Délmagyar logó

2019. 02. 16. szombat - Julianna, Lilla -2°C | 10°C Még több cikk.

Újabb blamázs: 50 millióval lógnak az elkészült négysávos 47-es építőinek

Szeged - A Dél-Alföldön csak akadozva megy az útépítés: az M43-asnál milliárdos tartozások miatt csúszik az átadás, a szőregi körforgalom építése pedig az M43-as miatt nem épülhetett eddig. A szépnek tűnő 47-essel is akadnak gondok: 50 millió forinttal lóg a Mota-Engil Zrt. a Délútnak.
Már-már népmesei elemeket is felfedezhetünk a dél-alföldi – de inkább a magyarországi – útépítéseknél: úgy készülnek ezek az utak, mint ahogy a népmesében a leány ajándékot visz a királynak: hozott is ajándékot, meg nem is. Mindegyik utunk – ilyen, olyan határidőre – elkészül, aztán 1–2–6 hónappal később kiderül: milliós, milliárdos tartozásokat felhalmozva, az alvállalkozókat ki nem fizetve vágják a szalagot a szép, kényelmes, feketén csillogó aszfalt felett.

– Határidőre átadtuk a négysávúsított 47-est, az őszi időjárás miatt bizonyos munkarészeket el kellett halasztanunk – közölte a delmagyar.hu-val Juhász Lóránt, a Délút Kft. ügyvezető igazgatója, aki hozzátette: – A generálkivitelező Mota-Engil Zrt. még a 47-es teljes befejezése előtt elkezdett Magyarországról kivonulni. Mindössze egy irodát hagyott Budapesten, ahol már nem tudjuk őket elérni.

Archív fotó: Schmidt Andrea
A négysávossá szélesített 47-es főút 2010 telén, az ünnepélyes átadás napján. A Délútnak azóta is tartozik a Mota-Engil. Archív fotó: Schmidt Andrea

A Délút ügyvezetője kifejtette: tavasz óta küzdenek a Mota-Engillel: a cég az 50 milliós tartozás fejében részteljesítésként gépeket ajánlott fel. – Májusban beadtunk egy felszámolást a Mota-Engil Zrt. ellen, azóta sem történt semmi – mondta Juhász, aki szerint elképesztően lassan cselekednek a magyar hatóságok. Azt is megtudtuk, hogy a portugál multi tavaly már Romániából is kivonult, Lengyelországba távozott – a magyar kapacitással együtt.

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (1)


Csődközelben a Viadom

Több alvállalkozó felszámolási eljárást kezdeményezett a Viadom Építőipari Zrt. ellen az utóbbi hónapokban (HVG – 2007. június 7., – 109. oldal, illetve a hetilap regisztrált felhasználói itt is olvashatják a részleteket.), miután az sokuknak nem fizetett az elvégzett munkáért. A cég azzal mentegetőzik, hogy tavaly május óta várja a 3-as és a 35-ös főút felújításáért kialkudott munkadíj utolsó részét, 11 millió eurót, azaz közel 3 milliárd forintot, amit az állam tulajdonában lévő Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (3K, korábban UKIG) egy négy hét múlva lezáruló uniós vizsgálatra hivatkozva tart vissza. A HVG több forrásból úgy tudja, a kinnlevőség 80 százalékát a Viadom decemberben eladta egy faktorcégnek, és a fennmaradó 600 millió forint kellett volna ahhoz, hogy kielégítse az alvállalkozóit. A két magánszemély – egyikük a cég vezérigazgatója, Mechler Zoltán – tulajdonában lévő, 600 milliós törzstőkéjű Viadom már kiszállt az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszának építését tavaly nyáron elnyert, általa vezetett PVT-M7 konzorciumból, amely a sikeres szereplést annak köszönhette, hogy a többi autópálya-szakaszénál 40 százalékkal kisebb árat ajánlott. A Viadom továbbra is versenyben van a győr-gönyüi kikötő 7 milliárd forintos beruházásának elnyeréséért.

– Több száz millió forintnyi munkát végeztünk a Motának, az első részszámlákat rendesen ki is fizették. Az utolsó teljesítéssel kapcsolatban sem emeltek kifogást – mégsem fizetnek – magyarázta Juhász, akinek a cége a négysávos 47-es földmunkáit, az anyagot biztosítva végezte.

A Délút vezetője – talán a jövőt látva – különleges garanciát kért a Mota-Engiltől, nehogy pénz nélkül maradjanak. A fővállalkozó Mota egy engedményezési szerződéssel garantálta volna, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től (NIF) érkező pénz közvetlenül a Délúthoz jut. A teljesítést a Mota-Engil Zrt. igazolta volna – a NIF pedig a pénzt a Délútnak utalja. – A Mota-Engil Zrt. nem tájékoztatta az elvégzett munkánkról a NIF-et, az összes pénzt lehívta, mi pedig egyelőre hoppon maradtunk – ismertette a magyar útépítés újabb lehúzás-gyanús esetét Juhász.

– Tavaly 2-3 hónapos csúszásokkal fizetett a NIF, így bíztunk benne, hogy pénzünkhöz jutunk. De amióta nem tudjuk elérni a Mota-Engil-t attól tartunk, hogy megint mi fizetjük az olcsó útépítést: a generálkivitelező felveszi a teljes összeget és a munkát végzőket elfelejti kifizetni – magyarázta a Délút ügyvezetője. Juhász elmondta azt is, hogy a NIF is a Délútnál érdeklődött a Mota-Engil után: ugyanis a portugál cég nem adta le a végszámláját.

A generálkivitelező „eltűnése" garanciális problémákat is felvet: a garancia és a jótállás teljes ideje alatt el kellene érni a fővállalkozó Mota-Engil Zrt-t. De ha „eltűnik" a cég, ki végzi el az esetleges javításokat?

A NIF tájékoztatása szerint, az említett engedményezési szerződés a Délút Kft. és Mota-Engil Magyarország Beruházási és Építőipari Zrt. között köttetett, tehát egy kétoldalú megállapodásról van szó, a NIF Zrt. tudomásul véve a szerződésben foglaltak, jóváhagyólag szignálta azt. E megállapodás alapján a Mota-Engil feladata volt, hogy a mindenkori részszámlából a Délút Kft.-nek járó összeg engedményezését felénk jelezze. Eleinte ezt megtette, később nem.

Archív fotó: Schmidt Andrea
Sokszor látott mozdulat: szalagátvágás az avatóünnepségen. A beruházáson dolgozók nem ünnepséget, csupán a pénzüket akarják. Archív fotó: Schmidt Andrea

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (2)

Milliárdos összeggel tartozik a Megyeri híd építője

A Megyeri híd az Új Magyarország program látványos, kiemelt projektje volt, ehhez képest a beruházás alvállalkozóit még most sem fizették ki teljesen. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. elnök vezérigazgatója, Reményik Kálmán igyekezett megnyugtatni az elkeseredett kisvállalkozókat, ám ő közvetlenül nem tud beavatkozni az alvállalkozó Ganz Acél Zrt. és a vele szerződő kisebb cégek közötti elszámolási vitákba. Az alvállalkozók 2009. január 23-án demonstráltak a hídnál.
A HVG interjúja Horváth Lászlóval, az Artjob Kft. termelési igazgatójával.

A NIF Zrt.-nek nem volt feladata vizsgálni, hogy a részszámlákban beadott teljesítés tartalmazhatott-e Délút Kft. által elvégzett munkát, kellene-e jönnie engedményező nyilatkozatnak. A kivitelezésben részt vett irányító személyzet valóban nem dolgozik a cégnél, de a garanciális feladatok ellátásával megbízott felelős személy ismert számunkra.

A garanciális kérdésekkel kapcsolatban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint: „Folyamatosan történnek garanciális javítások. A garanciális munkák fedezete az 5 évre szóló, a kivitelezési szerződés 10%-os mértékű bankgaranciája szükség esetén lehívható, és más vállalkozóval a javítás elvégeztethető."

Megkerestük a Mota-Engil Zrt.-t is, de mi sem találtuk őket. A fővárosban, a Fehérvári úton székelő cég telefonján senki nem jelentkezik, a magyar honlapjuk címére az ismert 403-as hibába botlunk: „Forbidden. You don't have permission to access / on this server." Azaz tükörfordításban: tiltott (cselekvés). Nincs jogosultságod/engedélyed belépni erre a szerverre. A portugál anyacég honlapjáról egy bizonyos „szintig" megközelíthető a magyarországi részvénytársaság, de amikor a lényegre, azaz magyar weblap címére kattintanánk, ugyanahhoz a hibaüzenethez jutunk.

* * *

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (3)

Nem bontják tovább az utat az M7-esnél

Nem bontják tovább a mezőgazdasági utakat az M7-es autópálya zalakomári szakasza közelében, mert több órás egyeztetés után csütörtökön
(2010. április 29-én - a szerk.) megállapodott a generálkivitelező Porr Építési Kft. és az utak építésének ellenértékét követelő társaság.

Mészáros László, a több mint 40 millió forintos követeléssel rendelkező Ittasofőr Kft. ügyvezetője az MTI-nek elmondta: az előzmények után meglepőnek tartja, de pozitív eredménnyel álltak fel a tárgyalóasztaltól. Írásban is rögzítették, hogy az alvállalkozói láncolatot kihagyva ellenőrzik a teljesített munkákról szóló számlákat, és a generálkivitelező közvetlenül számukra fizetik ki a tartozást.
(Világgazdaság, 2010. április 29.)

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (4)

Bontják az M43-as töltését

3 milliárdot követelnek a ki nem fizetett alvállalkozók. Az épülő M43-as autópálya 9+975-ös kilométerszelvényénél elkezdték visszabontani a földművet. Elképzelhető, hogy nem épül tovább az M43-as!

Délelőtt tíz órától
(2010. május 13-án - a szerk.) újra a 47-esen úton tiltakoztak az M43-as ki nem fizetett vállalkozói. A földmunkát végző cégek képviseletében Gémes Gábor a delmagyar.hu-nak elmondta: „A hétfői egyeztetés sem hozott sikert. A NIF és a Tisza-M43 konzorcium nem jutott megállapodásra."
(delmagyar.hu, 2010. május 13.)

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (5)

Felszámolják a Mélyépítőt

A bíróság elrendelte a Mélyépítő Budapest Kft. felszámolását – értesült az Index. A fővárosi bíróság a cég személyiségi jogaira hivatkozva nem válaszolt kérdéseinkre, ám piaci körökből megerősítették a hírt. Úgy tudjuk, a hét elején
(2007. november 12-13-án - a szerk.) lett jogerős az elmúlt három évben több milliárdos adósságot felhalmozó cég felszámolásáról szóló döntés. Több mint száz kis- és középvállalkozás mehet tönkre, ha nem jut pénzhez, így leállhat néhány útépítés is.
(index, 2007. november 15.)

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (6)

Útlezárás tartozás miatt

A pécsi cég kiszélesítette az 58-as utat, de nem kapta meg érte a pénzt, ezért az útszakaszt félszélességben lezárta.

Hétfőn délelőtt
(2009. július 6-án - a szerk.) félpályás útlezárással demonstrált az 58-as főút pécsi bevezető szakaszán a Wolfbau Kft. A pécsi cég 35 dolgozója 16 munkagéppel azért foglalta el mintegy 120 méter hosszon az egyik sávot, mert a kft. nem kapta meg a munkájáért járó pénzt, s emiatt a 22 éve jól működő, jelenleg is számos megbízással rendelkező Wolfbaut a csőd fenyegeti.
(nol.hu, 2009. július 6.)

Olvasóink írták

59 hozzászólás
  • 59. Nahát! 2010. augusztus 29. 10:31
    „58. strangerrr 2010.08.28. 14:52 , te nem vagy hazaáruló, csak egyszerű balek.

    Bekajálod a blöfföt, az óriáspénzen készült, de minimális kihasználtságú gigacsúszdát,
    (mondjuk hasonlítsd össze a mórahalmi fürdő ár/teljesítmény adatával),

    talán a Lófara-környék kikövezésének dicsőítésére te is piknikeztél a hozott pokrócon,

    nem érdekel, hogy irtózatos pénzeket lopnak el és irtózatosan késve készülnek el beruházások
    stb.!?

    Ugyanakkor nagy szükség van rád:
    a Fidesz egyre növekvő szerepe mellet bizonyítod, hogy totális szólásszabadság és demokrácia van nálunk.
    .”
  • 58. strangerrr 2010. augusztus 28. 14:52
    „Igen én olyan mocskos hazaáruló vagyok, aki örül ha épül szépül valami Szegeden.
    Igen örülök a csúszdának, a 21 században nem tudom mi a gond vele.
    A Lófara szerintem szebb lett, a körülette keltett hiszti pedig nevetségessé tett néhány hülyét.
    A Mars (nem Marx:) téri balkán felszámolását sem tartom főbűnnek.
    Hogy a Szent István térrel mi a baj, azt végképp fel nem foghatom, még T. ellenzékünktől sem hallottam róla rosszat.
    Fejlesztés még a nagyprojekt, az autópálya, a Tisza híd, a panelprogram, a szennyvíztisztító, a lézerközpont, a Tisza Lajos krt., a nyugati elkerülő út, a rengeteg iskola felújítás, aTIK, a Rektori hivatal, a Víztorony tér, a Hont Ferenc u. stb.
    Minden beruházás pénzt nyom a gazdaságba, vagy életminőséget vagy turisztikát, infrastruktúrát fejleszt.

    Az hogy vannak korrupciós dolgok benne az biztos, de talán erről Hatos Lajos vagy HódmezőLázár is tudna beszélni.”
  • 57. varadipal 2010. augusztus 27. 17:01
    „A köpködést be lehet fejezni. Eldugulnak tőle a szennycsatornák, aztán nyakig álhattok benne.”
  • 56. purgator 2010. augusztus 27. 15:51
    „strangerrr
    Esetlegesen hiányosnak, érdemtelennek találnád hozzászólásom a "fejlesztések" vívmányainak "besározása" ürügyén, figyelmedbe ajánlom a http://www.ujszeged.hu/ honlapot, némi szeged környéki visszásságok tájékoztatója céljából.”
  • 55. purgator 2010. augusztus 27. 15:31
    „54. hozzászólás strangerrr 2010.08.27. 11:23
    Már megbocsáss, mit értesz "fejlesztések" alatt? A 4000 Ft-os fejenkénti napidíjjal működő újszegedi látványcsúszdát gondolom nem, vagy a lófara forgolódását X milliókért, hogy ellophassa valaki az antik öntöttvas eredeti kerítését talán mégsem, a Marx téri piac tönkretételének szimbólumaként felépített szörny sem minősülne annak, a Sing-Sing + buszpályaudvar cirkuszi körítéssel, amikor még a Pick is kivonul a tervezett, magas bérleti díj okán - a kistermelők már szóba sem jöhetnek - mi lehet még "fejlesztés"? A tarjáni buszpályaudvar, vagy a Szent István tér, vagy a Gutenberg u. díszkővel kirakása? Közben a Széchenyi, vagy a Dóm téren addig a kezed-lábad töröd az útviszonyok miatt? A Centrum>Kínai árúház mögötti gödör, vagy a romossá "fejlesztett Hungária, Hági, Virág cirkusz és egyebek lassan a világcsodák közé lépnek elő? Soroljam még?”
  • 54. strangerrr 2010. augusztus 27. 11:23
    „Azért a kampány tendencia jól látszik: az elmúlt évek fejlesztéseit meg nem történté tenni nem lehet, ezért be kell azokat sározni. A Mars téri hülyeséggel kezdődőött, most itt van ez. A lényeg, hogy az emberekben negatív felhanggal maradjon meg a fejlesztés.
    Ennek ellenére az alvállalkozói kifizetések gondja természetesen igaz, de ez így van évtizedek óta. Most a válság miatt amikor is a hitelek nagyon drágák lettek ez hatványozottabban jön elő.”
  • 53. szobikari 2010. augusztus 27. 08:19
    „Csak engem zavar a "lógnak" szóhasználat a cikk főcímében?”
  • 52. purgator 2010. augusztus 27. 07:56
    „Talán nem kellene államilag rendet tenni ebben az építőkocka játék színvonalú káoszban? Tiszta cirkusz. Hogy kaphat megbízást útépítésre egy cég, amelyik nem képes utat építeni Xezer alvállalkozó, megfelelő háttér tőkeerő nélkül?
    Amíg a legfelső szintig nincs foganatosítva a teljes anyagi felelősségvállalási kötelezettség, ebből az országból soha nem lehet semmi!”
  • 51. spiler 2010. augusztus 27. 07:35
    „lázár SIMORT okolja,akkor kósát ki jelenti fel? egyenleg bezárva EURO 10-13 ft-al drágább a fidesz alatt”
  • 50. Damokles 2010. augusztus 27. 06:55
    „Ezt olvasd el Botka Bukni fog!
    http://atv.hu/belfold/20100826_fideszes_belso_felmeres_osszel_eleshet_a_ket_utolso_szocialista_bastya_is”
  • 49. tron 2010. augusztus 26. 23:28
    „hehhe....jaaajjjj istenem ....ennyi barmot...háát persze h nem fizetnek....az aljasság és gusztustalanság ..alap
    nincs becsület se jó érzés ,háát ezeknek máár úgy adták oda a munkát ,hogy visszaosztottak és tudták h nem fognak fizetni...megy a modern offshorozás , miért kell külfödinek egyáltalán bármi is odaadni?...azt nem éri utol az apeh sem azééé+anonim a magyar fejes aki leosztja a lapokat.”
  • 48. ferdzso 2010. augusztus 26. 23:27
    „´44. macs"-nak teljesen igaza van! Nem is értem, hogy miért kellene bárki másra szavazni, ha mindenki csak "nagy kanállal" tolong a város vezetés húsos fazeka körül, de, hogy bárki is mondana valami értelmes építő jellegű tervet, ha megnyeri a választást, hát olyan nincs! (Legfeljebb olyanféle "baromság", hogy bevezetnék a helyi valutát. Arra volnék kíváncsi, hogy pl. Pesten hogyan vennénk rajta akár egy buszjegyet is,legfeljebb a pénzváltók zsebe tömődne az átváltás miatt, ha egyáltalán elfogadnák pénz gyanánt.) Hát így nem lehet választást nyerni, ilyen "okos" ötletekkel!! Ez nem tűnik fel senkinek?”
  • 47. kabsij 2010. augusztus 26. 22:47
    „Remélem nem Botka fog most nyerni!!
    Első jel:
    http://atv.hu/belfold/20100826_fideszes_belso_felmeres_osszel_eleshet_a_ket_utolso_szocialista_bastya_is”
  • 46. Gollam 2010. augusztus 26. 22:36
    „Segíts Logar.... védeni a (már) nem létező mundér (sohasem volt!) böcsületét!!!
    HajcsatokLogarok!”
  • 45. Sportplusz 2010. augusztus 26. 22:16
    „.. botka SEGITS !! itt mindenkinek benned van a bizodalma ..ennyi csalot hogy engedtek a városba.. még szegény botka lesz ennek az ügynek is az okozoja ..éljen soká botka ..Ps." logaritmus" legyen az uj polgár mester jelőltje a 2farku kuytának ..”
  • 44. macs 2010. augusztus 26. 21:23
    „O.D.,
    Hurrá, megnyeri a Fidesz a választásokat! Szegeden felhúzzák a narancssárga zászlót. És mi lesz utána?
    Elkészül a 3-as és a 2-es villamos vonala és mindenki örülni fog, lám-lám Szeged is felzárkozott az élhető városok közé.
    Végre kultúrált körülmények között vásárolhatunk a Mars téren, természetesen ennek is mindenki örül.
    Befejeződnek a munkálatok ismét járhatók lesznek az utcák, ez is ok az örömre. Az elkészülő 43-as révén megszabadulunk a kamionoktól, hát ez lesz a legnagyobb nyereség.
    A lézerközpontról, az új klinikáról nem beszélve.
    Aztán? Mi lesz aztán? Tudja valaki? Hallott már valaki arról, hogy kívánják folytatni a munkát? Persze amit eddig felsoroltam már az elég a következő 4 évre.
    Az emberek pedig úgy fognak emlékezni, mindezt a Fidesznek köszönhetik és hihetelenül elégedettek lesznek.”
  • 43. frakk 2010. augusztus 26. 21:18
    „Holnapra itt a vég a hiteleseknek !!! 288-290 as Euro várható délutánra.”
  • 42. napfenyfurdo_mutyi 2010. augusztus 26. 20:46
    „a germánné lalyko páros is.
    NYÁRON AKARTAK SZÁNKOZNI :)”
  • 41. napfenyfurdo_mutyi 2010. augusztus 26. 20:45
    „35
    29. hozzászólás napfenyfurdo_mutyi 2010.08.26. 16:46

    Bukhat Botka: B. Nagy vezet Szegeden”
  • 40. napfenyfurdo_mutyi 2010. augusztus 26. 20:43
    „friss hir a hirtvböl:
    VISSZAÁLLITJÁK A PSZICHIATRIAKAT!
    leniflexnakenagygaborkanullasbloggerlogarittmusz lehet aggodni...
    :)
    mentek vissza !”
59 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pénznyelő bankautomata az egyetemen - kicserélték az ATM-et

A BTK épületében lévő bankautomata nagyobb összeg felvételekor időnként elnyeli a pénz egy részét. Cikkünk hatására cserélték az ATM-et. Tovább olvasom