Színes hírek

2007.10.26. 16:55

A táska stílusa - kis táskatörténet

200 évvel ezelőtt, ha egy nő egy táskával díszelgett, az legalább annyira sokkoló volt, mintha kilátszott volna a bugyija. Milyen áldozatra lennél képes azért, hogy megvehess egy ragyogó, bőrből készült, arany színű Miu Miu koffertáskát – 720 fontért (258 586 forint)?

Ha csak babot és pirítóst eszel egy héten át, meg tudnál vásárolni egy Marc Jacobs táskát, metálszínben?

Az It-Bag a 21. század vágya, nem csak a szupermodellek és a hírességek akarják birtokolni, hanem a dolgozók nők is az élet minden területéről.

(It-Bag: egy szezonra szóló táska. A kifejezést az 1990-es évek elején találták ki, amikor olyan gyorsan jöttek az újabb és újabb tervezésű táskák, hogy a következő szezonra már másikat vásároltak a nők. A divattáskákra azt mondták. IT IS BAG, ami a következő szezonban már IT IS N’T BAG lesz. Ezért maradt fent ez a kifejezés a jövő és menő kiegészítőkön. A ford.)

Manapság ezek a táskák néha többe kerülnek mint egy nyaralás vagy egy autó – de mi mindannyian meg akarjuk kapni őket.
A kifutókon bemutatott ruhák mellett ezek a rendkívül kívánatos kiegészítők többnyire a második helyre szorulnak — de ennek az évnek a kezdetén, amikor Kate Moss elkezdte a Longchamp’s táska kampányát, a táska-trend újjászületett. Az üzenet világos volt: többé nincs szükség ruhákra, minden a táskákról szül.

De miért gondoljuk a táskákat annyira kívánatosnak? Részben, mert különleges kinézetet biztosítanak, elárulják a táskát birtokló nő státuszát, a divatstílust, amit követ, és árulkodnak az anyagi körülményeiről is — és a táskák növekvő népszerűsége az elmúlt 100 évben követte a társadalmi függetlenséget is, amit tulajdonosaik – a nők – kivívtak maguknak.

Kétszáz évvel ezelőtt a nők szinte csak a háztartásnak éltek, és a személyes dolgaiknak elég volt egy pénztárca, amit a ruhájuk alá tudtak rejteni. De ahogyan kezdték elhagyni otthonaikat mind a szórakozás, mind a munkájuk révén, a táskák nagyon hasznosak voltak arra, hogy abban hordják javaikat.

A vonaton vagy hajón való közlekedés robbantott az utazással kapcsolatos kiegészítők piacán: divatossá váltak a bőröndök, a ruhaládák, a kalap- és cipős dobozok, valamint a bőrből készült kézitáskák.

Nem véletlen, hogy a mai, legdrágább kézitáskákat készítő divatházak, mint a Louis Vuitton, a Gucci, a Prada és a Hermes a késő XIX. és a korai XX. századba nyúlnak vissza, amikor is egyre megszokottabbá és mindennapibbá váltak ezek a kiegészítők.

És akkor, amikor a nők elnyerték az anyagi függetlenséget, a kézitáska-ipar felvirágzott, és korábbi lenézett státuszára, alacsony származására gondolva fantasztikus karriert futott be.

Most pedig egy nagy luxus konglomerátum, az LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy) egymaga több millió fontot söpör be a táskák eladásából.
Egyébként a megfelelő táska eléggé mély, így sok dolog elfér benne. Jellemzője, hogy van benne titkos zseb is, ezzel szintén valami személyeset nyújt tulajdonosának. Ez a kialakítás oda vezethető vissza, hogy a táska elődje tulajdonképpen a ruha alá rejthető pénztárca volt, amelyet biztonságosan el lehetett rejteni a ruhák redői közé. Régebben a zsebeket is belülre varrták, és sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy az alsóneműről a felső ruházatra kerüljenek.

Amikor a kézitáska prototípusát a 18. század végén elkészítették, ennek már retikül formája volt — tökéletes hímzéssel díszítették, a benne lévő erszényt damasztból, selyemből vagy bársonyból készítették el. Ebben a hölgyek kozmetikai szereiket tarthatták, valamint ájulás esetére repülősót, vizitkártyákat, mindezt pedig úgy, hogy veszélyeztették volna testre simuló új, divatos, ruháikat azzal, hogy alatta rejtegetnek valamit, ami esetleg kidudorodik.

Abban az időben, ha egy nő azzal parádézott, hogy személyes holmiját látható zsebben teszi közszemlére – nos, ez sokkoló volt, legalább annyira, mintha a bugyiját mutatta volna meg. Ennek eredménye volt, hogy a retikülöket megalkották.

Néha a kézi táskák szexuális jelentést is hordoztak — az angol nyelvben például az ‘old bag’ (vén szatyor) kifejezést azokra a nőkre használták, akik fiatalabb korukban prostituáltként keresték kenyerüket.
Manapság viszont a táskákat nem kötik össze az örömlányok munkájával, és nem kapcsolódik hozzájuk szexuális felhang.

A táska a nő számára túlélőcsomag: tartalmazza mindazt, ami a mindennapokhoz szükséges az urbánus dzsungelben: mobil telefont, tampont, púdert, pénzt és kulcsokat, hajlakkot, laptopot, rúzst, rágógumit, óvszert, egy váltás harisnyát, esetleg bugyit.
Ennek eredményeképpen a táska misztikus és érinthetetlen maradt: nagyon sok férfi szerint bonyolult dolog felmérni, miféle szenzációs és titkos dolgokat tarthat egy nő a kézi táskájában, és egy férfi soha nem sértené meg a magánéletnek ezt a szféráját.

A legtöbb nő meztelennek érzi magát, ha nincs nála táska. És mivel a ruhák egyre kisebbek és vékonyabbak, a táska a nő választása, sőt, egy olyan eszköz, amivel ki lehet válni a tömegből.

Ez a trend járult hozzá a táskaipar őrületes fejlődéséhez az elmúlt tíz évben. 2006-ra egy tanulmány szerint az eladott táskák száma kétszer akkora volt, mint az eladott ruháké!

De ilyen sok táskatervezővel, akik a figyelmünkért versengenek, természetes, hogy a táska elérte jelenlegi státuszát. Amelynek legnyilvánvalóbb jellemzője: a feltűnő és meglepő kivitel. A retikülnek állandóan felismerhetőnek kell lennie — a Chanel 2.55-öst például a steppelés, az arany láncok különböztetik meg. Az eltéveszthetetlen Fendi Baguettet vagy a Chloe Paddingtont a rajta lévő óriás lakat teszi különlegessé.

Egy másik alapvető jellemzője az It-Bag-nek természetesen a csillogás. Egy-egy táskamárka ugyanis köthető egy-egy hírességhez, ilyen például a híres Hermes Kelly retikül. Az elsőt 1935-ben készítették, és egészen 1956-ig kellett várni arra, hogy elnyerje a méltó elismerést, méghozzá úgy, hogy Monaco légies és újdonsült hercegnőjének egyik híres fotója a Time magazin címlapjára került, amint várandós pocakját próbálja elrejteni a klasszikus Hermes táskával. A táska tehát Grace Kelly által vált híressé, és hamarosan az élre tört világszerte, és erre a mai napig mindenki emlékszik.

Akkoriban a divatkommentátorok világossá tették a táska és a sztár közötti kapcsolatot: egy Kelly-táska a pénzről és a megfelelő társadalmi osztályhoz való tartozásról árulkodott, és mindkettőre nagyon is vágytak a nők.

Aztán 1994-ben Lady Dior táskája vált szenzációvá, miután Diana hercegnő ilyet hordott azt követően, hogy külön költözött Károly hercegtől. Ez pedig már a luxus csábítás volt, arany színekkel. Tulajdonosát komoly nőnek vélték, aki ragyogó és kifinomult.
Manapság a divat emblematikus figurája, Kate Moss bármilyen táskát élvonalbelivé tud tenni – és a Mulberry, a Balenciaga valamint Stella McCartney mindannyian kihasználják az általa hozott dicsőséget az elkövetkezendő években.
A táskaipar marketingje világos: elkerülhetetlen szerepet akarnak játszani a nők életében.

Míg azonban Kate Moss mindig is képes lesz arra, hogy megszerezze a legújabb luxus táskákat, az átlagnők számára ugyanez nagy kihívásnak számít, tekintet nélkül arra, mennyi pénzük van. Ami elérhetetlen, az életbevágóan fontossá válik – még akkor is, ha egy szenzációs, kiváló társadalmi státuszról árulkodó Hermes Birkin táska megszerzésére három évig is kell gyűjtögetni.

A nők természetes versenyképessége, persze, világosan menedzselhető a csúcs táskatervezők által.

2005-ben Alexander McQueen óriási izgalmat okozott a vásárolók körében azzal, hogy piacra dobta Novak nevű táskáját, amelyet Kim Novak, a legendás szőke színésznő után nevezett el, aki 1958-ban játszott Alfred Hitchcock Vertigó című mestermunkának is betudható filmjében.

Ezt követően nyilvánosságra hozta, hogy a táska limitált létszámban kapható: csupán 200 darabot készítettek belőle. Az ára 550 angol fontról (197 674 forint) indult, és egészen 6000 angol fontig (2 millió 156 ezer forint) ment fel – az utóbbi összeget már deluxe kivitelű, krokodilbőrből készült verzióért kérték el. A Novak hihetetlenül ritka divattrófeának számított rövid időn belül, és már azelőtt eladták mindet, hogy a várólistát összeállították volna.

Egyébként a gyártók gyorsan felismerték, hogy még a magas ár sem riasztja el a vevőket, sőt. Egy It-Bag ára minél magasabb, annál jobb.
Stuart Vevers, az elmúlt évtized vitathatatlanul egyik legsikeresebb tervezője alkotta meg a Mulberry It-Bag-et, dolgozott Bottega Veneta-nak, a Louis Vuitton-nak és a Givenchy-nek. Ő mondta: – Minden alkalommal, amikor azt gondolom, van határ a kiegészítőket vagy kézi táskákat illetően, még tovább megyünk. Emlékszem, amikor a táskák 500 angol fontba (179 673 forint) kerültek, azt gondoltam, senki nem megy árban efölé.

És most láthatjuk: van olyan táska, aminek több mint 1000 angol font (359 285 forint) az ára, és nem úgy tűnik, hogy itt az árak megállnának.
De amíg az It-Bag-ek jönnek és mennek, csak egy maroknyi táska marad időtlen. Az emblematikus táskákat nem csak hogy feltűnőre tervezték, hanem magukon hordozzák annak a korszaknak a jegyeit is, amikor készültek, mint például a legendás Chanel 2.55, amelyet 1955-ben mutattak be. A neve is arra az évre és hónapra utal, amikor piacra dobták.

Vannak más olyan táskák is, amelyeknek szerintem ugyan ebben a klubban lenne a helyük: a Hermes Kelly, a Fendi Baguette és manapság a Marc Jacobs’s táskája, az YSL Muse és a Mulberry Roxanne. Amelyben ezek világosan azonosak: a tiszta vonalak – semmi cikornya vagy túltervezés -, a funkcionalitás és a luxus kombinációja, akár a steppelt 2.55-ről akár a kézzel varrott Kelly táskáról, akár a legfinomabb bőrből készült Roxanne táskáról beszélünk. Egy emblematikus táska magáénak tudhatja azt a státuszt, amelyhez nem szükséges ravasz marketing stratégia, sem hagyományból adódó pedigré. Hiszen a minőség és a mesterségbeli tudásból adódik, hogy ezek a táskák egy évtizeddel később is táskák maradnak, s úgy néznek ki, mintha tulajdonosuk első alkalommal fogná őket a kezében.
És ez az minden igazi táskaimádónak, ami nem mérhető pénzben.


Daily Mail
ÍRTA: Caroline Fox
Fordította: Nyemcsok Éva

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!