Délmagyar logó

2018. 12. 15. szombat - Valér -1°C | 1°C Még több cikk.

Nagy Sándor ürgékről, trolikról és lovakról

Szeged - Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere a közlekedési nagyprojekt kapcsán buszsávokat, tömegközlekedést előnyben részesítő lámparendszert ígér. Online interjú dugóról, tömegközlekedésről és az EU által névszerint nyilvántartott reptéri ürgékről.

Megérkezett szerkesztőségünkbe Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere, aki elsőként a közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos kérdésekre válaszol.

joy: Szándékoznak-e a kamionstophoz hasonló, a Belvárosi hídról szombat 16.00-tól vasárnap 00.00-ig tartó személygépkocsi áthajtási tilalmat bevezetni, hogy élhető legyen a városközpont? Vagy arra várnak, hogy a város polgárai vegyék kezükbe a kezdeményezést bombariadókkal?

Nagy Sándor: Szeged és Újszeged között a forgalom felét viszi el a Belvárosi híd, tehát, amíg nem készül el a déli Tisza-híd, addig nem reális ilyen forgalomkorlátozást bevezetni.

Székely László: Milyen hatással lesz a város közlekedésére a következő években megépülő 9500 új parkolóhely?

Nagy Sándor: A kérdező feltehetőleg a bevásárlóközpontok parkolóhelyeire gondol. Ezek közül a belvároshoz közel eső Árkád a város P+R parkolójaként fog funkcionálni. A külső területeken lévők nyilván azon a környéken növelni fogják a forgalmat, ezt a város a közlekedési beruházásoknak az építőkre való terhelésével igyekszik ellensúlyozni.

CsImre: Jelenleg kerékpárút kerül kijelölésre a Kossuth Lajos sugárúton, és tervben van a Kálvária és Boldogasszony sugárúton is. A Kossuth Lajos sugárúton a gyalogosoktól vesznek el teret: a járdából választják le a kerékpárutat, és ez a terv például a Boldogasszony sugárúton is. Mindkettő esetében általános iskolák előtt suhannak majd a kerekezők. Érthető, hogy a parkolóhelyek bevételt jelentenek a városnak, csakhogy... A kérdésem arra vonatkozik, mi ér többet a város vezetése számára: a környezetbarát közlekedési módok - kerékpározás, gyaloglás - térnyerése, a biciklizők és gyalogolók (köztük az iskolás gyerekek) biztonsága, vagy az autós parkolóhelyek  fenntartása? Ha az előbbiek, akkor miért a gyalogosok közé terelik a náluk 4-5-ször gyorsabb járműveket a nevezett sugárutakon? (Ami végső soron sem a gyalogosoknak,  sem a bicikliseknek nem jó.)

Nagy Sándor: Mindkét helyen a járda elég széles ahhoz, hogy a gyalogos út, illetve a kerékpársáv elférjen. Az iskoláknál a jelenleg is használt megoldáshoz megfelelően korláttal fogjuk védeni a kerékpárutat, illetve a Boldogasszony sugárúton az úttesten is meg lesz engedve a kerékpáros közlekedés; a Kálvárián pedig sövénnyel lesz elválasztva a kerékpárút.

Székely László: Mikor épül járda az Újklinika előtt a Semmelweis utcában?

Nagy Sándor: A nagy klinika beruházással kapcsolatban felülvizsgálatra fog kerülni a közlekedés rendezése is.

Megérkezett szerkesztőségünkbe Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere, aki elsőként a közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos kérdésekre válaszol. Fotó: Miskolczi Róbert
Megérkezett szerkesztőségünkbe Szeged városfejlesztési alpolgármestere, aki elsőként a közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos kérdésekre válaszol. Fotó: Miskolczi Róbert

ifj. Nagy Gábor: Van-e konkrét előrelépés a Honvéd téri parkoló- (és iroda)ház építése ügyében, lehet-e már reális konkrét átadási határidőt megjelölni?

Nagy Sándor: Tárgyaltunk a beruházóval, és várhatóan szerződésmódosításra kerül sor, amiben a Honvéd tér rendbetételével kapcsolatos többletvállalásokat várunk az építőtől.

F. Csaba: Mikor várható a Széchenyi tér díszburkolása?

Nagy Sándor: Kész tervünk és kész pályázati anyagunk van a fősétány rendbetételérte, de jelenleg nincs olyan pályázati forrás, amelyből ezt meg lehetne csinálni.

Székely László: Hány perccel fog nőni a 90-es buszjárat menetideje a Rókusi körút átalakítása után?

Nagy Sándor: Nem fog nőni.

Mordeháj Salamon: Igaz, hogy az ön felelős alpolgármestersége alatt a 70.000.000 azaz hetven millió forintért elköltöztetett reptéri ürgék mind egy szálig elpusztultak? Ön is fontosabbnak tart 70 milliót ürgére költeni, mint 2 milliót gyereksportra?

Nagy Sándor: A repülőtér területe Natúra 2000-es különlegesen védett terület, és az itteni csűdfű és ürge populáció védelmét írta elő a természetvédelmi hatóság. Ezeket a populációkat sikeresen telepítettünk át. Jelenleg 800-1000 ürge él a repülőtér területén, amiket az EU névszerint nyilvántart... :)

Székely László: Miért késnek az Újszeged felől a belvárosba érkező trolik reggelente?

Nagy Sándor: Mert dugó van a Belvárosi hídon. A trolik és buszok előnyben részesítése érdekében a közlekedési nagyprojektben buszsávokat és a tömegközlekedést előnyben részesítő lámparendszert alakítunk ki az újszegedi oldalon.

Nagy Sándor: Átszállójegy tulaljdonképpen most is van, csak napijegynek hívjuk. Fotó: Miskolczi Róbert
Nagy Sándor szerint átszállójegy most is van,
csak napijegynek hívjuk. Fotó: Miskolczi Róbert

Telefonos kérdező: Amíg az Anna-kúti csomópont felújítása tartott, az átmeneti forgamirend-változás miatt a Nagy Jenő utcából egyenesen fel lehetett hajtani a hídra, most újra tilos. Nem lehetne-e visszaállítani az átmetei állapotot, mert véleményem szerint az nagyon jól bevált, hiszen könnyebb volt a haladás a belvárosban, és nem torlódta a járművek a színháznál?

Nagy Sándor: A Kárász utca-Széchenyi tér gyalogos átkelőhely a legnagyobb gyalogos forgalmú átkelő a városban, ezért nem célszerű oda további autós forgalmat vezetni. Ez egyébként a buszok és a trolik feljutását is megkönnyíti a hídra.

vuk: Ön szerint mikorra valósulhat meg a régóta emlegetett "autómentes belváros"? Egyáltalán ebbe az irányba haladnak a fejlesztések? Mikor fog végre megszűnni a belváros parkolóház jellege? Az egész belváros egyadta hatalmas parkoló jelenleg.

Nagy Sándor: Nyugat-európai tapasztalat, hogy egy város teljes közlekedésének átalakítása több évtizednyi időt igényel, és a városnak következesen kell ebbe az irányba lépegetnie. Szeged esetében ennek következő fázisa a Kölcsey utca díszburkolatos gyalogos övezetté, illetve a Gutenberg utca vegyes forgalmúvá alakítása. Van egy pályázatunk, amelyben a rakpart hétvégi lezárását valósítanánk meg - ha nyerünk rá támogatást.

Székely László: Mennyibe kerülnek a városnak a minden munkanap reggel kialakuló dugók miatti forgalmi késések a tömegközlekedésben?

Nagy Sándor: Pontos számot nem tudok mondani, de a plusz járművek költsége éves szinten 10-20 millió forint lehet.

A főútvonalakon még ha tudjuk is a parkolást korlátozni helyenként, nem célszerű teljes mértékben megszüntetni. Fotó: Miskolczi Róbert
A főútvonalakon még ha tudjuk is a parkolást korlátozni helyenként,
nem célszerű teljes mértékben megszüntetni. Fotó: Miskolczi Róbert

Deák Imre: A Rókusi körúti tervezett villamospálya mellett mi szól? Kinek az érdeke, hogy villamospályát építenek? A trolihálózat kibővítésével véleményem szerint lényegesen kisebb összegből, ugyanaz a cél elérhető lenne. Érdemes lenne ezt felülvizsgálni, tekintettel a mai gazdasági helyzetre.

Nagy Sándor: A villamos három buszjáratot fog kiváltani (2, 83 és 83A) és nagyobb kapacitással, gyorsabb, kényelmesebb eljutást tud biztosítani a belváros és a Nagyállomás felé, mint a trolihálózat bővítése. A buszok kiváltásával és az 1-es, 2-es villamos jobb kihasználásával valamennyi megtakarítás is jelentkezik az üzemeltetési költségben.

Székely László: Miért van olyan sok egyirányú utca Szegeden? Varga Csabáné: Gondolkoztak-e már azon, hogy a lakosságot, hogy lehet úgyis ösztönözni a tömegközlekedési eszközök használatára, hogy pl. egy érvényesített volnaljegy egy óra hosszáig lehessen használni. Lehet, hogy több parkoló maradna üresen a városba kirándulók részére. Vissza lehetne-e állítani a Rókusi városrész egyirányú forgalmát? (Hétvezér, Zákány u.)

Nagy Sándor: A lakóövezetekben a cél a 30-as zónák kialakítása, ami a lakosság számára nagyobb nyugalmat biztosít, ezzel viszont ellentétes hatású az egyirányúsítás, ami a sebességet növelné - ezért általában nem tartjuk ezt célszerűnek. Mint látható, van, aki soknak is tartja az egyirányú utcák mennyiségét. A közeljövőben tanulmányterveket fogunk készíttetni arra, hogy az egyirányú utcákban hogyan kétirányúsíthatnánk a bicikliforgalmat.

Székely László: Mikor lesz Szegeden átszállójegy, vagy idő alapú jegy?

Nagy Sándor: Átszállójegy tulaljdonképpen most is van, csak napijegynek hívjuk. Az időalapú vonaljegy használatát jelenleg is vizsgáljuk, de ez a jegyérvényesítő készülékek és a jegyellenörzés ügyét is érinti.

Ifj. Nagy Gábor: Kerékpárút helyett eleve az utcát kellett volna aszfaltozni a Pihenő utcában is, hiszen kerékpárút nem kisforgalmú kertes övezetben kell(ene), persze amíg a város a kerékpáros közlekedésének jóságát egyetlen mutatószámmal, a kerékpárutak kilométerben kifejezett hosszával tekinti arányosnak, addig az ilyenfajta ésszerűtlenségekre (oda építjük, ahol hely van rá, nem oda, ahol szükség lenne) a továbbiakban is számítani kell.

Nagy Sándor: Lakossági kérésre épült.

A Pihenő utcai kerékpárút lakossági kérésre épült. Fotó: Miskolczi Róbert
A biztosnágos közlekedés kompromisszumok kérdése.
Fotó: Miskolczi Róbert

Remény: Végeztek-e utasszámlálást, vagy lakossági igényt a zöld villamos vonal szükségességéről?

Nagy Sándor: Utasszámlálás, fókuszcsoportos vizsgálat, több alternatíva pénzügyi és közlekedési elemzése előzte meg a döntést. A villamos azért épül füves pályával, hogy ne csökkenjen a zöld felület mennyisége a területen.

CsImre: 23. cikk-komment

Nagy Sándor: A biztonságos közlekedés kompromisszumok kérdése. A városban az utcák szélessége adott, azon belül kell megtalálni a helyet a közlekedés minden résztvevőjének, és még zöld felületet is kellene biztosítnai. A főútvonalakon még ha tudjuk is a parkolást korlátozni helyenként, nem célszerű teljes mértékben megszüntetni. A közlekedésben mindenkképpen alakulnak ki konfliktushelyzetek, ezért ez mindneki részéről odafigyelést, és némi előzékenységet kívánna, hogy gyalogos, kerékpáros, villamossal közlekedő, uram bocsá, autós biztonságban és időben eljusson a céljához.

LukSzusz: Szokott-e őzpörköltet enni lovaglás után egy domaszéki tanyán? Van kéményseprő főnök haverja? Ismeri-e a DÉMÁSZ volt első emberét? Egyáltalán, van-e lova, illetve szeret-e lovagolni?

Nagy Sándor: Nem, nem, igen, nem.

Puncskirály: El lehet-e érni bárhogy - szerepel-e egyáltalán a tervekben -, hogy az épülő Thölöly-Makai úti körforgalom megvalósításakor elkészüljön a régen vágyott és NAGYON szükséges járda a 43-as mellett, mintegy 100 méteren, mely a Hintaló előtti zebrától vinne a Thököly úti járdáig? Sok szőregi és nem szőregi életét tennék könnyebbé és főként biztonságosabbá, néhány százezer forint költséggel. Most babakocsival, gyalog vagy biciklivel Szőregről vagy az újszegedi temetőből Újszegedre eljutni egy életveszélyes kaland, talán nem kellene megvárni míg tragédia történik...

Nagy Sándor: Ezt most fejből nem tudom megmondani, de meg fogom nézni a tervet, hogy a körforgalom építésével ezt rendezik-e.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. Horváth-Militicsi Attila 2008. november 03. 08:08
    „És a reptéri ürgék shengen vizummal utaztak tovább ? :-)
    Komolyra fordítva a szót - miért kell fél sőt másfél órát várni a városi buszokra, amikor 10-15 percenként is közlekedhetnének ? Ez a buszvállalatnak nagyobb bevételt, az utasoknak pedig jobb ellátást jelentene...”
  • 52. joy 2008. október 30. 22:41
    „Némely megnyilatkozó hozzászólása igen érdekes lelkivilágot mutat.
    :o(”
  • 51. aranypofa 2008. október 30. 22:18
    „itt van valami”
  • 50. szeke 2008. október 30. 21:29
    „Székely László: Milyen hatással lesz a város közlekedésére a következő években megépülő 9500 új parkolóhely?

    Nagy Sándor: A kérdező feltehetőleg a bevásárlóközpontok parkolóhelyeire gondol. Ezek közül a belvároshoz közel eső Árkád a város P+R parkolójaként fog funkcionálni. A külső területeken lévők nyilván azon a környéken növelni fogják a forgalmat(...)

    Valóban olyan buta lenne Nagy Sándor, hogy azt gondolja: Az Árkádba és a többibe csak az egy saroknyira lakók fognak elautózni? A város belső forgalmát jelentősen növelni fogja ez a közel tízezer új parkolóhely és minden valamire való közlekedési szakember tudja, hogy egy város autófüggőségével egyenesen arányos a városban található parkolóhelyek számával. A parkolók számát tehát nem hogy növelni, de csökkenteni kellene.”
  • 49. szeke 2008. október 30. 21:22
    „Székely László: Mikor lesz Szegeden átszállójegy, vagy idő alapú jegy?

    Nagy Sándor: Átszállójegy tulaljdonképpen most is van, csak napijegynek hívjuk. Az időalapú jegy használatát jelenleg is vizsgáljuk, de ez a jegyérvényesítő készülékek és a jegyellenörzés ügyét is írinti.

    Nos, ki az a marha, aki, ha teszem azt Újszegedről a közép fasorról akar lejutni a Nagyállomásra, akkor vesz 680 Ft-ért egy napijegyet, hogy azzal utazzon a 71-esen utána meg az 1-esen, amikor járművön váltva is mindössze 560 forintból meg tudja ezt az átszállást oldani? Arról nem is beszélve, hogy napijegyet nem adnak a járműveken. Ehez szorosan kapcsolódik, hogy a rövid járatos - átszállásos tömegközlekedési modell, különösen átszállójegy, illetve idő alapú jegy híján egyszerűen életképtelen modell egy Szeged méretű városban. Ezt támasztja alá a már lassan 2 évtizede csökkenő utasszám is.”
  • 48. szeke 2008. október 30. 20:52
    „Székely László: Mennyibe kerülnek a városnak a minden munkanap reggel kialakuló dugók miatti forgalmi késések a tömegközlekedésben?

    Nagy Sándor: Pontos számot nem tudok mondani, de a plusz járművek költsége éves szinten 10-20 millió forint lehet.

    Ezt a 10-20 millió forintot milyen jogon fizeti a város? Miért nem a dugót okozó autósok fizetik ezt? Szerintem kkézenfekvő, hogy ezt az összeget dugódíj formájában rá kell terhelni a dugót okozó autókra. És akkor semmi szükség nem lenne erre méregdrága jelzőlámpa-rendszerre.”
  • 47. ifj. Nagy Gábor 2008. október 30. 18:02
    „45. felsővárosi 2008.10.30. 16:43
    "De aki közösségi autóbuszközlekedési viszonylatok igénybe vételével jut(na) el a munkahelyére, az nem autószalonba megy a főnöktől reklám vezetésre kiadott autóval, hanem... közlekedne a munkahelyére ami nem valószínű, hogy közvetlenül a Fonógyári, vagy Dorozsmai útról nyílik - és ez Kiskundorozsmáról indulva is igaz."

    Csupaszítsuk már le egy kicsit, szóval mi is a baj? Honnan hová nem jut el az ember a 35-ös nélkül?

    Egy korábbi cikknél írta valaki, hogy ezentúl majd két-hérom átszállással jut el a munkhelyére, rákérdeztem, hogy ugyan hol van az a munkahely, aztán valahogy nem jött válasz, nem is csoda, hiszen az a két-három, az maximum egy.

    De szívesen bemásolom ide is a 35-ösnek a hálózatban látható bajait:

    1. 4 ill. 6 km-t fut teljesen párhuzamosan a 3-3F villamossal, ami pazarlás és környezeti szempontból sem előnyös.

    2. A 36-oson kívül eső szakasza lényegében csak a 10-est sűríti, de Dorozsma felől a hosszú megtett út miatt forgalmi okokból (dugók a Fonógyári úton, 2 sorompó) nem hangolható össze megbízhatóan a 10-esekkel, de a Víztorony tér felől sem volt az igazi, hiszen eltérő követési időket kellett volna hangolni. Eredmény: egyenletes követési idő helyett egymás nyakában mennek, aztán meg lehet várni.

    3. Amikor trolisodik a 10-es, végképp teljesen együttfutna egy trolivonallal a villamos mellett, ami szintén nehezen indokolható lépés lenne

    4. Tarján felől több közvetlen eljutási lehetőség megmarad: a Budapesti körútról a Kálvária sgt. egy részére ott a 90-90F. Ugyanonnan + a Szilléri sgt. felől a Kálvária sgt. középső részére ott a 16-os. A közvetlen dorozsmai eljutás az egyetlen, ami megszűnik.”
  • 46. ifj. Nagy Gábor 2008. október 30. 18:01
    „Jajjjj........

    A 2-es és 83-as busznak az 1-es villamossal párhuzamos része szűnik csak meg.

    A 2-es megmarad Újszegedtől a Mars térig. A 83-ast nem tudom pontosan, de a Vadkerti tértől a Nagyállomásig eléggé valószínű, hogy lesz valami helyette.”
  • 45. felsővárosi 2008. október 30. 16:43
    „Egyszer már megszüntették a 35-ös buszt, akkor nagyon sok aláírásra, panaszkönyvi beírásra visszaállították.
    Most újra megszüntették, mert az évekkel ezelőtti (BUDAPESTI AKÁRKINEK cég tervezésében nem szerepelt, ők tervezték, mert nagyon tudják, hogy a szegedi polgárnak mi jó) helyi közösségi autóbuszközlekedésileg.... állítólag még utasszámlálást is csináltak róla NYÁRI SZÜNETBEN amikor az a drágalátos szülő is igyekszik szabadságon lenni, a kölykével lenni..
    De aki közösségi autóbuszközlekedési viszonylatok igénybe vételével jut(na) el a munkahelyére, az nem autószalonba megy a főnöktől reklám vezetésre kiadott autóval, hanem... közlekedne a munkahelyére ami nem valószínű, hogy közvetlenül a Fonógyári, vagy Dorozsmai útról nyílik - és ez Kiskundorozsmáról indulva is
    igaz.
    Aki a munkahelyére dolgozni megy azt a legkevésbé érdekli, hogy milyen itt-ott a díszburkolat,- az csak agybaj nélkül akar a munkahelyére érni - hétköznap reggel 5 óra előtt, mert 5-kor már a munka kezdődik- no nem a limuzinszalonokban.”
  • 44. Zoli123 2008. október 30. 16:16
    „A 10-esre nem kaptam választ sajnos Őntől sem, sem pedig Botka Úrtól, pár héttel ezelött.”
  • 43. lugas 2008. október 30. 15:35
    „A Vadkerti térről a Nagyállomásra átszállással két jegyet kell venni. Ez ugyanannyi mintha taxival mennék. Azért ez egy kicsit durva lesz.”
  • 42. lugas6 2008. október 30. 15:30
    „A 83-as busszal a Vadkerti térről jelenleg el tudok menni a vasútállomásra. Ezentúl oda csak átszállással juthatok el?”
  • 41. szögedi 2008. október 30. 15:28
    „Huuu!!!!

    Ha nem is 1000 ürgét de 386 ürgét névszerint nyilván tart. Valahol szomoru.
    Csüdfü = Csödfü.
    Az ürgének viszont drága a prémje.
    Lehet rá mozdulni.”
  • 40. lugas6 2008. október 30. 15:27
    „"A 83-as buszt villamos fogja felváltani"
    Ezek szerint a villamos a MÉDIAMARKT"-tól, a Vadkerti térig fog közlekedni?”
  • 39. Podamus 2008. október 30. 15:11
    „Ha megszűnik a 83-as, 83A-s busz, akkor mi fog menni a Szentháromság utcán Alsóváros felé? És ha a 2-es is, akkor Újszegedre?
    Ez lesz az a pillanat, amikor felhagyok a tömegközlekedéssel és kocsit veszek.”
  • 38. kekecke 2008. október 30. 14:48
    „névszerint mind az 1000 ürgét ? ? ?”
  • 37. vuk 2008. október 30. 14:42
    „Mondjuk azt sem artana megtudni (illetve tudjuk), hogy a dozsa gyorgy utcan kozlekedo troli miert all reggelente annyit a dugoban. Nincs buszsav, pedig lehetne. Hely lenne ra - meg kellene szuntetni par parkolot, ugye? Az szentsegtores...”
  • 36. kérdés 2008. október 30. 14:28
    „"A villamos három buszjáratot fog kiváltani (2, 83 és 83A) és nagyobb kapacitással, gyorsabb, kényelmesebb eljutást tud biztosítani a belváros és a Nagyállomás felé"

    És mellesleg nem egy jeggyel lehet majd megoldani az utazást! Nem ez a lényege a dolgoknak?”
  • 35. csiga-biga 2008. október 30. 13:41
    „Az ürgék átköltöztek önként a Tompaszigeti kiskertekbe.Ott találnak maguknak élelmet is.”
  • 34. k.elvis 2008. október 30. 13:37
    „Majd ha észhez térsz Tommy fiú,és soha többet nem szavazol a szadeszra.”
53 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Négycsillagos hotel lesz a szegedi Régi Hungáriából

Szeged - A volt Kass Szálló tulajdonosa, a Quaestor-csoporthoz tartozó Régi Hungária Kft. uniós pályázaton 600 millió forintot nyert a hotel felújítására, amelyet 2010-ben négycsillagos szállodaként nyitják meg újra. Tovább olvasom