Délmagyar logó

2019. 02. 15. péntek - Kolos, Georgina 0°C | 9°C Még több cikk.

Golyó a hasba, két suhintás a fejre

Szeged - Vérfürdő érdekes technikai megoldásokkal, hasba lőtt Járai Mátéval, ironikus Gubík Ágival. A Balta a fejbe című Lőrinczy Attila-darab a szegedi kisszínházban megy.
Szar, ne feszkózz, mi van, bébi, akarnád a répát? – a szlenget és a durva kifejezéseket a szegedi közönség nemrég még kikérte magának, ma már alig rebben a nézők szeme. Hiába, a színháznak tényleg van nevelő hatása.

Lőrinczy Attila darabja, a Balta a fejbe jócskán beszól, de ez már nem nagy dolog. Újdonság viszont a fröcsögő vér, és az a megoldás, hogy minden szereplő – kivéve a megboldogultakat – a teljes előadás alatt a színpadon tartózkodik, akkor is, ha nincs dolga a jelenetben. A színpad két oldalán ülnek, amikor kell, életre kelnek. Igazi marionettek – Járai Máté például szinte nem is vesz levegőt, amikor nincs szerepe. Értjük: a színészek csak eszközök Tasnádi Csaba rendező kezében és a tanulság szolgálatában.

Technikai különlegesség, hogy a nézők fele a színpadi széksorokon foglal helyet, a többiek az eredeti nézőtéren. Két nézőpontból láthatók tehát a színészek – kétfelé játszanak, de én nem érzékeltem féloldalasságot. Jobbról és balról Shakespeare óriási portréja nézi a darabot. William különben mostanában sokat vendégeskedik a kisszínház színpadán, A tévedések komédiájában arcképe több példányban is látható volt. A Balta sztorijába is besegített: az előadásban a Hamlet, a III. Richárd jelenetei, szereplői köszönnek vissza, de hallható például Berzsenyi-idézet is a darabban.

Richárdot (Benák László) Buci (Egger Géza) beszéli le az öngyilkosságról a provokatívnak szánt darabban. Fotó: Frank Yvette
Buci (Egger Géza) beszéli le Richárdot (Barnák László) az öngyilkosságról
a provokatívnak szánt darabban. Fotó: Frank Yvette

A történet nemi erőszakkal kezdődik, és vérbosszúval végződik, Bitó (Pataki Ferenc) előbb Richárd (Barnák László) füleit vágja le, majd vagdalt húst csinál belőle, a maradványait Anna (Gubík Ági) kiskanállal gyűjti össze. Van gyakorlata, az első felvonásban férje hamvait kell felporszívóznia. Gubík Ági Annája sokféle: hideg, hisztérikus, önző és cinikus. Az irónia leginkább neki köszönhetően van jelen a darabban.

Tanulság

Visszatérve a tanulságra túl sokat nem mondhatunk. Nem annyira eredeti, de azért kedves gondolat: a szeretet jó, a családtagokat érzelmileg elhanyagolni rossz.

Pataki Ferenc félelmetes mint gyermeklelkű vadállat, Székhelyi József mennyei Richárd apjának az elveszett Rolexért aggódó szellemeként, de az őt kísérgető angyali kurtizán (Csorba Kata) idegesítő. Nem a színésznő, hanem az állandó nyögdécselés. Járai Máté ritkán gonosz, ezúttal közveszélyes is – és eljátszhat egy haslövést.

A 30 éves Barnák Lászlónak ez az első főszerepe Szegeden. Az egyszer depressziós, máskor tépelődő, alapvetően emberi értékek nélküli újgazdag gyereket jól hozza. Felesleges ember, még a nagy döntést – a gyilkosbérlést – is barátja, Buci (Egger Géza) hozza meg helyette.

A szünetben néhányan elmentek, de egy provokatívnak szánt darab esetében ez a minimum. Az előttem ülők már attól felháborodtak, hogy Anyika (Fekete Gizi) leköpte Richárdot. A vérfürdőre nem maradtak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Modernizált nippek

Különleges kollekcióval rukkolt elő egy brit képzőművész: „modernizálta" a vitrinben… Tovább olvasom