Délmagyar logó

2019. 02. 19. kedd - Zsuzsanna -3°C | 13°C Még több cikk.

Itt az első kész szegedi troli!

Szeged – Fehérváron összerakták, Plzenben "megtöltötték tartalommal", s ahogy a PESA-villamosokat, úgy ezt is tréleren hozták le Szegedre.
Befutott szerda reggel az új troliflotta prototípusa Szegedre. A járművet tréler szállította a csehországi Plzenből. A véglegesítés, mérés és tesztelés után jármű várhatóan októberben tehet típusvizsgát, és a tervek szerint januárban állhat forgalomba az új szegedi 10-es trolivonalon, vagyis a tarjáni Víztorony tér és a Klinikák végállomás között. Információink szerint az idén még négy új troli érkezésére lehet számítani.

Itt az első kész szegedi troli! Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Megírtuk: a 13-tagú flotta járműveit szerződés szerint 2014 augusztusáig folyamatosan szállítja le a magyar-cseh cégtársulás. A tendernyertes Ikarus–Skoda Konzorciumtól egyenként 800 ezer eurós (nagyjából 228 millió forint) áron szállítja le a járműveket. A cégtársulás tagja a székesfehérvári Magyar Trolibusz Kft. és a plzeni Skoda Electric a. s. A gyártás a székesfehérvári Ikarus ipari parkban kezdődött márciusban, a karosszériát májusban szállították tovább a csehországi Plzenbe, ahol beleszerelték az elektromos berendezéseket.  A járművek 18,75 méter hosszúak, 2,55 méter szélesek lesznek és 124 utast szállítanak. A színük piros a szegediek szavazatai alapján.

Olvasóink írták

77 hozzászólás
  • 77. Sipkaa 2013. augusztus 21. 23:51
    „Már 2013.08.21 van és semmi hír az új troliról. Vajon mi történt vele, vissza tartja valami vagy valaki? Igen csak nagy a csend körülötte .”
  • 76. SP 2013. augusztus 01. 21:42
    „Lehet számolgatni, csúsztatgatni.

    De
    az önjáró képesség folyamatos fenntartása mindenféleképpen felesleges többletkiadás, kihasználatlan extra. Jegyárnövelő.

    Egy jó autóbusz
    legalább nem visít éjjel nappal a városban,
    lakótelepeken már 3 megálló távolságból is zavaróan hallhatóan.”
  • 75. kormoska 2013. augusztus 01. 20:42
    „Szeged és a többi tömegközlekedést működtető város jelentős központi TÁMOGATÁST KAP....nocsak,nocsak:-)
    Felérték ésszel odafent,hogy a tömegközlekedést támogatni kell,vagy csak közelednek a választások?
    <moderálva>”
  • 74. strangerrr 2013. augusztus 01. 20:34
    „"Jelenleg a trolibuszok üzemeltetése, bizonyos járatsűrűség felett - amennyiben összességében nézzük a járulékos költségeket, nem csak az üzemeltetőt érintő közvetlen kiadásokat - gazdaságosabb a buszokénál, ám a telepítése és az új járművek beszerzése nagyobb beruházást igényel.

    Fékezéskor az elektromos vontatómotorokat generátorként lehet működtetni (ezt hívják villamosfékezésnek), az áramkör speciális kialakításával pedig a fékezés közben generált áramot vissza lehet vezetni a felsővezetékbe, amivel egy másik trolibuszt lehet meghajtani. Az így elérhető árammegtakarítás normál üzemben elérheti a 30%-ot. Egy korszerű kéttengelyes trolibuszon így kb. 1 kWh/km-es (34Ft áfával) fogyasztást lehet mérni áram-visszatáplálással (összehasonlításul egy dízelbusz kb. 0,4 l/km (100Ft áfával) gázolajfogyasztással üzemel). Csak üzemanyagban számítva tehát a troli háromszor olcsóbb, nem beszélve az autóbusz belsőégésű motorja és erőátviteli szerkezetének tetemes kenőanyag-szükségletéről. A reális összehasonlítás kedvéért számolni kell azonban a trolinál az elektromos rendszer karbantartási költségeivel is.
    Egy trolibusz jármű élettartama kb. másfél-kétszer akkora, a meghajtó motorjának karbantartási költsége csupán töredéke egy autóbuszénak (motor + teljes erőátviteli szerkezet), nem csöpögtet olajat sem az útra, sőt elektromos berendezése kiszolgálhat egy második kocsiszekrényt (felépítményt) is. Gumiabroncs- és úthasználatuk kb. azonos."

    Talán ezért van több száz trolibusz üzem Afrikát leszámítva minden kontinensen.”
  • 73. kisrono 2013. augusztus 01. 15:55
    „Azt ne felejtsd el,hogy az utakat megépíteni így is,úgy is meg kell,míg a síneket és a drótot pluszban kell odarakni,ráadásul a fenntartásuk 24 órás többműszakos felügyeletet kíván az utakkal ellentétben!És akkor még hol vagyunk az energiaho

    rdozók közötti árkülönbségtől!A vak is látja,hogy értelmesebb egy euro6-os motort üzemeltetni(ami tisztább levegőt pöfög ki,mint ami a légkörben van),ráadásul oda mész vele,ahova akarsz,mint drága és korlátozott képességű járművet fenntartani”
  • 72. macs 2013. augusztus 01. 13:00
    „68. kisrono,
    értem az érveidet, de már nagyon szeretnék számokat látni. A kötöttpályás közlekedéshez ki kell építeni a pályát, vezetéket, azt karban kell tartani, ami növeli a költséget, de mi van az autóbusszal? Az utak kiépítése, karbantartása hol jelenik meg?
    Értem én, hogy az EU támogatja, de csak ezért épül egymás után számos városban új villamosvonal? Nem hiszem.
    A világban a tömegközlekedést támogatja az állam, meg vannak a már jól bejáratott módszerek. Sajnos nálunk ez a terület is maradékelven működik, ha jut, kap, ha nem jut, nem kap, illetve akit szeretek, annak adok, akit nem, annak nem. Lásd, BKV, MÁV.
    Egyébként most olvastam, hogy a helyi közösségi közlekedés támogatásában az ország valamennyi megyéjéből összesen 86 település - köztük több nagyváros - részesül. A legnagyobb összeget, több mint 352 milliót Miskolc kapja, de Debrecen is több mint 350 millió forintban részesül. Szegeden mintegy 334 millió, Pécsen több mint 159 millió forint jut a helyi közösségi közlekedés támogatására.
    A rendelet szerint a támogatások összegének első felét péntekig folyósítják, a többit pedig két egyenlő részletben augusztus 26-áig, majd november 25-éig.
    És ez is érdekes:
    "Különmegállapodást kötne Debrecen a kormánnyal, hogy fenntartható legyen a közösségi közlekedés a városban."
    http://www.dehir.hu/debrecen/sok-penz-hianyzik-a-dkv-kasszajabol-szazmilliokat-ker-debrecen-az-allamtol/2013/05/29/”
  • 71. SP 2013. augusztus 01. 12:52
    „A villamosra testvérvárosok nevét pingálták.

    A nosztalgia prolibuszra emlékezetes elvtársak neve illene.

    mint például: ...........,
    szabad a fantázia, lehet tippelni, név-adózni.”
  • 70. szabójóska 2013. augusztus 01. 12:41
    „Mi ebben a szegedi?”
  • 69. SP 2013. augusztus 01. 12:30
    „60. alak
    Kondenzátorban tárolt energia módszer
    előde a tömegben, lendkerékben tárolós volt megpörgetéssel. Mint a gyermekjátékban.”
  • 68. kisrono 2013. augusztus 01. 12:29
    „63. macs 2013.08.01. 11:38
    Sztem a többiek itt arra gondolnak,hogy nem a meglévő kötöttpályás struktúra EU-s megújjítása volt a hibás,hanem a meglévőek mellé új és több kötöttpálya telepítés!Alapvető probléma,hogy a villamos és troli szerelmesei képtelenek elismerni,hogy az elektromos közlekedés fenntartása sokkal drágább a hagyományos üzemeltetésűeknél.Az EU meg adja alájuk a lovat,azzal,hogy erre ad pénzt,így sok felelőtlen vezető a rövidtávú terveihez ezt használja fel!Na,így épülnek kis hazánkban az új villamos és trolivonalak!
    Ez kb. olyan helyzet,mintha azt mondanám neked,hogy ha befogadsz magadhoz egy kis rumungló gyereket,akkor adok neked 1 millát,de majd 10 évvel később,amikor a sok kis bokszos romateleppé zülleszti az otthonod,akkor már rég nem lesz meg az a 7-8 millió!
    El kell dönteni,drága áron olcsón üzemelünk vagy olcsó áron drágán üzemelünk! (sztem max. 15-20 év és kiforrja magát egy új vegyi alapú vagy vegyi és elektromos kombinációjából történő új hajtásrendszer...ezek az évek átmeneti évek,amikor is hibás dolog hosszútávú megoldásokat és kötöttségeket felvállalni!Ezek a trolik és maga a troliközlekedés is húsz év múlva múzeális dolog lesz,mint a gőzmozdony.Vajon 20 év alatt visszahozza ez az árát,üzemeltetési költségét?Kötve hiszem!)”
  • 67. SP 2013. augusztus 01. 12:23
    „Vad veres a színe.
    Kész nosztalgia .

    Emlékeztető buli a múltra: Beatrice - Kommunista blokk Feróval:
    http://www.youtube.com/watch?v=3SqV7d6Hftc”
  • 66. kormoska 2013. augusztus 01. 12:18
    „45.Belváros 50

    Pedig Tóth úrnak nagyon kellettek volna az orosz trolik.....,végül is neki arrafelé vannak kapcsolatai!
    Még szerencse,hogy a ruszkik nemigen gyártanak villamosokat.
    Ha olvastad az ügyvezető minapi értékelését,csak a hátrányokat sorolta a trolikkal kapcsolatban.Drága,meg sokba kerül,meg drága,meg később fog sokba kerülni...,ki kíváncsi erre a szánalmas nyavalygásra?
    Az utazóközönség korszerű járműveket akar az utakon látni,ennek műszaki biztosítása az SZKT dolga,nem a politizálás!

    Addig is tisztelt Belváros 50,menj ki egy Külvárosi megállóba és várd a 4 -es metrót,hátha jön:-)”
  • 65. strangerrr 2013. augusztus 01. 12:18
    „63. Tényleg laikusként megkérdezem:
    A nagyprojekt sok kisebb dolog mellett, 3 nagyobb részből állt:
    - felújítások (1,3,4-es villamospálya)
    - új építések (2-es villamosvonal, 10-es trolibuszvonal)
    - új járművek (Pesa villamosok, Skoda-Ikarus trolik).

    Ezek miatt melyiken keletkezik alapvetően "többletköltség"? Az új vonalakon.
    A felújítások a fenntartási költségeket csökkentik.
    Új járművek 15 %-os önrésznél a hülyének nem éri meg, főleg ha 40 éves Bengálikat is kénytelen közlekedtetni.
    Ezerszer agyontárgyaltuk már, hogy a 2-es vonal többletét, a 83-as megszűnése és a 2-es rövidülése bőven fedezi.

    Marad tehát a 10-es busz 10-es trolivá történő alakítása. Ez az a hatalmas "többletköltség" a nagyprojekt miatt?

    Nem. A fő gond az állami lenullázás. Mert ugye Magyarország jobban teljesít.

    ui: tényleg magyarázkodni kell annak aki fejleszt, bővít 15 %-os önrésznél??? Aki meg semmit sem csinál, csak tartja a markát meg felveszi a prémiumot az a jó??

    Képzeljük el, ha Szegeden nincs nagy projekt. A mai napig azt hallanánk, hogy bezzeg Debrecenben új villamosvonal van, meg új villamosok...
    Ha sapka azért, ha nincs azért.”
  • 64. SP 2013. augusztus 01. 12:05
    „46. Volt szerencsém
    ennél sokkal melegebb éghajlaton dolgozni. Ez nem nagy ügy, kár siránkozni.

    Aki nem alkalmas a feladatra, mennyen kapálni.
    Textilművekben, ruhagyárban valaha sokkal rosszabb körülmények között dolgoztak nők 3 műszakban nyáron is.”
  • 63. macs 2013. augusztus 01. 11:38
    „Értem én, hogy a Szegedi nagy projekt ostoba döntés volt. Ezek szerint a pesti villamoshálózat fejlesztés, a debreceni új vonal építés, jármű beszerzés, a miskolci fejlesztés is felesleges, hibás döntés?
    Talán meg kéne kérdezni a cégek vezetőit, hogy miért vágtak bele a bővítésekbe, és hogy kezelik a beruházások miatti többletköltségeket!”
  • 62. strangerrr 2013. augusztus 01. 11:23
    „Az egyik hozzászóló szerint sűrűn járnak a trolik és ritkítani kellene, a másik szerint "ugye a járatritkítás az nem tartozik a megkedveltetés eszközei közé?" :))

    Tehát ha sűrűn járnak az baj, mert "drága az üzemeltetés". De ha ritkítják akkor meg az a baj, mert ugye "elvesztik az utasokat".

    Mint már írtam: ha sapka azért bíráljuk, na nincs sapka azért.

    "NEm számoltak azzal, hogy forrásszűkülés lesz". Hogy a fideszállam lenullázza a normatívát azzal valóban senki nem számolhatott. Még Kósa Úr sem...

    De ugye bár 2010 előtt voltak járműfejlesztések, felújítások, amiből az SZKT-nem volt egyéb bevétele is. Dehát ezeket 2010-ben azonnal le állította a 6 milliós prémiumos...”
  • 61. Miafeneez 2013. augusztus 01. 10:04
    „Az a baj hogy a járművezetők többsége lesz@rja hogy végállomáson hogy áll a világítása a járműnek.
    Mivel teljesen mindegy hogy le van-e kapcsolva, a megspórolt összeg kitalálható, kinek a zsebébe megy.
    Hát nem a járművezetőébe.
    Csak a környezet-tudatosságnak köszönhető, hogy sokan még ígyis figyelnek, hogy végállomáson kikapcsolja az utastéri világítást és a tompítottat.
    Ha olyan gyorsan csukódnak majd az ajtók, mint a pesákon, akkor tényleg nem lesz túl jó a légkondi.
    Használatkor a pesákon az ablakok becsukása a járművezető feladata, illetve kikapcsoláskor a zárak oldása is.
    Csak sajnos sokan még erre is lusták.Viszont az utasoktól is jöhetne több visszajelzés, mert a légkondi néha önállósítja magát, a fülkeajtót a pesán csukva kell tartani, így a vezető is csak végállomáson szembesül, hogy meleg van bent, vagy épp meg lehet fagyni. Mert télen is van hogy a fülkében 28-30 fokot jelez, közbe meg pulóverbe is fázik az ember, úgyhogy a hőmérsékletjelző szenzorokra nem lehet támaszkodni.”
  • 60. alak 2013. augusztus 01. 10:01
    „Spanyolviasz a Magyarok Győrben ennél már előrébb vannak a kondenzátoros busszal (hasonló F1 kersz).
    A busz minden megállóban annyi energiát vesz magához, amennyi a kondenzátor feltöltéséhez kell. ez kicsit több annál, mint amit két megálló között elfogyaszt, így nem cipel fölösleges súlyt (akku).”
  • 59. Mil 2013. augusztus 01. 09:44
    „Az én véleményem: szép és jó ez az új troli, de ! Sztem rövidlátó volt ez az egész nagyprojekt, és megalomán. NEm számoltak azzal, hogy forrásszűkülés lesz, utasszámcsökkenés lesz, csak a nagy EUs lóvé lebegett a szemük előtt, most pedig kapkodnak fűhöz-fához, hogy miből finanszírozzák.. Én ezt már akkor mondtam: OK, hogy az Eu megépíti, de ezt nekünk kell majd fenntartani. A buszokon valszeg azért esett az utasszám, mert a trolikhoz képest ritkán járnak. NA de miért járnak sűrűn a torlik vasárnap is ? Hát mert papírin így gazdaságos ! Adott a vezeték az állandó költségével, és ha nincs kihasználva, akkor ablakon kidobott pénz a vezeték fenntartása. Ezért úgy jön ki gazdaságosra, ha minél sűrűbben jár alatta a troli. Igen ám, de ez nem takarékos ! csak papíron gazdaságos. Nyilvánvalóan többe kerül, mintha ritkában járna(sztem pl indokolatlan vasárnap Du is 10 percenként járnia pl az 5ösnek..). MAjd nézzük csak meg, a 10es troli követési idejét pl nyáron vagy 7végén, meg most a 10es buszét. A nyakam tenném rá, hogy a troli sűrűbben fog járni, mégpedig az imént elmondottak miatt. Holott elvileg ugye az utasok nem idokolnák, hisz ugye most sem indokolják a busz esetén(papíron persze-.)
    A tippem: emiatt szénné fogják ritkítani a buszközelekdést, hogy legyen pénz az szkt-ra, aztán persze lehet mutogatni is, hogy lám, mennyivel csökkent a buszok utaszáma, és mennyivel nem a troliké. Szép és jó az idealista elképzelés, hogy így a troli úgy a troli meg az utaszám, csakhogy valamiből fenn is kell tartani.. Egyébként tudtommal az utóbbi időkben a trolikon is csökkent az utasszám..
    Véleményem: nem kellett volna a kötött pályát bővíteni, helyette gázbusz, és/vagy a későbbiekben akkumulátoros busz kellett volna..”
  • 58. alak 2013. augusztus 01. 09:37
    „Lapátos benyalintottál?
    Ha tizenöt új és "felesleges" vezetőből tizennégyet kirúgnak, mehetsz input-output manager*-nek

    A Szabadtéri előadásán** tegnap este tele volt a nézőtér, meg a környező utcák személykocsikkal - elég messze lehetett megállni.
    A tömegközlekedést (PESA, MERCIBUSZ) ehhez képest alig vették igénybe.

    Persze egy jó szakmai programmal** az más akkor biztosan sokan lennének.

    *Portás
    **ingyenes”
77 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hét megyei település búzája lesz benne a Nemzet Kenyerében

A megőrölt gabona legnagyobb részét az erdélyi Dévai Szent Ferenc Alapítvány árva gyerekeinek juttatják el. Tovább olvasom