Délmagyar logó

2019. 01. 16. szerda - Gusztáv -1°C | 8°C Még több cikk.

Tizenhárom család maradhat villany nélkül

Szentes – 60–70 ember maradhat áram nélkül Szentes közelében – holott minden számlájukat időben rendezték. Az áramszolgáltatónak nem ők tartoznak, hanem egy telephely – erre a főfogyasztóra kötötték rá évtizedekkel ezelőtt az érintett tanyákat. A telep tulajdonosát nem tudják elérni.
Kikapcsolhatják az áramot tizenhárom családnál. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)
– Értesítést kaptunk az EDF DÉMÁSZ-tól: július 22-e után bármikor kikapcsolhatják a villamosenergia-szolgáltatást, pedig egyetlen forinttal sem tartozunk – panaszolta Földvári Nagy Zsuzsanna, egy Szentes melletti tanya tulajdonosa.

Tárgyal az áramszolgáltató

Az EDF DÉMÁSZ kommunikációs csoportja közölte lapunkkal: „olyan magántulajdonú hálózat esetében, ahol a szerződött ügyfélhez alfogyasztók kapcsolódnak, bizonyos esetekben és műszaki feltételek esetén létezik olyan megoldás, hogy a főfogyasztó helyét leválasztják a hálózatról. Így az alfogyasztók továbbra is villamos energiához jutnak". Elárulták, a leválásra ugyanazok a szabályok érvényesek, mint az új csatlakozási igénnyel érkező ügyfelekre. Partner kivitelező felmérése és árajánlata szerint lehetőség van a közcélú hálózatra csatlakozni. A jelenlegi hálózatot a szerződött ügyfél birtokolja, azon az EDF DÉMÁSZ semmilyen munkát nem végezhet a tulajdonos engedélye nélkül. A társaság leszögezte: mindent megtesz, hogy az összes érintett ügyfél helyzete megoldódjon, folynak az egyeztetések.

Szomszédaival összefogva azért kereste meg lapunkat, hogy elmesélje: egy nem fizető főfogyasztó miatt 13 család és több termelő is áram nélkül maradhat. Problémájuk a rendszerváltásig vezethető vissza: a szocializmusban a Szentestől mindössze 6 kilométerre lévő Vetőmagkutató Vállalat 45-ös úti telepe mellé épített tanyákat a vállalat vezetékein keresztül villamosították. Az akkor szabályos átvezetés évtizedeken keresztül senkit sem zavart. A vállalat megszűnését követően, az ezredfordulón a telepet egy szentesi asszony vásárolta meg.
10 évig nem volt semmi gond – egészen mostanáig. A tanyák folyamatosan fizettek az áramszolgáltatónak, a telepen át kapták az áramot, saját mérővel rendelkeztek. Most kikapcsolhatják a villanyt: az új tulajdonos nem fizette be saját részét.

– Nem érjük el a főfogyasztót. Azt sem tudjuk, mennyivel tartozik – keseregtek. – 3000 pulykát bérnevelünk, ha nincs víz és világítás, elpusztulnak. A 30 milliós állomány veszélybe kerül, hiszen fény nélkül éjszakánként a pulykák összebújnak, és megfojtják egymást. Minden kár minket terhel! – utalt az áramhiány jelentette anyagi veszteségre Szegi László. A gazdálkodó az állatai neveléséhez szükséges napi 3000 liter vizet is áram segítségével hozza a felszínre.

Kikapcsolhatják az áramot tizenhárom családnál. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– A vetőmagkutató telep két oldalán 13 lakott ingatlan van. 60–70 embert érintene a kikapcsolás, annak ellenére, hogy a 13 család folyamatosan, pontosan fizeti a villanyt. Mi egy fillérrel sem tartozunk! – magyarázta a 21 évig a Vetőmagkutató Vállalatnál dolgozó Kocsis Jánosné. – Ha nincs villany, nincs víz. Mindenki hidroforral, a kútból kapja a vizet, óriási bajba kerülhetünk. Villany nélkül értéktelenné válik a tanya. Felajánlották, hogy terveztessünk új hálózatot, fejenként 2 millióért. Nyugdíjasok vagyunk, honnan szedjünk ennyi pénzt? – kérdezték.

Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. flagg 2011. augusztus 02. 12:52
    „Deszkás és Nádiposzáta elvitatkozhattok napestig ezen, a Démász kiküszöbölte a csorbát és megoldotta, hogy az x család/tanya ne maradjon villany nélkül, mondjuk az gáz, hogy ehhez a tanyasiaknak a fél magyar sajtót be kellett hakniznia..
    és az is gáz, hogy a tanyasiak 90%-a akik távol esnek a főfogyasztótól, fogalmuk sem volt az alfogyasztói státuszukról, mert a szerződésükben ez egy mondattal sem szerepel.”
  • 28. deszkás 2011. augusztus 02. 10:52
    „NÁDIPOSZÁTA! Nincs igazad.”
  • 27. nádiposzáta 2011. augusztus 02. 08:21
    „25. deszkás 2011.07.30. 11:48.

    Az egész kiépített rész bonyodalmait a Dámász idézte elő ,a 13 fogyasztót engedéllyel köthetött a vezetékre ,villanyórákat Démász szerelte fel .Azzal pedig a Démásznak kellett volna számolni hogyha a főfogyasztó nem fizet borzasztó anyagi kárt okoznak a 13 kisfogyasztóknak.Itt tiszta helyzetet a Démász kötelessége helyre hozni úgy hogy senkit ne érjen kár de a főfogyasztót le lehessen választani a 13 fogyasztóról .Főfogyasztónak is van villanyórája onnan levenni lekötni az adóst (főfogyasztót).”
  • 26. waterbear 2011. augusztus 01. 13:36
    „Nem olyan túl bonyolult a dolog..... annak a transzformátornak vannak kivezetései, terített légvezetékes a rendszer ha jól tudom, és van ugye a nem fizetőnél bekötése.... ha félre lehetne tenni a profitorientált szemléletet, biztosan lenne EMBERSÉGES megoldás, na de a DÉMÁSZ a közelében sincs az emberségnek.

    Az Alkotmányból:
    54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz, amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
    (2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen tilos emberen a hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos kísérletet végezni.

    Azt gondolom, ha megfosztják az áramellátástól a saját hibáján kívül eső okból, az igenis sérti az emberi méltóságát és és az élethez való jogát.”
  • 25. deszkás 2011. július 30. 11:48
    „NÁDIPOSZÁTA! Elkerülte a figyelmed: a telepre be magasfeszültség érkezik (tehát erre nem lehet ugye rákötni) és a telepen levő transzformátortól kell kiépiteni a 13(!) mérendő vezetéket kifelé.Igy lehet azt az egy 14-et leválasztani.Én nem azt akartam sugallni hogy nem lehet hanem azt nem olyan egyszerű és főleg nem olcsó mutatvány lesz amit már régen meg lehetett volna oldani.Csak egy adalék:mit gondolsz mibe kerül egy magasfeszültségű transzformátor áramtalanitása? És az innen onnan levett 230V-os már nem Démász hálózat újbóli csatlakozása.Nem tisztem a nekem is sokszor gondot adó cég védelme de ez száraz tény-szerintem.”
  • 24. horvathi 2011. július 27. 09:10
    „16. macs

    Hát pl. úgy jön ki extraprofit, hogy nem a nyereség és osztalék ágon veszi ki a pénzt a cégből, hanem megfelelelő darabszámú és nagyságú költségszámlát állít be a könyvelésbe, amikor azok értékét adómentesen kiveheti.

    Ilyen költségszámlát meg tetszőleges mennyiségben be tud szerezni az anyacégétől, illetve azok különféle off shore leágazásaiból. Ezek a költségek aztán mind beépülnek az áram-, gáz-, vízszámlákba, amiket mindannyian havonta megkapunk és ki is fizetünk. Ezáltal minden egyes befizetésünkkel hozzájárulunk egy bizonyos külföldi parazita réteg gazdagodásához.”
  • 23. jozko 2011. július 26. 22:08
    „Sajnálom a veszélybe került fogyasztókat - de a szabályok rájuk is vonatkoznak.
    Egy szabályos hálózat kiépítése nagyon sok pénzükbe fog kerülni !
    Ráadásul ha nem a "szokványos" háztartási kategóriába sorolható a fogyasztásuk,
    akkor a magasabb terhelésért - még ha időszakos is - további többletköltségek merülhetnek fel!

    Ezeket a költségeket a fogyasztói jogviszony létesítésekor - vagy annak változásakor - megúszták.
    Valószínű, hogy most nem fog sikerülni .

    Csodálkozom kissé . sőt elég nagy könnyelműségnek tartom-hogy 30 millió forint nagyságrendű kötelezettségeket is felvállalnak /bértartás , stb/ úgy, hogy az alaépvető infrastruktúrális háttér bizonytalan!
    Sajnos nem lehet ninden felelősséget áthárítani!”
  • 22. yuhvan 2011. július 26. 21:46
    „Mi évente 1x így járunk 2009 szeptembere óta és semmit sem tudunk csinálni, Csomorkányi úton 30 tanya van ebbe a helyzetbe, mert hogy a főfogyasztó nem fizet.
    Székkutason is van jó pár tanya akik ugyan ebbe a cipőbe járnak.
    Segítséget nem kaptunk nálunk is közel 2 millió lenne tanyánként az új vezeték, de sajnos erre semmi pénzünk sincs. Itt is sok idős van és kevés pénzből élő ember. Össze kell fogni nem szabad hagyni, ha nem fizet a főfogyasztó kapcsolják csak ki nála.”
  • 21. jtozso 2011. július 26. 21:42
    „Tényleg sajnálom a 13 családot,de mindenki figyelmen kívül hagyta az alábbiakat:
    Vetőmagkutató Vállalat 45-ös úti telepe mellé épített tanyákat a vállalat vezetékein keresztül villamosították. Az akkor szabályos átvezetés évtizedeken keresztül senkit sem zavart. A vállalat megszűnését követően, az ezredfordulón a telepet egy szentesi asszony vásárolta meg.
    Tehát az eladott vállat vezetékei a szentesi asszony tulajdonába kerültek,így az áramszolgáltató nem rendelkezik felette,csak a fő bekötést tudja megszüntetni.”
  • 20. CID 2011. július 26. 21:26
    „Arra azért kíváncsi lennék, hogy a 3000 pulyka után mennyi áramszámlát , meg adót fizetnek ?”
  • 19. igazságkereső 2011. július 26. 21:19
    „Jó lenne végre Magyarországon leszokni a paternalista kollektív "büntetés" módszeréről.Ugyan ezt a módszert alkalmazza néhány távhőszolgáltató is egyes városokban, ahol pl. egy lakótelepi házsorban néhány lakó nem tudja fizetni költségeit,mit tesz a szolgáltató: ki-és lekapcsolja azt egész tömböt!na ez az amiről ideje lenne végre és végleg leszokni. Nem menne ez olyan nehezen,ha az adott város Önkormányzatának Városüzemeltetési Osztályát az illetékes minisztérium utasítaná egyedi megoldásra! Vagy tévedek?”
  • 18. kumisz 2011. július 26. 19:48
    „EDF DÉMÁSZ és a többi megteheti!!!!!!!!”
  • 17. nádiposzáta 2011. július 26. 19:35
    „12. deszkás 2011.07.26. 15:15 ...nem fővezetéket le vágni ,hanem a főfogyasztó fogyasztási helyénél az lehet épület ,vagy bármelyik hely ,karón a fővezetékhez nem nyúlni.Csak a 13 család csatlakozzon a fővezetékre. Ez az ami fontos A tanyák folyamatosan fizettek az áramszolgáltatónak, a telepen át kapták az áramot, saját mérővel rendelkeztek,szóval a főfogyasztóval nem közösen fizettek fogyasztottak.Főfogyasztó el van különítve mint fogyasztó a 13 családtól ez nagyon fontos, nem függnek egymástól ,bármelyik nem fizet azért nem lehet másoktól elvenni az áramot .”
  • 16. macs 2011. július 26. 19:06
    „11. horvathi,
    hogy jön ki az extraprofit? Amit kivihet az az osztalék, aminek a forrása az adózott eredmény. Vagyis ki kell fizesse pl. az IPÁ-t, a bérekre rakodó járulékokat, az ágazati különadót, és a TAO-t. Ezek mind itthon maradnak.”
  • 15. csafe 2011. július 26. 18:18
    „11. horvathi
    Végülis ha kordont lehet bontani, akkor ezt is meg lehet csinálni. Egy privált céget visszaállamosítani. Rákosi pajtás csinált ilyet, és ezután nem is számoltak eszközarányos profitot. Azután megnézheted hogy kerül ipar, munkahely be az országba! Ki akar itt befektetni akár 1 fillért is!
    Tudod mindig Fekete István Vuk jut eszembe: "A Röfi a a disznóólban azt hiszi a símabőrű szeretetből eteti.... " Elnézést hogy nem pontosan idéztem.”
  • 14. csafe 2011. július 26. 18:05
    „12. deszkás
    Sok mindenben tévedsz! Az óráknak állami hitelesítésűeknek kell lenni most is. A villanyszámlát az alfogyasztók a szolgáltatónak fizetik, nem a "Főmérősnek." Olyat sejtek, hogy a főmérős nem akarja kifizetni a főmérő és az almérők által mért fogyasztás különbségét. Pl azt a vélt, vagy valós veszteséget, amit esetleg ellopnak.
    Ők annak idején olcsón, hálózati hozzájárulás nélkül jutottak a hálózati csatlakozáshoz. Most ez üt vissza. Nekem ez a tanyámra 1 MFt-ba került.”
  • 13. zongorista 2011. július 26. 15:56
    „"A telep tulajdonosát nem tudják elérni."
    2011-ben? Nem tudják felkutatni valahogy??!?!
    Ezt nem hiszem el.........”
  • 12. deszkás 2011. július 26. 15:15
    „HORVATHI! Nagyon jó a meglátásod! KAMUNÉNI meg nem érti: a fő fogyasztó (főbérlő,tulajdonos) almérői a 13 család tulajdonába van (ők az albérlők) Tehát ha levágod a főbérlőt akkor a 13nak sincs áram. Itt 14 (!!!) mérőkészülék van ilyenformán ha a 14ik (ez a főmérő) nincs rendezve lekapcsolják! Szerintem a családok nem is tudják mekkora lekvárba vannak sajnos.Nem egyszerű a rendetése és borsos ára is lesz,attól függően milyen megoldást választanak.Ha átveszi a hálózatot a Démász (ami valószinűtlen mert egy elhanyagolt a mai szabványoknak nem megfelelő) akkor is a tulajdonosoknak kérni kell a fogyasztóhely létesitését (25 A-ig cca 80 000ft) ezután a szolgáltató lecseréli a már rég nem hiteles órákat és plombázza.A másik uez azzal a különbséggel hogy a fogyasztóé a hálózat (minden bajával)”
  • 11. horvathi 2011. július 26. 14:31
    „9. baaecb

    A világpiaci ár alatt nem vennénk ugyan, de nem is pakolnánk rá extra profitokat, amiket aztán adómentesen kísíbolnak az országból, nem a magyar nemzetgazdaság javát szolgálva ezzel. Az anyacégeik off shore számláin keresztül beépítenek az áraikba egy csomó nem létező költséget is, ezzel is emelve a díjat.

    Ráadásul megszűnhetne az a törvényi kitétel is, hogy az energiaszolgáltató cégek az eszközarányosan bizonyos mértékű nyereséget automatikasan beépíthetnek az áraikba. Akár esik, akár fúj, akár van kereslet a termékeükre, akár nincs. Tessék mondani hol van a világon még egy olyan gazdasági ágazat amelyiknek törvényi felhatalmazása van egy bizonyos mértékű nyereség érvényesíthetőségére, amelyiket nem érint még a válság sem?”
  • 10. KamuNeni 2011. július 26. 14:20
    „Hat vagjak le a fo fogyaszto drotjat. Nem egy ordongos dolod az. Diploma kell hogy esz legyen? Akkor ezeknek nem is kellett volna eddig fizetni egyaltalan mert a fofogyasztonak ki kelle az oveket is fizetni ha ezek nem fizetik. Jo ez igy? Ha akkor jo volt akkor legyen jo most is. kesz. Bereljenek fel egy kubikost es az megmondja mit tegyenek csak mondjak el neki is hogy a fo fogyaszto orajara kotottek a 13 csalad villanyat.

    Mit fog a kubikos kerdezni eloszor? Azt hogy miert? Mi lessz a valasz? Nem tudjuk!!
    Most mi legyen kerdi a kubikos? Nem tudjuk, jon a valasz. A kubikos; Miert nem vagjuk le a fofogyaszto drotjat hogy ezek az emberek ne maradjanak aram nelkul.

    Erdekes nem? Ki gogyi es mar meg is van oldva. Ha akkor taknyolva volt akkor most is lehet. Nem?”
29 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kisváros, kis népkonyha

Befejezéséhez közeledik a családsegítő központ új, Ady Endre utcai épületének felújítása. Tovább olvasom