Délmagyar logó

2019. 01. 23. szerda - Zelma, Rajmund -5°C | 2°C Még több cikk.

Eltűnnek az autók a Kölcseyről, egyirányú utcák a 8-as vonalán

Szeged – Áprilisra elkészül a REÖK előtti tér Szegeden, finisébe ér a Kölcsey utcai rekonstrukció. A 8-as troli kiépítése is jól halad, a felsővezeték már kirajzolja az útvonalát: a Tisza Lajos körúttól, a Markovits és Vitéz utcán át a Szentháromság utcáig. Ezek a fejlesztéek egyúttal a belváros közlekedési rendjét is módosítják.
Lassan elkészül a Lófara, helyére kerül minden díszkő. Azt viszont lehet, hogy csak kevesen vették észre: az új tér kialakításával megváltozik a forgalmi rend. Aki eddig a Dugonics tértől a Centrum irányába ment, a jogi kar előtt el tudott fordulni jobbra, a Feketesas utcára. Az új forgalmi rend szerint ez a lehetőség megszűnik, a Feketesasba csak a Kígyó utca felől lehet majd behajtani.

Ezzel egyidejűleg megszűnik a parkolás és a behajtás a Kölcsey utcába, a Kárász utca és a jogi kar között. A Feketesas utcában megfordul a parkolási rend: ahol most várakozni lehet a Kígyó és a Kölcsey utca között, ott kerékpárút lesz – az utca páratlan oldalán pedig parkolóhelyeket jelölnek ki. Az áruszállítás előtt 3,5 tonnáig reggel 6 és 9 óra között „nyitott" lesz a Kölcsey utca és a REÖK előtti tér.

Kölcsey utca zárva, a 8-as vonalán is új lesz a forgalmi rend. (galéria)

A tömegközlekedési projekt folytatódik: a 8-as troli felsővezetéke is a helyére kerül. Az eredeti, március végi határidőre a munkák nagy része elkészül. Az újklinikát bővítik, ezért még a nyár előtt közműcsere miatt felbontják a Semmelweis utcát, így a troliforgalom csak nyár közepén veheti birtokba az új szakaszt.

Az új trolivonal miatt megváltozik a Semmelweis utca is: egyirányú lesz az újklinika irányába. A Markovits utca forgalmi rendje is megváltozik: a Boldogasszony sugárút felé lesz egyirányú, itt a parkolók helyén kerékpársávot alakítanak ki. A troli a sugárút után a Vitéz utcába hajt be, onnan a Szentháromság utcán át éri el újra a Tisza Lajos körutat. A Vitéz utcát is egyirányúsítják a Szentháromság utca felé, ahol majd a belváros felé eső oldalon lehet parkolni, a másik oldalon pedig folytatódik a kerékpárút.


Tapasztó Sándor, a Pólus Nonprofit Kft. projektigazgató a delmagyar.hu-nak elmondta, jól haladnak az új trolivonal kivitelezésével. Az újklinika új tömbjének építésével kellett összehangolniuk az építést, ezért szükséges kismértékű változtatás a tervezetthez képest.

Olvasóink írták

78 hozzászólás
  • 78. Kasza 2010. április 09. 08:32
    „Az a poén ezt mind a turistáknak építik csak már ők sem tudják meg közelíteni.
    Lassan már ott tartunk,hogy olcsóbb lesz DUBAIBAN nyaralni mint Magyarországon.”
  • 77. Csabax 2010. április 04. 23:32
    „" Eltűnnek az autók a Kölcseyről"
    Biztos az ufók voltak a Dóm térről! -.- x)”
  • 76. ifj. Nagy Gábor 2010. április 02. 10:37
    „"Amiben nem vagyok biztos, az az, amiben te sem, hogy ez valóban megtalálható a kiskörút mentén mindenhol"

    A Somogyi utcai körforgalomnál például tegnap este eljöttem, de nem rémlik, hogy láttam volna.”
  • 75. ifj. Nagy Gábor 2010. április 02. 10:37
    „"Amiben nem vagyok biztos, az az, amiben te sem, hogy ez valóban megtalálható a kiskörút mentén mindenhol"

    A Somogyi utcai körforgalomnál például tegnap este eljöttem, de nem rémlik, hogy láttam volna.”
  • 74. ifj. Nagy Gábor 2010. március 31. 13:53
    „73. ferdzso 2010.03.31. 13:09
    "Hát, kb. ez van a belvárosban is,(ha jól tudom, a Tisza Lajos krt.-n belüli részen), a 3.5 t. feletti gépjárművekre vonatkozóan."

    Köszönöm! És ami még fontosabb, értem (ugye hogy el lehetett magyarázni). Alapvetően én is így gondoltam, hogy valahol kell lennie KRESZ táblának is. Az értelemszerű, hogy amennyiben az övezeti tábla, akkor nem kerül megismétlésre minden utca elején. Vagy ha nem övezeti tábla, jelen esetben a behajtási tilalom, de a területre bevezető összes út mentén megtalálható, akkor beljebb már értelmetlen megismételni.

    Amiben nem vagyok biztos, az az, amiben te sem, hogy ez valóban megtalálható a kiskörút mentén mindenhol, annál is inkább, mert tudomásom szerint a város még csak megterveztette a Belvárosba való tehergépjármű-behajtás övezeti korlátozását és a bevezetéséről még nincs döntés. De ezt a körúton végigmenve könnyen ellenőrizhetjük.

    Az a tervezési terület, amiről én beszéltem, viszont a nagykörútig terjedt, úgyhogy a 64-esben felvetett alapproblémát a kettős mércéről sajnos továbbra is létezőnek tartom.”
  • 73. ferdzso 2010. március 31. 13:09
    „"Gábor"! Te egy született vaknak, hogyan magyaráznád el, hogy milyen a fehér szín? Nehéz ügy... A kérdéseidre ott van egy könyv, "a közlekedési rendszabályok", ami nem csak a táblák ismeretéből áll. Hogy értsd: Pl. ha elmész Baktóba, ott az összes, oda vezető utcának az elején kint van egy 30-as sebességkorlátozó tábla. (Kifelé jövet a feloldók.) Bent, viszont, már sehol sincs egy sem, de ha bent, egyik utcában sem mehetsz gyorsabban, "pedig, elvileg nem tiltja semmi"(ahogy fogalmaznál), de ha túl gyorsan mész, mégis megbüntetnek. Hát, kb. ez van a belvárosban is,(ha jól tudom, a Tisza Lajos krt.-n belüli részen), a 3.5 t. feletti gépjárművekre vonatkozóan. Sajnos ettől érthetőbben képtelen vagyok írni róla. Pá!”
  • 72. ifj. Nagy Gábor 2010. március 31. 13:00
    „Amúgy az még egy dolog lenne, hogy én nem tudok valamiről, viszont az jóval kellemetlenebb, hogy eszerint a közlekedéstervező cég emberei se tudtak, mivel a szélesebb űrszelvényt erőltették. :-O”
  • 71. ifj. Nagy Gábor 2010. március 31. 12:52
    „70. ferdzso 2010.03.31. 12:10
    "Gábor"! Erre már nem érdemes írnom semmit!

    Pedig nem ártana, mert így sajnos továbbra sem látok semmit a KRESZ-ben, amely az álalad írtakat alátámasztaná.

    Másrést meg én igen türelmesen le szoktam írni, sokadjára is olyan információkat, amiket mások nem tudnak, én viszont igen. Erre is való a fórum. Persze lelked rajta, hogy te mire és hogyan használod.”
  • 70. ferdzso 2010. március 31. 12:10
    „"Gábor"! Erre már nem érdemes írnom semmit! Hagylak, ússz tovább a "lila ködben", amit teremtettél magadnak. Azért, ha teheted, szerezz jogsit, enélkül nincs mit írnom....”
  • 69. klj_54 2010. március 31. 11:54
    „54. hozzászólás Pres 2010.03.30. 22:00
    Mi a gond 4
    Ne írj butaságokat!
    Én bár van autóm (B-s Vectra, full extrás, 2 literes benzines, automata) mégis bringával járok szegeden, horribile dictu Deszkre és Domaszékre is!
    Amellett a múlt évben 35.000 Ejró után adózok, itthon.
    Mi is a gond a bringásokkal?

    Villamos és troli párhuzamos közlekedtetése lassan száz éve megoldott, nem kell már azzal nekünk, a hálátlan utókornak foglalkozni:)”
  • 68. ifj. Nagy Gábor 2010. március 31. 11:35
    „67. ferdzso 2010.03.31. 10:57
    ""64, Gábor": "elvileg nincsenek kitiltva"! Hát itt a "bukfenc",(látom, nem tudod), mert nem táblával védik a 3,5 tonna feletti járművek behajtásával szemben a belvárost"

    Te mit értesz belváros alatt? és hol írtam, hogy (csak) a belvárosról beszélek?

    Másrészt pedig meg tudnád adni azt a forrást, ami ezt leszabályozza így, hogy "oda azok, csak munkavégzésre, vagy engedélyjel hajthatnak be"?”
  • 67. ferdzso 2010. március 31. 10:57
    „"64, Gábor": "elvileg nincsenek kitiltva"! Hát itt a "bukfenc",(látom, nem tudod), mert nem táblával védik a 3,5 tonna feletti járművek behajtásával szemben a belvárost, hanem, oda azok, csak munkavégzésre, vagy engedélyjel hajthatnak be...Sávszélesség kitűzése, módosítások, szabályok, ez mind megfelelő közlekedés mérnöki szinten történik, szabványok, és szabályok sorát veszik figyelembe, nem a mi eszünkhöz van ez "ötletszerűen" összetákolva! Nem neked kellene helyettük megoldani!”
  • 66. ifj. Nagy Gábor 2010. március 31. 10:56
    „62. Hawkeye 2010.03.31. 10:15
    "Volna egy olyan megoldás, hogy a troli vezetékét az út szélén, a sima járműsáv fölött vezetik el, el is érne odáig az áramszedője, de az meg azért nem lehetséges, mert a Centrum előtti vacak fákat mindenáron meg akarták (akarják?) hagyni."

    Nem kell azt a szélső forgalmi sáv közepéig elhúzni. A két sáv között vezetik, hogy pl. a villamos üzemzavara esetén a troli a szélső sávban is tudjon haladni, de alaphelyzetben annyira ne húzzon félre a szedő. A megállónál meg az utasperon fölött (lásd Anna-kút).

    A magasság így lehet azonos, hiszen a villamos pantográfjának csúszófelület-szélessége adott, ha annál kijjebb van a troli vezetéke, akkor normál üzemmenetben nem ér össze semmi semmivel. Kiugrásnál meg villamos nélkül is előfordulhat szikrázás meg plafonszakadás. :)

    -----------------------------
    60. török 2010.03.31. 10:03
    "Azt értem, hogy a villamos hogy megy át ezen a részen, mert csak alulról érinti a felsővezetéket, de azt én sem értem, hogy a trolit hogy oldják meg, mert az U alakban feszül alulról a vezetékre."

    Ha jól tudom, ilyenkor a villamos vezetékének folytonossága arra a pár centire meg van szakítva, a keresztidomok meg valahogy biztosítják, hogy a szedő ne menjen el felfelé és akadjon bele a troliéba. Bár ha nem pont derékszögben keresztezik egymást, akkor a villamos szedő csúszófelületének jobb vagy bal oldala éri el először a trolivezetéket, az meg lefelé hajlított, hogy szépen becsusszanhasson alá.”
  • 65. ferdzso 2010. március 31. 10:46
    „"63"Hawkeye. Igazad van, nem is akartalak megbántani, jó ha valaki nem "elfásult", és érdekli valami. Ha tudok "segíteni" menj el a vadaspark mellé, és nézd meg a villamos, és vonat vágány pályaszinti keresztezést. Ott is vannak nyom vezetők, meg szigetelő betétek, ha figyelmesen nézed,(és van némi műszaki alapismereted), gyorsan megkapod a kérdésedre a választ, magadtól is. Hali!”
  • 64. ifj. Nagy Gábor 2010. március 31. 10:42
    „59. ferdzso 2010.03.31. 09:21
    "Olvastam a válaszodat, de már megint ebbe a "szűk a hely" dilemmába sodrod magad!"

    Nem sodrom magam sehova, csak következetességet szeretnék látni, elmondom konkrétan, hogy miért írtam ezt.

    A KRESZ módosítás lehetőségeinek kihasználására készült egy tanulmányterv az egyirányú utcák kerékpárosok számára történő kétirányúsításának lehetőségeiről és bevezetésének ütemezéséről. Ugyebár a műszaki előírásban javasolt úttest-szélességek, amelyen a kerékpáros szembemehet a forgalommal, különböznek aszerint, hogy személyautó vagy teherautó jön vele szemben, utóbbinál nyilván több hely kell.

    A tervezők azt mondták, hogy mindenütt a teherautós szelvényt vették figyelembe, mivel ezek konkrétan nincsenek kitiltva az adott utcákból. Így persze egy csomó helyre azt mondták, hogy a kerékpáros szembeforgalom nem engedélyezhető, mert túl keskeny az utca. Amikor azt mondtuk, hogy ezen utcákban annyira azért nem gyakori a teherautó és ha meg mégis pont egyszerre fordul elő a kerékpárossal, akkor majd félrehúzódnak a "kölcsönös udvariasság" általad is említett elve szerint, azt mondták, hogy hátezígy nem lehet, a szabály az szabály.

    Ezek után három eset lehetséges:

    - vagy a Feketesas utcát is ennek figyelembevételével alakítják ki, mert "a szabály az szabály"

    - vagy az egyirányú utcákban is kezeljék lazán a szélességeket

    - vagy olyan kettős mércét alkalmaznak, ami a kerékpárosokkal szemben szigorúbb, az egyéb járművekkel szemben meg elnézőbb”
  • 63. Hawkeye 2010. március 31. 10:22
    „61. Naná, hogy örülök neki! Ahogy örülök a megújuló 1-es és az épülő 2-es villamosnak is, és a sok szép és jó új járműnek a tömegközlekedésben, amelyekkel az utóbbi években van szerencsénk utazni, a lepukkant csotrogányok helyett.

    De ettől egy érdekes műszaki probléma miért ne érdekelhetne, miért ne lenne megbeszélhető kedvenc újságunk kvázi-fórumán? :)”
  • 62. Hawkeye 2010. március 31. 10:15
    „60. A kereszteződést valahogy eddig is megoldották, de engem az érdekel, hogy a Kálvin tértől a Dugonics térig, ahol egy pályán jár a két vonal, hogyan oldják meg műszakilag: akárhogy is számolom, ott 3 felső vezeték lesz, és a villamos pantográfja beleérne a troliéba, azt rövidre zárva, ha nem magasabban lesz a trolié. De még úgy se lesz az igazi, lesz ezzel gond, hiszen a troli áramszedője leakadhat a vezetékről, és hozzáérhet a villamos vezetékéhez, ami izgalmas tűzijátékot eredményezhet. Volna egy olyan megoldás, hogy a troli vezetékét az út szélén, a sima járműsáv fölött vezetik el, el is érne odáig az áramszedője, de az meg azért nem lehetséges, mert a Centrum előtti vacak fákat mindenáron meg akarták (akarják?) hagyni.”
  • 61. ferdzso 2010. március 31. 10:15
    „"60","58": Higgyétek el, hogy ez is egy szakma, ne is foglalkozzatok vele! Nekik egyszerű,valakik kitalálták a "csattanás mentes" jól működő megoldást, Ti meg örüljetek, ha utazhattok alatta! Csodálom, hogy arról nem "beszélgettek", hogy milyen komoly technika ez a számítógép is. Lenyomok egy billentyűt, és megjelenik egy "információ". Hogyan? Kit érdekel? Örülök, hogy volt okos ember, aki megoldotta!”
  • 60. török 2010. március 31. 10:03
    „58. Ez tök jó kérdés, én is ezt nézegettem múltkor a kettős körforgalomnál. :) Egy szintben vannak, valahogy ilyen keresztező idomokkal átvezetik egymáson a kettőt, ahol találkozik a két pálya. Azt értem, hogy a villamos hogy megy át ezen a részen, mert csak alulról érinti a felsővezetéket, de azt én sem értem, hogy a trolit hogy oldják meg, mert az U alakban feszül alulról a vezetékre.”
  • 59. ferdzso 2010. március 31. 09:21
    „"57" ...Gábor"! Olvastam a válaszodat, de már megint ebbe a "szűk a hely" dilemmába sodrod magad! Kíváncsi lennék, egyébként, hogy mikor láttál e ott két szemetes autót egymással szemben üríteni a kukákat?! más teherautókat is, engedélyjel, valóban be engedhetnek, de itt lép életbe a Kresz, "kölcsönös udvariasság" szabálya, és valamelyik vissza tolat, el engedni a másikat! Ennyi az egész, egyéb iránt, nem mindennapos helyzet lenne, de látod, megoldható.”
78 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kerüljük a büdös szájú embereket

Izzadságszag és kéretlen érintések – kettő azok közül a szokások, tulajdonságok közül, amelyeket nehezen tolerálunk beszélgetőpartnerünktől, munkatársunktól. Tovább olvasom