Délmagyar logó

2019. 05. 20. hétfő - Bernát, Felícia Még több cikk.

Jó tanár az, aki jól dicséri magát

Szeged - Portfóliókészítéssel foglalkozik a következő időszakban 25 ezer pedagógus – ez a feltétele annak, hogy a már legalább 14 éve pályán lévő, szakvizsgás tanárok magasabb fizetési kategóriába léphessenek. Azt mondják, a közel százoldalas dolgozatból éppen csak az nem fog kiderülni, milyen tanárok ők valójában. De legalább sok idejüket elveszi.
A jelenlegi pedagógus-bértábla meglehetősen igazságtalan: ugyanannyit keres egy pályakezdő, mint egy évtizedek óta a katedrán álló szakember.
Ez változhat meg jövő januártól: azok, akik legalább 14 éve a pályán vannak, és szakvizsgával rendelkeznek, valamennyien pályázhatnak a magasabb besorolású pedagógus II. kategóriára. A nagyobb fizetés – nagyjából havi 20 ezer forint pluszbevétel – reményében saját magukat kell fényezniük 70–100 oldalon. Az elektronikus portfóliót március végéig kell elkészíteniük.

Az általunk megkérdezett, érintett tanárok szerint az alapelv – miszerint a jobbak többet keressenek – helyes, korábban is így működött a rendszer. Csak sokak számára megalázó, hogy miközben évtizedek alatt számos eredményt letettek az asztalra, most bizonygatniuk kell, hogy jó tanárok. Ráadásul a minősítési rendszer alapján nem is fog kiderülni, ki milyen tanár.

Mi van a portfólióban?

A portfóliót április 30-áig kell feltölteniük a tanároknak a megjelölt internetes felületre. A szakmai önéletrajz és a végzettségeket igazoló dokumentumok mellett tíz tanóra óratervét kell csatolniuk – darabonként öt oldalban. Ezek mellett feltölthetik publikációikat, beszámolhatnak szakmai sikereikről, dokumentálhatják önálló alkotói, művészeti tevékenységüket, bemutathatják fejlesztési terveiket, az iskolát és környezetét, de akár képeket és videókat is megoszthatnak a jobban sikerült óráikról. Mindebből nem áll össze egy, a szakdolgozathoz hasonló, egységes alkotás, hiszen maga a felület is széttagolja a feltöltéseket.

– Az értékelésben 50 százalékot nyom a latba a portfólió, további 25-öt annak megvédése. Egy olyan dokumentumról beszélünk, amelynek megírására máris szakosodtak cégek, vagyis az elkészíttetett „műnek" nem sok köze lesz a valósághoz. De még ha saját szellemi termékről is van szó: az alapján döntenek, hogy ki mennyire magasztalja saját érdemeit. Nyilván mindenki a legjobbat írja majd magáról – fogalmazott egy középiskolai tanár. Van, aki előre eljátssza portfóliós óráját a diákokkal, még a munkafüzetet is kitöltik hozzá halványan, aztán másnap veszik videóra, hogy élesben már minden klappoljon. – Egy tankönyvi előírású óravázlatot is bármikor le lehet tölteni a netről – tette hozzá mosolyogva egy érintett.

A maradék 25 százalékot két óralátogatás eredménye adja, ahol a felügyelők 78 szempont alapján értékelik majd a pedagógust. Kétszer negyvenöt percből állapítják majd meg például, hogy milyen a gyerekek személyiségfejlődésének folyamata, vagy felelősséget vállal-e a tanár a szakma fejlődéséért. – Ha csak tíz pontot belesűrít két órába egy tanár, az már nem tanítás, hanem kirakat lesz. Közel nyolcszorosát képtelenség akár csak jelzésértékkel is bemutatni – jegyezte meg egy másik pedagógus. Egy igazgató mindehhez hozzátette: az előre bejelentett óralátogatás sosem mutatja a valóságot, hiszen tanár és diák egyaránt készül rá.

A pedagógusok értékelését olyan tanárok végzik majd, akik jelentkeztek ilyen irányú képzésre. Ők ezért nem kapnak majd pluszpénzt, óraszámaikat azonban lecsökkentik, hogy heti egy napot ezzel tudjanak foglalkozni. Vannak, akik szerint ez is lehetőséget ad a visszaélésre, hiszen – mivel objektíven nem lehet sem a portfólió, sem a kirakatórák alapján véleményt alkotni – közrejátszhat a személyes ismeretség vagy szimpátia. Éppen ezért vannak, akik szerint ezt az értékelést az igazgatókra kellene bízni, hiszen ők nem csak egy pillanatképet kapnak tanáraikról.

Az általunk megkérdezettek szerint a rendszernek semmi köze a közoktatáshoz, nem segíti a pedagógusok fejlődését sem. Saját maguk dicsőítése viszont – ha komolyan veszik a feladatot – rengeteg időt emészt fel. Miközben pedig azt bizonygatják, hogy milyen jó tanárok, éppen a szakmával és a gyerekekkel nem lesz elég idejük foglalkozni.

Tóthné: új, de nem lehetetlen feladat

„Ízlelgetik" a vásárhelyi pedagógusok az előmenetelükhöz kapcsolódó minősítési eljárást – fogalmazott Tóthné Kecskeméti Katalin helyi tankerületi igazgató. Úgy vélte: új, de nem lehetetlen feladat az Oktatási Hivatal informatikai rendszerére feltölteni a portfóliójukat azoknak a tanítóknak, tanároknak, akik 14 éves gyakorlattal és szakvizsgával rendelkeznek. A részleges vagy teljes – előbbi 14, utóbbi 23 oldalas – dokumentumot április 30-áig kell feltölteni az intézményvezetők regisztrációs engedélyével. Hozzátette: Vásárhelyen intézményenként 5-6 pedagógust érinthet a portfólió feltöltése.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egyre gyakrabban támadnak a mentőkre

A dél-alföldi régióban idén már három esetben támadtak mentősökre. Tovább olvasom