesztív, jó előadásokban lehet része, akkor az operát is megszereti" – nyilatkozta akkor a Délmagyarországnak.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mi a pálya? rendezvénysorozatban széles körű ismereteket kapnak - Műszaki szakmákat ajánlottak a diákoknak

Mi a pálya? rendezvénysorozatban széles körű ismereteket kapnak  - Műszaki szakmákat ajánlottak a diákoknak
Élményekben gazdag pályaorientációban volt részük a döntés előtt álló fiataloknak a Mi a pálya?… Tovább olvasom