Délmagyar logó

2019. 02. 21. csütörtök - Eleonóra 0°C | 11°C Még több cikk.

Szőke Tisza: félmilliárd úszik el

Szeged - 556 millió forintot nyert a Szőke Tisza felújítására a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht. A cég azonban visszalépett, újonnan felmerülő műszaki problémákra és pénzügyi gondokra hivatkozva.
Tíz éve rostokol a szegediek régi kedvence, a Szőke Tisza gőzhajó a tápéi kikötőben. 2000-re műszaki állapota olyannyira leromlott, hogy életveszélyessé nyilvánították.

Két évvel ezelőtt a tulajdonos Szeviép Investment Kft. egy projektcéget hozott létre, amely uniós pénzből újította volna fel a gőzhajót. A pályázatíró cég azonban hibát vétett az első beadványnál, így akkor lemaradt a támogatásról.

Később a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht. indult a történelmi és kulturális örökség turisztikai hasznosítása című régiós pályázaton. Idén májusban 556 millió forintot nyert „a Szőke Tisza gőzhajó interaktív kiállítótérré alakítására". Felcsillant a remény – és megint elúszott.

Elúszott a Szőke Tisza felújítására nyert 550 millió forint. Fotó: Schmidt Andrea
Elúszott a Szőke Tisza felújítására nyert 550 millió forint.
Fotó: Schmidt Andrea

– Cégem visszalépett a megnyert több mint 500 millió forintos pályázati támogatástól – közölte Fekete Zsolt, a kht. ügyvezetője. Indoklásul elmondta: néhány újonnan felmerülő műszaki problémán túlmenően gondot jelentett a szükséges banki finanszírozás biztosítása is. (Az NFÜ honlapján az szerepel, hogy a támogatás aránya 85 százalékos lett volna, így a projekt elindításához 15 százalék önrészre, mintegy 100 millió forintra lett volna szükség.)

A műemlékké nyilvánított gőzhajó felújításával egyébként egyedi, országos hírű, szezonalitástól független interaktív bemutatóhelyet alakítanának ki a Tiszán. Céljuk a legmodernebb eszközökkel felszerelt audiovizuális kulturális centrum létrehozása, ahol a tiszai életet, a hajózástörténetet bemutató kiállításokon kívül büfé, kávézó és ajándékbolt is működne. 16 új munkahely jönne létre.

Továbbra is az enyészeté a gőzhajó. Fotó: Schmidt Andrea
Továbbra is az enyészeté a gőzhajó.
Fotó: Schmidt Andrea

– A mostani lehetőség visszautasítása nem jelenti azt, hogy a későbbiekben nem valósulhat meg a beruházás, de ehhez időre van szükség – jelentette ki Fekete Zsolt. Úgy gondolja, hogy legkorábban két év múlva fogadhatja vendégeit a megújult Szőke Tisza.

50 éve nem újították fel

A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek be a hajózási regiszterbe. A gőzöst 1958-ban átépítették. Ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként működött, és lassacskán a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven évvel ezelőtt újították fel. A hajó állapota később úgy leromlott, hogy 2000-ben a tápéi kikötőbe kellett vontatni, ahol jelenleg az elsüllyedéshez közeli állapotban várja sorsának jobbra fordulását.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. Evelyn_26 2011. január 05. 12:43
    „Köszönjük, FIDESS! Ebben sem segítenek az új fideszes titánok?”
  • 52. malwin 2010. október 06. 11:44
    „"Na mit találtam": itt meg több is (saját képek)http://kep.tar.hu/rabaorult/50004121/10299804#2

    Rekettye: az a baj, hogy a dolog összetett, a hajótestet is fel kell újítani, és a felépítményt is.
    Elvben persze lehetséges, hogy a felépítmény máshol készül, és a felújított hajótesttel Tápén egyesül. (azért ott, mert csak odáig engedi mozgatni a NKH).
    A történet lényeg azonban az, hogy mindez akkora volumenű beruházás, amely Szegeden nem termelné ki a befektetett hasznot -sőt, még Budapesten sem.
    A hajó talán egyetlen lehetséges felhasználási módja manapság a luxus hajóutakra vágyók kiszolgálása. Erre van, és lesz is fizetőképes kereslet, amíg elég gazdagok a német, francia, amerikai, stb.nyugdíjasok, és elég egzotikus a Duna. Erre alapozva kb 5-6 év alatt kitermelhető a beruházási költség.”
  • 51. szilléri 2010. október 06. 08:12
    „,,Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht."
    A neten érdemleges információt nem találtam a cégről!

    Ergo ! Kamusi !”
  • 50. franzvon 2010. október 06. 05:32
    „Ímhol az előd:
    http://szegedihirek.com/galeria_kep.php?id=67”
  • 49. franzvon 2010. október 06. 05:29
    „Legalább rakhattak volna rá egy kéményt,vagy árbocot, vagy egy Onedin kapitány mellszobrot...
    Betolják a belvárosba-oszt simán átsétálhatsz rajta a túlpartra lángosért.”
  • 48. franzvon 2010. október 06. 05:24
    „http://www.mbv.hu/docs/uszohaz.pdf

    Ez lesz a Szőke Tisza utóda????

    Talán a százötven évvel később születetteknek lesz olyan szép, mint a lapátkerekes volt....”
  • 47. na_mit_talaltam 2010. október 05. 23:00
    „Találtam még egy képes anyagot a hajóról:
    http://www.youtube.com/watch?v=rfRpmUe0QOU”
  • 46. frakk 2010. október 05. 22:31
    „Atya ég , ez egy atombomba balhé . Elnyerte a cég a pályázatot , valakik megszavazták, sinre tették ennek cégnek a pályázatát . Majd látható volt ebből balhé lehet , hiszen jött egy kormányváltás-- visszamondták :)) Jajj de átlátszó
    Vagy csak nekem?,,,,???”
  • 45. rekettye 2010. október 05. 22:25
    „... malwin 2010.10.05. 20:47 - mondjuk azt nem lehetne-e, hogy megépíttetik a hajótest felújíthatatlan részét (bárhol) ,itthon pedig összeállítják - ráhelyezik az ép részt?(Lehet hogy sokat néztem DiszkóFerit?)”
  • 44. frakk 2010. október 05. 22:20
    „Nagyon meg kellene nézni ezt a "Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht."-t
    Ez a pályázat úgy bűzlik , hogy ide érzik. Azt a hajót már nem újítja fel senki-- de érdekes módon sutyiban , ment a medencés kikötöben a másik felújítás.
    A trükk egyszerű . Az új hajó építésére nem lehetett volna pályázatot írni. Ezért kitalálták a trükköt A "műemléki " hajó felújításra már persze hogy eltudják intézni a pályázatot. Tehát egyiket elvitték a régi kikötőbe , az új hajót meg a medencés kikötőbe. Így a trükk nem tünt fel senkinek. Az új hajó így készülhetett suttyomban ingyen, na és egyéb pénzek közbe iktatásával.?
    Véletlenül nem a Szeviép csoport neve található meg itt is? Véletlenül nem a Szeviép újítja fel az új katamarán-diszkó hajót a medencés kikötőben?? Uraim ez az ügy kicsap minden biztosítékot.
    Na akkor ki is ez a technológia tudásalapú jajj annyira szép-- olyan pályázatos neve van -- vállalkozásfejlesztő nonprofit KHT”
  • 43. na_mit_talaltam 2010. október 05. 22:18
    „Aki keres, az talál, jelen esetben néhány érdekes képre leltem a google által:
    http://www.360cities.net/image/szoke-tisza-hotel-ship-wreck-dance-hall-stair-szeged
    És a Youtube is kiadott egy képfilmet:
    http://www.youtube.com/watch?v=8K_u5im8OBQ”
  • 42. bzoli-41 2010. október 05. 21:46
    „Sajnálom hogy ilyen sorsa van a hajónak már jó ideje. Anno jártam szórakozni rá,nagyon tetszett,és azóta is hiányzik.Nem tudom ha felújítanák akkor is állóhajó lenne, vagy tudna mozogni is, esetleg séta vagy hajóutakra? Szerintem ha jó ára lenne a jegyeknek nagy érdeklődés lenne rá,a turisztikáról nem is beszélve... SZép lenne.”
  • 41. malwin 2010. október 05. 21:25
    „antikos:
    Érdeklődéssel várnám azokat a képeket, sőt, a hajóregiszter is: www.hajoregiszter.hu
    Az időpont érdekes, ezek szerint közvet”
  • 40. antikos 2010. október 05. 21:02
    „Elárulom, hogy 1977-ben felújították a hajót! Édesapám tervezte az elektromos rendszerét. Vannak fotóim amikor kiskoromban ott állok a taton. Ráadásul a régi téli kikötőben...”
  • 39. malwin 2010. október 05. 20:47
    „Na jól van, tisztelt zsűri, látom, van itt szakértő, meg még szakértőbb is, talán egyetlenként Gubanc olvtárs:-) (hogy smint manapság?)
    A Dulás feneke- ahogy azt Cicas nagyon helyesen írta- jó egészségnek örvend, kivéve a személyzeti lakótér alatti bordaszekciókat. Ezek lettek betonozva. Ami elrozsdásodott, az nem a hajó lemezelése, hanem az úgynevezett vendégtest, amit a hajó pakurára átállításakor építettek rá. Az viszont tény, hogy ezek katasztrófális állapotban vannak.
    Sajnos megközelíthető bárkinek, épp ezért eltűnt pl a főgép összes sárgaréz zsírzóvezetéke, nem egyszer találtam a bejárat közelében odakészített konyhaszekrényt, tartalék kormánykábelt, mozdítható dolgok.
    A hajó úszóképes, de mozgatni csak a földnyelv átellenben lévő részén lévő sólyára lehet. A szerbekhez leúsztatni fantazmagória, egyrészt ahhoz, hogy elférjen a belvárosi híd alatt, kisvíznek kell lennie, ugyanakkor ahhoz, hogy a becsei duzzasztón átférjen, nagyvízre van szükség.
    Kisólyázni ki lehet, ahhoz megvannak az eszközök, és a sólyamesterek is a tápai sólyán.
    Abban igazatok van, hogy szakmailag olcsóbb, és célravezetőbb lenne újat, egy replikát építeni, mint ezt a hajót felújítani. A hajótest ugyanis szegecselt, és ma már ezt nem alkalmazzák, csak egy-két gyárban, Hollandiában. A lemezelés egy dolog, akkor még ott van a bordák cseréje- most nem térek ki, miért, de ha szegecselt testet hegesztett lemezeléssel akarunk javítani, ott sajnos a bordákat is cserélni kell.
    A felépítmény javíthatatlanul tönkrement, azt alapos felmérés, fotózás, dokumentálás után el kell bontani, és az új hajótestre újjáépíteni.
    Belülről viszont még romjaiban is gyönyörű..és utolsóként megmaradt kétkéményes, nagy személyszállító hajónk. Nem lenne szabad veszni hagyni, ez a hajó maga a történelem.”
  • 38. flexsnake 2010. október 05. 19:50
    „körbe van kerítve, idehozol 1 éves képeket? tegnap voltam kint, az bizony még most is el van kerítve, ha nem látod ülj csónakba és nézd meg.”
  • 37. rekettye 2010. október 05. 17:58
    „27. hozzászólás Kérdező 2010.10.05. 13:56 - ha nem tévedek a nagybecskereki hajógyártól kellene ajánlatot kérni.Nagyon jó ötlet.”
  • 36. szilléri 2010. október 05. 17:52
    „Mán megint az az ősmagyar Pistruj érdekeltség !!!!!!!!!!!!”
  • 35. zehn 2010. október 05. 17:41
    „Mit mondjak, ez már veszett fejsze nyele. A két múlt századból itt maradt szocreál fantáziátlan úszóház is egyre lesajnáltabb. Nem ártana egy kis design a Tiszára. A lepukkadt látvány nem épp turista csalogató.”
  • 34. franzvon 2010. október 05. 16:38
    „Balatonon a Kelén talán szebb állapotban van, mint valaha, testvérhajója a Helka úgyszintén.Pedig ez utóbbi is hosszú évekig volt szárazföldi diszkóhajó Füreden, még a Pogány Madonnában is a fedélzetén püföli el Ötvös- Piedone -Bujtor- Csöpi a gonosz trapperfarmeros bajszos ellenfeleket-felújították a százhúsz éves hajót,s most újra szeli a Balaton habjait.
    Szőke Tisza közeli állapotban van viszont a Balaton-Beloiannisz motoros...
    Bocsi-csak hangosan gondolkodtam.
    Amikor a rakparton szétkukkantok, nagyon hiányzik a lapátkerekes...
    Talán egyszer...”
53 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Már reped az 1-es villamos betonja

Május elején adták át az 1-es villamos megújult pályáját, októberre széttört a sínek közötti beton. A Kossuth Lajos sugárút Párizsi körút kereszteződésében az alap nem bírta a kamionforgalmat. Tovább olvasom