Délmagyar logó

2019. 02. 18. hétfő - Bernadett -1°C | 12°C Még több cikk.

Találós kérdés: 50-ről 12 méter alatt, és 50-ről 30 méter alatt áll meg. Mi az?

Szeged - Rengetegszer foglalkoztunk már motoros balesetekkel, melyek többsége elkerülhető lenne. Most megmutatjuk, hogy helyes fékezéssel, nagyon rövid idő alatt meg lehet állni – legyen a motorunk akár egy sportgép, vagy egy 270 kilogrammos túrázó. Videó.
Vajon hányan tesztelték már, vészhelyzetben mennyi idő alatt tudnak megállni? Gombkötő Ferenc, a gombymotor.hu és Varga Zsolt, a vargakorrekt.hu oktatójával a fenti kérdésre kerestük a választ. Szombat délután – két felhőszakadás között – a Sándorfalvi úti tanpályán teszteltük: ki milyen gyorsan tud megállni. Persze mindenki felszisszenhet, hogy steril körülmények között teszteltünk, de eláruljuk: a gyakorlást semmi sem helyettesíti. Elöljáróban leszögeznénk: egy motor – autóval azonos sebességről – közel 30 százalékkal rövidebb úton is meg tud állni. Persze a fenti tézis csak akkor igaz, ha az autós nem figyelmetlenül, néhanapján szabálytalanul akar meg-, vagy befordulni.


Azok kedvéért, akik szeretik az összehasonlításokat, eláruljuk, fékeztünk: 175 kilós – száraz súlyú – BMW F650-nel, 229 kilós BMW R1150 GS-sel, 163 kilós Suzuki GSX-R-rel, és végül egy 240 kilós Yamaha XJ900s-sel. Az eredmények minket is megleptek. A motorok, mindkét féket megfelelően használva, egytől egyig 13-17 méter között álltak meg – ABS-től függetlenül. Az egyetlen résztvevő autónk, amit egy 8 órája gyakorló tanuló vezetett 17 méter alatt állt meg. A helytelen fékhasználatot – azaz, csak a hátsó féket nyomva – szimulálva kiderült: a kisebb súlyú motorok fékútja drasztikusan megnő, a nehezebb egyedeké viszont "csak" pár tíz százalékkal változik. És itt jegyeznénk meg: a pár méter is életet menthet. A videóhoz Varga Zsolt, oktató szavait idéznénk, amit az autósoknak tanácsolt: „Kétszer győződjenek meg legalább a balra kanyarodás előtt, (…) , nem érkezik-e egy gyorsabb jármű!". Tesztre fel!

A komolytalanság kedvéért egy rajz: ugye nem mindegy, hogy 13 vagy 30 méter kell a megálláshoz?
A komolytalanság kedvéért egy rajz: ugye nem mindegy, hogy 13 vagy 30 méter kell a megálláshoz?

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. Jockey1 2010. július 30. 19:54
    „Hali mindenkinek!
    Köszi Csabi, hogy időt és energiát szakítottál a video elkészítésére. Utópia lett volna azt hinni, hogy ez az összeállítás nem hozza elő az ősi "autósok kontra motorosok" vitát. Pedig nem erről kellene beszélni. Motorosok szerintem legalább annyi szarvashibát, sőt továbbmegyek: közlekedési bűncselekményt tudnak felsorolni, amit az autósok követnek el a forgalomban, hogy egy könyvtár telelenne velük... Fogják már fel a T. autóstársak, hogy a motoros is ember, ugyanolyan jogokkal, mint ők, csak sokkal védtelenebbek. Kérem a négykerekű tulajokat, szálljanak magukba: soha, semmilyen szabálytalanságot nem követtek még el?? Dehogynem!! Csak épp nem lett következménye - de ez csak a véletlen műve. Nem kellene általánosítani, és minden motorost kipusztítandó állatfajnak tekinteni azért, mert van egy-két motoros "bandita", aki egyszer valamilyen valós okból feldühítette. Ezek helyett most én kérek tőlük visszamenőleg is elnézést, ennél többet nem tehetek. Legfelljebb annyit, hogy csinálunk pl. egy ilyen fékezési próbát a video kedvéért...!!”
  • 38. Lacusch69 2010. július 30. 13:32
    „37. Mielőtt ráhajtasz a sínre, adj egy kis gázt, hogy (részben) tehermentesüljön az első kerék.”
  • 37. norikács 2010. július 29. 20:40
    „Sziaa Csaba!
    Bezzeg én a kis yamahámmal, a villamos sínekre is félve megyek rá :D amire te okítottál ki, h csakis pontossan 90 fokban lehet ráhajtani :D ... köszi a tippet ;)”
  • 36. segesvarics 2010. július 29. 18:23
    „29. hozzászólás deszkás 2010.07.29. 15:37

    Deszkás, jogos. Minden úgy haladjon h ne okozzon balesetet. Hidd el én sem szeretem amikor sportosok elém vágnak vagy veszélyeztetnek.”
  • 35. Szücsiii 2010. július 29. 17:48
    „Csak azt felejti el mindenki h a reakcióidő alatt (ami alatt felfogom h fékezni kell, és cselekszem is) is megtesz 10 métert a motor...”
  • 34. Ajoanyad 2010. július 29. 17:45
    „33. hozzászólás Zsoltee0716 2010.07.29. 17:07

    sarkanyrepulo?

    asszem ha motorrol lenne szo, az talan hamarabb is meg tud allni, de ez valoszinu nem motorrol szolo cikk.”
  • 33. Zsoltee0716 2010. július 29. 17:07
    „no és mi az ami aszfalton 50 kilométer/órás
    sebességrôl vészfékezve 16-20 méter alatt áll meg?”
  • 32. Ajoanyad 2010. július 29. 16:24
    „aszongya, amiota motorozom" gyrekek az mar regen rossz ha tanitani kell, hogy hasznald a feket a motorodon. azert nagyon sok embernek meg kellene tiltani hogy motorra uljon. en gyerek korom ota motorozom, akkor senki nem magyarazott nekem, szamomra termeszetes volt, hogy hogy kell hasznalni a feket.soha egy balesetem nem volt es ma is egy 1300-as jarok. sok a csicska potencialis szervdonor, akinek csak penze van.”
  • 31. suzukirobi 2010. július 29. 15:50
    „mármint ezzel arra akartam utalni, hogy a közlekedésben segíteni kell egymást, társnak kell lenni. a jobbról előzést én sem szeretem, de az ilyenek kiszűrése a rendőrök feladata, nem kell ezen idegeskedni. viszont ha megpróbálsz segíteni egy motorost, akkor az nem fog téged jobbról előzni, ebben biztos vagyok”
  • 30. suzukirobi 2010. július 29. 15:46
    „26.
    és szerinted nem fér el egy autó meg egy motor egymás mellett egy sávban? ha kicsit megpróbálnátok ti autósok lehúzódva betartani a 30as sebességkorlátozást, akkor a motorosok megelőzhetnének, és mindenki boldog lenne. vagy téged zavar ha valaki gyorsabb nálad, és direkt be akarod tartatni vele a sebességhatárt?”
  • 29. deszkás 2010. július 29. 15:37
    „SEGESVARICS! Most már tudom miért demagóg az én szövegem! Pedig nem azzal a céllal iródott. (ha gyorsabban hajt a kedves motoros az autósnak esélye sincs neki elsőbbséget adni) Ennek ellenére ezután is segitem a motorosokat annak ellenére hogy azért azt is látom hogyan viselkednek tisztelet a kivételnek.,fenntartva a volt oktatóm intelmét:ha szabályosan haladsz inkább a motoros pattanjon le rólad mint te a fáról! Off.”
  • 28. segesvarics 2010. július 29. 15:16
    „26. hozzászólás SibánRoland 2010.07.29. 15:13

    Így pontos. Tudom, autósok között is sok a kivétel.

    Motorosok pedig gyakoroljanak és kész. Nincs más, mi vagyunk a "puhábbak".”
  • 27. segesvarics 2010. július 29. 15:14
    „25. hozzászólás Lacusch69 2010.07.29. 15:06

    A a jobb eset. De ma már boldog boldogtalan motorra ül. Lehet h csak legenda, de az egyik szegedi motorkereskedésben az alábbi hangzott el:

    -Helló, tegnap a haverom vett itt egy motort, én is olyat szeretnék. -Jó, de az egy 110 lóerős motor. Előtte milyen géped volt? - Semmilyen, de nekem olyan kell. Itt a zsé.
    És pont. Na, elég sok ilyen van :-)”
  • 26. SibánRoland 2010. július 29. 15:13
    „seges boccsi de elfelejtettem oda tenni h vanna kivétellek
    .
    kedves robi igen is mennek a triplájávaj a 47 sen még itt valahol fénykép is van rola h 240 km/ h ment egy motoros.... az egy egy sávos auto ut olyanra gondoltam ami oda meg vissza mint pl a szöregi ut----ott is elég sürün elöznek jobbrol szabálytalanul mert nem teccik nekik h be tartjuk a 30 km/h meg az 50 km/h-át....”
  • 25. Lacusch69 2010. július 29. 15:06
    „20. segesvarics

    Én még abban a rendszerben vizsgáztam, amikor egyféle a "A" jogsi volt.
    Viszont abban az időben végigmentünk a szamárlétrán, nem pedig kapásból egy 1000-res szupersportra ültünk.
    Azon ritka madarak közé tartoztam, akin mindig rajta volt a komplett jelmez. 15 év nagy teljesítményű motorozás után volt az egyetlen balesetem - valószínűleg a gerincprotektor védett meg egy súlyos gerincsérüléstől. Megúsztam pár bordatöréssel/repedéssel és egy sereg kék-zöld folttal.
    Üdvözlöm Gombit!”
  • 24. suzukirobi 2010. július 29. 14:57
    „22.
    hol mennek a triplájával? sehol...
    "egy-egysávos auto uton nem balrol hanem jobbrol elöznek" mi az az egy-egy sávos autó út? ha meg jobbról előznek, az azért lehet, mert valaki van a bal oldalon, aki ha lassú, akkor le kéne hogy húzódjon a külső sávba, és mindjárt nem lenne ilyen probléma”
  • 23. segesvarics 2010. július 29. 14:56
    „22. hozzászólás SibánRoland 2010.07.29. 14:42

    Ez mind hiba. De én sem általánosítok. Több, mint 20 ezer kilométer motoroztam már és még semmi bajunk. Persze nem 90-nel megyek városban, és közúton sem 160-nal.”
  • 22. SibánRoland 2010. július 29. 14:42
    „itt nem csak a fékezéssel van a baj hanem az h városba se 50 -nel mennek hanem 80-90 km/h és azéért az se mindegy városon kivül is ez a baj minden fele a meengedett határnak a duplájával vagy triplájával mennek ami szintén nem elönyös meg a másik h egy-egysávos auto uton nem balrol hanem jobbrol elöznek ami szintén balesethez is vezethet amit szintén nem biztos h tul él...ennny”
  • 21. segesvarics 2010. július 29. 14:13
    „19. hozzászólás deszkás 2010.07.29. 14:06

    De néznie kell. Amúgy ez meddő vita. Az autósok, akik semmit sem látnak - se motort, se vonatot, se kismamát, se buszt, se tankot - mindig csak szidják a forgalom többi résztvevőjét. Remélem ez megfelelően általános, demagóg megfogalmazás volt.”
  • 20. segesvarics 2010. július 29. 14:12
    „7. hozzászólás Lacusch69 2010.07.29. 09:32

    Az oktatással tényleg komoly baj van. Nekem senki ne mondja, h 10-20 óra vezetés után teljesen uralja a 70-140 lóerős gépét. Ugyan már. Ha így lenne, akkor nem indulna senki papucsban motorozni és nem csapódna fékezés nélkül egy elbambuló autóba. Továbbmegyek, nem húz több tízméteres féknyomot, ha normálisan fékez.”
39 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A sikertelen Szeviép-csődegyezség senkinek se jó

Nyilvános kivégzésnek nevezte az egyik alvállalkozó azt, ami a Szeviép Zrt. keddi csődegyezségi tárgyalásán történt. Tovább olvasom