Délmagyar logó

2019. 02. 15. péntek - Kolos, Georgina -1°C | 9°C Még több cikk.

Reptérügy: fizetnie kell az önkormányzatnak

Szeged - 82,5 millió forintot, plusz az összeg kamatát ítélte meg az ítélőtábla a Szegedi Repülő Egyesületnek. Az önkormányzat a Legfelsőbb Bírósághoz fordult, de az egyesület sem pénzt akar.
82,5 millió forintot, plusz annak 2006 óta keletkezett kamatait kell megfizetnie a szegedi önkormányzatnak jogalap nélküli gazdagodás címén a Szegedi Repülő Egyesület számára – így döntött korábban a Szegedi Ítélőtábla.

Az önkormányzat felülvizsgálati kérelemmel a Legfelsőbb Bírósághoz (LB) fordult, valamint kérte a végrehajtás felfüggesztését. Utóbbit hiába. A repülő egyesület azonban elsősorban nem pénzt akar, hanem megegyezni – mondta a szervezet elnöke, Sárai Pál.

Az ügy röviden a következő: a szegedi repülőtér a Magyar Honvédelmi Szövetség (MHSZ) által kezelt állami tulajdonú ingatlan volt a rendszerváltásig. Az MHSZ jogutód nélküli megszűnése után a repülőteret az akkor létrejövő repülő egyesület kezelte és használta. A terület tulajdonjogát 2001-ben az állam az önkormányzatnak adta, így a rajta lévő épületek is a városhoz kerültek.

Ollé György, az ügyben az önkormányzatot képviselő ügyvéd lapunknak elmondta: 2002-ben Bartha László akkori polgármester megállapodásban rögzítette, hogy az önkormányzat a reptéren lévő épületekre – az MHSZ által építettekre is – elismeri az egyesület tulajdoni igényét. A szerződés létrejöttéhez azonban a miniszterelnöki hivatal ellenjegyzésére is szükséges lett volna. 2002-ben viszont kormányváltás volt, és a szegedi jóváhagyási igényt az új kormány nem írta alá.

Szerencsére, a viták ellenére a reptér működik. Fotó: Schmidt Andrea
Szerencsére, a viták ellenére a reptér működik.
Fotó: Schmidt Andrea

Az egyesület ez után még évekig üzemeltette a repülőteret, majd 2006-ban szerződést bontott vele az önkormányzat, és a városi tulajdonú Szegedi Közlekedési Társaságot bízta meg az időközben 1,5 milliárd forintos fejlesztésen átesett repülőtér üzemben tartásával. Az épületek sorsáról azonban nem tudtak megegyezni a korábbi üzemeltetővel.

A repülő szövetség 2006-ban bírósághoz fordult és tulajdonjogának megállapítását kérte az épületekre vonatkozóan. A Szegedi Ítélőtábla ezt a kérelmet elutasította, de kijelentette, hogy annak a beruházásnak a megtérítésére, amit igazolhatóan ő vagy az MHSZ repülőklub végzett, igényt tarthat a szervezet.

Az ügy tehát ezzel a tartalommal visszakerült a megyei bíróságra, amely első fokon mintegy 35 millió forintot plusz kamatot állapított meg az egyesület számára. Az önkormányzat fellebbezett, mert álláspontja szerint nem minden beruházás igazolható.

Másodfokon viszont az ítélőtábla ezt nem is vizsgálta, hanem egy más ügyben hozott LB ítéletre hivatkozva úgy döntött: mindegy, hogy az MHSZ, az MHSZ repülőklubja, vagy a Szegedi Repülő Egyesület végezte a beruházást, a felépítmények után jogalap nélküli gazdagodás címén fizessen az önkormányzat az egyesület számára 82,5 millió forintot, plusz annak 2006 óta keletkezett kamatait az egyesület részére.

Ezt az önkormányzat nem fogata el, és a Legfelsőbb Bírósághoz fordult.

– Az egyesület hosszú távú, biztonságos működést szeretne elérni egy olyan repülőtéren, amely a vitorlázórepülés feltételeinek is megfelel – mondta Sárai Pál, a Szegedi Repülő Egyesület elnöke. A megítélt öszegből nem tudnának ilyet létrehozni, de nem is ez a céljuk. Az egyesület most is a szegedi repülőteret használja, de szerintük igazságtalan, hogy bérleti díjat kell fizetniük a felszerelés és a technika tárolásáért. Most ezt az algyői repülőtéren oldják meg.

Sárai Pál elmondta: az egyesület egy 1050 négyzetméteres hangárt épített, egyet pedig vásárolt a repülőtéren, és egyéb beruházásokat is végrehajtott. – Arra várunk, hogy szóba álljon velünk a város – fogalmazott az elnök.

Olvasóink írták

  • 17. purgator 2011. október 15. 11:07
    „Amennyiben igazolható, hogy az MHSz jogutód nélkül szűnt meg és az állam az önkormányzatra ruházta a repülőtér tulajdonjogát, akkor vitatható, sőt kivizsgálandó, milyen jogalapon tett ajándékozási nyilatkozatot az illetékes polgármester, milyen jogalapon végzett a bérlő beruházásokat a bérleményen(az tulajdonos előzetes beleegyezésével, vagy anélkül) és akkor kezdi még vita tárgyát képezni, hogy az igazolt beruházások követelhetőek e? Témától függetlenül a magyar jogrendszerre egy alapos átalakítás régen ráférne, mint az államszervezetre is...”
  • 16. SP 2011. október 14. 19:08
    „Értéktelen,
    semmitmondó reklámokra milliókat költenek.

    A repülősök
    viszont értékes világhírnevet hoztak a városnak, ami sokkal többet ér a vitatott összegnél. Tehát minél nagyobb anyagi és erkölcsi támogatást érdemelnek.

    Érhetetlen
    a város ellenségeskedése, hiszen terület tulajdonjogát 2001-ben az állam az önkormányzatnak adta, azaz "csak úgy" kapta.

    A TV-ben is elhangzott indok, miszerint a 16/34 pályairány nem jó a nagy gépek fogadására. A pályahossz bővítés lehetősége is a múlté. A reptér azóta körbe épült.”
  • 15. varadipal 2011. október 14. 18:33
    „10Hrdflr: Ismered az önkormányzat politikai összetételét? Vannak haladók és hátramozdítók. Mint mindenhol.”
  • 14. hrdflr 2011. október 14. 18:06
    „13. gubanc: Itt az a lényeg, hogy annyi pénzt sajtoljanak ki a dologból, amennyit csak lehet, na meg egyes emberek keze elérjen mindenhova.”
  • 13. gubanc 2011. október 14. 17:16
    „Logaritmus táblázat. Nem tartalmazza hozzászólásod azoknak az egyesületi tagoknak a munkáját, fejlesztésre befizetett pénzeit, amit most a város pofátlanul magáénak tart. Szégyen Szegeden, hogy a repülőteret nem
    az ahhoz értő repülősökre bízzák, hanem villamos, troli vezető káderelvtársakra.
    EZ SZAKMA URAIM! Amibe bele is lehet ám halni, ha hülyén csinálják.”
  • 12. Logaritmus 2011. október 14. 10:36
    „11: az alapos újságíró erről pro-kontra megkérdezhette volna a Szegedet képviselő ügyvédet. Nekem fogalmam sincs. :)”
  • 11. mediaset 2011. október 14. 10:21
    „7. Logaritmus
    Csak kérdezlek, mert én nem értem az egészet hasonló gondolatok alapján,- kérdésem ? a Biróság minek alapján itélt?”
  • 10. hrdflr 2011. október 14. 09:56
    „Az önkormányzat nyerészkedni, sarcolni akar. Ez világos, mint a nap.”
  • 9. Logaritmus 2011. október 14. 09:54
    „Az egyesület nem jogutódja az MHSZ-nek. Az MHSZ jogutód nélkül szűnt meg, a vagyona az államé és azt Bartha László sem oszthatta fel másoknak.”
  • 8. Logaritmus 2011. október 14. 08:34
    „6. Kaczor: ez is egy szempont de az is, hogy 100 milliót ingyen adni annak akinek nem volt hozzá köze maximum csak részben, még nagyobb felelőtlenség, ami jobb helyeken feljelentést vonhat maga után, ha bűncselekmény történik.”
  • 7. Logaritmus 2011. október 14. 08:32
    „4. szegedivagyok: a cikkből is kiderül, hogy az MHSZ jogutód nélkül szűnt meg, ha bárki is korábban tagja volt, jogilag akkor sem követelhet semmit, ahogyan az MHSZ tartozásait sem vállalta át senki. Elég egyszerű alátámasztani hogy az MHSZ jogutódlás nélkül szűnt meg, elég erről megnézni a bírósági végzést. Az már érthetetlen, hogy ennek ellenére az akkori polgármester miért mondta azt az állami MHSZ-től a városhoz kerülő vagyonról, hogy elismeri hogy az valaki másé. A mai világban ezért Budai Gyula minimum öt sajtótájékoztatót tartana. :) A városnak illene elismerni az egyesület munkáját, de ingyen tulajdont osztogatni pazarlás, ha jól értem a cikkből még a kormány sem ismerte el ezt az ingyen juttatást.”
  • 6. Kaczor 2011. október 14. 08:26
    „Vajon vállalja-e valaki a felelősséget hogy 100 millióba !!! került, hogy ismét erőből akarták megoldani a jogi kérdéseket. Akár a Mars téri piac ügyben.”
  • 5. szegedivagyok 2011. október 14. 08:19
    „Az a legnagyobb baj, hogy az önkormányzatnak nincs semmi koncepciója a repülőteret illetőne.Egy ilyen kedvező elhelyezkedésű légikikötő igenis sok profitot tudna termelni, csak át kellene gondolni mit is akarunk kezdeni a repülőtérrel.akkor nem lenne ilyen vélemény,hogy néhány ember szórakozása miatt van a repülőtér.

    Hozzáteszem aki repül, akár az egyesületnél akár saját repülőgéppel elég sok pénzt fizet érte, tehát nem a szegediek fizetik az úgymond "szórakozásukat".Azt nem tudják sokan,hogy amiről szó van az sportrepülés, ugyanolyan spoortág mint akármelyik másik technikai vagy egyéb sport.”
  • 4. szegedivagyok 2011. október 14. 08:08
    „"A kedves Bartha László Úr miért tett ilyen nyilatkozatot, amikor az épületeket az MHSZ építette és az egyesületnek semmi köze az MHSZ-hez?"

    A repülőegyesület az MHSZ tagja volt,tehát jogutódként igenis sok köze volt hozzá,tehát jogosan használhatná még ma is a repülőteret és a rajta lévő ingatlanokat.”
  • 3. eljensokaszeged 2011. október 14. 08:04
    „minek ez a játék tér? be kellene zárni, hobbiból milliókat költünk egyes emberek szórakozására...”
  • 2. szegedivagyok 2011. október 14. 08:02
    „Na végre!
    Elég sokáig tartott,de ez jó hír,hogy a bíróság az egyesületnek adott igazat.Ugyanez van most Dunakeszin is:

    http://sportgeza.hu/sport/2011/10/13/dunakeszi_repuloter/

    Nem tudom miért gondolják azt az önkormányztaok, hogy egy alapvetően sportrepülést kiszolgáló repülőtérből vagyonokat lehet kiszedni.Mert ez volt a cél itt Szegeden is és most Dunakeszin is.”
  • 1. Logaritmus 2011. október 14. 07:58
    „"Bartha László akkori polgármester megállapodásban rögzítette, hogy az önkormányzat a reptéren lévő épületekre - az MHSZ által építettekre is - elismeri az egyesület tulajdoni igényét."

    A kedves Bartha László Úr miért tett ilyen nyilatkozatot, amikor az épületeket az MHSZ építette és az egyesületnek semmi köze az MHSZ-hez?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Programok termekben

Sajnos egyre kevesebb a szabad téri program, egyre inkább behúzódunk a melegbe. Szerencsére jó pár terem van, amiért érdemes otthonról kimozdulni, és átmenetileg picit fázni. Tovább olvasom