Délmagyar logó

2019. 02. 18. hétfő - Bernadett -1°C | 12°C Még több cikk.

Lemosta az eső a töltést a 47-es új szakaszán

Kopáncs-Hódmezővásárhely – Január végén adták át a 47-es főút régóta várt kibővített szakaszát Kopáncs és Hódmezővásárhely között. Az alig két hónapos út rézsűje az esőzések miatt kikopott: néhol már az aszfalt széléig eltűnt a töltés.

Alig két hónapja adták át a 47-es főút III. ütemét, Kopáncs és Hódmezővásárhely között: máris veszélyes az útpadka. A Szeged és Vásárhely között autózók az útról nem látják, de a 203-as és a 206-os kilométerszelvény között az utat tartó földművet (töltést) az eső több helyen kimosta – néhol egészen az aszfalt széléig.

Az új-kopáncsi lehajtónál láttuk: az útról lezúduló víz nem a tervezett helyen – a betoncsatornákban – folyik le, hanem véletlenszerűen vág utat magának. A rézsű lábánál pedig újabb homokdombokat épít a csapadék, akár a hegyről lezúduló folyó. A kopáncsi aluljárónál, a 203-as kilométernél, ahol már az útpálya széléig kimosta az eső a töltést, szemmel látható: az aszfalt is megrepedezett. Csak idő kérdése, mikor szakad le a sávszél.

Eső mosta rézsű a 47-es út új szakaszán. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

„Szakszerűtlenül és gyenge minőségben elkészített földmű" – így fogalmazott Keleti Imre útépítő mérnök. Az általunk készített képek alapján azt is elmondta: az a víztelenítési megoldás, ami megfelel egy kétpályás útnak, nem elég egy négypályásnak. Valószínűleg a tervezésnél nem számoltak a megnövekedett útfelülettel.

– Hiányzik a vízvezető szegély a pályaszélről is – magyarázta a delmagyar.hu-nak Keleti Imre. Az útszerkezet-építésben jártas mérnök szerint a közútkezelő magatartása is aggályos: „Gondatlan a közútkezelő, mert ilyen állapotok mellett a szélső forgalmi sávot balesetveszélyes padka és rézsűk miatt le kellett volna zárni. Addig, amíg a padka- és rézsűromlásokat helyre nem állítják, és ki nem építik pótlólag azt a vízelvezető rendszert, amit ez a négy forgalmi sávos út igényel."

Gádzser Gábor, a Magyar Közútkezelő forgalomtechnikai és kezelői osztályának vezetője érdeklődésünkre elmondta, felvették a kapcsolatot a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel (NIF), és kezdeményezték, hogy a kivitelezővel közösen tartsanak területbejárást. A közútkezelő munkatársa szerint a helyszíni szemle során fel tudják tárni az összes garanciális problémát. A munkálatok elvégzéséről is a későbbiekben tudnak majd megállapodni.

A NIF arról tájékoztatta a delmagyar.hu-t, hogy tudnak a problémáról, és azonnal figyelmeztették a mérnököt, aki felszólította a kivitelezőt, hogy készítsen javítás-technológiai utasítást. A jövő héten lesz a helyszíni bejárás, ezt követően tudják megmondani a garanciális javítások pontos idejét és időtartamát.

Eső mosta rézsű a 47-es út új szakaszán. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Jani Zsolt, a kivitelező MOTA-ENGIL Magyarország Beruházási és Építőipari Zrt. egykori munkatársa a delmagyar.hu-nak elmondta: az útépítéseknél elfogadott folyamat, hogy a rézsűn kimosások keletkeznek, ugyanis amíg a fű ki nem nő, nincs, ami a lefolyó víztől megvédje a humuszterítést. A szakember hozzátette, meredekebb rézsűknél gyepnemezzel, ráccsal, textíliával vagy kőzúzalékkal lehet szilárddá tenni a rézsűt, de ezt a technológiát normál útépítés, mint a 47-es, nem indokolta. Elmondta, hogy már akkor is keletkeztek folyások, amikor a területen még dolgoztak, de azokat azonnal javítani tudták.

Olvasóink írták

75 hozzászólás
  • 75. klj_54 2010. március 28. 11:05
    „Utálkozó, mindenhez jobban értő kötözködők figyelmébe ajánlom, hogy példuál az Eindhoveni (Aki nem tudná, Hollandia egyik nagyvárosa, repülőtérrel rendelkezik.Az út neve:Randweg Eindhowen, neten kereshető) ) ring CSAK HOMOK ALAPRA ÉPÜL! Oszt van ám rajta sok sok híd meg felüljáró, ami nekik homok alapon is megfelel.
    Oszt akkor mi van?
    Miért felelős ezért is az MSZP?
    Esetleg a Kennedy gyilkosságot is rájuk kenitek?
    Van még szabad hely a zárt osztályon!”
  • 74. Gollam 2010. március 28. 10:49
    „Lénike drága!
    Most akkor örülni kellene, hogy épp a (2. ciklus!!!, Orbánnak 1 volt...) választás idejére, KÖZPÉNZBŐL épült szarul megépített utat, KÖZPÉNZBŐL megjavítják???
    Jaaa, ha nem tetszik el lehet menni....”
  • 73. efje 2010. március 28. 04:06
    „Jani Zsolt talált egy jó kifogást hogy síkságban nem kell vízelvezető. Pedig nem ártana mert a víz láthatóan sokszor nem ott folyik ahol szeretnék. Minden hibára van valami frappáns válasza? Az ilyenekből lesz szóvivő.”
  • 72. cickányzat 2010. március 28. 00:10
    „Fog az mönni , hapi !”
  • 71. h65535 2010. március 27. 21:32
    „Tücsök Viktor nem fog utat építtetni felénk, csak a saját raja körül... ammeg hogy Kormos Dajcs Fűr Tamás szegeden irodát nyitott egyenlő azzal, hogy szegeden ZERÓ fejlesztés lesz ezek után a figyesz részéről.”
  • 70. Léni 2010. március 27. 21:19
    „Bezzeg a 98-2002-ig regnáló Orbán kormánynak nem voltak ilyen problémái !
    Akik nem sokat építenek /utat sem/, azoknak ilyen jellegű hibái nincsennek!
    Garanciában ki fogják javítani az útpatkát és mehet az élet tovább!
    Sok út és autópálya épült az utóbbi években, előfordulnak esetleges hibák nem csak
    itt, más területeken is. Csak az tud hibázni, aki dolgozik!”
  • 69. cickányzat 2010. március 27. 21:14
    „Bevégeztetett a földmű , s az alkotó pihen .”
  • 68. kissekicsi 2010. március 27. 21:12
    „mily´ meglepő...”
  • 67. cickányzat 2010. március 27. 20:44
    „Nem sokáig örülhettünk, ami nálunk megépül, az is szar.”
  • 66. spiler 2010. március 27. 20:04
    „müszaki ellenőr nem volt?”
  • 65. polaris 2010. március 27. 19:31
    „ava44! Homokból lesz a homokkő..........:)”
  • 64. ava44 2010. március 27. 18:53
    „Az a csoda, hogy eddig tartott a homokból épített út alap. Vagy ez normális, hogy homokból építik az útalapot?”
  • 63. TELSTAR 2010. március 27. 18:26
    „Elmosta az utat a hóóó, rossz munkát végzett a tahóóóóó...”
  • 62. antikos 2010. március 27. 18:06
    „Ahol Ujhelyi barátunk megjelen ott fű nem terem:)
    De most komolyan: ifjúságpolitika (Zusi), római gályák ( hol vannak már), Régi Hungária (mi van vele), MotoGp pálya (bukta), 47 átadása (már elromlott). Na ehhez kell aztán tehetség:)”
  • 61. varadipal 2010. március 27. 17:53
    „Nem kell beszarni. Feltalálták már a műtrágyát.Amit az időjárás ront el, azt helyre is hozza, régi tapasztalat.”
  • 60. napfenyfurdo_mutyi 2010. március 27. 17:51
    „logaritmustalan hazudsz!”
  • 59. seggempartja 2010. március 27. 16:57
    „Tisztelettel megkérném a sok önjelült építőmérnököt, hogy legyen kedves tényekkel alátámasztani azt a kijelentést, hogy ez a kimosódás azért van, mert az elvégzett munka sz*r. Aki szerint ez a jelenség egy csupasz padkán és rézsűn nem természetes, az már veheti is az UV csekket. Menjetek el egy nagyobb zápor, vagy több napos eső után az épülő autópálya valamelyik nagytömegű földművéhez és üljetek seggre. Ott aztán vannak méteres kimosódások, csak veletek ellentétben az útépítők nem hülyék, ezért van a túltöltés. Erre az útra pedig semmi nem indokolta a vízvezető szegély építését. UFF!”
  • 58. achilleus 2010. március 27. 16:02
    „56. hozzászólás Logaritmus 2010.03.27. 15:45
    Akkor tessék: A Hajdú-Bét cégcsoport az ország egyik legnagyobb baromfi- és víziszárnyas-feldolgozója és -értékesít?je volt. A társaság finanszírozási problémái 1998-ban kezd?dtek, amikor az ázsiai, a brazil és az orosz válság miatt elveszítette külpiacainak egy részét, és ezzel egy id?ben a belföldi piacokon is csökkentek az árak. A társaság jelent?sen eladósodott, mintegy 25 milliárd forint hitelt halmozott fel. Már 1998-ban és 1999-ben is veszteséges volt, amikor 1999-ben a társaságnál tulajdonosváltás történt. Ekkor szállt be tulajdonosként a Wallis Rt., amely 1999-ben többségi tulajdonos lett. Ebben az időszakban - 2000-2005 között - Bajnai Gordon volt a Wallis Rt. vezérigazgatója. Az új pénzügyi befektet? nyolcmilliárd forintot tett a cégbe. A korábbi drága hiteleket visszafizették, és a hitelállományt hatmilliárd forintra csökkentették. A társaság 2001-ben nullszaldóssá vált, (...)”
  • 57. Ebgondolat 2010. március 27. 15:54
    „Ez a magyar minőségű útépítés.... :-S”
  • 56. Logaritmus 2010. március 27. 15:45
    „Achi: egy nap hanyszor tudsz politikai megrendelesre hazudni? A Hajdubet az Orban kormany idejen ment csodbe es nem kapott allami segitseget mint most a fideszes Morakert. A Wallis ezutan evekkel probalta helyrehozni a ceget de keso volt.”
75 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Keresztút Szeged terein – készülődés a húsvétra

Hetedik alkalommal vezették végig tegnap este a szegedi városi keresztúton a híveket a katolikus… Tovább olvasom