Délmagyar logó

2018. 12. 18. kedd - Auguszta -7°C | 2°C Még több cikk.

Szegedi ingatlancserebere a MÁV-val

Szeged - A tervezett Déli Tisza-hídon a vasút is átmehet, megszűnik az újszegedi állomás és elővárosi vonatok közlekednek Makóig. A mostani halódó Tisza-pályaudvarból a város új fejlesztési övezete nő ki. Víziók tíz-tizenöt évre előre.
Szeged 2015-ig szóló fejlesztési tervében már kőbe véstek elképzeléseket, ezek mentén haladnak a fejlesztések, ezekre adnak be pályázatokat is, hogy uniós forrásokhoz jusson a város. A koncepción belül bizonyos MÁV-ingatlanok helyét képzeletben már sóval szórták be, ezek felé terjeszkedne Szeged fejlesztési övezete. Megszűnne pályaudvar és állomás egyaránt. A rombolást azonban építés követné, amennyiben a vasúti tömegközlekedést az elképzeléseknek megfelelő szinten támogatná az unió és a kormány egyaránt. Egy biztos: bizonyos döntések nem a szegedi közgyűlés szintjén dőlnek el, hanem a közlekedési tárcának kell majd rájuk igent mondania.

Kezdjük a legközelebbi jövővel, amely a szegedi fejlesztési tervekben 2015-ös dátummal szerepel! Addigra nemcsak megszűnik a folyó és a nagyállomás között fekvő Tisza-pályaudvar, hanem a helyén, a Biopolisz parkban már működnek azok a korszerű üzemek, amelyeket befektető húznak fel. Ma azonban a régebben szintén „rendezői" funkciókat ellátó Tisza teherpályaudvar halódik, nyolcvanéves vágányok vezetnek a semmibe, a háborúban lebombázott valahai vasúti híd és Románia felé.

Érdemes arra ellátogatni: menjünk át a „kőlyukon", és folytassuk utunkat egyenesen, amíg vágányok nem állják el. A terület a MÁV-é, a városvezetés vagy megvásárolja, vagy csereingatlanokat ajánl fel a térségért. Egyelőre hivatalos forrásból ennél több információt nem sikerült megtudnunk.

Elővárosi vonatok Makóra?

A vasútbarátok már most arról ábrándoznak, hogy az új hídon elővárosi vonatok közlekednek majd Makóra. Ők úgy gondolják, hogy a nagykörút közepére is lehetne villamossíneket építeni, amelyeken majd vonat is járna. A villamos- és a vasúti sínpárnak ugyanis egyforma a „szélessége", és egyformán terhelhető.

Csereingatlanként szóba jöhetnek a tervezett dorozsmai ipari park melletti ingatlanok is (lásd térképünket), hogy ott komoly vasúti csomópont jöhessen létre. A mostani felállás szerint a vágányok jobb oldalán a logisztikai központ, bal oldalán az odarajzolt dorozsmai ipari park látható – nem kell sok fantázia, hogy elképzeljük: egy Budapest felé irányuló teherforgalom bázisa jöhet itt létre. Régi vasutasok mondják, mindössze 300 méteres sínpárt kellene lefektetni, hogy a dorozsmai vasútállomást a Rókusival kössék össze, vagyis akár Békéscsaba felé is áramolhatna Budapest felől az áru.

Míg a főpályaudvar és a dorozsmai megálló fejlődne, elsorvadna – legalábbis a jövőbe látók szerint – az újszegedi vasútállomás. A lapunk rendelkezésére álló, 2015-ig szóló tervekben még szerepeltetik, igaz, nem a mostani helyén állna, hanem kicsit délebbre telepítenék.

Az ok: akárcsak a Gyimesi utca ingatlanai, ez a megálló is útjába került annak a négysávos útnak amely a Temesvári körút meghosszabbításaként a majdani Dél hídra vezeti fel a forgalmat.

Az elsorvadásról azok beszélnek, akik szerint nincs értelme megállót beiktatni az új hídon – amely egyben közúti és vasúti is lenne – Makó felé átrobogó vonatoknak. Arra a kérdésre, hogy akkor most miért telepítik át, a következő választ kaptuk: nem ez lenne az első olyan beruházás, amelyet feleslegesen építenek meg.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyűjtőszigetek, hulladékudvarok Szegeden

Szeged - Szegeden és huszonöt kilométeres körzetében huszonhét hulladékudvar és hetven gyűjtősziget… Tovább olvasom