Délmagyar logó

2018. 12. 15. szombat - Valér -1°C | 1°C Még több cikk.

Manőverek Szeged fölött

Szeged - Kipróbáltuk a repülést, de nem csak utasként: botkormányt ragadtunk, és irányítottuk a gépet. Körülbelül fél órával előtte magyarázták el, melyik gomb mire való, és mit hogyan kell csinálni. Nem tűnt bonyolultnak.
– Ez egy Falke SF 25 típusú motoros vitorlázó repülőgép. Német gyártmányú, félig fa-, félig fémépítésű, és vászonszerkezetű – magyarázta Siklósi Bálint, a Fly Team Sportegyesület alelnöke, mielőtt beszálltunk a gépbe. Kipróbáltuk a repülést utasként, majd megragadtuk a botkormányt, és manővereztünk Szeged fölött.

Az egyórás program egy 20 perces földi felkészítéssel kezdődött: körbejártuk a repülőgépet, és elméletben végigvettük a működését. Többek között azt, hogy milyen kapcsolat van a botkormány és a szárnyak mozgása között: például, ha magam felé húzom a kormányt, akkor az orr felemelkedik, és lassulni kezdünk. Ha eltoljuk a kormányt magunktól, az orr lefelé néz, és gyorsulunk.

Ismerkedés a Falke SF 25 típusú géppel. Fotók: Segesvári Csaba
Ismerkedés a Falke SF 25 típusú géppel.
Fotó: Segesvári Csaba

Az elmélet után beültünk a gépbe, becsatoltuk a biztonsági öveket, majd a pilóta elmagyarázta, hogy melyik műszer mire való. Némelyik a repülés paramétereit mutatja, az emelkedést és a süllyedést. Megtudtam, hogyan kell szabályozni a motor fordulatszámát a gázkarral, és hogy mire valók a kapcsolók. Bevallom, a felét se tudtam megjegyezni.

– És most felszállunk – közölte Siklósi Bálint, majd beindította a motort. Kapcsolatba léptünk a toronnyal, és már gurultunk is a kifutó felé. Pár perc múlva a Maty-ér fölött emelkedtünk. Miközben szétnéztünk, mi merre van, az alelnök folyamatosan mutatta a gyakorlatban azt, amit a földön elmagyarázott: a szárnyak mozgását, a gyorsulást, a lassulást, a fordulásokat.

Siklósi Bálint bekapcsolja kolléganőnk biztonsági övét.
Siklósi Bálint bekapcsolja kolléganőnk biztonsági övét.
Fotó: Segesvári Csaba

– A város fölött körülbelül 7-800 méter magasan kell repülni. Ott a vasútállomás, a Tisza, a dóm – mutatta a 31 éves alelnök. Eleinte nehéz volt tájékozódni, de belejöttem. A sajtóházra is kíváncsi voltam, de ahhoz irányt kellett változtatni. – Akkor most vedd át, és fordulj jobbra – adta ki az utasítást a pilóta. Jobb kézzel fogtam a botkormányt, és jobbra húztam. Közben a lábammal a jobb pedált kellett lenyomni – és a gép jobbra fordult. Minimális mozdulatokra is rögtön reagált. Mikor túlhúztam, alkalmi oktatóm segített egyenesbe hozni a gépet.

Hattyas és Gyálarét fölött gyakoroltam a fordulókat. Majd emelkedtünk és süllyedtünk. Egyre biztosabb mozdulatokkal kezeltem a kormányt. Az izgatottság ellenére nagyon élveztem, hogy én irányítom a repülőt. A város fölött voltunk – arra gondoltam, a lentiek nem is sejtik: olyasvalaki irányítja a gépet, akinek fogalma sincs a repülésről. Nekem csak a kormányra és a pedálra kellett figyelnem, de a pilóta dolga ennél jóval összetettebb. A gázkart, a féket, a rádiót ő kezelte, és ő ellenőrizte a magasságot és a sebességet is.

Landol a motoros vitorlázógép a szegedi reptéren.
Landol a motoros vitorlázógép a szegedi reptéren.
Fotó: Segesvári Csaba

– Egy kezdőnek ez a 10 perc is elég fárasztó – mondta. Igaza volt. Mihálytelek fölött készülődtünk a leszálláshoz, gond nélkül landoltunk. Alkalmi oktatóm szerint tehetséges kezdő vagyok. Valóban úgy éreztem, hogy a következő alkalommal már sokkal jobban menne. Nem tűnt nehezebbnek, mint az autóvezetés.

A repülés ára

Bárki kipróbálhatja a repülést. Az egyórás program ára 12 ezer 600 forint. A pilótatanfolyam – az első egyedüli repülésig – 440 ezer forint. Ez 22 órát jelent, és benne van az elméleti képzés és a tankönyvek ára is. Ha valaki utast szeretne szállítani, annak ezen felül még 23 órát kell vennie. Ekkor zárul le a teljes kiképzés.

Olvasóink írták

  • 1. SP 2009. május 21. 21:04
    „Gratulálok! www.flyteam.hu”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felborult egy kamion a 43-as főúton

Klárafalva - Deszk és Klárafalva között a 43-as főúton felborult egy kamion. Az autósoknak tanácsos Hódmezővásárhely felé kerülniük. Tovább olvasom