Délmagyar logó

2019. 02. 21. csütörtök - Eleonóra 0°C | 12°C Még több cikk.

Új villamosvonal születik, a 2-es

Szeged - Épül a város legújabb villamosvonala, a rókusi 2-es. Az Indóház téri végállomástól a Kossuth Lajos sugárúton és a Rókusi körúton át a Csongrádi sugárútig közlekedik majd. Útvonalát műszaki és forgalomszámlálási adatokra alapozva alakították ki.
Szeged legújabb, negyedik villamosvonalát kezdte el építeni a kivitelező Szeged Villamos 2 Konzorcium Rókuson: a 2-est. Az Indóház tér és a rókusi csomópont között az új villamos útvonala megegyezik a város első és eddigi leghosszabb villamosvonalával, az 1-esével. A 2-es a Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút kereszteződéséből a Rókusi körútra kanyarodik, és azon megy végig a Csongrádi sugárútig. Ehhez a kivitelező őszre 3745 méteres vágányrendszert épít, felsővezetékekkel, megállókkal. A terepmunka egyelőre nem érinti a lakóházak előtti szervizutak és a Rókusi körút forgalmát; a Csáky utca és a Vértói út közötti zöldterületen jelölik ki a munkaterületet. Ott a következő hetekben alapozzák a felsővezeték-tartó oszlopokat és a villamosvágányokat.

– A rókusi csomópontból a körút közepére kanyarodik ki a villamos, és ott halad tovább a Tescóig. Azért középen, mert műszakilag ez a legoptimálisabb útvonala, és így szeli át az épülő többsávos, jelzőlámpás körforgalmat a leggyorsabban és legbiztonságosabban – indokolt Tapasztó Sándor, a szegedi tömegközlekedési nagyprojektet irányító Szeged Pólus Kft. projektigazgatója. Így az újrókusiak közvetlenül elérik a belvárost és a nagyállomást.


A 2-es megáll majd a Kisteleki Ede, a Szatymazi és a Körtöltés utcánál. A Körtöltés utcai megállót elhagyva a tuja a körút Vértó felőli, külső oldalára kanyarodik ki. A közúttól elkülönített, zöld, füves pályán folytatja útját a Csáky utcai, majd a Vértói úti megállóba, és a Vértó melletti hurokfordulóban lesz a végállomása. Vitát váltott ki, hogy miért nem megy tovább a Makkosházi körúton a villamos, mondjuk, a József Attila sugárútig vagy egészen a Felső Tisza-partig. A projektigazgató elmondta: a megalapozó forgalomszámlálási adatok szerint a makkosháziak és a tarjániak a villamosra ezen a szakaszon nem szállnának fel annyian, hogy megérje üzemeltetni. A lakótelepekről a belváros vagy a nagyállomás felé többen választják a sugárirányban befelé közlekedő járatokat. Ezért erre uniós támogatást nem is lehetett kérni.

Az új 2-es vonalra 9 új, alacsonypadlós villamost vásárol a város, amelyek színére a itt delmagyar.hu-n lehet szavazni.

Mínusz 723 tonna évente

Miért villamos? Gyors tömegközlekedési eszköz, mert külön pályán halad, és előnyt élvez a kereszteződésekben, ráadásul kétszer annyi utas szállhat fel rá, mint egy buszra vagy trolira. A projektigazgató szerint ez a leginkább környezetbarát megoldás, a Rókusi körút levegőjébe ugyanis – a számítások szerint – évente 723 tonnával kevesebb szennyező anyag kerül majd.

Olvasóink írták

213 hozzászólás
  • 213. Alsóváros 2010. március 20. 16:25
    „Ha már a Delmagyarnak nem sikerült, legalább az Index utánajárt:

    http://index.hu/gazdasag/magyar/2010/03/20/negy_honapja_nem_jon_a_villamos/

    Ezt magyarázd ki, ifj. Nagy Gábor.”
  • 212. burgikukac 2010. március 19. 19:10
    „lesz az 20-30 is... jelenleg egy szemelyautot sem vagyunk kepesek rendesen mozgatni akkumulatorral, a kiepitett troli meg jo lesz ott, ahol van. (tovabb is birjak, mint a buszok)

    a buszparkot meg szep lassan lecserelheted az elektromosokra, de sok idobe telik az...

    meg tippre a trolit egyszerubb lesz elektromos bussza alakitani , mint a gazolajas vagy gazos buszt(az en megoldasom: berak az akku es aramszedo lehajt :) )”
  • 211. török 2010. március 19. 18:40
    „jól kiművelődtetek a témában. :)

    szerintem nem érdemes nagyon betrolihálózatozni (de szép szó :) a várost, mert 5-10 év múlva már biztos lesz elektromos busz, amit éjszaka feltöltenek, aztán meg egész nap. persze addig is szennyezzük a környezetet, ez tény.”
  • 210. burgikukac 2010. március 19. 18:36
    „amugy megvan a polgarmesteri programom: korkettes! alig 2 km a csongraditol az annaig, valamelyik trolit meg atdobom a kortoltesre, az ellenzoket meg letojom nagyivben, megiscsak politikus lennek...

    hogy az okosok kuldjenek penzt a projektre, bevezetek gyorsan egy buszt a kortoltesre, a tiltakozo leveleket meg cc-zem brusszel fele. ki kell valtani a buszt!”
  • 209. burgikukac 2010. március 19. 18:25
    „@208. AlbertZ: a fonodas kifejezetten hasznos dolog, igy tudod elerni, hogy a belvarosi vagy mas okbol frekventalt szakaszon varakozas nelkul kozlekedhess, ha akarsz + megvan a szukseges kapacitas. a vegallomasoknal sokkal kevesebb kapacitas kell egy atlagos vonalnal. raadasul csokkenti az atszallasok szamat (gyak. max 1-re, mert a kozos szakaszon atszallhatsz)

    bp-en epp most probaljak visszaepiteni a fonodo halozatot, az atszallasok csokkentese miatt

    milanoban tiznel tobb villamos megy a dom elott egy rovid szakszon, na az elmebeteg.”
  • 208. AlbertZ 2010. március 19. 18:17
    „Szerintem is lehetett volna jobb helyre rakni az új villamosvonalat. Úgy veszem észre, hogy Szeged elektromos tömegközlekedési hálózatával pontosan az a baj, amit most tulajdonképpen a 2-essel csinálnak: két vagy több vonalnak (troli is, villamos is) jelentős része megy egy vonalon, hogy kevesebbe kerüljön újat építeni. Túl nagy az átfedés, másképp. Bár nem vitatom, hogy ezekre mégiscsak szükség lehet, ha majd´ az összes trolin egy csomóan utaznak, de azért akkor is kicsit deformált így ez a dolog.

    Ami szerintem kellene, az valamelyik forgalmas újszegedi buszjárat trolivá alakítása. Bár lehet, hogy nem érné meg (lásd: régen villamos a Ligetbe).”
  • 207. burgikukac 2010. március 19. 17:57
    „3, az az allitasom, hogy korrekt szamolas mellett figyelembe veve a meghosszabbitott 8-as vonalat az a kombinacio: hogy itt a 2-es villamos, es viszlat 2/83 nem megterulo projekt (az utas altal megsporolt idot felszorozva az atlagberrel), es azt csak valoszinusitem, hogy a megsporolt ido raadasul negativ.

    (a villamos vonalan fogok vegig haladni)

    a verto kornyeke szinte semmit sem nyer (es ha megis, a plusz par perc seta valoszinuleg el is viszi), az 5,8,9 a mars tertol a hosok kapujaig gyakorlatilag mindegyik megallohoz legalabb ugyanolyan gyors, mint a vili. (egyedul a somogyi utca az, aminel a plusz gyaloglas negativba viszi a dolgot) a marsig eddig is el lehetett menni a ket busszal, a boldogasszonyon nyerhetnek 1-2 percet, akik oda mennek.

    ez semmi.

    a kossuth-kortoltes lakoi jol jarnak, ha kozvetlenul az egyes vonalan elerheto helyre mennek. minusz 1 atszallas, esetleg kevesebb gyaloglas reven (plusz 1 megallo) utazasi idot pont a plusz megallo miatt nem nyernek.

    ezzel ellentetben bukta ujszegedre, a 83 onallo szakaszara (vagy atszallas, vagy sok gyaloglas)
    bukta a mars terre (azert az egyes nem ott all meg)
    bukta, ha a gtk-ra, btk-ra, konyvtarba mentel volna (allitolag van aki bejar ezekre az egyetemekre)

    ennel reszletesebben nem tudom leirni. az egyes villamos ugy megy at a belvaroson, hogy valojaban annak szele fele megy, a 83 inkabb keresztbe (belvaros: nagykoruton belul)”
  • 206. török 2010. március 19. 17:36
    „205. Igazad van, hogy a csongrádira jó lett volna. Ott viszont nem a több munka miatt nem kaptunk volna lóvét, hanem azért, mert már van troli, ami elektromos tömegközlekedés. Tehát trolit cserélnének villamosra, nem buszt trolira / villamosra.”
  • 205. burgikukac 2010. március 19. 17:26
    „mar harmadszor szivok az automatikus refresh-el...

    nem baj, max. tobb reszletben irok.

    1, semmi bajom az uj vonallal, csak nem ertek azzal egyet, hogy kilovik a 2/83 parost. ha meg nem lovik ki, akkor nehez igazolni, hogy szukseg van ra. (de a t...o ig teljesen racionalis a hosszabbitas, es nem az aruhaz miatt, hanem a 8 miatt)

    2, van olyan suru forgalom, hogy akkor is szukseg van egy tomegkozlekedesi projektre, ha az negativ idomegtakaritassal jar. a 2/83 nem ilyen suru, a csongradi igen. ha valaki tenyleg javitani szeretett volna a szegedi tomegkozlekedesen, akkor oda rajzol villamost, az eu orommel tamogatta volna azt a projektet is. (nyilvan tobbe kerult volna, mint a jelenlegi) igy az egesz tenyleg arrol szol, hogy eu bacsi sok szep penzt ad egy meglevo vonalra, amihez hozzaadunk egy picit, es prezentalunk csodas szamokat melle

    hogy ertheto legyek: bp-en a negyes metro elso es valoszinuleg masodik szakasza szinte senkinek nem jelent majd idomegtakaritast (a ritkabb jaras es a lepcsozes miatt), megis szukseges.”
  • 204. FIexsnake 2010. március 19. 14:29
    „ja ma elmentem megnézni a 2-es projektet :hát egy árva lélek nem dolgozott ott! mikor szoktak dolizni,délutan vagy este?”
  • 203. ifj. Nagy Gábor 2010. március 19. 10:36
    „202. burgikukac 2010.03.19. 09:52
    "5,8: 6p ; 9: 4p csucsidoben, ezen lehet suriteni es csuklositani is. racionalis utas alig ulne fel az uj vegallomas kornyeken a villamosra, ha meghagynak a ket buszjaratot eredeti hosszaban (beleszamolva a 8as hosszabbitasat)"

    Ez egyrészt nyilvánvaló, másrészt meg mégsem (ig)az. :)

    Ha a villamos az elkülönített pályán gyorsabb lenne, mint a busz, akkor valószínűleg a buszok utasainak egy része mégiscsak ráülne.

    Másrészt: többen aggodalmaskodtak itt azon is, hogy mivel a mostani 2-83 végállomástól valamivel távolabb lesz a villamos végállomása, ez mekkora utassérelmet fog okozni, ebből számomra az következik, hogy igen sokan felülnek most is a buszokra, holott a troli elvileg jelenleg is gyorsabban bevinné őket a városba...

    "a 9-est a csongradi miatt irtam oda, az a szuk keresztmetszet."

    Na igen, ha 4 percenként menne mindhárom, az óránként 45 db csuklós trolibusz a Csongrádin, ami azért már nem egészséges, ez az a forgalom, ami már kötöttpályáért kiált, így aztán az ugyanúgy a belvárosba tartó utasokat egy másik sugárúton beviszi a 2-es villamos és nem kell hülyére sűríteni a trolit.

    Azon az alapon, amit te írsz, a 8-asnak se kellene a Körtöltés utcából indulnia, hiszen ott úgyse száll rá föl senki, mert a Kossuth felé menő buszok onnan már gyorsabbak.

    És ez az egész annyiból igaz, hogy a legnagyobb tömegek nyilván nem ott szállnak fel rá, és a villamosra se feltétlenül a végállomáson fognak, de vannak, akiknek így kedvezőbb, tehát üres se lesz, olyat meg úgyse lehet csinálni, hogy a maximális kihasználtságú szakasz végén csak úgy elvágod a vonalakat. A 3-as metró is jelentősen kiürül a Határ útnál, mégis továbbmegy még Kőbánya-Kispestig.

    "a 2-83 par kiirtasa nagy marhasag, frekventaltabb helyeken mentek, mint a villamos."

    Ezt azért részletezhetnéd...

    "persze at lehet szallni a szechenyin az egyikre , a masikra meg majd gyalogolsz, (VAGY maradsz az 5-8 parnal) csak azt az (egyebkent erosen vitathato) idoelonyt bukod az egesszel, amiert hivatalosan hozzalattal a projekthez. a mars teret frankon elkeruli a vili, persze evek mulva nem lesz ott a buszallomas, de ez a villamos az uj fele sem megy. az epulo arkadot szinten kihagyjuk. az egyetemistak 2/3-a meg lesz szives gyalogolni pluszban egy kicsit, mert az egeszseges."

    Az Újszegedről a Tescoba menőket értem. De a többit itt is ki lehetne fejteni, hogy honnan hová menők buknak azon, hogy a busz eddig pont jó volt nekik, a villamos meg pont nem.

    És aztán azon is el lehet elmélkedni, hogy ez jellemző utazási irány-e vagy sem.

    "azt meg ki talalta ki, hogy villamospalyat lehet a korutra rakni, de elkulonitett tomegkozlekedesi savot nem? ugyanakkora hely kell neki"

    Senki.

    De a villamospályát megtámogatja az EU, a buszsávot meg nem. Így a helyigény azonos, a költség viszont sokszoros lenne a város számára.”
  • 202. burgikukac 2010. március 19. 09:52
    „en kifejezetten szeretem az elektromos tomegkozlekedest, de ettol fuggetlenul latszik, hogy az egesz 2-es projekt az egyes felujitasarol szol.

    5,8: 6p ; 9: 4p csucsidoben, ezen lehet suriteni es csuklositani is. racionalis utas alig ulne fel az uj vegallomas kornyeken a villamosra, ha meghagynak a ket buszjaratot eredeti hosszaban (beleszamolva a 8as hosszabbitasat)

    a 9-est a csongradi miatt irtam oda, az a szuk keresztmetszet. magara a csongradira persze mehetne villamos, csak az egy nagy raklap penzbe kerulne.

    a 2-83 par kiirtasa nagy marhasag, frekventaltabb helyeken mentek, mint a villamos. persze at lehet szallni a szechenyin az egyikre , a masikra meg majd gyalogolsz, (VAGY maradsz az 5-8 parnal) csak azt az (egyebkent erosen vitathato) idoelonyt bukod az egesszel, amiert hivatalosan hozzalattal a projekthez. a mars teret frankon elkeruli a vili, persze evek mulva nem lesz ott a buszallomas, de ez a villamos az uj fele sem megy. az epulo arkadot szinten kihagyjuk. az egyetemistak 2/3-a meg lesz szives gyalogolni pluszban egy kicsit, mert az egeszseges.

    ez a baj, a nem letezo elony, a ket kivagott fa csak rizsa.

    azt meg ki talalta ki, hogy villamospalyat lehet a korutra rakni, de elkulonitett tomegkozlekedesi savot nem? ugyanakkora hely kell neki”
  • 201. ifj. Nagy Gábor 2010. március 19. 08:43
    „198. burgikukac 2010.03.19. 00:01
    "igen gabor, csak azok a buszok nem oda mennek, ahova a villamos"

    Igen, de hova mennek az emberek? ez talán fontosabb kérdés, mint hogy pontosan egyezik-e a villamos és a busz útvonala...

    "ezert is kerdeztem, hogy a ket busz meddig lesz visszavagva, mert ugy jobban latszik, honnan-hova lesz gyorsabb a villamos, es melyik utasokat kenyszeritik egy felesleges atszallasra"

    A 2-est elég jól be lehet lőni, hogy a Mars térig, a 83-as kérdésesebb, hogy szintén Mars tér, vagy valami más megoldás. Csak saját spekuláció, hogy akár a 74-es valamilyen megosztásával a jelenlegi útvonala és a Hattyas sor között is megoldható lenne.

    "amugy hasrautesre a viztoronyig van igazi ertelme a villamosnak, onnan a belvarosba gyorsabb a 8 meg az 5"

    Az meglehet, de azokat már nem nagyon tudod értelmesen tovább sűríteni, a 2-83-nál meg nem gyorsabb, pláne ha a Kelemen utca/Aradi vértanúk tere a cél.

    "meg egy megjegyzes: a 300m-es megallokoz eleg vicces, bar ez szegeden nem ujdonsag. igy a gyors elszallitast el is felejthetjuk"

    A Szatymazi utcai új megállópárért én is mérges vagyok, amúgy a többi inkább a 400 m-t közelíti, ami egy ilyen sűrűn lakott területen valamennyire azért reális. A gyorsaságnak a kulcsa az lehet, hogy tényleg ne álljon a pirosnál lényegében egy másodpercet se fölöslegesen a villamos, mert azzal lehet igazán sokat bukni.

    "kulon tomegkozlekedesi savnak kozepen is lett volna hely, mint milanoban a 90/91 trolinak."

    Vagy mint a kiskörúton. De akkor 2×1 sáv maradt volna, amit szerintem nehezen nyeltek volna be a népek.

    "ugy ertem, nehany km drot kiepitesevel teljesen jo trolihalozat lehetne szegeden, raadasul helyben tudnanak jarmuvet is barkacsolni hozza. ami piackepesse teheto mas varosoknak is."

    A 10-es és 8-as kiépítésével ez is megvalósul, a trolibarkácsolás pedig így is benne van az SZKT-nak nemhogy a tervei, de a jelenlegi tevékenységei között is.”
  • 200. szunyi 2010. március 19. 08:02
    „196. hozzászólás kispacni

    sokadsyorra 315 millióba kerül a városnak a 2es villamos.”
  • 199. burgikukac 2010. március 19. 00:27
    „meg egy megjegyzes: a 300m-es megallokoz eleg vicces, bar ez szegeden nem ujdonsag. igy a gyors elszallitast el is felejthetjuk, kulon tomegkozlekedesi savnak kozepen is lett volna hely, mint milanoban a 90/91 trolinak.

    egyebkent azon kivul, hogy eu nagybacsi fizeti az egyes vonal megujitasat villamosokkal egyutt, mi ertelme az egesz projektnek? ugy ertem, nehany km drot kiepitesevel teljesen jo trolihalozat lehetne szegeden, raadasul helyben tudnanak jarmuvet is barkacsolni hozza. ami piackepesse teheto mas varosoknak is. (pesten szinte mindegyik troli csere / felujitaserett)”
  • 198. burgikukac 2010. március 19. 00:01
    „igen gabor, csak azok a buszok nem oda mennek, ahova a villamos. ez meg igy kicsit negyes metro utanerzes

    ezert is kerdeztem, hogy a ket busz meddig lesz visszavagva, mert ugy jobban latszik, honnan-hova lesz gyorsabb a villamos, es melyik utasokat kenyszeritik egy felesleges atszallasra

    amugy hasrautesre a viztoronyig van igazi ertelme a villamosnak, onnan a belvarosba gyorsabb a 8 meg az 5”
  • 197. ifj. Nagy Gábor 2010. március 18. 22:03
    „196. hozzászólás kispacni 2010.03.18. 14:30
    "Én azt mondtam, hogy a meghosszabított 2 semmire sem jó, és elköltöttünk pár milliárdot.

    Ha villamos vonalat akarunk csak így lett volna ertelme."

    Én meg azt mondom, ha ott, ahol a 2-es fog járni, most egy csomó busznak van egy csomó utasa, akkor a villamosnak (amely sok ember gyors elszállítására való) is lesz értelme.”
  • 196. kispacni 2010. március 18. 14:30
    „burgikukac.

    Én azt mondtam, hogy a meghosszabított 2 semmire sem jó, és elköltöttünk pár milliárdot.

    Ha villamos vonalat akarunk csak így lett volna ertelme.”
  • 195. burgikukac 2010. március 18. 14:25
    „kispacni: azon kivul, hogy elkoltottel jopar milliard forintot, megis kinek a problemait oldottad meg? a 4-el tok felesleges osszekotni a vadiuj vonaladat, es ez a masik hurok sem tul eletszeru.

    kis varos szeged ahhoz, hogy egy csomo villamost fonodtass, viszont trolit lehet, pl. egy meghosszabbitott nyolcas hasznosabb lenne, az epulo villamosnal (mert pl. hamarabb beer a belvarosba)

    egyebkent ha lenne a kossuthon trolivezetek, akkor a 8-bol lehetett volna egy szep nagy ketiranyu kor”
  • 194. kispacni 2010. március 18. 14:00
    „Kétségkívül a Szent István tér és Tisza Lajos krt között két szűk keresztmetszetű utca van, de ennél szűlebb helyeken is mennek más városokban villamosok. Ha meket kerékpárút a Az 1. gyakorló előtt mehet a Vidra és Juhász Gyula utcában is. Viszont ez a kettős hurok sokat segítene akkor valódi villamosforgalom lenne. Így a 2-es vonal semmit sem ér.”
213 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Húsvéti csomag csibével - ezresért

A húsvéti desszertek és dekorációk már hetek óta sorban állnak a polcokon. Kisebb csokinyuszit 165 forintért is vehetünk, de az óriás majdnem ezerbe kerül. Tovább olvasom