Színes hírek

2007.10.07. 16:19

Robotautók szállítanak utasokat egy angol kisvárosban

Az angliai Daventryben mutatták be az első vezető nélküli autót Európában. A EU CityMobil projektje keretében kifejlesztett járművet a kisváros bizonyos pontjain elhelyezett nyomógombokkal lehet majd hívni és csak meghatározott útvonalakon haladhat.

A CityMobil az EU egyik legnagyobb kutatásfejlesztési projektje. A tíz tagország 28 kutatóintézetét tömörítő konzorcium tavaly nyáron kezdett el dolgozni azon, hogy városi környezetben használható intelligens járműveket, közlekedési rendszereket hozzanak létre. A projekt célja, hogy az urbanizáció következtében megnövekedett autóhasználatot biztonságosabbá, ésszerűbbé tegyék. Ezt egyrészt a tömegközlekedés megújításával, másrészt a személyautó használat biztonságosabbá tételével szeretnék elérni a kutatók. Az autózás fejlesztését sokan úgy képzelik el, hogy több információval látják el a vezetőt, illetve több automatizált segítséget kap az autó irányításában.

Autó-ágensek

Egy másik megközelítés szerint viszont, ha autonóm ágensekként viselkednének és kommunikálnának egymással a járművek, valamint megfelelő mennyiségű információt szereznének a környezetükről, és egymásról jóval biztonságosabb lenne a közlekedés. Sokan nem bíznak az önálló döntéseket hozó gépekben, de könnyű belátni, hogy ha kizárólag, vagy nagyrészt ilyen robot-autók lennének forgalomban, bizonyára csökkenne a balesetek száma.

Környezetvédelem

A hálózatban működő autonóm-autók jelentősen visszaszorítanák a károsanyag-kibocsátást, hisz ha a járművek együttműködnének, jobban lehetne a forgalmat optimalizálni, ezáltal radikálisan csökkenne a fölöslegesen elhasznált üzemanyag mennyisége. A dolgozók nagyfokú mobilitása miatt sok kutató úgy gondolja, hogy az intelligens tömegközlekedési rendszerek, illetve az autonóm személyszállító járművek kifejlesztése alapfeltételei a városok fenntartható fejlődésének.

CityMobil

A daventry-i autó jelentheti talán az első lépést a kitűzött célok felé. A kisautó egyelőre nagyon alacsony sebességgel halad, így nem kell tőle félniük a húszezres kisváros lakóinak. Csak előre meghatározott útvonalakon közlekedik, kamerái és lézerei segítségével képes kikerülni az akadályokat, elsőbbséget adni a megfelelő helyeken, stb. Az útvonal bizonyos pontjain nyomógombok vannak elhelyezve, ezekkel lehet odahívni az autót. Beszállás után csak a célállomást kell közölnünk egy érintő képernyőn, és nyugodtan hátradőlve gyönyörködhetünk a látnivalókban.

Háború és béke

Az amerikai DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency, Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége) által nemrég meghirdetett Urban Challange verseny céljai is hasonlóak a CityMobilhoz. A két projekt szimbolizálja az európai és az amerikai kutatásfejlesztés kapcsolatát. Míg az európai projektben rengeteg ország próbál közösen autókat fejleszteni az élhetőbb városért, addig az Egyesült Államokban kutatóintézetek versengenek olyan autonóm jármű kifejlesztéséért, mely akár a városi-háborús körülmények között is hatékonyan bevethető. Ez utóbbi persze nem jelenti azt, hogy a polgári lakosság később ne profitálna a kutatási eredményekből, és az is lehet, hogy a tengerentúli megközelítés hatékonyabb. Mindenesetre a két projekt motivációja jelentősen eltér egymástól.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!