Délmagyar logó

2019. 01. 23. szerda - Zelma, Rajmund -5°C | 2°C Még több cikk.

Saját fejlesztésű villamost készít a SZKT

Szeged - Saját fejlesztésű, részben alacsonypadlós villamost készít az önkormányzati tulajdonú Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT), a jármű prototípusa, ami harmadannyiba kerül, mint a piacon kapható új szerelvények, 2011 nyarán állhat forgalomba - közölte Dózsa Gábor ügyvezető igazgató csütörtökön, Szegeden, egy szakmai konferencián.
Egy korszerű, 30-34 méter hosszúságú új, alacsonypadlós villamos ára 500-700 millió forint között van. Ezek beszerzését egy hazai közlekedési vállalat csak uniós támogatással engedheti meg magának - mondta Dózsa Gábor, az SZKT igazgatója a Villamosjárművek fejlesztése Magyarországon című konferencián tartott előadásán. Az SZKT szakembere kitért arra, is, hogy a '90-es évektől az alacsonypadlós villamosok kerültek előtérbe, amik azonban számos "gyerekbetegséggel" küzdenek. Az első szériában legyártott járművek merev vázuk és magas tengelyterhelésük következtében igénybe veszik a pályát, a drága alkatrészek és a bonyolult konstrukciók miatt pedig jelentős többlet költséget jelent üzemeltetésük.

A donor és a készülő villamos. Fotó: Segesvári Csaba
A donor és a készülő villamos.
Fotó: Segesvári Csaba

Az SZKT 2008-ben elkezdte egy részben alacsonypadlós villamos fejlesztését.
A KT8A3 típusjelű jármű alapjait a Németországban használtan "fillérekért" megvásárolható Tatra pót- vagy motorkocsik adják. Az 1-es és 4-es villamos vonalán futó Tatrakat már jól ismeri a szegedi közönség, Dózsa szerint a belőlük épült  - egyelőre még név nélküli – villamost is megszeretik. A szegedi mérnökök rövid Tátra átalakított vázát kapcsolták össze egy saját tervezésű, alacsonypadlós középső résszel. Az utasok négy ajtón keresztül juthatnak majd a tágas, esztétikus kialakítású, klímaberendezéssel ellátott belső térbe, az ajtók közül kettő a peronok szintjével egy vonalban lesz majd. A jármű visszatáplálásra alkalmas, korszerű hajtásrendszert kap - mutatta be az új szerelvényt a szakember. Az áramvonlas, az újonnan érkező PESA Csárdásához hasonló villamossal, a minőségibb utasszállítást kívánja megteremteni az SZKT.

Az új SZKT-féle Tatra reinkernáció. Jövő nyáron már láthatjuk az 1-es vonalon. Fotó: Segesvári Csaba
Az új SZKT-féle Tatra reinkernáció. Jövő nyáron már láthatjuk az 1-es vonalon.
Fotó: Segesvári Csaba

Hogy mindezt miből finanszírozzák?
A delmagyar.hu kérdésére Dózsa Gábor elmondta: a prototípus kifejlesztése mintegy 200 millió forintba kerül, s a jármű várhatóan 2011 nyarán állhat forgalomba az 1-es villamos vonalán. Még hozzátette: egy prototípus mindig többe kerül, mint a szériagyártás, de a fenti számokból is látható: az új 5-700 milliós villamosokkal szemben harmadáron megújuló, eszétikus, minden igényt kielégítő járműveket állítanak forgalomba az 1-es vonalon. Az SZKT amortizációs kerete évente egy, legfeljebb kettő ilyen villamos építését teszi lehetővé, de a szegedi fejlesztésű jármű alkalmas lehet az utasok kiszolgálására a fővárosban is - tudatta az igazgató. Hozzátette: a cég tervei között szerepel egy másik - már kétharmadában alacsonypadlós - típus kifejlesztése is. A KTNF6 típusszámú villamos is Tatra donorokból épül.

Olvasóink írták

124 hozzászólás
  • 124. Szemif 2010. szeptember 15. 11:38
    „122. A képet nézzed, ott van, mellesleg ugyanezt írták sokan a körgeometriás csomópontról, az 1-es villasmos felújításáról, a 8-as troliról, az épülőben lévő 2-es villamosról, soroljam?”
  • 123. nandor002 2010. szeptember 13. 16:58
    „Három hete megy a parasztvakítás. Ettől nem lesz új munkahely!”
  • 122. zolee0001 2010. szeptember 13. 16:57
    „Hiszem ha látom az új villamost!”
  • 121. ferdzso 2010. szeptember 13. 16:57
    „Jó kezdeményezés! A megújult szerelőcsarnok biztosan még sok munkás kéznek adna megélhetést, ha a prototípus után, megkezdenék a tényleges gyártást, és akár más hazai városokba, ( később,esetleg külföldre is) eladható korszerű járművekkel rukkolnának elő! Ez is a munkahely teremtés egyik jó módja is lehet!! Ha van "piaca", akár nagyobb létszámmal, évi több villamos is készülhetne, mint a tervben szereplő mennyiség.”
  • 120. tuzaiisti 2010. szeptember 13. 09:49
    „Abszolút támogatom az ötletet. Kiváló kezdeményezés, de azért B. Nagyék helyében átvizsgálnám a számlákat, hogy valóban a villamos fejlesztésére költötték-e a dellát, vagy csúszott Botkáékhoz is egy picike :P”
  • 119. Belváros 2010. szeptember 12. 13:10
    „Javasolom a márkanévnek:

    Hajrá Magyarország Hajrá Szeged

    "Hunor"
    "Magog"
    "Táltos"
    "Tápé"
    "Borz"
    "Villám"

    A lényeg hogy magyar nevet adjunk!”
  • 118. ezell 2010. szeptember 12. 08:30
    „már csak egy frappáns jól megjegyezhető, nemzetközileg is jegyezhető nevet kéne adni a márkának... nemde?”
  • 117. Belváros 2010. szeptember 11. 21:13
    „Sifka-nak igaza van, mert ennek a villamosnak az átalakítási és összes szilárdsági számítási terveit szintén az a pesti mérnök iroda végezte!
    Sőt a belső burkolatokat fogadott dizajner tervezi, és komoly 3D-s gyártási dokumentáció készül mely alapján hazai vállalkozó önti le a burkolatokat, maga az orr és hát rész is így történt.
    Az engedélyeztetés pedig nagyon szigorú és objektív, többlépcsős procedura.

    Az egésznek valóban akkor van értelme ha kisebb sorozat készül, esetleg több sorozat, és ebbe bele lehet vonni a környék vállalkozóit (Autofer, volt ikarusz, Tornadó, stb) - ez találkozik a Fidesz vezérelvével - munkahely teremtés!!!!!!

    Gratulálok az ilyen jellegű kezdeményezéshez, mely nem jellemző a többi közlekedési cégekre, maximum csak felújítanak járműveket (az nem nagy kunszt).

    Magyarországot a gödör aljára lökték - tudjátok kik, akik hitelt adnak és hitel rabszolgát csinálnak belölünk - tehát meg kell elégednünk az ilyen fejlesztésekkel és örülni kell az Unios projektekenek melyben Szeged élen jár!!!!!!!!”
  • 116. kabsij 2010. szeptember 11. 20:08
    „Gondolom a költségek egy részét úgyis a bérlet, jegyár emeléssel fogja megoldani az SZKT és az MSZP, ugyanúgy, ahogy a város tartozását is a költségek emeléséből fogja megoldani Botka úr! Ha kormánypárti polgármesterünk lenne lehet könnyebb lenne...”
  • 115. CsabaLala 2010. szeptember 11. 15:24
    „270 Ft-ba kerül elővételben egy jegy.
    340 Ft, ha a sofőrtől veszem meg.
    Erről mi a véleményetek?”
  • 114. monster82 2010. szeptember 11. 09:58
    „Hát azért én ezt a 2011-es dátumot megkérdőjelezném... Az MSZP-hez híven ebből is lenne vagy 2014...”
  • 113. sifka 2010. szeptember 11. 08:15
    „105 Reagens
    Az értelmetlen politikai célzatú kampány bejegyzéseidet különösebben nem érdemes elemezni! De azért tájékoztatlak, hogy jól érzed, valóban hiányosak az ismereteid.
    ,,ad-hoc hegesztenek fúrnak-faragnak. Ez nem gyártás, ez barkácsolás."
    A Mercedes troli esetén egy pesti mérnöki iroda végezte a jármű vázszerkezetének átalakítását a trolibusz vezérlési és hajtási rendszeréhez. Ennyit az ad-hoc jellegről. Egy közforgalmú jármű esetén komoly hatósági engedélyeztetési procedúrán kell az adott típusnak átesnie, amit a mai nevén az NKH végez és hagy jóvá (pl.: a tervdokumentációk alapján). Tudod ez az a szervezet, amelyik mostanság egy igazi multi, gyárában (!) épített metrónak nem adja éppen meg ezt az engedélyt! Ami pedig új, nem használt!”
  • 112. szilléri 2010. szeptember 11. 00:28
    „Kis szériába nagy értékű műszaki terméket gyártani hülyeség, vagy seft !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 111. reagens 2010. szeptember 10. 23:58
    „re 110:
    Illusztrálnék egy "lájt" tragédiát: a Dugonics téri körforgalomban egy nyugdíjas megy át valamelyik zebrán, megbotlik a villamossínnél miközben a pár méter közelségben felé tartó villamos képtelen megállni mert kitört a váz egy darabja ami miatt a fékje hatástalan..
    re 109:
    ja persze, a kombínó! Az úgy fest, olyan mint az állatorvosi ló. de maradjunk annyiba, hogy a használt az nem új.
    re 108:
    szerintem meg túl pozitív a cikk maga. Ez nem kritika Csabánknak, ismerjük, ő lelkes és lelkiismeretes. Örülök a sikeres helyi próbálkozásnak, de azért ez mégse egy holdprogram. És szerintem messze elmarad a pár éve felszámolt Ikarus műszaki színvonala mögött, de még a vásárhelyi Hódgépes gépek, vagy a dorozsmai Tornádós gépek is inkább komolyak.
    re 107:
    ezen a területen nem vagyok különösebben járatos, de a műszaki dolgokkal kapcsolatosan érdeklődök. Meg jópár évvel a hátammögött láttam én már ezt-azt! Hegesztőt is, gépészt is meg lákátost is.
    re 106:
    biztos mostanában keményebben nyomták a büntiket a parkolásért meg a bérlet nélkül utazó 65 alattiaknak. :)) Vagy visszavitték az üres üvegöket a kocsiszínből. :)) De még az is löhet, hogy hitelt vettek fel.”
  • 110. E! 2010. szeptember 10. 17:35
    „105. reagens 2010.09.10. 13:21
    Azért egy csuklós villamossal elég nehéz katasztrófát előidézni. Nem repülő az, hogy lezuhanjon. Persze nem lehetetlen, csak elég nehezen vehető rá a repülésre. :)”
  • 109. ifj. Nagy Gábor 2010. szeptember 10. 15:53
    „105. reagens 2010.09.10. 13:21
    Nameg aztán használt cuccból "újat" összeütni? Egy hétköznapi autó is ha használt akkor vannak deformációi, a vázon vannak repedések stb. Ezért olcsó, ezért adják hulladék áron a friccek. Ennélfogva az újrahasznosítása kockázattal jár, ugyanis ki mondja meg hogy egy repedés (ráadásul rejtett, mert a fene tudja hol van) mikor csinál törést aztán üzemzavart és neadj´Isten balesetet, katasztrófát.."

    Ilyen kockázatot új járműnél sem zárhatsz ki. Vagy már elfelejtetted a nyugat-európai Combino-vázrepedéses botrányt, ami miatt a budapesti beszerzés is csúszott?”
  • 108. daveedbrown 2010. szeptember 10. 15:40
    „107! "Jobban örülnék ha csak POZITÍV hozzászólásokat látnék itt!" Áhh ez itt túl nagy elvárás”
  • 107. Belváros 2010. szeptember 10. 15:28
    „Sajnos szomorú vagyok hogy a mai délmagyar címlapján a KRUMPLI volt a legfontosabb cikk és nem az SZKT villamos fejlesztése!

    Kevés cég van városunkban akik ilyen produktummal jelentkeznek!
    Nézzétek meg az M III villamost is - elkészült Únios támogatásból!

    Reagensnek pedig üzenem hogy nézzen szét a világban mert trolibuszokat is a nagycégek kis tételszámban gyártanak és a gyártási módot nevezhetjük akár barkácsolásnak is - de messze nem az, mert szakmailag fogalma nincs a járműgyártásról, de valószínű hogy az alapvető szakmai (gépészet, géplakatos, hegesztő) rálátása sincs.
    Teljesen felesleges más aktív és korrekt szakemberek produktumát ócsárolni - annak aki valószínű hogy még semmit nem tett le az "asztalra"

    Az FVV-re felesleges egy fillér közpénzt is költeni - menjetek ki Ukrajnába ott láttok elég lyukas szétkorrodált trolibuszt.

    Jobban örülnék ha csak POZITÍV hozzászólásokat látnék itt!”
  • 106. Mil 2010. szeptember 10. 15:17
    „105. hozzászólás reagens 2010.09.10. 13:21

    A bengálinál csak jobb lehet..
    De továbbra is érdekesnek tartom, honnan lett hirtelen pénze a cégnek? Ugyebár mindig arról voltak híresek, hogy ótvar a járműparkjuk, ez még 1-2 éve is így volt. Pénzhiány pénzhiány. De közben felújítják a gépeiket, és még többszázmillás "fejlesztésekre" is futja.
    Pályázaton nyertek pénzt vagy mi? Vagy a város nyomja őket fű alatt? Esetleg hitelből megy a buli? Esetleg EU-s pénz? Azt ilyenekre is lehet használni?”
  • 105. reagens 2010. szeptember 10. 13:21
    „Továbbra is fenntartom a véleményem amit a trolival kapcsolatban írtam.
    (39.hsz http://www.delmagyar.hu/hirek/szegeden_gyartott_troli_jar_majd_a_8-as_uj_vonalan/2173205/)
    Műszakilag ott tartanak ahol a mórahalmi, ruzsai, zákányszéki, bordányi Pannónia motoros háztájikocsi gyátók.
    Nincs komoly tervezőgárdájuk (mi a weboldaluk? referenciák? munkák? stb), ad-hoc hegesztenek fúrnak-faragnak. Ez nem gyártás, ez barkácsolás.
    Nameg aztán használt cuccból "újat" összeütni? Egy hétköznapi autó is ha használt akkor vannak deformációi, a vázon vannak repedések stb. Ezért olcsó, ezért adják hulladék áron a friccek. Ennélfogva az újrahasznosítása kockázattal jár, ugyanis ki mondja meg hogy egy repedés (ráadásul rejtett, mert a fene tudja hol van) mikor csinál törést aztán üzemzavart és neadj´Isten balesetet, katasztrófát..
    Persze, majd a járműgyártás az olyan egyszerű, hogy kenjük be sárral, szórjuk mög homokkal...
    Szkt gépészet, olcsó húsnak híg a leve.”
124 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gergő matekból verte a világot

A szegedi egyetem hallgatója, Gyenizse Gergő harmadszor indult az egyetemek nemzetközi matematikaversenyén. Tovább olvasom