Délmagyar logó

2019. 02. 17. vasárnap - Donát -2°C | 12°C Még több cikk.

Régi álmokat váltana valóra a tiszai vasúti híd

Szeged - Fontos, Szegedet érintő infrastrukturális fejlesztési kérdések szerepelnek a jövő keddi, magyar-román együttes kormányülés napirendjén – például az 1944-ben lebombázott Tisza-híd, s általa a Szeged–Temesvár vasútvonal újjáépítése. Ehhez a csúcs résztvevőinek közös szándéka és mintegy 40-60 milliárd forint kellene.
„Hova lettek az álmok, amikre a jövőt lehet építeni?" – ez a kérdés áll az egykori tiszai vasúti híd újszegedi csonkjának tetején, egy korláton. Körülötte olcsó narancslé eldobott flakonja, gyufásdoboz, a köveken színes graffitik. A Szeged–Temesvár vasútvonal fontos pontját a második világháborúban, 1944-ben bombázták le az angolok és az amerikaiak. Azóta él az a bizonyos álom: a híd újjáépítésével ismét összekötni a régió országait, helyreállítani az addig virágzó – például a gabonaszállítást fellendítő – kereskedelmi és kulturális kapcsolatokat.

– Számunkra nagyon fontos, közös infrastrukturális fejlesztési kérdések szerepelnek a jövő keddi, magyar–román együttes kormányülés napirendjén – hangsúlyozza Botka László, Szeged polgármestere, hozzátéve: „a regionális közlekedési kapcsolatok helyreállításában fontos téma a Constanta–Fiume nemzetközi vasúti hálózat létrehozása". Ennek része ugyanis a déli Tisza-híd, amit „akkor van esélyünk megépíteni a következő években, ha közös vasúti-közúti hídként képzeljük el, nemzetközi projekt részeként".

A Szeged–Temesvár vonal újjáépítése is téma a közös kormányülésen. DM/DV-grafika
A Szeged–Temesvár vonal újjáépítése is téma a közös kormányülésen.
DM/DV-grafika Forrás: Indóház vasúti magazin

A polgármester reméli, a csúcs résztvevői elkötelezik magukat az útvonal megtervezése mellett – ez a procedúra 3-4 évig is eltarthat, s ha befejeződik, akkor lehet benyújtani a közös uniós pályázatot.
Amint arra már Balogh Imre, a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Kht. projektmenedzsere is rámutatott: a térségben jó másfél évtizede napirenden van a Szeged–Temesvár vasútvonal újjáélesztése. Már az előző polgármester, Bartha László hangoztatta, még 2001 októberében: az új híd jelentős mértékben elősegítené a térség gazdaságának fejlődését – ő akkor 2006 és 2010 közétette a projekt megvalósulását.

Itt pöfögött az Orient Expressz is

A Szeged–Temesvár vonalon járt története első öt évében, egészen 1888-ig a legendás Orient Expressz. A vasút Újszegedtől Újszentivánig futott magyar területen, Óbébától Nagykikindáig a mai Szerbiában, majd Zsombolyától Romániában, egészen Temesvárig.

Ám azóta legfeljebb a sürgető igény fogalmazódott meg, például számos szegedi szakmai konferencián, vagy éppen Becsey Zsolt, az Európai Parlament fideszes képviselője terveiben: a híd újjáépítése szerinte nemcsak infrastrukturális szempontból lenne jelentős, de a Tisza két partjának összekapcsolásával szimbolikus szerepe volna. A képviselő célja, hogy a határon átnyúló vasútfejlesztés bekerülhessen az EU 2013 utáni fejlesztési ciklusába.

Egy ilyen beruházáshoz ugyanis több ország összefogása szükséges: az Adriai- és a Fekete-tenger vasúti összekötése olasz, szlovén, horvát, szerb, magyar, román és bolgár érdekeket is szolgálhatna. A magasba szökött olajár ugyanis felértékelte a környezetvédelmi szempontból szintén előnyösebb vasúti szállítmányozást. A vonal az áru- és személyszállításban szintén új perspektívát jelentene.

Bláth József, a nagykikindai vasútbarátok elnökségi tagja, okleveles közgazdász szerint a Duna–Körös–Maros–Tisza Eurorégió egyik legfontosabb feladata lenne ennek a vonalnak a felújítása – ezt tavaly novemberben nyilatkozta lapunknak, mikor munkatársaink a 150 éve létrehozott Szeged–Temesvár vasút egykori nyomvonalán utaztak végig, útba ejtve az utolsó hazai emléket, az Újszentiván határában álló, igen megviselt egykori őrházat is.

Csak csonk emlékeztet Újszegeden a lebombázott hídra. Fotó: Schmidt Andrea
Csak csonk emlékeztet Újszegeden a lebombázott hídra.
Fotó: Schmidt Andrea

Mibe kerülne, hogy ez ismét megteljen élettel? A MÁV Tervező Intézetének 2001-ben készült egy előzetes tanulmánya: a 110-120 kilométer hosszúra becsült szakaszt egyvágányúra, 100-120 kilométeres sebességre alkalmasnak tervezik. Hiába kötne össze a vasút ma is létező pályaszakaszokat, ezek nagy része olyan mellékvonal, amely évtizedek óta erodálódik, így gyakorlatilag a teljes szakaszt újjá kellene építeni. Az új vasúti híddal együtt ehhez nagyságrendileg 40-60 milliárd forint kellene – vagyis nagyjából Szeged egyéves költségvetése.

Együtt szavaztak Temes és Csongrád képviselői

Együtt ülésezett tegnap a Csongrád megyei önkormányzat és a Temes megyei tanács közgyűlése a szegedi megyeházán. Az elnökök, Magyar Anna és Constantin Ostaficiuc által vezetett tanácskozáson mindkét testület kinyilvánította abbéli szándékát, hogy szükség van a két megyeszékhely közötti vasúti kapcsolat helyreállítására, a kiszombori átkelőhelyhez vezető kerékpárút romániai továbbépítésére, és arra, hogy az M43-asra átvezessék a két megye közötti teherforgalmat. A magyarcsanádi Szent Gellért-híd újjáépítése mellett érvelt Farkas Jánosné magyarcsanádi polgármester és Viorel Matei temesi képviselő. A testületek abban maradtak, javasolni fogják, hogy a Maros-híd szerepeljen a kormányülés programján. Segítséget kérnek kormányaiktól a megyei vezetők a határon átnyúló gyógyítás megkönnyítése érdekében is. Makón már most is sok romániai beteget kezelnek, de mint kiderült, Temesváron van PET-CT, amely olcsóbban vizsgál, mint a legközelebbi magyarországi készülék. Így megérné odaküldeni innen is a betegeket. Temesvárról pedig Szegedre küldik arcműtétekre a pácienseket – ha végre sikerül elérni, hogy a beavatkozás költségét mindenki számára a saját biztosítója állja.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. Misi72 2009. március 07. 19:08
    „A szegedi új vasúti híd új nyomvonalon való megépítése szerintem jóval többe kerül mint az eredeti nyomvonalon vissza állítva.A volt híd helye nincs annyira beépítve,hogy ne lehessen helyre állítani.A területre miért lett építve? A belvárosi híd is a régi helyére került.”
  • 33. Adani 2008. október 17. 12:42
    „Nincsennek meg Battonya után 1970 körül felszedték a síneket, a határátmenet 1945 után szünt meg. Igaz nem sok vágány hiányzik, és a határ túloldalán is megvannak a sínek. A töltés asszem Battonyától a határig is megvan ahogyan Körösnagyharsánynál is. Elek és Kisjenő között viszont se sín se töltés, sőt 1971-ben a Kétegyháza-Elek vonalat is teljesen felszedték.

    #31 Sifka:

    Valóban több helyen kint is van a behajtani tilos tábla kivéve MÁV felirattal, de én is láttam, h mentek rajta nem mávos autók is, bizony pár tanyát rövidebb úton el lehet érni azon az úton ezért ha nem is sokan, de használják. Valóban Orosházánál is úgy építették a felüljárót, h két vágány is elférjen alatta sőt elég magasra, h egy majdani villamosításnál a felsővezeték is elférjen. Félre is értették páran anno, úgy, h majd villamosítani fogják az Oh-Szentes vonalat.

    Múlt héten speciel épp utaztam vonaton Orosházára Békéscsabáról. Kb. Csorvás alsó után vmeddig készen van a felújítás itt hézagnélküli heggesztett vágány van, érezhető is a vonatból. Csorvás után viszont rendesen dobál, mondtam is ,h kár volt a whiskeykólát bekverni az üvegbe megittuk volna külön külön és a vonat Orosházáig összerázta volna bennünk. :)

    Ha készen lesz a hézagnélküli pálya vélhetően nem lesz lassújel Vásárhelyig. és végig 80 km/h. Egyébként Hódmező körül is van pár 40-es lassú egy ponton megrogyott a töltés. Algyőig szintén akad meg persze az Algyői hídon van egy 40-es ( vagy 20-as? asszem akkor volt 20 mikor átépítették, azóta ez visszaállt 40-re)

    Ha komoly átépítés lesz akkor naná, h hozzányúlnak, említhetném a 120ast (Lőkösháza- Békéscsaba-Szolnok-Bp keleti) itt végig kétvágány és 160 km/h az ütemterv. Gyakorlatilag teljesen új pálya épül és fog épülni a régi nymvonalon, előbb felszedték ,a síneket a talpfákkal ( betonaljakkal) együtt majd elhordték az ágyazatot, döngölték a talajt, új ágyazat, új aljak, új sínek, új felsővezeték és új tartóoszlopok. Egy-két helyen nyomvonalkorrekció a 160-as tempó miatt ( pl. Szajolnál új nyomvonalra került a becsatlakozó). Még az útátjárókat is megcsinálták Mezőtúrig. Aszfaltozott út előtte és utána ( kis földutakra is, ahol kb. 1 traktor/hónap a forgalom) mindenütt fény és félsorompó gumi elem a sínek közé ( STRAIL) stb. Ott is épül majd alul meg felüljáró a 46-os és a 47-es út kereszteződéséhez.

    #32:
    Nem biztos, h mozdonycsere isk ell, amx. egy körüljárás ha az ellenkező irányba kell menni, igaz az is kb. 5-6 perc. De ez kiküszöbölhető ha a szerelvény mindkét végén vn mozdony vagy a másik végén vezérlőkocsi, pl. a Keletiból Szolnokra járnak ilyen ingavonatok, azok szinte azonnal tudnak fordulni csak a vezérnek kell átülni a menetirányszerinti helyre.”
  • 32. kis csaba 2008. október 17. 08:32
    „Ha nem a régi helyén épitik meg a hidat szeged továbra is csak fej állomás marad. a mozdony cserék sok időt vesznek igénybe ismerve a magyar vasutat.Mai technikával már nem volna muszáj tőltésen vezetni a sineket. Miért ragaszkodnak a közös közuti és vasiti hidhoz.Valamint helyre lehetne állitani a vonalat Battonya és Pécsaka között ott ugy emlékszem még a sinek is megvannak.”
  • 31. Sifka 2008. október 17. 07:58
    „Adani #30. -nak!

    A részemről kiegészítésül néhány gondolat a tiedhez, egyben zárszóként!

    Az átépítés után olcsóbb volt meghagyni, mint elhordani az alépítményt, de egy majdani kétvágányúra történő átépítésnél, hidd el, hogy igen komolyan hozzá kell majd nyúlni az altalajhoz.
    A meglévő szervízút különben nem közforgalmú, táblával tiltott az oda behajtás, tehát nem a tanyáknak maradt meg! Okozott ez gondot, Kiskunfélegyháza és Városföld között az ott élőknek, amikor ott kialakították a második vágányt.
    Ami a műtárgyakat illeti, nos a hidak, felüljárók mindenütt legalább két vágánynak kell, hogy helyet biztosítsanak. Lásd: pl.: Orosháza elkerülő út.
    A csabai vonal kapcsán nem azt írtam, hogy ott terveznének második vágányt, hanem az átépítésről tettem említést. Amúgy pont rossz is a hivatkozásod a Hódmezővásárhelyig meglévő töltés szűk keresztmetszetére, ugyanis az algyői hídtól, egész Kopáncsig, megvan a helye a régi vágánynak is, bár ez lényegtelen.
    Ami a Békéscsaba - Orosháza szakaszról írtál szintén nem fedi a jelenlegi állapotokat! Az általad említett pályarehabilitáció már készen van, majdnem Csorvásig (400 - 500m)!
    Itt jelenleg három lassújel van csupán! Csorvás előtt egy 40 -es néhány száz méteren, ahol dogoznak. Csorvás - Orosháza között 60 km/h a teljes szakaszon és Orosháza állomás átmenője 40 km/h, innen Hódmezővásárhelyig semmi. A többi szakaszon 80 km/h az engedélyezett sebesség.
    Szeged és Hmv. hely között sokkal több sebességkorlátozás van!”
  • 30. Adani 2008. október 16. 22:59
    „#27:

    Az viszont biztos, h az átépítés után kétvágányúnak tervezték ,ezért is maradt meg a földút a második vágány helyén, mellesleg szerintem eleve is úgy készült, hiszen végig megvan a széles töltés. A később épült felüljárók is ( Autópálya, elkerülő stb) is úgy épültek, h a leendő második vágány is elférjen. Biztosan nem 2-3 tanya jobb megközelíthetősége miatt hagyták ki a helyet.

    Egyébként a Szajol-Békéscsaba vonal is így épült meg. Az is egyvágányú volt még 1920-ban is, a töltés viszont elég széles volt a későbbi fejlesztéshez. Ami közben el is készült és a 80-as évek végére pl. kétvágányú lett a pálya kivéve Tiszatenyő-Csugar és Nagylapos-Gyoma között. 2005-ben nekiestek teljesen felújítani EU-s pénzekből és mára Mezőtúrig el is készült, így ott megépült a hiányzó második vágány, Nagylapos és gyoma között pedig most épül. Érdekesség, h pl. Gyoma után Mezőberényig úgy zajlott a vágányépítés, h a régi mellé tették az újat és a régivel semmit se csináltak. Ezért Gyoma és Mezőberény között ha lehet mindig a jobbat használják, ami 120-al járható a bal pedig tele van majdnem végig 40/50/60 km/h lassújelekkel, ezt inkább tehervonatok használják avagy személyek ha szemből is jön vmi. A másik érdekesség, h Murony és Békéscsaba között a bal vágányt egyáltalán nem használják, mert az utolsó km-en nincs felsővezeték rajta és nincs bekötve az állomási biztosító berendezésbe sem. Egyébként 40-el járható lenne és max. +2 km-nyi drót kéne felé.

    Szeged és Békéscsaba között viszont nem volt és nem is egykönnyen lesz második vágány, mert pl. Hódmezőig magastöltésen fut, ami egyvágányú és bizony új töltés is kéne ha kétvágányúsítani akarják meg egy új Tisza híd Algyőnél. Elméletileg Orosháza után lehetne, sőt max. itt volna értelme pl. Csorvásig mert az a szűk keresztmetszet 14km-es állomásközzel. Itt ha minden igaz lesz majd javítás, hézagmentes sínek és 80 km/h óra sebesség, jelenelg ott nagyon rossz a pálya 60 km/h a max. de sok lassújel is van és rettenetesen rázós. Hasonló szakasz van Hódmezővásárhelynél is.”
  • 29. híd 2008. október 16. 22:20
    „tessék már mondani hány év telt el 1944 óta,most kezd el hiányozni egy híd,nahát!”
  • 28. csanyiv 2008. október 16. 19:28
    „Hojoj: Most is pontatlanul fogalmazol, finoman szólva. Egy híd tervezése, előkészítése, környezetvédelmi hatástanulmánya, engedélyei, pályáztatása, helyének kisajátítása még rendelkezésre álló források esetén is jóval több, mint négy évet vesz igénybe. Éppen ezért sem volt szó arról, hogy a híd megépül - legjobb esetben is csak a tervezés valósulhat meg 2010-re. Legjobb esetben, és ezzel mindenki tisztában van (és volt 2006-ban), aki a témával egy kicsit is komolyabban foglalkozott.”
  • 27. Sifka 2008. október 16. 17:44
    „Nos a kétvágányú örök anekdota tisztázására.
    A mai 140-es vonal, nem volt korábban kétvágányú, sőt nem is úgy tervezték előkészíteni!
    A 70-es (?) években, amikor a jelenlegi felépítményű pályát kialakították (hegesztett, 48 kg/fm sínek és betonaljakból kialakított felépítmény), lévén ez akkor is egyvágányú volt, a forgalom fenntarthatósága érdekében az új pályát a régi mellé építették. Így amíg el nem készült egy szakasz, a vonatok a régi vágányon közlekedtek, majd éjszakai vágányzár keretében elvégezték az átkötést és másnap már az új vágányon mehettek a vonatok. Ennek a nyomait a vonal, szinte bármelyik állomásánál fel lehet lelni, mert az átmenő fővágányok és a vonali vágányok között mindkét irányból látszik az átkötések egyenes vagy íves kialakítása. Majd a régi vágányzatot elbontották, de a talajfeltöltések megmartak és szervízútként használták azt.
    Ezt a módszert a Szeged - Békéscsaba közötti vonal átépítésekor is alkalmazták, bizonyos szakaszokon.
    A cikkben elhelyezett 1913-as térképen is látszik, hogy a Szeged és Újszeged közötti szakaszt jelöli kétvágányúként!
    Trianonnak ehhez semmi köze sem volt!

    Ami az új hidat illeti, néhány gondolat még.
    A Románoknak van érdeke, hogy kiépüljön ez a vonal, ha nem is az eredeti nyomvonalon. Ugyanis Temesvártól Bukarest irányába a Duna völgyébe, sokkal kedvezőbb terepviszonyok között lehetne, egy új összeköttetést kialakítani (elkerülve a nehéz és költségesen üzemeltethető hegyi szakaszokat).Ami alkalmas lehet a nagy sebességű közlekedésre is majd és érint olyan nagy településeket, mint Szeged, ahol jelentős a személyforgalom is van! Ehhez lehetne nekik is EU -s támogatást igényelni ma már, ez is az egyik fő oka, hogy kitolódott a megvalósítás idáig.
    Viszont ez nem feltétlenül esik egybe, Szeged város elképzeléseivel (déli közúti híd), ugyanis a nyomvonal vasúti szempontból nem nevezhető optimálisnak.
    Nem is valószínű, hogy Makót ez érintené és az odavezető jelenlegi vasutat. Hiszen az Eurorégiós együttműködés keretében Szerbiát is be kívánják vonni a projektbe, így növelve az esélyeket Brüsszelben, bevonná a Vajdaság egy ipari szempontból jelentős jövő előtt álló részét a vasúti infrastruktúrába.
    Bár biztosat nem lehet kijelenteni, hiszen ,amíg nem pályáznak, lehet változtatni a terveket is!

    Holnapra el lehet felejteni mindent!”
  • 26. dante 2008. október 16. 16:18
    „rendőrt rendőrt!!
    románok elfoglalják árasztani az országot !!!
    ne engedjék má !!”
  • 25. aaaae4 2008. október 16. 15:24
    „kezdenek”
  • 24. aaae4 2008. október 16. 15:23
    „igyis kellenek ellepni a szőrőstalpúak nem még hidat építeni...az országon belüli szerelvények meg szétesőben vannak...”
  • 23. geza 2008. október 16. 15:09
    „#21 Dolgozom és mellette néha írok. (bocsánat ha nem 1000 %-ban nézek utána vminek :DD )”
  • 22. hojoj 2008. október 16. 15:05
    „16 m!


    pontatlanul fogalmaztam. Bigfoot a déli Tisza híddal kampányolt, nem az északival.”
  • 21. ifj. Nagy Gábor 2008. október 16. 13:22
    „A második részhez: te a saját linkedet sem olvastad el? ;-)

    "A pálya nagyrészt egyvágányú, de Városföld és Kiskunfélegyháza között, mely a leghosszabb állomásköz, dupla vágányú szakasz is található.
    (...)
    A második vágány 2006-ban épült meg. Eredetileg Kecskemétig akarták kiépíteni"”
  • 20. geza 2008. október 16. 12:35
    „# 18.
    Igazad van, (akkor most nem tudom hogy volt-e vagy nem ) de ettől még nincsen megépítve :D
    Csak azt nem értem hogy talán KKFH-ig 2 pályás, onnantól 1.”
  • 19. Adani 2008. október 16. 12:04
    „A Cegléd-Szeged vonalról ellentmondásos infók vanank ,h volt-e két vágány vagy nem. Az biztos, h annak szánták. 2006-ban megépült pl. Városföld és Kiskunfélegyháza között, így megszünt egy szűk keresztmetszet. Az IC menetidő meg a több megállás miatt letttöbb. Nagykőröst és Szatymazt muszáj volt bevonni, mert egyvágányú a pálya és itt kell keresztezni a vonatoknak. Kisteleken is megáll, mert belefér, nem nyerne semmi ha ott nem állna meg, akkor tovább állna Szatymazon.

    Egyébként a trianoni békeszerződés nem tartalmazta, h fel kel lszedni a második vágányokat. Békéscsabától-Lőkösházáig pl. Trianon után szedték fel a második vágányt, de nem azért, mert muszáj volt. Vagy azért, mert fostak, h a románok gyorsan lerohannak vagy azért, mert máshol megsérült a vágány és nem volt mivel javítani hát elvitték. Lőkösháza után az országhatáron túl viszont 1939 után a románok szedték fel a második vágányt mert ők is fostak, h átjönnek.

    A régi szegedi híd kétvágányú volt és Szeged-Rendező és Szőreg között volt kétvágányú a pálya Szőreg volt akkor az elágazó állomás. Jelenleg egy egyvágányú híd is jó lenne, végülis azon a rövid szakaszon beleférne, aztán ha kell Újszegedtől vagy Szőregtől lehet már kétvágányú ha igény van rá.


    Pécs és Szeged között pedig valóban kéne egy vasúti kapcsolat, elég égő, Békéscsabáról Pécsre Budapesten át a legrövidebb az út Pécsre majd 200 km-es kerülővel. Szegedről is nagy kerülő. Van is rá terv, Szabadka-Baja felé. Lenne rá igény személy és teherszállítás terén is.

    Békéscsaba-Debrecen tényleg nem anynira fontos, Szajolon át gyorsan el lehet jutni, majdnem végig 120-as pálya.

    Egyébknét a román fél az komolyan gondolja a régi kapcsoaltok helyreállítását. Körösnagyharsány és Körösszeg között is hajlandóak lennének újraépíteni a hiányzó pár km vasutat, annyit kérnek csak, h ők üzemeltethessék a vonalat, azt nem tisztázták még, h meddig. Ha megvalósul Gyomától Nagyváradig mehetne a forgalom”
  • 18. ifj. Nagy Gábor 2008. október 16. 11:57
    „15. geza 2008.10.16. 10:56
    "A pálya eredetileg kétvágányúnak épült, erről árulkodik a végig meglévő széles alépítmény, a széles csőátereszek. Azonban nem készült el sohasem."

    Ez ugyebár pontosan egyezik azzal, amit én is írtam, csak az épült szó kicsit megtévesztő benne, mert ez is az alépítményre vonatkozik.

    "Egyes vélemények szerint a második vágányt az I. világháború után a trianoni békeszerződés kitételeként elbontották[6]. Erre azonban semmilyen bizonyíték nincs."

    Sőt, ez a kitétel nem is létezik.”
  • 17. Morgós 2008. október 16. 11:56
    „fabotka is megígérte tisztelt dm újságíró, sőt 2000 ágyas klinkát is ígért sőt több száz munkahelyet is ígért
    álmodik a nyomor próbléma van az újságíróval az ország jelenlegi helyzete nem hogy hidat de még egy evező meghajtású kompot sem bírna megvenni és üzemeltetni. Ha a spekulánsok Izland után mi jövünk. Ott már a tartós élelmiszerbe fektetik a pénzüket.
    Az Unió nagyivben lesajnál bennünket sokkal erősebb országokat sem támogat.
    Egyszóval ilyen cikk megjelentetése több mint felesleges. Jó ha annyi pénz lesz hogy a nyugdíjakat ki bírják fizetni.”
  • 16. m 2008. október 16. 11:27
    „Boti 2006-ban az új Tisza híddal kampányolt... Nem lett/lesz belőle semmi. Most is kampányol.
    Az Uniós költségvetési menet miatt - ha egyáltalán támogatást kap - remény sincs arra, hogy 2017 előtt felépüljön...
    Azt azért szeretném, hogy legalább akkorra meglegyen!


    Az a híd már épül...Az autópálya része lesz...és asszem a cölöpözésnél tartanak, és két év múlva lesz kész!
    A déli tisza hídról akkor is azt mondták, hogy az nincs benne ebben a ciklusban, így a megvalósulása csak 2013 után történhet meg.”
  • 15. geza 2008. október 16. 10:56
    „# 9
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Cegl%C3%A9d%E2%80%93Szeged-vas%C3%BAtvonal

    A pálya eredetileg kétvágányúnak épült, erről árulkodik a végig meglévő széles alépítmény, a széles csőátereszek. Azonban nem készült el sohasem. Egyes vélemények szerint a második vágányt az I. világháború után a trianoni békeszerződés kitételeként elbontották[6]. Erre azonban semmilyen bizonyíték nincs.”
34 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Piros pont: csepp a tengerben

Szeged - Bizonyára csak csepp az egymilliárdos Tarján-felújítás tengerében az az összeg, amelyből… Tovább olvasom