Délmagyar logó

2018. 12. 17. hétfő - Lázár, Olimpia -10°C | 0°C Még több cikk.

Pesti út sínen és autópályán

Képzeletben autóval, busszal és vonattal utaztunk Budapestre. Összehasonlítottuk az utazás hosszát és idejét. Az áraknál az emelést is figyelembe vettük. Leggyorsabb az autó, második a busz. A vonat viszont januártól óránként indul és javul a csatlakozás.
Fotó: Frank Yvette
Januártól 16 százalékkal drágul a vasúti, hattal a buszközlekedés. Május elsejétől pedig további 17, illetve négyszázalékos emelés várható. A december 10-étől aktuális MÁV-menetrenddel korábban többször is foglalkoztunk, most az utazás árát számoltuk ki.

Egy teljes árú, gyorsvonatra, másodosztályra szóló menetjegy Szeged és Budapest között 2030 forintba kerül. Januártól 2354-be, májustól 2754 forintba. Az út autóbusszal (expresszjárat) 2330 forint, ez 2470-re, majd pedig 2569 forintra nő egy útra számolva.

Egy átlagos fogyasztású autóval – mi nyolc literrel számoltunk – most körülbelül 3540 forintba kerül a fővárosi utazás. A benzin májusi árát ugyan nem tudjuk, de az látható, hogy – csak üzemanyagköltséggel számolva – már két embernek is megéri, háromnak pedig sokkal gazdaságosabb az autót választani még akkor is, ha az 1170 forintos autópálya-matricát is megveszik. A fővárosi parkolási költségeket figyelmen kívül hagytuk, mivel nem számoltunk a vonaljegyek árával, illetve az esetleges taxiköltséggel sem.

Fiatalok városa

– A Szegeden tanuló mintegy 30 ezer egyetemistának is hadat üzent Gyurcsány Ferenc és Kóka János – közölte tegnapi sajtótájékoztatóján Farkas László, a Fidelitas szegedi elnöke és Csepreghy Nándor a Fidelitas megyei ügyvivője. Kiszámolták, hogy az eddigi 717 forint helyett januártól a diákok 1278 forintért utazhatnak Budapestre. A szegedi Fidelitas elfogadhatatlannak tartja az 561 forintos áremelkedést. Ezért országos demonstrációsorozatot kezdeményeznek. Megkérik továbbá Botka László polgármestert, hogy „használja fel politikai befolyását és tetteivel bizonyítsa, hogy Szeged valóban a fiatalok városa."

Az utazási időt összehasonlítva egyértelműen az autó a nyerő 80-90 perces menetidővel. A második helyezett az expressz buszjárat, ami két óra alatt ér a Mars térről a Népligethez. A vonatnak ennél szűk fél órával tovább tart a szegedi nagyállomástól a Nyugati pályaudvarig eljutni.

Az intercityk és gyorsvonatok összevonásával, óránkénti indításával lapunk több alkalommal foglalkozott. A MÁV Zrt. szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye szerint a Budapest és Szeged közötti 191 kilométeres pálya 118 kilométer hosszban egyvágányú és legfeljebb 100-120 kilométeres sebességgel haladhatnak a vonatok. Az egyvágányú vonalakon a szerelvények csak az állomáson tudják elkerülni egymást, ezért állnak meg és várják be a szembejövőt a hibrid vonatok Nagykőrösön, Kiskunfélegyházán és Szatymazon is. A ceglédi megállót a Miskolc, Nyíregyháza felé tartók miatt, a zuglói „pihenőt" pedig a Keleti és a Kelenföld pályaudvar felé igyekvők kedvéért iktatta be a MÁV.

Csúcsidőn kívül a vonatok hét kocsiból állnak majd (három gyorsvonati, három IC, valamint egy büfé- vagy kerékpárszállító vagon). Csúcsidőben és hét végén további gyorsvonati kocsikat csatolnak a szerelvényekhez.


Diákkedvezmények

A nappali tagozatos diákok az eddigi 67,5 százalékos általános kedvezmény helyett januártól csak a lakóhelyük és az iskola között utazhatnak ötvenszázalékos kedvezménnyel. A levelező és esti tagozatosok nem kapnak kedvezményt. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Káosz és titkolózás kórházfronton

Zűrzavar és titkolózás – ez jellemzi leginkább a kórházreformot négy héttel a kormánydöntés… Tovább olvasom