Délmagyar logó

2019. 01. 22. kedd - Vince, Artúr -4°C | 0°C Még több cikk.

Tachográf: 50 ember jut napi 2000 kamionra

A kamionok menetíró-készülékeit, az úgynevezett tachográfokat Csongrád megyében három szervezet ellenőrzi, összesen ötven emberrel. Egy kamion ellenőrzése fél óráig tart, ha nem találnak semmi szabálytalanságot. Ám viszonylag gyakran találnak.
A vám- és pénzügyőrség kötelékében huszonhét, a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál négy, a rendőrségnél és a vele közös igazgatás alatt működő határőrségnél összesen tizenöt ember végzi a megyében a teherjárművek, köztük a kamionok menetíró berendezéseinek, a tachográfoknak az ellenőrzését. Ez a berendezés analóg vagy digitális formában – más paraméterek mellett – rögzíti azt is, hogy a jármű vezetője betartotta-e útja során az előírt pihenőidőket. Ha nem, jelenleg ez az egyetlen indok, amely miatt az egyébként például balesetet nem okozó sofőrt megállíthatják, mi több, csak kellő pihenés után engedhetik tovább.

A legkomolyabb ellenőrzést a vám- és pénzügyőrség folytatja. Csongrád megyében a két határátkelőn, a nagylakin és a röszkein végzik a legtöbb vizsgálatot, de mélységi ellenőrzéseket is tartanak – tudtuk meg a regionális parancsnokság szóvivőjétől, Bácsi Attila századostól. Tőle összesítést is kaptunk a múlt évi ellenőrzések eredményeiről. Ezek szerint tavaly a két megyei átkelőn 8465 menetírót vizsgáltak meg, és 2009 esetben találtak valamilyen szabálytalanságot. Idén növelték az ellenőrzések intenzitását, és például a 2300 nagylaki eset alapján 440 millió forint bírságot szabtak ki – ezt egyébként többnyire be is fizetik a sofőrök, mert a vámhatóság addig visszatarthatja a kocsit.

Feltorlódott kamionok a 43-as főúton Makónál. A menetírókészülék-vizsgálatot mindössze ötvenen tudják elvégezni a megyében. Fotó: Frank Yvette
Feltorlódott kamionok a 43-as főúton Makónál. A menetírókészülék-vizsgálatot mindössze ötvenen tudják elvégezni a megyében. Fotó: Frank Yvette

A Nemzeti Közlekedési Hatóság Csongrád megyében egyéb ellenőrzési feladatok mellett napi rendszerességgel figyeli a tachográfokat, beleértve a hétvégi ellenőrzéseket is – tájékoztatta lapunkat Rusai-Firisz Andrea kommunikációs referens. Ezeket a fő közlekedési utakra koncentrálják, de az esetleges elkerülések megakadályozása érdekében az alsóbbrendű utakon is végeznek ellenőrzéseket, és nemcsak a kamionok, de az egyéb menetíró-készülék használatára kötelezett járművek körében is. A digitális menetíró-készülékek által rögzített adatokat a kinyomatok alapján ellenőrzik, a korszerű kiértékelő program központi beszerzése folyamatban van. A megyei rendőr-főkapitányság viszont, mint Bagi Pál, a közlekedésrendészeti osztály kiemelt főelőadója elmondta, rendelkezik ilyennel; hárommillióba került, és a megyei közgyűlés támogatásával szerezték be.

Egy-egy menetíró-berendezés vizsgálata információink szerint akkor is legalább fél órát vesz igénybe, ha minden rendben van, de eltarthat akár két-két és fél óráig is. Az általunk megkérdezett hatóságok úgy ítélték meg, az ellenőrzések hatékonysága megfelelő, ugyanakkor tény: miközben összesen ötven ember figyeli a tachográfokat a megyében, csak a 43-as főútvonalon két-háromezerre becsülhető az áthaladó kamionok száma naponta. De az is igaz, hogy a rendőrség adatai szerint jelenleg nem jellemző a feltehetően a pilóták elalvására visszavezethető baleset.

Négyszázezer is lehet a bírság

Túlvezetés miatt – a vámhatóságtól kapott tájékoztatás szerint – hat percig ötvenezer forintos bírságot szabhatnak ki, kilencven perc felett pedig már négyszázezret. Alapesetben például a teherautó-sofőr folyamatosan négy és fél órát vezethet, ezt követően ki kell vennie a 45 perces pihenőidőt. Amennyiben az ellenőrzés során a menetírókorong 4 óra 52 perc folyamatos vezetést, tehát 22 perc túlvezetést mutat, a bírság összege 200 ezer forint.

Olvasóink írták

  • 4. klj_54 2008. augusztus 24. 22:54
    „Nagypapa, sorrend ahol nem gond a parkolás:
    Franciaország - wc minden nagyobb parkolóban, Spanyolország, Belgium, Hollandia -ez utóbbiakban luxus a wc!-
    Európa többi részén helyismeret nélkül nyűg a tartós várakozás, tehát nem csak hazánkra jellemző a parkolási lehetőség hiánya.
    Ez is az igazsághoz tartozik!”
  • 3. nagypappa 2008. augusztus 24. 04:00
    „Sajnos, igaz. Nehéz a kamionnal parkolni. Egyedül Ausztriában oldották meg, a nagy parkolók kiépítésével ezt a gondot.
    A környékben Kisteleknél és Röszkénél van parkolásra alkalmas nagyobb terület. Azon kívül... ahogy sikerül.”
  • 2. barmi 2008. augusztus 23. 23:59
    „Én is belefutottam egy négykilós bírságba Nagylakon. Cégnél felejtettem a korongokat nem volt nálam semmi okmány róla.
    Ez 400ezer forint (pedig túlse vezettem). de még nagylakon voltam vártam a bírságomat és fönökömet a pénzel addig kb 2 bulgárt és 3 románt is büntettek.
    Az a jó reklám hazánknak. !!!! De van valami törvény ami az árakat írja nem is a Vámosok találjákki.
    Azóta elkerülöm nagylakot.”
  • 1. klj_54 2008. augusztus 23. 16:05
    „Duma a négyzeten!
    Teljes kontroll német, belga, holland, angol vagy más országban max. 20 perc!
    Akár korongos akár kártyás az autó. Mármint a menetíró tipusa.
    Ez idő alatt képes ellenőrizni az áru rögzítettégét és a szükséges papírokat is kettő ember.
    Ezt gyakorlatból tudom!
    Az időtúllépésről pedig csak egy gondolat: Tessenek már megmondani, hogy hol a fenében képes megállni mondjuk egy 19.50 métres tandem tipusú kamion?
    Mert nincs hol megállnia.
    Tehát vagy van sapka a fején vagy nincs. Másképpen, szabálytalanul parkol akkor azért bírságolom, ha nem áll meg akkor meg azért.
    Gratulálok!
    Így lehet tönkretenni egy ország (talán még meglévő) tekintélyét!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Összefogott három kis párt

Szeged - Választási párt megalapításáról tárgyalt a napokban a Magyarországi Szociáldemokrata Párt… Tovább olvasom