Délmagyar logó

2019. 02. 17. vasárnap - Donát -2°C | 12°C Még több cikk.

Télen is épül az M43-as

Szeged - Nem szeretnének leállni télen az M43-as építői. A Makóig elérő, 2010. augusztus 31-éig elkészülő sztráda mindegyik szakaszán teljes erőbedobással dolgoznak – erről tegnap lakossági fórumot is tartottak a városházán.
Az M43-ason az új Tisza-híd építése a legnagyobb feladat, ezért ehhez fogtak hozzá leghamarabb, már augusztusban a kivitelezők. Jelenleg is itt, az úgynevezett második szakaszon folynak a leglátványosabb munkák, az elmúlt napok esőzése miatt, némi újságírói túlzással, a derékig érő sárban. Lapunk munkatársai is csak a betonkeverők pilótafülkéjébe felkéredzkedve jutottak a munkálatok közelébe.

A töltésre sokan Szegedről is kijárnak (útvonal: a Fa-villánál balra, át az olajmezőn, egyenesen fel a töltésre), hogy bámulják az építkezést. Tisza-hidakat ugyanis nem építenek túl gyakran, vannak generációk, amelyek egynek sem lehetettek eddig a szemtanúi. Most cölöpöznek, ami szintén nem egy szokványos munka: két hatalmas, fehér gép fúr le 35 méter mélyre. A keletkezett gödör falait az a zagy tartja meg, amelyet a 120 centiméter átmérőjű „lyukba" nyomnak be. Ebbe kerül be a „vasalás", az armatúra, amelyre aztán ráengedik a betont. A beton végül kinyomja a zagyot: azt elszállítják a helyszínről, és újrahasznosítják. Amit látunk, nem más, mint fizika, és az eljárás pofonegyszerűnek tűnik, holott nem az.

Másfelől, a Tisza túlsó partján cölöpverő gépek tarkán. Fotó: Schmidt Andrea
Másfelől, a Tisza túlsó partján cölöpverő gépek tarkán.
Fotó: Schmidt Andrea

Mint ismeretes, a régi 5-ös úttól Makóig tartó 31,6 kilométeres, 2010-ig elkészülő M43-ast négy szakaszra osztották, a munkát is négy konzorcium nyerte meg. A legnagyobb kihívás a 47-es úttól az algyői olajmezőn, majd egy híddal a Tiszán átvezető és Marosleléig elérő, második szakasz kivitelezését tartják a szakemberek, azt, amelyiknél mi is jártunk. Ezen a közel 9 kilométeres részen a Tisza M43 konzorcium építkezik. Az M43-as többi szakaszán a földmunkáknál tartanak, töltéseket alapoznak, építenek.

Új híd a Tiszán

Az M43-as sztráda megépítésének legnagyobb vállalkozása lesz az új Tisza-híd megépítése. A híd hossza 660 méter, összterülete 19 ezer 500 négyzetméter. A mederhíd szerkezeti magassága 4-6 méter, a pilon magassága 22, az ártéri hidak szélessége 29 méter.

Lakossági fórum

Tegnap délután a városháza házasságkötő termében lakossági fórumot rendezett a beruházó NIF Zrt. az M43-asról: Csicsely Gábor projektvezető tartott tájékoztatást a sztrádaépítésről. Elhangzott: a sztráda első 7 kilométeres szakasza a régi 5-ös és a 47-es út között húzódik, a második, 9 kilométeres foglalja magába a Tisza-hidat, a harmadik 16 kilométer hosszú, s nagyjából Maroslelétől Makóig tart, a negyedik pedig az úgynevezett főúti visszakötés: Makónál, a 43-as útra. Az első 2009 november, a többi 2010 augusztus végére készül el. Orosz Károly, a kivitelezők, a Hídépítő Zrt. híd- és mélyépítési igazgatója, valamint Völgyesi Zsolt, a Swietelsky Kft. ügyvezetője azt mondták, télen is dolgozni szeretnének.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ujhelyi a turizmusért akar lobbizni a bizottság élén

Szeged - Ujhelyi István, az MSZP alelnöke január elsejétől az Országos Idegenforgalmi Bizottság… Tovább olvasom