Délmagyar logó

2019. 02. 17. vasárnap - Donát -2°C | 12°C Még több cikk.

Szegedi buszközlekedés: karcsúsítanak a rendszeren

Szeged - Június közepétől megváltozik Szegeden a helyi buszközlekedés: összevonják például a 13-as és a 16-os járatot, megszüntetik az 51-es és a 77-es vonalat. A karcsúsítással évente mintegy 50 millió forintot takarítanak meg. Tervezik, hogy átszervezik a troli- és villamosközlekedést is, amivel legkevesebb 30 millió forintot akarnak megspórolni.
Kalmár Ferenc (Fidesz–KDNP) városüzemeltetési tanácsnokot tavaly decemberben kérte fel a városi közgyűlés, hogy tekintse át a szegedi tömegközlekedés rendszerét, és tegyen javaslatot a finanszírozási problémák megoldására. Februárban a költségvetés tárgyalásakor a tanácsnok beadott egy módosító indítványt. Ebben az írta: „ahhoz, hogy a Tisza Volán finanszírozása kapcsán várhatóan bruttó 100 millió forint megtakaríthatóvá váljon, idén 400 millió forinttal meg kell emelni az SZKT működési támogatását". Mivel nem találták a büdzsében a 400 millió forint fedezetét, Kalmár Ferenc visszavonta javaslatát.

A troli- és villamoshálózatot is átszerveznék

Kalmár Ferenc hangsúlyozta: a troli- és villamoshálózat működtetése 2,7 milliárd forintba kerül. Csak az 1-es villamos üzemeltetése 725 millió forintot kóstál. Úgy véli, a 2-es villamos és a 10-es trolibusz elindulása komoly hatással lesz a tömegközlekedési rendszerre. A kereszténydemokrata politikus elmondása szerint az SZKT ősszel teszi le javaslatát a hálózat átszervezésére; legkevesebb 30 millió forintot az SZKT rendszerében is találnak majd úgy, hogy az átszervezéssel nem okoznak minőségi romlást a troli- és villamosközlekedésben. A tanácsnok szerint pluszpénzt hozhat az is, hogy nem úgy csökkent az utasszám, mint ahogy arra számítottak.

– Ezt követőn ültem le tárgyalni a Tisza Volán, az SZKT és a polgármesteri hivatal fejlesztési irodájának szakembereivel. Többkörös egyeztetés után, az utasszámlálási adatokat is figyelembe véve olyan javaslatot fogadott el egyhangúlag a Tisza Volán és a városüzemeltetési bizottság, amely nem okoz minőségi romlást a helyi buszközlekedésben – nyilatkozta lapunknak Kalmár Ferenc, aki szerint két álláspont csapott össze a tömegközlekedési rendszer finanszírozhatóságának fenntartása ügyében. Voltak olyanok, akik azt mondták: nem elegendő az év eleji inflációkövető, átlagosan 4,7 százalékos tarifaemelés, hanem év közben is emelni kell a díjakat. Ezzel nem ért egyet Kalmár, mert szerinte a rendszer átszervezésével is lehet megtakarítást elérni. Ennek tükrében június 16-ától összevonják a 13-as, 13A-s, 16-os és 16A-s vonalakat. Az új, a tarjáni Víztorony térről induló 13-os jelű busz útvonala módosul, s már nem a Textilgyári út lesz a végállomása, hanem a móravárosi bevásárlóközpont. Ezzel az intézkedéssel éves szinten 37,1 millió forintot takarítanak meg. Június 16-ától megszüntetik a tarjáni Víztorony és az algyői Petrolszerviz között közlekedő 51-es jelű járatot. A politikus elmondása szerint az olajipari óriáscég munkatársai a helyközi algyői busszal továbbra is ki tudnak járni dolgozni, mivel a városi bérlet ezekre a járatokra is érvényes. Kalmár úgy véli, hogy a körforgalomtól, benzinkúttól a Molnak kell megoldania a dolgozói szállítását. Megszüntetik a Kiskundorozsmáról a fehér-tói halgazdásig közlekedő 77-es járatot is. Ám mivel ez iskolabuszként is funkcionál – a fehér-tói tanyavilágból hordja be a gyerekeket a dorozsmai Jerney-iskolába –, a tanácsnok elmondása szerint később visszatérnek a témára.

A 71A, a 83A és a 84A jelű buszok csak iskolai tanítási napokon közlekednek majd. Az iskolai szünetek (téli, tavaszi) és a nyári vakáció alatt nem járnak. De nem csupán karcsúsítanak a rendszeren, hanem bővítenek is. Lakossági igényként merült fel ugyanis, hogy a Mars tér és a füvészkert közötti, 70-es jelű autóbusz-viszonylaton munkanapokon, szabad- és munkaszüneti napokon két új járatpár közlekedjen. Kalmár Ferenc elmondta, hogy éves szinten mintegy 50 millió forintot takarítanak meg a helyi buszközlekedés átszervezésével.

Olvasóink írták

74 hozzászólás
  • 74. mackópajtás 2011. június 08. 12:11
    „66. Vanek:

    Nem vagyok autóbuszvezető , de sok sofőr ismerősöm van. Igen mások is utaznak munkába menet, mint ahogy a buszvezetők is mikor kezdenek meg mikor végeznek, de nem munka közben, amit nem fizetnek ki...

    Nincs tranzit ez igaz, a villamosvonalak is kész lenek egyszer (ha kész lesznek...), de mindig akad valami más. Most pl. Szőregnél építenek körforgalmat, jelzőlámpa irányít, aztán jön a Belvárosi híd újszegedi hídfőjének a rekonstrukciója, körforgalom az Újszegedi temetőhöz,stb. Szóval mindig van valami ami miatt bekövetkezhet a késés, a sorompóról Dorozsmán még nem is beszélve.

    ifj. Nagy Gábor: Menet közben azért nem célszerű váltani, mert a sofőrök sem egyformák, be kell állítani az ülést, a tükröket (amit sok buszon csak kívülről lehet, át kell pakolni a kasszában a pénzt és társai.”
  • 73. Morpheus_RexXx 2011. május 30. 12:20
    „70. Vanek 2011.05.26. 15:46
    Van bizony, hogy előre megbeszélve úgy váltanak, hogy a kollegának ne kelljen "kimennie" emiatt...

    A vonalak átszervezése, kicsit sürűbb járatása, és optimálisan esetleges összevonása csak jobb lenne mint rosszabb... de ehhez szükséges az időalapú vonaljegy is. Ahol lehet, ott az elektromos üzemű szállítást kellene jobban kihasznánli és előnyben részesíteni...”
  • 72. Vanek 2011. május 27. 17:08
    „71. ifj. Nagy Gábor
    "Más országokban tudomásom szerint létezik vonali váltás"
    Igazad lehet, de az egy ´más´ ország. Ez Magyarország. Szeged. Tisza Volán. Erős szakszervezet, szociális jogok.
    Tudod miért végzik felváltva a 11-est és a 21-est a buszok?”
  • 71. ifj. Nagy Gábor 2011. május 27. 10:53
    „70. Vanek
    "Útközben nincs elég idő a jármű átadás átvételere"

    Más országokban tudomásom szerint létezik vonali váltás, ott vajon van idő rá vagy nem kell hozzá fölöslegesen két kiló papírt kitölteni? :)”
  • 70. Vanek 2011. május 26. 15:46
    „68. ifj. Nagy Gábor
    "Mondok jobbat: a Mars téren felszáll a felváltó és leszáll a leváltott..."
    Ez nem kerékpár, hogy csak úgy valaki átüljön a nyeregbe...:)
    Útközben nincs elég idő a jármű átadás átvételere, hosszú percekig meg nem tartózkodhat a busz a megállóban a Mars téren.”
  • 69. Attis2 2011. május 26. 15:45
    „63. Vagy még jobb: TOY-TOY WC a végállomásokra.
    54. Ez így tényleg praktikusabb és modernebb megoldás lenne. Egy példa képpen erre gondoltál pl.hogy 70+79:Füvészkerttől Mars térig 70-es,de kint állna meg a Nagykörúti megállojába a Mars téren,és úgy fordulna rá a Kossuth Lajos sgt.ra a Logisztikai Köpont felé 79-esként? Mint emlitettem ez tényleg jó megoldás lenne,de ez olyan szerencsétlen város,hogy mindennel e vagyunk maradva. A másik. Miért nincsenek éjszakai járatok?”
  • 68. ifj. Nagy Gábor 2011. május 26. 15:37
    „66. Vanek
    "63. mackópajtás
    Számítottam erre e válaszra. Ugye te egy helyijáratos buszvezető vagy? Egyszerű a megoldás, a Mars téren felszáll a váltópilota és a végállomáson váltanak"

    Mondok jobbat: a Mars téren felszáll a felváltó és leszáll a leváltott...”
  • 67. macs 2011. május 26. 14:44
    „Aki érti ezt a kijelentést, nagyon kérem magyarázza meg:
    "ahhoz, hogy a Tisza Volán finanszírozása kapcsán várhatóan bruttó 100 millió forint megtakaríthatóvá váljon, idén 400 millió forinttal meg kell emelni az SZKT működési támogatását"."”
  • 66. Vanek 2011. május 26. 14:40
    „63. mackópajtás
    Számítottam erre e válaszra. Ugye te egy helyijáratos buszvezető vagy? Egyszerű a megoldás, a Mars téren felszáll a váltópilota és a végállomáson váltanak, visszafele pedig a leváltott utazik. Ugye mások is utaznak munkába menet, amit nem fizet a munkaadó? A hosszú menetidő sok késést okoz? Nem feltétlen, mivel most már nincs tranzitforgalom a városban és a villamosvonalak is elkészülnek egyszer. Szóval normalizálódik a forgalmi helyzet, nem lesz késés.”
  • 65. queenmargareth 2011. május 26. 12:56
    „na ne. este még közlekednénk csak nincs mivel, mert félóránként jár. hova csökkented? Már biciklizni sem lehet a városban.”
  • 64. mackópajtás 2011. május 26. 12:04
    „Ami kimaradt: Ha már spórolnak ,akkor rengeteg járat van este 8 után ami szinte üresen közlekedik. Ezeket kellene rikítani.”
  • 63. mackópajtás 2011. május 26. 12:02
    „54. Vanek
    "Hogyan lehetne sporólni?
    Kössük össze a Mars teret végállomásként használó járatokat!"

    Nem lenne rossz, de nem kivitelezhető, mert akkor ha összekötik a 60-ast meg a 75-öst pl. ahogy írtad akkor a Mars tér egy megálló lesz és akkor a sofőrök hol mennek el wc-re? Szőregen vagy a Dorozsmai végállomáson? Másrészt meg nagyon hosszú lesz a menetidő, és sok lesz a késés, és gondolom te sem örülnél neki ha 15 perces késsel jönne a busz, máskor meg ha nincs forgalmo ponrosan.”
  • 62. ifj. Nagy Gábor 2011. május 26. 11:58
    „59. palimadar
    " "Tervezik, hogy átszervezik a troli- és villamosközlekedést is"

    ???
    Másfele jár majd a 4-es? :)"

    Az mondjuk nem, de egy másik portálon olvasottak szerint lesz egy 9-es elágazás a Víztorony térre.”
  • 61. ifj. Nagy Gábor 2011. május 26. 11:57
    „54. Vanek
    "Hogyan lehetne sporólni?
    Kössük össze a Mars teret végállomásként használó járatokat!"

    Nem rossz ötlet, azt kell még mérlegelni hozzá, hogy mennyire zavarérzékenyek az összekötendő vonalak, mert az is lehet belőle, hogy a dorozsmai vasúti átjáró hatása Szőregen is buszkésést okoz.”
  • 60. seawasp 2011. május 26. 11:32
    „57. .suhym. 2011.05.26. 08:50

    "... hogy napi 10 ezer lépést kell megtenni az egészséges életmódért...hajrá!:))"

    Ezt az Omega is tudta, mert azoknak is volt egy 10 ezresük! :-D”
  • 59. palimadar 2011. május 26. 09:48
    „"Tervezik, hogy átszervezik a troli- és villamosközlekedést is"

    ???
    Másfele jár majd a 4-es? :)”
  • 58. FEFE 2011. május 26. 09:09
    „Az igazi reform az lenne ha megszüntetnék az összes kedvezményt,
    a buszokon, trolikon, villamosokon a középső ajtókat.”
  • 57. .suhym. 2011. május 26. 08:50
    „Edzett ifjúságért mozgalom nevében gyalogolj többet!:))))))

    Olvastam egy orvosi véleményt, hogy napi 10 ezer lépést kell megtenni az egészséges életmódért...hajrá!:))”
  • 56. saturnus 2011. május 26. 08:04
    „48.Doboi/ Kalmár ne vegyen fel több helyről díjazást és pénzt ..... Gyalog menjen ő is Brüsszelbe ne közpénzen <moderálva..>
    49.lucia/te ding-ding
    53.pandababa/Nem e avval kellene kezdeni,hogy a tanácsnokok társadalmi munkába végezzék az önkormányzati munkát vagy csak minimálbéért.Másodjára ötszázezer forintnál magasabb fizetést a vezetőknek nem adni amíg az ország rendbe nem jön.
    52.MD2009./Romániábol”
  • 55. Monthechristo 2011. május 26. 07:25
    „Hajjjajjjj!!!Még egy "reform"!!!Az isten áldja már meg a kedves városatyáinkat,mi a ...... variálgatnak minden esztendőben??Kevesebb a lé a zsebükben???El kell vonni minden járatot oszt had gyalogoljon a nép.ki innen,ki meg onnan,,,A bérletek ára már így is az egekben van,csak nem azt akarják mondani hogy az ebből befolyt összeg sem elég semmire???A szolgáltatás színvonala meg egyre silányabb,fűtenek a buszokon amikor hűteni kellene és fordítva,koszosak büdösek az ülések stb...soroljam még???Hány embert és adminisztratív dolgozót tart el a cég nem inkább erre kellene tapogatózni kedves képviselők???..”
74 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Városok, vízpartok - kiállítás a megyeházán

Szeged - Mit kezdett vízpartjával Belgrád, Berlin, Maribor, Bécs, Dundee, Edinburgh, Oslo,… Tovább olvasom