Délmagyar logó

2019. 02. 16. szombat - Julianna, Lilla -2°C | 10°C Még több cikk.

Magányos telefonfülkék Szegeden

Alig tíz éve senki sem háborgott, ha kénytelen volt sorban állni egy nyilvános telefonfülke előtt. Manapság, amikor majdnem mindenkinek van már mobiltelefonja, egyre kevesebben használják a fülkéket – kivéve a bombariadók bejelentőit.
Alig tíz éve senki sem háborgott, ha kénytelen volt sorban állni egy nyilvános telefonfülke előtt. Manapság, amikor majdnem mindenkinek van már mobiltelefonja, egyre kevesebben használják a fülkéket – kivéve a bombariadók bejelentőit. Kíváncsiak voltunk, hogy Szeged belvárosában, a Széchenyi téren hányan emelik fel a kagylót másfél óra alatt.

A Széchenyi tér nagyposta felőli oldalán egymás mellett két fülkét – egy kártyával és egy érmével működőt – is elhelyeztek. Gyors próbát tettünk, mindkettő kifogástalanul működött. Lehuppantunk hát egy közeli padra, megszámolni, hogy egy futballmeccsnyi idő alatt hányan intézik az ügyüket a két nyilvános fülkéből.

Tűző napon reménytelen

Bár sokan korzóztak a belvárosban, negyedórányi ücsörgés után sem akadt senki a horgunkra. Így azzal a nyugdíjas asszonnyal elegyedtünk beszélgetésbe, aki a mellettünk lévő padon pihent meg néhány percre. – Nem szoktam utcai fülkéből telefonálni, mert saját, vezetékes vonalunk van – árulta el Józó Ferencné. Több mint tíz évvel ezelőtt használt utoljára fülkét, amikor a férje súlyos szívbeteg volt és orvost kellett hívnia hozzá.

Alig köszöntünk el a 79 éves Kati nénitől, máris egy főiskolás lány foglalta el a helyét. A csekkjeit rendezgette, így őt is megkérdeztük a telefonálási szokásairól. Volt időnk a csevegésre, mert a fülke továbbra is felhasználó nélkül árválkodott. – Amikor elfogy a pénz a kártyámról, akkor gyakran telefonálok nyilvános készülékről. Ha én kezdeményezem a hívást, akkor két-három perc alatt letudom a beszélgetést, de ha visszahívnak, akkor a fülemhez nő a kagyló, és akár egy órán keresztül is hajlandó vagyok beszélgetni – jelentette ki Klapka Judit.

Havonta hetvenezer perc

Szegeden kizárólag az Invitel üzemeltet nyilvános telefonfülkéket. A város 435 fülkéjéből 288 érmés és 147 kártyás. Csongrád megyében további 547 nyilvános telefonfülke található. Ezekből 480 érmés, 67 kártyás. Az Invitel nyilvános távbeszélő készülékeken realizált bevétele mintegy hatvan százalékkal csökkent az előző hat év során. A szegedi nyilvános telefonfülkékről 2007 áprilisában 101 ezer 858 hívást kezdeményeztek. Ez hozzávetőleg hetvenezer perc forgalmat tesz ki. A rongálás jelenleg havonta mintegy félmillió forint értékű kárt okoz.

– Harminc perce gubbasztok itt, de még senki sem akart telefonálni – panaszoltam új ismerősömnek.
– Ne csodálkozz rajta, rossz helyen ülsz – tudtam meg. – Pontosan a fülkére tűz a nap. Én is mindig árnyékos helyen álló telefont keresek – világosított fel a főiskolás lány.

Közben teljesen váratlanul elkezdett csörögni a pénzérmés telefon. Mintha megszánt volna. Ha már nincs, aki felemelje a kagylót, majd ő produkálja magát. Gondoltuk, utána járunk a dolognak. Ki hívhat egy utcai fülkét?

Téves hívás

– Igen, tessék? – hadartuk a készülékbe.
– Erről a számról kerestek – mondta zavartan egy fiatalember.
– Nem tudjuk, ki hívhatta. Ez egy utcai fülke.

Mielőtt kérdezhettünk volna, megszakadt a kapcsolat. Gondoltuk, mi is megtréfálunk valakit, ezért a mobiltelefonon bepötyögtük a visszahívható telefonfülke számát. A legtöbben nem is pillantottak a plexi felé, mintha nem is hallanák a csörgést. Végül két iskolás lány emelte fel a kagylót. – Máskor is fel szoktuk venni, hátha segíteni tudunk valakin – kuncogott Kisvárdai Míra és Karsai Kinga. És már futottak is tovább, hogy le ne késsék a buszt.

Egy a kártyás

Több mint egy órája rostokoltunk már, amikor hárman ostromolták meg a fülkéket. Az egyikük, Enikő a munkahelyén hagyta a mobilját, ezért kénytelen volt az utcáról telefonálni. – Jó néhány éve senkit sem hívtam fülkéből. De ne haragudjon, sietnem kell – és már rohant is tovább. Másfél órás lesünk alatt mindössze egyetlen ember akadt, aki a kártyás fülkébe vonult. Csertői Ervin egy 800 forintos kártyával a kezében csukta be maga után a fülke ajtaját. – Így olcsóbb vonalas számot hívni. Naponta egyszer biztosan használom a kártyámat – mondta a nyugdíjas férfi.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Katicát édesanyja nevelheti

Jól végződött a szegedi születésű Katica története, akiről többször megírtuk, hogy a gyámhivatal nem… Tovább olvasom