Délmagyar logó

2019. 02. 15. péntek - Kolos, Georgina -1°C | 9°C Még több cikk.

Kamu az 50 ezres járdasózási bírság

Szeged - Több mint egy éve nem szabálysértés a járdák sózása, így senkit sem büntetnek meg a hagyományos jégoldásért. Miközben az útszóró só kilója alig 50 forint, addig a környezetbarátnak titulált anyag ennek duplája.
Sózás? Akár 50 ezer forintos bírságot is kaphatsz – jelent meg minap az egyik hírportálon, a hír sokkolta a háztulajdonosokat. A híradóban is elmondták, megbüntethetik azokat a lakókat, akik csúszásmentesítésre sóalapú anyagot használnak. Utánajártunk, mivel és mennyiből lehet az utcai jeget megolvasztani, vajon hányan fizettek eddig a járdasózásért?

– Egy köbméter homokot készítettünk be a pincébe, nem sózunk. Szerencsés volna, ha a jégolvasztáshoz olyan anyagot használhatnánk, ami a földet is táplálja – mondta Alsóvároson Megyeri Pálné. Az asszony kivételnek számít a kertvárosban, a sózásnak hagyománya van Alsóvároson. Többen megjegyezték, az elmúlt 30 évben egyetlen fa sem száradt ki a sótól.

Akár homok, akár só, a lényeg a balesetmegelőzés. Archív fotó: Segesvári Csaba
Akár homok, akár só, a lényeg a balesetmegelőzés. Archív fotó: Segesvári Csaba

– Járdasózásért senkit sem büntettünk meg, és már nem is tehetjük – mondta lapunknak Czobor Anita. A Közterületfelügyeleti Csoport osztályvezetője hozzátette, a 2012-es szabálysértési törvény nem bünteti a járdasózást. Czobor Anita ugyanakkor emlékeztetett, továbbra is az ingatlantulajdonos köteles a ház előtti járdát letakarítani. Azt javasolják, hogy a síkosságmentesítéshez négyzetméterenként 20 grammnál több sót ne használjunk.

Szeged önkormányzati tulajdonú járdáit a Szegedi Környezetgazdálkodási Kft. tisztítja: nyáron szemetet söpörnek, télen havat lapátolnak és jégmentesítenek. Megtudtuk, a közutakon egy rész só három rész homok keveréket használnak, így próbálják a környezetet óvni. – Az idei télre 2600 tonna nátrium-kloriddal és marosi homokkal készülünk, emellé 50 tonna kalcium-kloridot használhatunk a járdák, terek, kerékpárutak és díszburkolatok csúszásmentesítésére – mondta Bakacsi Zoltán, a cég szállítási és logisztikai részlegvezetője.

A ház előtti sóhasználatot a fás szárú növények egészségvédelmében tiltotta meg egy 2008-as kormányrendelet. A jogalkotó csak a járdára szórt sótól védte a fákat, a közutakon használt több ezer tonnától már nem. Szakemberek azt javasolják, a konyha- és útszóró só helyett kalcium-kloriddal kevert jégoldó zeolitot használjunk. Míg a sima só kilójáért mindössze 49 forint kérnek, addig a környezetbarátnak titulált anyag ennek duplája. Az útsózás ellenzői szerint a kalciumos keverék nem káros a növényekre. A Magyar Közút Zrt. honlapján talált információ szerint „a só – ami egyébként 28 napon belül elbomlik – alapvetően is jelen van a természetben, csúszásmentesítéskor csak a töménysége miatt okozhat gondot". Úgy fogalmaznak, évtizedes tapasztalatuk, hogy a síkosságmentesítésre használt só a legkevésbé környezetkárosító anyag.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felfüggesztett börtönt kapott a szegedi ügyvédjelölt

Befolyással való üzérkedés miatt két év börtönbüntetésre ítélte a Kecskeméti Járásbíróság a szegedi K. Lászlót. Tovább olvasom